Gå til innhold

Har nordmenn sluttet å reise seg for gravide og eldre på kollektivtransport?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Reiser meg for gravide, småbarnsforeldre, eldre og de jeg ser har behov. Jeg lar også gravide gå forran i dokøen, evt små barn. Koster meg ingenting å ta litt hensyn.

Anonymkode: 23822...bc7

Hvordan ser du at noen har et behov for e5 sete, eller behov for rask tilgang til offentlige scenen? 

Anonymkode: a2096...f2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Handikapmerkede seter er noe som var vanlig for 20. år siden eller noe sånt. Jeg har enda tilgode å se dette i dag på buss og bane. 

Oslos helt nye trikker har det, det samme gjelder for alle bybusser jeg har tatt de siste årene. Det er av ting man ofte ikke legger merke til før man trenger dem (tilleggs-forbrukeropplysninger man heller ikke tenker over: Det handler ikke bare om ledige seter, men tilgjengelighet - de setene er gjerne nærme døren  på flatt gulv og med litt bedre plass).

Når dey gjelder bagasje på setet, reagerer de fleste imponerende raskt hvis man prøver å flytte den...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Å være gravid er en tilstand, ikke et handicap. Graviditet går over etter 9 måneder normalt sett, et handicap er noe som varer fra 2-3 år eller er varig for resten av livet. 
Skjulte handicap er noe du ikke kan se med det blotte øyet, med mindre du har røntgensyn. 
Så du mener altså du er i din rett og har nødvendig kompetanse til å vurdere om en person, sittende på et handikappete, er reelt handikappet eller ikke? 

Handikapmerkede seter er noe som var vanlig for 20. år siden eller noe sånt. Jeg har enda tilgode å se dette i dag på buss og bane. 

ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at hvis noen trenger å sitte så spør man! Man kan ikke forvente å få en sitteplass hvis det f.eks. er fullt på bussen. Og hvem vet, kanskje de trenger å sitte selv? Mange sliter med ting man ikke ser. Jeg sitter alltid ytterst pga mine grunner. Men man har ikke noe med hvorfor noen sitter som de gjør. Så spør om å få sitte så kan det hende de får det. Ikke forvent og krev, det blir det bare tull av. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Å være gravid er en tilstand, ikke et handicap. Graviditet går over etter 9 måneder normalt sett, et handicap er noe som varer fra 2-3 år eller er varig for resten av livet. 
Skjulte handicap er noe du ikke kan se med det blotte øyet, med mindre du har røntgensyn. 
Så du mener altså du er i din rett og har nødvendig kompetanse til å vurdere om en person, sittende på et handikappete, er reelt handikappet eller ikke? 

Jeg har blitt snakket til når jeg satt på et sete for eldre og/eller seter reservert for sånne. Da viste jeg bare honnør/uførekortet mitt og de holdt kjeft og gikk videre. De har ikke noe med tilstanden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.11.2024 den 9.47):

Jeg gikk på krykker i svangerskapet pga bekkenløsning og trengte ikke å ta buss heldigvis, men var ofte på kvinneklinikken og de som ikke reiste seg og ga meg en stol i korridoren da jeg var der på undersøkelse, var MENNENE til andre gravide damer!

De satt jævlig godt på sin brede bak og jeg måtte be om å få en stol eller så var det andre gravide som ga meg sin stol mens mannen satt!

😠

Anonymkode: 19a28...1e2

Det der opplevde jeg og! Gikk heldigvis på ahus, der de dyktige damene i skranken kasta ut menn på gangen sikkert to ganger hver gang jeg var der. Tenkte det var litt en streng regel, men når jeg så hvor fullt det var, og hvordan mennene bare satt seg ned i de beste stolene og lot høygravide stå, så ser jeg hvorfor regelen er der. 

Anonymkode: b1867...fde

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...