Maleficenta Skrevet 23. november 2024 #61 Del Skrevet 23. november 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har vært gravid flere ganger og kan bekrefte at de færreste reiser seg for gravide, men noen gjør det. Har også lang erfaring med å reise meg for gravide, eldre og de med andre åpenbare grunner til å sitte. Leser jo her at det faller tungt for mange å reise seg, de kunne gjort det, men vet ikke hvordan. De er altså redd for å krenke andre, skriver de. De blir sittende, selv om de dirrer etter å hjelpe, for å ikke krenke sine medmennesker. Tenkte jeg kunne komme med noen tips. Man må lese situasjonen og time sin oppstandelse, for eldre og gravide kan man bare reise seg når de kommer på bussen, om det er tomt for sitteplasser, men ikke mange som står. Er det mange som står og de eldre eller gravide ikke kommer seg til der du sitter, møt blikket til en som sitter nært og se så på den som trenger å sitte. Blikkontakt med den gravide eller eldre er ofte ikke nødvendig. Den eldre eller gravide tar i bruk sitteplassen om den trengs. Noen ganger bruker ikke den eldre plassen, de syns kanskje det er vondt å sette og reise seg, eller de skal bare ett stopp, men de fleste setter seg, uten flau småprat. Har aldri opplevd at en gravid ikke setter seg. Anonymkode: b1867...fde Jeg tenker at eldre kan være problematisk. Altså ser man at de er dårlige til beins er det jo selvsagt. Ser de superspreke ut og går og spretter som en ungdom blir det litt sånn at om man lar de få setet så blir de vel fornærmet? Liksom hallo hvor gammel og skrøpelig tror du jeg er liksom ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 23. november 2024 #62 Del Skrevet 23. november 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Finn hvor jeg skrev at "ingen bør reise seg for gravide, for det fortjener dem ikke".. vennligst finn det, for den setningen har aldri kommet ut av min munn. Jeg skrev at jeg i motsetning til gravide ikke kunne velge å trenge setet. Hvorfor finner du på ting? Anonymkode: e8e57...b52 Jeg forstår ikke hvorfor du som har funksjonsnedsettelser trodde hi mente at du skulle gi fra deg setet ditt. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2024 #63 Del Skrevet 23. november 2024 Jeg opplevde at en dame beklaget at hun ikke hadde tilbudt meg setet sitt, og fortalte at hun ikke gjorde det fordi hun var redd. Noen dager tidligere hadde hun reist seg opp for en dame som så ordentlig gravid ut, og hadde da fått huden full. Viste seg at dama hadde en mega-cyste eller noe som førte til gravid-mage på en ellers tynn kropp. Skal ikke være lett å være grei. 🤷♀️ (Og bare så det er sagt; jeg forventet ikke at noen skulle tilby meg setet sitt. Jeg hadde spurt selv om jeg hadde trengt det.) Anonymkode: 31afd...727 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2024 #64 Del Skrevet 23. november 2024 Maleficenta skrev (8 minutter siden): Hvilken sykdom krever at de må ha veska på setet ved siden av og ikke kan ha den på fanget når de fint klarer å gå å bære veska? Det var en del av poenget mitt, det er stort sett ingen. Det er vel kun om man har sondemat i ryggsekk på pumpe som pågår at man trenger å ha den ved siden av seg Anonymkode: d5ddd...a14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2024 #65 Del Skrevet 23. november 2024 Maleficenta skrev (12 minutter siden): Jeg tenker at eldre kan være problematisk. Altså ser man at de er dårlige til beins er det jo selvsagt. Ser de superspreke ut og går og spretter som en ungdom blir det litt sånn at om man lar de få setet så blir de vel fornærmet? Liksom hallo hvor gammel og skrøpelig tror du jeg er liksom ... Hvis et eldre menneske (eller en med funksjonsnedsettelser eller en gravid) blir fornærmet, så er det virkelig ikke mitt problem. Det er uhøflig å være frekk med en som bare viser litt minimal dannelse. Jeg unngår alltid den flaue koketteringen "Vil du ha plassen min? Her, gamlefar, sett deg, du." Jeg bare reiser meg. Så setter de seg om de har behov. Anonymkode: b1867...fde 2 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet 24. november 2024 #66 Del Skrevet 24. november 2024 Rosalilje84 skrev (16 timer siden): Det har igjen ingenting med posisjonen til kvinnen. Jeg er kvinne, og jeg reiser meg for gravide. 🤦♂️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #67 Del Skrevet 24. november 2024 Reiser meg for eldre men skjeldent for gravide Anonymkode: aac91...a38 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bbbb Skrevet 24. november 2024 #68 Del Skrevet 24. november 2024 Reiser meg for eldre, gravide og andre som trenger å sitte (noen som går med krykker etc). 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_popcorn_ Skrevet 24. november 2024 #69 Del Skrevet 24. november 2024 Ryddet for brukerangrep og svar til det. _popcorn_, adm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #70 Del Skrevet 24. november 2024 AnonymBruker skrev (På 23.11.2024 den 21.15): Siden du spør. Jeg har 100% svangerskapspenger, og har vært sykemeldt siden starten av tredje trimester frem til jeg begynte på svangerskapspenger. Jeg må likevel komme meg til og fra legetimer og jordmortimer hver eneste uke og noen ganger flere dager i uka. Jeg har svangerskapshypertensjon og flere andre ting dessverre. Har allerede måtte lagt meg ned på bakken i det offentlige flere ganger for å ikke skade babyen av at jeg mister bevisstheten når jeg kjenner jeg holder på å besvime. Jeg har også smerter for å stå over mer enn noen minutter fordi jeg har så mye væskeansamling i beina selv om jeg har støttestrømper, og de blir lilla opp til lårene av dårlig sirkulasjon. Svangerskapshypertensjon er i mange tilfeller starten på svangerskapsforgiftning; 25% gjelder dette for. De som sier at graviditet ikke er en sykdom har tydeligvis ikke hørt om hypertensive svangerskapskomplikasjoner. Dette er komplikasjoner som kan bli veldig alvorlige for mor og barn. Så nei, jeg har ikke mulighet til å ta buss når folk ikke ser lengre enn sin egen nesetipp. Da må jeg kjøre selv om du synes det er farlig Anonymkode: d5ddd...a14 Nå overdriver du stort. Hadde lege og jordmor kjent til at du er så dårlig så hadde de gitt deg pasientreise med taxi fra tidlig i svangerskapet. Det du skriver fremstår ikke troverdig. AnonymBruker skrev (På 23.11.2024 den 21.26): Du er syk og har behov for setet selv. Det er helt greit og det er ikke deg jeg siktet til når jeg lagde denne tråden. De fleste som tar buss har ikke en usynlig sykdom som gjør at de må sitte og gjerne også bruke setet ved siden av seg til å ha sekken sin. Anonymkode: d5ddd...a14 Har du tenkt over, i din ekstreme egoisme, at menneske som er ute på buss og bane, trikk og spasertur på blanke formiddagen som oftest er mennesker som ikke er på jobb eller skole? Hvorfor tror du? Jo, mange av dem er enten på grunn av alder eller på grunn av helse ute av arbeidslivet. En og annen slenger kan jo og være en skiftarbeider. Maleficenta skrev (På 23.11.2024 den 21.29): Hvilken sykdom krever at de må ha veska på setet ved siden av og ikke kan ha den på fanget når de fint klarer å gå å bære veska? Den (p)sykdommen heter tankeløshet! Maleficenta skrev (På 23.11.2024 den 21.32): Jeg tenker at eldre kan være problematisk. Altså ser man at de er dårlige til beins er det jo selvsagt. Ser de superspreke ut og går og spretter som en ungdom blir det litt sånn at om man lar de få setet så blir de vel fornærmet? Liksom hallo hvor gammel og skrøpelig tror du jeg er liksom ... Å stå på kollektivtransport handler ikke bare om beina, det handler vel så mye om armene og å klare å holde seg fast særlig ved sart og stopp og rykk og napp. Samt å ha balansen i orden. AnonymBruker skrev (På 23.11.2024 den 21.38): Det var en del av poenget mitt, det er stort sett ingen. Det er vel kun om man har sondemat i ryggsekk på pumpe som pågår at man trenger å ha den ved siden av seg Anonymkode: d5ddd...a14 Da har man den helt fint på fanget. Det samme gjelder for oksygentank. Forskjellen her er at gravide er uten sidesynet og ikke løsningsorientert. Mennesker med utfordringer de er løsningsorienterte. Selv vår 2. klassing klarer å tenke bedre og innordne seg med sine hjelpemidler enn denne gravide ts. TS du får skaffe deg et slikt kort: https://www.temu.com/no/bedårende---baby-hjerte-vinyl-bildekal--enkel-påføring--for-plastoverflater-g-601099661600011.html?_oak_mp_inf=EIvKt96m1ogBGiBlMzUwNmM3MDVlMDg0OWY0YjAzMTY1Mzk2NjMyYjZiYSDC%2Bq%2BCtjI%3D&top_gallery_url=https%3A%2F%2Fimg.kwcdn.com%2Fproduct%2Fopen%2F2024-09-06%2F1725595609234-f3ebc81f32114152aea51763cda2d660-goods.jpeg&spec_gallery_id=4413059037&refer_page_sn=10009&refer_source=0&freesia_scene=2&_oak_freesia_scene=2&_oak_rec_ext_1=MzcwMA&_oak_gallery_order=1835332567%2C1736671234%2C680132991%2C12922272%2C709845104&search_key=I am pregnad&refer_page_el_sn=200049&_x_sessn_id=kcut7uir0q&refer_page_name=search_result&refer_page_id=10009_1732487414862_ibmq43ew9w Anonymkode: a2096...f2e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #71 Del Skrevet 24. november 2024 Jada, det er mange kjempefrekke folk. Min verste opplevelse var på en buss på Gardermoen, en som tar deg fra gaten til flyet eller omvendt. Jeg hadde da nettopp vært i et europeisk land hvor alle spratt opp fra setene sine med en gang de så meg. Jeg var helt åpenbart gravid, jeg var rundt sju måneder på vei. Det var sommer, så ingen store jakker som kunne skjule magen. Jeg kom ganske sent inn på den bussen, alle de få setene som var der var allerede opptatt. Ingen av dem som satt på disse setene var hverken gamle, åpenbart syke eller gravide. Alle så demonstrativt i alle retninger enn mot meg. Det er komplett umulig at alle disse tilsynelatende friske personene skulle ha en skjult funksjonsnedsettelse, de var nok bare frekkere enn flatlusa. Så kom det en fyr inn på krykker, han hadde verdens største skinne/bandasje på hele den ene foten, den gikk fra hoften og helt ned til tærne, på begge sider av beinet. Jeg tenkte at nå skal vi sannelig se hva som skjer! Stemningen på bussen ble om mulig enda mer trykket enn den allerede hadde vært. Etter et helt minutt hvor alle iherdig hadde forsøkt å overse denne mannen med krykkene (og meg), var det endelig en som spurte mannen: “Vil du ha plassen min?” Han reiste seg ikke opp, slik jeg hadde gjort, og jeg ville også sagt: “Her, ta denne plassen.” Mannen var nok like sinna som meg, for han sa bare: “Nei, det går fint.” Bare i Norge……… Anonymkode: 6b44d...1d5 2 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #72 Del Skrevet 24. november 2024 AnonymBruker skrev (På 23.11.2024 den 21.47): Hvis et eldre menneske (eller en med funksjonsnedsettelser eller en gravid) blir fornærmet, så er det virkelig ikke mitt problem. Det er uhøflig å være frekk med en som bare viser litt minimal dannelse. Jeg unngår alltid den flaue koketteringen "Vil du ha plassen min? Her, gamlefar, sett deg, du." Jeg bare reiser meg. Så setter de seg om de har behov. Anonymkode: b1867...fde Jeg har vært borte i at enkelte, særlig unge menn/tenåringsgutter kan snappe opp setet rett foran øynene på den gamle/syke/gravide. Så jeg vil som regel snakke med den jeg tenker å gi setet mitt til for å unngå dette. Anonymkode: 6b44d...1d5 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nordlending Skrevet 24. november 2024 #73 Del Skrevet 24. november 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jada, det er mange kjempefrekke folk. Min verste opplevelse var på en buss på Gardermoen, en som tar deg fra gaten til flyet eller omvendt. Jeg hadde da nettopp vært i et europeisk land hvor alle spratt opp fra setene sine med en gang de så meg. Jeg var helt åpenbart gravid, jeg var rundt sju måneder på vei. Det var sommer, så ingen store jakker som kunne skjule magen. Jeg kom ganske sent inn på den bussen, alle de få setene som var der var allerede opptatt. Ingen av dem som satt på disse setene var hverken gamle, åpenbart syke eller gravide. Alle så demonstrativt i alle retninger enn mot meg. Det er komplett umulig at alle disse tilsynelatende friske personene skulle ha en skjult funksjonsnedsettelse, de var nok bare frekkere enn flatlusa. Så kom det en fyr inn på krykker, han hadde verdens største skinne/bandasje på hele den ene foten, den gikk fra hoften og helt ned til tærne, på begge sider av beinet. Jeg tenkte at nå skal vi sannelig se hva som skjer! Stemningen på bussen ble om mulig enda mer trykket enn den allerede hadde vært. Etter et helt minutt hvor alle iherdig hadde forsøkt å overse denne mannen med krykkene (og meg), var det endelig en som spurte mannen: “Vil du ha plassen min?” Han reiste seg ikke opp, slik jeg hadde gjort, og jeg ville også sagt: “Her, ta denne plassen.” Mannen var nok like sinna som meg, for han sa bare: “Nei, det går fint.” Bare i Norge……… Anonymkode: 6b44d...1d5 Det skulle ikke vært mulig! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nordlending Skrevet 24. november 2024 #74 Del Skrevet 24. november 2024 AnonymBruker skrev (På 23.11.2024 den 17.10): Husk og på at graviditet ikke er en sykdom. Selv funksjonshemmede får ikke lengre sitte på seter merket med plass for fuknskjonshemmede. Seter reservert for eldre, de er fjernet for flere tiår siden. Anonymkode: a2096...f2e Fjernet for flere tiår siden? De er nå i bussene her enda. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #75 Del Skrevet 24. november 2024 nordlending skrev (Akkurat nå): Det skulle ikke vært mulig! Jeg har bodd i utlandet tidligere, i et land hvor man blir skjelt ut hvis man ikke reiser seg for folk som trenger det, så jeg er både veldig obs på å reise meg selv OG jeg er vant til å se nordmenn “utenfra”, så jeg var dessverre ikke overrasket. Jeg reiste sammen med en kollega, og da jeg så vi skulle inn på en sånn buss, sa jeg faktisk til henne: “Det er Norge, det er ingen som kommer til å reise seg for meg, bare vent og se.” At den mannen med den enorme skinnesaken på foten kom inn i bussen også var jo bare toppen av kransekaka. Anonymkode: 6b44d...1d5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #76 Del Skrevet 24. november 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jada, det er mange kjempefrekke folk. Min verste opplevelse var på en buss på Gardermoen, en som tar deg fra gaten til flyet eller omvendt. Jeg hadde da nettopp vært i et europeisk land hvor alle spratt opp fra setene sine med en gang de så meg. Jeg var helt åpenbart gravid, jeg var rundt sju måneder på vei. Det var sommer, så ingen store jakker som kunne skjule magen. Jeg kom ganske sent inn på den bussen, alle de få setene som var der var allerede opptatt. Ingen av dem som satt på disse setene var hverken gamle, åpenbart syke eller gravide. Alle så demonstrativt i alle retninger enn mot meg. Det er komplett umulig at alle disse tilsynelatende friske personene skulle ha en skjult funksjonsnedsettelse, de var nok bare frekkere enn flatlusa. Så kom det en fyr inn på krykker, han hadde verdens største skinne/bandasje på hele den ene foten, den gikk fra hoften og helt ned til tærne, på begge sider av beinet. Jeg tenkte at nå skal vi sannelig se hva som skjer! Stemningen på bussen ble om mulig enda mer trykket enn den allerede hadde vært. Etter et helt minutt hvor alle iherdig hadde forsøkt å overse denne mannen med krykkene (og meg), var det endelig en som spurte mannen: “Vil du ha plassen min?” Han reiste seg ikke opp, slik jeg hadde gjort, og jeg ville også sagt: “Her, ta denne plassen.” Mannen var nok like sinna som meg, for han sa bare: “Nei, det går fint.” Bare i Norge……… Anonymkode: 6b44d...1d5 Reiser man med krykker og skinner så får man prioritert/assistanse på alle norske flyplasser. Særlig på Gardermoen. Der blir man stoppet i sikkerhetskontrollen om ikke før, og spurt ut om hjelp. Da blir man og fraktet med egen bil mellom gate og fly om man må utendørs. Anonymkode: a2096...f2e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #77 Del Skrevet 24. november 2024 AnonymBruker skrev (På 23.11.2024 den 16.48): Graviditet er ikke sykdom. Ta taxi. Anonymkode: 2d6e8...e60 Alder er heller ikke en sykdom Anonymkode: ee1dc...a30 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #78 Del Skrevet 24. november 2024 Etter å ha pendlet kollektiv i mange år både med buss og tog, så tilbyr jeg ikke setet mitt til andre. Jeg har regelrett blitt skjelt ut av en gammel dame for å tilby henne sete mitt. Hun så i min verden ut til å snart møte døden. Fått x antall ufine tilbakemeldinger av andre gravide og eldre. Spør de, så gir jeg gjerne fra meg setet mitt. Anonymkode: 4c619...ae6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Macro Skrevet 24. november 2024 #79 Del Skrevet 24. november 2024 Jeg ønsker å bli behandlet som et vanlig menneske som gravid. Vil ikke ha spesialbehandling, skulle ønske tilstanden var usynlig. Altså, umulig å vite hva som er riktig å gjøre. Samme med gamle. Kanskje det er godt å stå. Få litt bevegelser. Det er bedre å nomalisere det å spørre om sete enn å tilby. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #80 Del Skrevet 24. november 2024 Rart at vi har så forskjellig opplevelse.. Jeg pendlet i rushen som gravid, og fra det var tydelig synlig var det så godt alltid noen som uoppfordret tilbød meg setet sitt. Selv reiser jeg meg for gravide, eldre, skadede og foreldre med småbarn. Eneste jeg synes er litt vanskelig er de eldre som ikke åpenbart er i dårlig form. Har fått noen snurte kommentarer om at «jeg er da ikke så gammel», så jeg kvier meg litt om de ikke er tydelig dårlig til beins eller skikkelig oldemor alder. Anonymkode: c3875...d6c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå