AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #81 Del Skrevet 24. november 2024 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Nå overdriver du stort. Hadde lege og jordmor kjent til at du er så dårlig så hadde de gitt deg pasientreise med taxi fra tidlig i svangerskapet. Det du skriver fremstår ikke troverdig. Har du tenkt over, i din ekstreme egoisme, at menneske som er ute på buss og bane, trikk og spasertur på blanke formiddagen som oftest er mennesker som ikke er på jobb eller skole? Hvorfor tror du? Jo, mange av dem er enten på grunn av alder eller på grunn av helse ute av arbeidslivet. En og annen slenger kan jo og være en skiftarbeider. Den (p)sykdommen heter tankeløshet! Da har man den helt fint på fanget. Det samme gjelder for oksygentank. Forskjellen her er at gravide er uten sidesynet og ikke løsningsorientert. Mennesker med utfordringer de er løsningsorienterte. Selv vår 2. klassing klarer å tenke bedre og innordne seg med sine hjelpemidler enn denne gravide ts. Anonymkode: a2096...f2e Det spiller ingen rolle for meg om du tror på det eller ikke 😘😘 Anonymkode: d5ddd...a14 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Macro Skrevet 24. november 2024 #82 Del Skrevet 24. november 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Etter å ha pendlet kollektiv i mange år både med buss og tog, så tilbyr jeg ikke setet mitt til andre. Jeg har regelrett blitt skjelt ut av en gammel dame for å tilby henne sete mitt. Hun så i min verden ut til å snart møte døden. Fått x antall ufine tilbakemeldinger av andre gravide og eldre. Spør de, så gir jeg gjerne fra meg setet mitt. Anonymkode: 4c619...ae6 100% enig. La folk spørre uten skam. Ikke tilby av falsk godhet 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Macro Skrevet 24. november 2024 #83 Del Skrevet 24. november 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det spiller ingen rolle for meg om du tror på det eller ikke 😘😘 Anonymkode: d5ddd...a14 Som alle legene jeg noen gang har jobbet rundt sier, "det er DIN jobb å passe deg selv". Vi er alle ansvarlige for egen helse, ingen passer det for deg. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #84 Del Skrevet 27. november 2024 AnonymBruker skrev (På 24.11.2024 den 23.54): Jeg har vært borte i at enkelte, særlig unge menn/tenåringsgutter kan snappe opp setet rett foran øynene på den gamle/syke/gravide. Så jeg vil som regel snakke med den jeg tenker å gi setet mitt til for å unngå dette. Anonymkode: 6b44d...1d5 Ja, man må passe på, men trua på nonverbal kommunikasjon. Det har hendt med meg og at noen stjeler setet man tilbyr en som trenger det, det er SÅ irriterende! Lurt å ha kort blikkontakt for å varsle om hva man skal gjøre, gjerne litt bestemt og vennlig, så den eldre/gravide/funksjonshemmede fostår at de bare må sette seg. 😆 Jeg står godt i en kort samtale om hvor sprek en eldre er, og hvor "frekk" jeg er som er høflig... Anonymkode: b1867...fde 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #85 Del Skrevet 27. november 2024 Oppdrar ikke folk barna sine lenger, slik at de skjønner dette som ungdom/voksne? Blir av og til direkte flau over å være norsk. Anonymkode: 223a5...2ff 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #86 Del Skrevet 27. november 2024 Jeg ble sykemeldt fordi jeg ikke fikk sitte på toget til jobb da jeg var gravid. Helt latterlig at folk ikke tar hensyn. Anonymkode: f6a41...6fb 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #87 Del Skrevet 30. november 2024 Her var det virkelig mange unnskyldninger for ikke å ta hensyn til noen som trenger sitteplass mer enn deg. De blir visst skjelt ut over en lav sko for å tilby setet sitt. Dette tror jeg ingenting på. At en eller annen gærning kan skjelle ut noen for dette, kan nok være tilfelle, men det er høyst uvanlig at noen skjeller ut folk i det offentlige på et slikt grunnlag, og jeg ferdes mye ute blant folk. Det hele bunner i at de er egoister og ikke bryr seg om å hjelpe. Ikke lat som at det handler om noe annet. Det er holdninger vi ikke bør være bekjent av. Anonymkode: 4c486...983 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #88 Del Skrevet 30. november 2024 AnonymBruker skrev (På 23.11.2024 den 15.36): Er du gravid og trenger å sitte, så kan du spørre om noen kan gi deg setet sitt. Hilsen selv gravid i Oslo. Ingen reiste seg for meg da jeg i første svangerskap reiste på kontoret de siste ukene før fødsel. Nå klarte jeg å stå i de 10 min det tok, men hadde lett klart å be om sitteplass. Anonymkode: 3f94e...543 Hvordan skal de høre deg? 99% har ett eller annet plugget inn i ørene som stenger resten av verden ute. Og blikket er limt fast i en skjerm, så blikkontakt kan du iallefall glemme. Anonymkode: 79d47...0dc 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Al Bundy Skrevet 30. november 2024 #89 Del Skrevet 30. november 2024 Anononyma skrev (På 23.11.2024 den 20.48): På vei til svangerskapskontroll i uke 39 i Oslo opplevde jeg tilogmed at samtlige som satt på «handikap» setene på bussen nektet å reise seg når jeg spurte direkte. De som satt innerst ved vinduene så tomt på meg uten å svare, de som satt ved midtgang hadde allverdens unnskyldninger for hvorfor jeg ikke kunne få sitte. Og ja, jeg var enormt gravid, det var ingen tvil. Var i tillegg 30 varmegrader så hadde ikke på masse klær som på noen måte skjulte magen. Heldigvis var det et eldre ektepar som satt litt lenger bort som reiste seg. Jeg var et slagskip, hadde ikke hatt sjans til å holde balansen i en skarp sving. Dersom noen reiste seg på kollektivt etter jeg ble synlig gravid var det forøvrig utenlandske menn. Satte utrolig pris på at noen tok det hensynet og at man slapp å spørre pent. Hvis jeg hadde vært på den bussen og observert hendelsen din kan jeg love deg at en av rasshøla på hc plassene hadde flytta seg. Vold er i flere tilfeller undervurdert. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Al Bundy Skrevet 30. november 2024 #90 Del Skrevet 30. november 2024 Leser i tråden at folk gjerne okkuperer setet ved siden av seg med bagasje. Vel i de tilfellene sier jeg (selvopplevd): Flytt bagasjen din, jeg skal sitte her. Å spørre høflig er etter min mening bortkasta lydbølger overfor frekkasen med bagasjen. Men det er nå meg da. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supermerry Skrevet 30. november 2024 #91 Del Skrevet 30. november 2024 AnonymBruker skrev (På 23.11.2024 den 16.16): Ja, tydeligvis mange som har droppet den folkeskikken. Mange følger heller ikke med på hvem som går av og på og man trenger noe hjelp. Folk sitter stort sett med nesa i mobilen. Men man bør kunne klare å si fra selv også, dersom man har behov for et sete. Veldig dramatisk å skylde på dette for å velge å kjøre bil og attpå til klage på at du betaler o dyre dommer. Du må skaffe deg en ryggrad og stå opp for deg selv. Når det er sagt, så er det en uting og mangel på respekt å okkupere et ekstra sete og unnlate å reise seg for folk som har større behov for sete enn man har selv. Men ja, mange som mangler respekt og folkeskikk Anonymkode: c670b...950 Jeg er uenig med deg. Det er et forfall i folkeskikk som gjør at gamle, funksjonshemmede og andre med permanent eller midlertidig dårligere førlighet må be om å få sitte. Det er faktisk et sivilisasjonsforfall. Det er til alles beste at de som har det vanskeligst fysisk får sitte. Vi er alle i dårlig fysisk forfatning i løpet av livet, og alle vet det. Og før lærte alle dette hjemme. Jeg ser dessverre stadig oftere høygravide som står, mens friske ungdommer sitter. Da pleier jeg gi fra meg setet, eller hvis jeg står: rope ut i kupeen "det står en høygravid kvinne her! Nå får dere friske og spreke pinadø reise dere!!" Da pleier mange sprette opp. Det er imidlertid vanskelig å gjøre slikt på egne vegne. Da jeg var nyoperert og etterhvert tok offentlig transport, var jeg likevel såpass dårlig at det var vanskelig å stå lenger enn et par minutter. Jeg gikk krokbøyd og langsomt inn på trikken mens jeg tviholdt på det lille det var å holde fast i. Ble slengt til høyre og til venstre mens trikken skjenet. Sto krokbøyd og kalvbent med lukkede øyne og håpet jeg ikke ville falle i neste sving. Ingen reiste seg. Mange må ha sett meg. Slik er "sivilisasjonen" i Norge i dag. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supermerry Skrevet 30. november 2024 #92 Del Skrevet 30. november 2024 (endret) Supermerry skrev (5 minutter siden): Jeg er uenig med deg. Det er et forfall i folkeskikk som gjør at gamle, funksjonshemmede og andre med permanent eller midlertidig dårligere førlighet må be om å få sitte. Det er faktisk et sivilisasjonsforfall. Det er til alles beste at de som har det vanskeligst fysisk får sitte. Vi er alle i dårlig fysisk forfatning i løpet av livet, og alle vet det. Og før lærte alle dette hjemme. Jeg ser dessverre stadig oftere høygravide som står, mens friske ungdommer sitter. Da pleier jeg gi fra meg setet, eller hvis jeg står: rope ut i kupeen "det står en høygravid kvinne her! Nå får dere friske og spreke pinadø reise dere!!" Da pleier mange sprette opp. Det er imidlertid vanskelig å gjøre slikt på egne vegne. Da jeg var nyoperert og etterhvert tok offentlig transport, var jeg likevel såpass dårlig at det var vanskelig å stå lenger enn et par minutter. Jeg gikk krokbøyd og langsomt inn på trikken mens jeg tviholdt på det lille det var å holde fast i. Ble slengt til høyre og til venstre mens trikken skjenet. Sto krokbøyd og kalvbent med lukkede øyne og håpet jeg ikke ville falle i neste sving. Ingen reiste seg. Mange må ha sett meg. Slik er "sivilisasjonen" i Norge i dag. Jeg kunne ikke ha bedt noen om å gi meg setet sitt: jeg var for dårlig til å håndtere det. Mange som trenger å sitte er for dårlige til å be om det: det er derfor siviliserte foreldre tidligere lærte sine barn å alltid, alltid, alltid reise seg for gamle, gravide og alle andre som så ut til å trenge å sitte. Endret 30. november 2024 av Supermerry 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #93 Del Skrevet 30. november 2024 AnonymBruker skrev (På 23.11.2024 den 19.58): Det som virkelig mangler i dette samfunnet er evnen til å se det beste i hverandre. Hadde man hatt et ørlite snev av den tankegangen hadde ikke dette vært et problem. Nei, jeg tilbyr deg ikke plassen mim fordi jeg synes du ser skrøpelig ut. Jeg tilbyr deg plassen min fordi jeg vil være snill. Anonymkode: ad751...b66 Dette blir utover det spesifikke temaet egentlig men også ikke. Jeg tror det het vanvittig mye å si at vi ikke kjenner folks vi omgir oss med, på kollektiv, i butikken osv. Det vi før var på hils med kassadamen, postmannen, naboen, bussjåføren , er vi nå fremmede for de rundt oss. Det skaper distanse. Og likegyldighet. Sjekk hvor lenge som vil hjelpe deg om du får anfall på bussen. Få. Takk for at du er en av de som bryr seg. Anonymkode: d807c...bfc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #94 Del Skrevet 30. november 2024 AnonymBruker skrev (På 27.11.2024 den 10.16): Oppdrar ikke folk barna sine lenger, slik at de skjønner dette som ungdom/voksne? Blir av og til direkte flau over å være norsk. Anonymkode: 223a5...2ff Etter å ha bodd i utlandet et det lenge som sier det samme. Vi har omtrent ingen folkeskikk eller høflighet. Kommer noen borti deg på butikken i mange land får du et unnskyld. Skjer aldri her. Nordmenn er også mye mer klagete og utakknemlige enn mange andre folkeslag. Vi har blitt for priviligerte, samtidig som folk ikke greier løsrive seg fra mob. Anonymkode: d807c...bfc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #95 Del Skrevet 30. november 2024 Jeg gikk på krykker i svangerskapet pga bekkenløsning og trengte ikke å ta buss heldigvis, men var ofte på kvinneklinikken og de som ikke reiste seg og ga meg en stol i korridoren da jeg var der på undersøkelse, var MENNENE til andre gravide damer! De satt jævlig godt på sin brede bak og jeg måtte be om å få en stol eller så var det andre gravide som ga meg sin stol mens mannen satt! 😠 Anonymkode: 19a28...1e2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #96 Del Skrevet 30. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg gikk på krykker i svangerskapet pga bekkenløsning og trengte ikke å ta buss heldigvis, men var ofte på kvinneklinikken og de som ikke reiste seg og ga meg en stol i korridoren da jeg var der på undersøkelse, var MENNENE til andre gravide damer! De satt jævlig godt på sin brede bak og jeg måtte be om å få en stol eller så var det andre gravide som ga meg sin stol mens mannen satt! 😠 Anonymkode: 19a28...1e2 Ehhem... vi menn som altså er dratt med på gravidundersøkelse, sammen med en krysning mellom flodhest og ildsprutende drage, skal tørre å reise oss for andre damer, når vår rolle er å blåholde i hånda til dragen og ikke under noen omstendigheter engang SE på andre damer uten å bli bitt hodet av? Lykke til....🤪 Anonymkode: b464e...01d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #97 Del Skrevet 30. november 2024 Det er jo nesten ikke mulig å se hvem som er gravide og hvem som bare er overvektige lenger Anonymkode: a1083...702 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #98 Del Skrevet 30. november 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ehhem... vi menn som altså er dratt med på gravidundersøkelse, sammen med en krysning mellom flodhest og ildsprutende drage, skal tørre å reise oss for andre damer, når vår rolle er å blåholde i hånda til dragen og ikke under noen omstendigheter engang SE på andre damer uten å bli bitt hodet av? Lykke til....🤪 Anonymkode: b464e...01d Uff da, blir dine gener ført videre? Det høres ut som et tap for menneskeheten, med de holdningene der. Anonymkode: 23822...bc7 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #99 Del Skrevet 30. november 2024 Reiser meg for gravide, småbarnsforeldre, eldre og de jeg ser har behov. Jeg lar også gravide gå forran i dokøen, evt små barn. Koster meg ingenting å ta litt hensyn. Anonymkode: 23822...bc7 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2024 #100 Del Skrevet 30. november 2024 Al Bundy skrev (10 timer siden): Hvis jeg hadde vært på den bussen og observert hendelsen din kan jeg love deg at en av rasshøla på hc plassene hadde flytta seg. Vold er i flere tilfeller undervurdert. Å være gravid er en tilstand, ikke et handicap. Graviditet går over etter 9 måneder normalt sett, et handicap er noe som varer fra 2-3 år eller er varig for resten av livet. Skjulte handicap er noe du ikke kan se med det blotte øyet, med mindre du har røntgensyn. Så du mener altså du er i din rett og har nødvendig kompetanse til å vurdere om en person, sittende på et handikappete, er reelt handikappet eller ikke? Handikapmerkede seter er noe som var vanlig for 20. år siden eller noe sånt. Jeg har enda tilgode å se dette i dag på buss og bane. Anonymkode: a2096...f2e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå