Daria Skrevet 23. november 2024 #41 Del Skrevet 23. november 2024 Nå er jeg hverken eldre eller gravid, men jeg har gangproblemer og går med staver, og har blitt positivt overrasket over hvor ofte noen reiser seg for meg. Å faktisk be noen reise seg gjør jeg ikke - der kommer stoltheten i veien - men jeg har fått lav terskel for å be folk flytte sekker og vesker eller slippe meg forbi når de sitter på det ytterste setet, og i de fleste tilfeller handler det bare om at de er uoppmerksomme. Men jeg reiser heller ikke kollektivt i rushtiden om jeg ikke må. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2024 #42 Del Skrevet 23. november 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Er du gravid og trenger å sitte, så kan du spørre om noen kan gi deg setet sitt. Hilsen selv gravid i Oslo. Ingen reiste seg for meg da jeg i første svangerskap reiste på kontoret de siste ukene før fødsel. Nå klarte jeg å stå i de 10 min det tok, men hadde lett klart å be om sitteplass. Anonymkode: 3f94e...543 Det handler jo egentlig om sikkerhet. Er høygravid selv og kom inn på stappet buss. Sjåføren fikk det med seg og sa i høytalerannlegget at det ikke var forsvarlig å kjøre videre før jeg hadde fått et sete. Om bussen bråbremser for et barn som løper ut i veien er det ikke bare du som skades, men også barnet. Anonymkode: 8af37...c67 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anononyma Skrevet 23. november 2024 #43 Del Skrevet 23. november 2024 På vei til svangerskapskontroll i uke 39 i Oslo opplevde jeg tilogmed at samtlige som satt på «handikap» setene på bussen nektet å reise seg når jeg spurte direkte. De som satt innerst ved vinduene så tomt på meg uten å svare, de som satt ved midtgang hadde allverdens unnskyldninger for hvorfor jeg ikke kunne få sitte. Og ja, jeg var enormt gravid, det var ingen tvil. Var i tillegg 30 varmegrader så hadde ikke på masse klær som på noen måte skjulte magen. Heldigvis var det et eldre ektepar som satt litt lenger bort som reiste seg. Jeg var et slagskip, hadde ikke hatt sjans til å holde balansen i en skarp sving. Dersom noen reiste seg på kollektivt etter jeg ble synlig gravid var det forøvrig utenlandske menn. Satte utrolig pris på at noen tok det hensynet og at man slapp å spørre pent. 3 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 23. november 2024 #44 Del Skrevet 23. november 2024 Thyra skrev (4 timer siden): Man klarer vanligvis å se om noen er høygravid da. Enig i at det ikke alltid er lett å vite hva som er fett og hva som er gravidmage litt tidligere i svangerskapet. Kan ikke huske at noen noengang reiste seg for meg da jeg var gravid, eneajeg var både eldre og gravid.😊 Du er ikke eldre om du har passert førti altså. Eldre gravid ja men ikke eldre som i pensjonistalder 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2024 #45 Del Skrevet 23. november 2024 Jeg opplevde ofte at folk i Oslo reiste seg for meg da jeg var gravid i 2015. Synes det var fint, rørende og også litt flaut. Men jeg trengte det. Hadde en bekkenløsning som virkelig hogg til når bussen gynget og skumpet mens jeg sto. Anonymkode: 6f723...47a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 23. november 2024 #46 Del Skrevet 23. november 2024 Maleficenta skrev (6 minutter siden): Du er ikke eldre om du har passert førti altså. Eldre gravid ja men ikke eldre som i pensjonistalder Jeg forsøkte meg på en liten spøk bare. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2024 #47 Del Skrevet 23. november 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Trenger man automatisk å sitte, bare fordi man er gravid? Jeg klarte fint å stå på bussen da jeg var gravid, selv med store bekkenplager. Hvilke plager har du som gjør at du holder på å besvime hvis du står for lenge? Hvis jeg hadde hatt så store medisinske problemer at jeg ikke kunne gå/stå uten «å besvime», så hadde jeg ikke turd å kjøre bil selv engang(!) og hadde spurt om sykmelding eller redusert jobb hvis jeg måtte ta kollektiv på tidspunkter med stor pågang på buss/trikk etc. Hvis folk imidlertid ser noen som åpenbart sliter, er det en annen ting. Da bør en tilby plassen sin. Men å tilby plassen bare fordi en ser en gravid eller eldre person, er ikke nødvendigvis rett. Jeg hatet hvis noen ville tilby meg plassen sin da jeg var gravid. Jada, hater å stå på buss, men ikke verre for meg enn for mange andre. En venninne av meg sliter virkelig med å stå, da hun har skade i begge armene og sliter med å holde seg fast. Det er jo faktisk farlig! Det er garantert verre for henne å stå enn for en som er gravid! Har også en kollega som klager over at ingen reiser seg når hun tar bybanen til/fra jobb, men kan love at hun klarer fint å stå på jobb (selv om hun kan sitte så mye hun vil), stå på konsert og går turer og løper hele tiden. Kun et prinsipp for henne, og da blir det for dumt, rett og slett. Min mormor står også fint på bussen til vanlig, og ønsker ikke å føle seg hjelpesløs. Da hun gikk på krykker, spurte hun fint om hun kunne få sitte hvis ingen reiste seg. Og at menn reiser seg for kvinner i enkelte land bare fordi de er kvinner, er bare sykt! De fleste kvinner klarer fin å stå, og menn skal ikke måtte ofre seg i dette øyemed! Vi må ikke gjøre oss så jævla hjelpesløse! Anonymkode: 610fd...27c Siden du spør. Jeg har 100% svangerskapspenger, og har vært sykemeldt siden starten av tredje trimester frem til jeg begynte på svangerskapspenger. Jeg må likevel komme meg til og fra legetimer og jordmortimer hver eneste uke og noen ganger flere dager i uka. Jeg har svangerskapshypertensjon og flere andre ting dessverre. Har allerede måtte lagt meg ned på bakken i det offentlige flere ganger for å ikke skade babyen av at jeg mister bevisstheten når jeg kjenner jeg holder på å besvime. Jeg har også smerter for å stå over mer enn noen minutter fordi jeg har så mye væskeansamling i beina selv om jeg har støttestrømper, og de blir lilla opp til lårene av dårlig sirkulasjon. Svangerskapshypertensjon er i mange tilfeller starten på svangerskapsforgiftning; 25% gjelder dette for. De som sier at graviditet ikke er en sykdom har tydeligvis ikke hørt om hypertensive svangerskapskomplikasjoner. Dette er komplikasjoner som kan bli veldig alvorlige for mor og barn. Så nei, jeg har ikke mulighet til å ta buss når folk ikke ser lengre enn sin egen nesetipp. Da må jeg kjøre selv om du synes det er farlig Anonymkode: d5ddd...a14 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2024 #48 Del Skrevet 23. november 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det handler vel mer om at det er fatalt for to stk om de faller da, du kan tenke på barnet om du evner noe. De eldre kan vel og takke seg selv for at de er eldre da, de har ikke dødd før, hvis du skal se den idiotiske logikken din. Anonymkode: 23822...bc7 Så jeg skal skade meg stygt i stedet? Er du morsom eller?? "Om jeg evner å tenke på barnet" blir ikke min funksjonsnedsettelse borte eller mindre. Ei heller behovet for det setet! Hvordan tenker man på et foster slik at man kan tenke bort skader? Fortell gjerne det, så kan jeg drømme om unger i natt og våkne frisk i morra 😂 Det er ikke fatalt å ramle som gravid, slutt å tull. Ps. Du siterer flere folk her og kaller oss "deg". Anonymkode: e8e57...b52 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 23. november 2024 #49 Del Skrevet 23. november 2024 Merker tydelig forskjell her fra Norge og andre land. Var i Paris da jeg var gravid med min første. Var ikke så langt på vei og hadde ingen problemer med å stå, men fordi jeg hadde litt synlig mage var det opptil flere som tilbydde meg setet sitt. Så skulle jeg ta buss her til lands. Der sitter det en flokk med tenåringer blant annet med sekken i setet ved siden av eller beina oppi setet ved siden av. Jeg prøvde å få øyenkontakt med flere passasjerer for å spørre om jeg fikk sitte, da ble de fleste plutselig ekstreeeemt opptatt av å trykke trynet nedi mobilen eller ble veldig interessert i det som var utfor vinduet. Ingen tilbydde seg. Jeg gikk bort til en tilfeldig å spurte om å få sitte. Fikk sitte da men det var meget motvillig at den personen flytta sekken sin 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 23. november 2024 #50 Del Skrevet 23. november 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så jeg skal skade meg stygt i stedet? Er du morsom eller?? "Om jeg evner å tenke på barnet" blir ikke min funksjonsnedsettelse borte eller mindre. Ei heller behovet for det setet! Hvordan tenker man på et foster slik at man kan tenke bort skader? Fortell gjerne det, så kan jeg drømme om unger i natt og våkne frisk i morra 😂 Det er ikke fatalt å ramle som gravid, slutt å tull. Ps. Du siterer flere folk her og kaller oss "deg". Anonymkode: e8e57...b52 Har du selv grunn til å sitte så trenger du ikke reise deg for andre da. Da har jo du og en grunn til å sitte Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2024 #51 Del Skrevet 23. november 2024 Maleficenta skrev (2 timer siden): Men om en gravid faller i bussen risikerer hun at babyen blir skadet og da. Du tenker ikke på det? Og de færreste velger å bli gravide for graviditetens skyld. De velger det fordi de vil ha barn.. Så hva skal jeg gjøre med det? Tror du jeg valgte å bli funksjonsnedsatt for å få sitte på bussen eller?? Anonymkode: e8e57...b52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 23. november 2024 #52 Del Skrevet 23. november 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så hva skal jeg gjøre med det? Tror du jeg valgte å bli funksjonsnedsatt for å få sitte på bussen eller?? Anonymkode: e8e57...b52 DU har funksjonsnedsettelser. DU skal ikke gjøre noe med det, men du kan vise forståelse for at det er andre også som trenger å sitte av ulike grunner istedet for å lashe ut mot gravide 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2024 #53 Del Skrevet 23. november 2024 Maleficenta skrev (1 minutt siden): Har du selv grunn til å sitte så trenger du ikke reise deg for andre da. Da har jo du og en grunn til å sitte Det står veldig klart i mitt første innlegg at jeg har behov for det setet sjøl... Du har sitert det innlegget, tydeligvis uten å lese hva jeg faktisk skrev. Anonymkode: e8e57...b52 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2024 #54 Del Skrevet 23. november 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så hva skal jeg gjøre med det? Tror du jeg valgte å bli funksjonsnedsatt for å få sitte på bussen eller?? Anonymkode: e8e57...b52 Du er syk og har behov for setet selv. Det er helt greit og det er ikke deg jeg siktet til når jeg lagde denne tråden. De fleste som tar buss har ikke en usynlig sykdom som gjør at de må sitte og gjerne også bruke setet ved siden av seg til å ha sekken sin. Anonymkode: d5ddd...a14 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2024 #55 Del Skrevet 23. november 2024 Maleficenta skrev (1 minutt siden): DU har funksjonsnedsettelser. DU skal ikke gjøre noe med det, men du kan vise forståelse for at det er andre også som trenger å sitte av ulike grunner istedet for å lashe ut mot gravide Jeg har lashet ut etter å ha blitt kalt ymse ting. Jeg blåser i om folk er gravide og sier at jeg blir sittende. Ikke at jeg hater dem.. Igjen, i det innlegget du siterte meg i, står det at jeg tar hensyn. Anonymkode: e8e57...b52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 23. november 2024 #56 Del Skrevet 23. november 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det står veldig klart i mitt første innlegg at jeg har behov for det setet sjøl... Du har sitert det innlegget, tydeligvis uten å lese hva jeg faktisk skrev. Anonymkode: e8e57...b52 Ja men samtidig skriver du at gravide ikke fortjener at noen reiser seg for de og lar de sitte fordi de selv valgte å bli gravide. Er den attitude der jeg reagerer på. Forventer ikke at du skal gi setet ditt til noen selv 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 23. november 2024 #57 Del Skrevet 23. november 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du er syk og har behov for setet selv. Det er helt greit og det er ikke deg jeg siktet til når jeg lagde denne tråden. De fleste som tar buss har ikke en usynlig sykdom som gjør at de må sitte og gjerne også bruke setet ved siden av seg til å ha sekken sin. Anonymkode: d5ddd...a14 Hvilken sykdom krever at de må ha veska på setet ved siden av og ikke kan ha den på fanget når de fint klarer å gå å bære veska? 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2024 #58 Del Skrevet 23. november 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du er syk og har behov for setet selv. Det er helt greit og det er ikke deg jeg siktet til når jeg lagde denne tråden. De fleste som tar buss har ikke en usynlig sykdom som gjør at de må sitte og gjerne også bruke setet ved siden av seg til å ha sekken sin. Anonymkode: d5ddd...a14 Det er vel og bra. Og jeg svarte kun ærlig på at jeg ikke reiser meg for gravide da jeg har behov for å bli sittende. Veien derifra var kort til at jeg ikke tenker på at foster kan bli skadet om jeg ikke kutter ut å være funksjonsnedsatt og tenker på gravide kvinner.. Anonymkode: e8e57...b52 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2024 #59 Del Skrevet 23. november 2024 Har vært gravid flere ganger og kan bekrefte at de færreste reiser seg for gravide, men noen gjør det. Har også lang erfaring med å reise meg for gravide, eldre og de med andre åpenbare grunner til å sitte. Leser jo her at det faller tungt for mange å reise seg, de kunne gjort det, men vet ikke hvordan. De er altså redd for å krenke andre, skriver de. De blir sittende, selv om de dirrer etter å hjelpe, for å ikke krenke sine medmennesker. Tenkte jeg kunne komme med noen tips. Man må lese situasjonen og time sin oppstandelse, for eldre og gravide kan man bare reise seg når de kommer på bussen, om det er tomt for sitteplasser, men ikke mange som står. Er det mange som står og de eldre eller gravide ikke kommer seg til der du sitter, møt blikket til en som sitter nært og se så på den som trenger å sitte. Blikkontakt med den gravide eller eldre er ofte ikke nødvendig. Den eldre eller gravide tar i bruk sitteplassen om den trengs. Noen ganger bruker ikke den eldre plassen, de syns kanskje det er vondt å sette og reise seg, eller de skal bare ett stopp, men de fleste setter seg, uten flau småprat. Har aldri opplevd at en gravid ikke setter seg. Anonymkode: b1867...fde 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2024 #60 Del Skrevet 23. november 2024 Maleficenta skrev (2 minutter siden): Ja men samtidig skriver du at gravide ikke fortjener at noen reiser seg for de og lar de sitte fordi de selv valgte å bli gravide. Er den attitude der jeg reagerer på. Forventer ikke at du skal gi setet ditt til noen selv Finn hvor jeg skrev at "ingen bør reise seg for gravide, for det fortjener dem ikke".. vennligst finn det, for den setningen har aldri kommet ut av min munn. Jeg skrev at jeg i motsetning til gravide ikke kunne velge å trenge setet. Hvorfor finner du på ting? Anonymkode: e8e57...b52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå