AnonymBruker Skrevet lørdag kl 15:45 #21 Del Skrevet lørdag kl 15:45 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Reiser meg selvfølgelig for eldre. Graviditet er høyst frivillig og et mye mindre handicap enn hva jeg sliter med sjøl. Reiser meg ikke for dem. Anonymkode: e8e57...b52 Men herregud da. Kan også si det er frivillig å gå ut og ta kollektiv når man er eldre. Man trenger jo ikke jobbe lenger og kan bestille mat på Oda.. Det er 3 grupper som har prioritert plass på kollektivtransport. Gravide, eldre og handikappede. Det står jo markert med skilt. Det er det gode grunner til… Hvorfor velger du kun å bry deg om et utvalg av disse? Anonymkode: 77b3d...113 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet lørdag kl 15:45 #22 Del Skrevet lørdag kl 15:45 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): At menn reiser seg for kvinner er ikke noe man skal dra frem som positivt - det er et tegn på at menn i de landene ser på kvinner som ubehjelpelige. Og der ligger kjernen i det som noen velger å oppleve som et problem. I Norge er vi ekstremt likestilte. Vi forventer at alle kvinner kan å balansere på en buss, fordi det er noe ethvert normalt fungerende menneske kan. Det damme forventer vi av normalt friske eldre. Det finnes tross alt hauger og dunger av 80-åringer som går på fjellet, løfter vekter og driver med sport. Å reise seg for dem ville vært diskriminerende. Så man lar det være. Og la oss si vi reiser oss for gravide. La oss tenke den tanken. Hvordan identifiserer du en gravid kvinne på bussen? Reiser du deg for alle kvinner med ekstra polstring rundt midjen? For alle som fremstår overvektige og kvinnelige, sånn i tilfelle? Eller spør du «er du gravid eller bare overvektig?» før du reiser deg? I Norge antar vi at folk klarer seg selv, med mindre de sier at de ikke gjør det. Fordi vi vet at de aller fleste kvinner, menn, eldre og barn klarer å stå helt fint. Og vi vet samtidig at de aller, aller fleste lidelser som tilsier behov for et sete er - usynlige. Så folk må be om et sete. De er voksne mennesker - de klarer det helt fint. Anonymkode: 6675a...11f Man klarer vanligvis å se om noen er høygravid da. Enig i at det ikke alltid er lett å vite hva som er fett og hva som er gravidmage litt tidligere i svangerskapet. Kan ikke huske at noen noengang reiste seg for meg da jeg var gravid, eneajeg var både eldre og gravid.😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 15:48 #23 Del Skrevet lørdag kl 15:48 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Gravide, eldre og handikappede. Det står jo markert med skilt. Det er det gode grunner til… Hvorfor velger du kun å bry deg om et utvalg av disse? Anonymkode: 77b3d...113 Graviditet er ikke sykdom. Ta taxi. Anonymkode: 2d6e8...e60 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 15:50 #24 Del Skrevet lørdag kl 15:50 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Graviditet er ikke sykdom. Ta taxi. Anonymkode: 2d6e8...e60 Herregud, for en holdning. Så typisk norsk å være så ego. Det er ikke en sykdom nei, men har du hørt om det å ha litt medfølelse for andre? Anonymkode: a4615...71d 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 15:53 #25 Del Skrevet lørdag kl 15:53 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kjenner flere synlig gravide som forteller at folk ikke reiser seg for dem når det ikke er ledig plass på buss og tog. Lurer på hva deres erfaringer er med dette, om det faktisk er slik at folk har sluttet med det og hvorfor det har blitt sånn? I en del andre land reiser menn seg for kvinner på kollektivtransport, selv om kvinnene ikke er gravid engang! Så det er tydeligvis ganske stor forskjell. Jeg tør ikke ta buss som høygravid fordi jeg hadde risikert å besvime hvis jeg ikke hadde fått meg en plass å sitte. Ikke tåler kroppen min å stå så lenge heller nå. Så jeg kjører og betaler i dyre dommer for parkering i stedet. Anonymkode: d5ddd...a14 Bare innvandrere som reiser seg. Anonymkode: 5918a...ca8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 16:10 #26 Del Skrevet lørdag kl 16:10 Jeg kom faktisk over en video som forklarte litt dette fenomenet, og en del av dette ligger i den norske kultur om at vi aldri tror at andre trenger hjelp. Man antar ikke at noen er (satt på spissen med ordvalget) «svake og handikappa». Første antagelse er at alle klarer seg selv, frem til de spør om hjelp. Litt tilbake til «janteloven» kanskje, at man ikke skal tro at man er bedre enn andre. Man skal ikke tro at noen ikke klarer å stå på bussen med egne bein. Såklart om noen da spør, og en person sier nei. Da har vi ulike senarioer. De har kanskje selv en grunn for å trenge å sitte, som de ikke ønsker å dele, for de ikke er komfortable med det. Men så kan de også bare være lite hyggelige og hjelpsomme av seg 😅 En ting å huske på, ikke alt kan sees med det blotte øyet. En person kan ha protese for de mangler et bein, og kanskje ikke føler for å dra av seg buksa for å bevise at de trenger setet selv Anonymkode: 49bda...0d8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 16:10 #27 Del Skrevet lørdag kl 16:10 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kjenner flere synlig gravide som forteller at folk ikke reiser seg for dem når det ikke er ledig plass på buss og tog. Lurer på hva deres erfaringer er med dette, om det faktisk er slik at folk har sluttet med det og hvorfor det har blitt sånn? I en del andre land reiser menn seg for kvinner på kollektivtransport, selv om kvinnene ikke er gravid engang! Så det er tydeligvis ganske stor forskjell. Jeg tør ikke ta buss som høygravid fordi jeg hadde risikert å besvime hvis jeg ikke hadde fått meg en plass å sitte. Ikke tåler kroppen min å stå så lenge heller nå. Så jeg kjører og betaler i dyre dommer for parkering i stedet. Anonymkode: d5ddd...a14 Dette var slik man gjorde for 50 år pluss siden. Likestilling er et moment, folk er slitne og trenger selv å sitte, første mann til setet sitter… I dag har hver og en nok med seg selv. Skal du reise kollektivt og ha sitteplass får du reise utenfor rushtidene. Husk og på at graviditet ikke er en sykdom. Selv funksjonshemmede får ikke lengre sitte på seter merket med plass for fuknskjonshemmede. Seter reservert for eldre, de er fjernet for flere tiår siden. Anonymkode: a2096...f2e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 16:13 #28 Del Skrevet lørdag kl 16:13 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Graviditet er ikke sykdom. Ta taxi. Anonymkode: 2d6e8...e60 Jeg skrev ganske tydelig at jeg selv har et behov og rett på det setet, men blir likevel beskyldt for å ikke bry meg. Skulle ønske jeg i likhet med gravide kunne velge bort å trenge det å sitte på bussen. Men jeg lever godt med stempelet som slem blant enkelte som ikke vet bedre.. Anonymkode: e8e57...b52 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 16:15 #29 Del Skrevet lørdag kl 16:15 Gravide kan vel takke seg selv for at de er nettopp det. Får ingen sympati fra meg. Eldre derimot, respekterer jeg. Anonymkode: 2f404...5ec 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 16:18 #30 Del Skrevet lørdag kl 16:18 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Det er ikke en sykdom nei, men har du hørt om det å ha litt medfølelse for andre? Anonymkode: a4615...71d Krever graviditet medfølelse? Anonymkode: 2d6e8...e60 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 16:29 #31 Del Skrevet lørdag kl 16:29 Det kommer litt an på. Folk som helt tydelig har vanskeligheter med å gå er jeg oppmerksom på. Gravide er det lenge siden jeg har sett på bussen, men jeg ser ikke hvorfor man ikke skal la de få sitte. Greit nok at det er frivillig, men jeg synes det er feil måte å se det på. Det koster ikke så mye å være litt hyggelig mot andre. Jeg synes i hvert fall at det er feil at egoistiske ungdommer alltid opptar de setene som er satt av til de som av ulike grunner trenger å sitte. Ikke enser de noe rundt seg heller. Folk burde egentlig bare sette seg der det er ledig når bussen er full. Å stå i midtgangen og være i veien er noe som irriterer meg grenseløst. Mange gjør det fordi de ikke får sitte alene virker det som. Men jeg har sett relativt ofte at folk reiser seg for andre som trenger å sitte. Anonymkode: fbf53...460 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 16:36 #32 Del Skrevet lørdag kl 16:36 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Krever graviditet medfølelse? Anonymkode: 2d6e8...e60 Nei, det krever folkeskikk, både hos den gravide kvinnen som gravid og i hennes nye rolle som mamma for et nytt lite menneske som trenger å lære folkeskikk og muligens vil noen si, respekt for andre mennesker, særlig på buss og bane i kamp om sitteplasser. Anonymkode: a2096...f2e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 16:37 #33 Del Skrevet lørdag kl 16:37 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Reiser meg selvfølgelig for eldre. Graviditet er høyst frivillig og et mye mindre handicap enn hva jeg sliter med sjøl. Reiser meg ikke for dem. Anonymkode: e8e57...b52 Det handler vel mer om at det er fatalt for to stk om de faller da, du kan tenke på barnet om du evner noe. AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Gravide kan vel takke seg selv for at de er nettopp det. Får ingen sympati fra meg. Eldre derimot, respekterer jeg. Anonymkode: 2f404...5ec De eldre kan vel og takke seg selv for at de er eldre da, de har ikke dødd før, hvis du skal se den idiotiske logikken din. Anonymkode: 23822...bc7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 16:39 #34 Del Skrevet lørdag kl 16:39 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, det krever folkeskikk, både hos den gravide kvinnen som gravid og i hennes nye rolle som mamma for et nytt lite menneske som trenger å lære folkeskikk og muligens vil noen si, respekt for andre mennesker, særlig på buss og bane i kamp om sitteplasser. Anonymkode: a2096...f2e Enig. Viktig at barna lærer at de ikke er viktigst og skal kreve og kreve. Anonymkode: 2d6e8...e60 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 16:51 #35 Del Skrevet lørdag kl 16:51 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kjenner flere synlig gravide som forteller at folk ikke reiser seg for dem når det ikke er ledig plass på buss og tog. Lurer på hva deres erfaringer er med dette, om det faktisk er slik at folk har sluttet med det og hvorfor det har blitt sånn? I en del andre land reiser menn seg for kvinner på kollektivtransport, selv om kvinnene ikke er gravid engang! Så det er tydeligvis ganske stor forskjell. Jeg tør ikke ta buss som høygravid fordi jeg hadde risikert å besvime hvis jeg ikke hadde fått meg en plass å sitte. Ikke tåler kroppen min å stå så lenge heller nå. Så jeg kjører og betaler i dyre dommer for parkering i stedet. Anonymkode: d5ddd...a14 Trenger man automatisk å sitte, bare fordi man er gravid? Jeg klarte fint å stå på bussen da jeg var gravid, selv med store bekkenplager. Hvilke plager har du som gjør at du holder på å besvime hvis du står for lenge? Hvis jeg hadde hatt så store medisinske problemer at jeg ikke kunne gå/stå uten «å besvime», så hadde jeg ikke turd å kjøre bil selv engang(!) og hadde spurt om sykmelding eller redusert jobb hvis jeg måtte ta kollektiv på tidspunkter med stor pågang på buss/trikk etc. Hvis folk imidlertid ser noen som åpenbart sliter, er det en annen ting. Da bør en tilby plassen sin. Men å tilby plassen bare fordi en ser en gravid eller eldre person, er ikke nødvendigvis rett. Jeg hatet hvis noen ville tilby meg plassen sin da jeg var gravid. Jada, hater å stå på buss, men ikke verre for meg enn for mange andre. En venninne av meg sliter virkelig med å stå, da hun har skade i begge armene og sliter med å holde seg fast. Det er jo faktisk farlig! Det er garantert verre for henne å stå enn for en som er gravid! Har også en kollega som klager over at ingen reiser seg når hun tar bybanen til/fra jobb, men kan love at hun klarer fint å stå på jobb (selv om hun kan sitte så mye hun vil), stå på konsert og går turer og løper hele tiden. Kun et prinsipp for henne, og da blir det for dumt, rett og slett. Min mormor står også fint på bussen til vanlig, og ønsker ikke å føle seg hjelpesløs. Da hun gikk på krykker, spurte hun fint om hun kunne få sitte hvis ingen reiste seg. Og at menn reiser seg for kvinner i enkelte land bare fordi de er kvinner, er bare sykt! De fleste kvinner klarer fin å stå, og menn skal ikke måtte ofre seg i dette øyemed! Vi må ikke gjøre oss så jævla hjelpesløse! Anonymkode: 610fd...27c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 16:55 #36 Del Skrevet lørdag kl 16:55 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, fordi vi er i ett krenke samfunn, "åja, så jeg er liksom gravid bare fordi jeg er feit altså?" "jeg er da ikke så gammel at jeg må sitte" . Det er også jævlig kleint å TVINGE den gravide/gamle til å ta plassen din også. Og når man har opplevd det en gang, så gjør man det aldri igjen. Anonymkode: 7acc5...820 Jeg hadde ikke behov for å sitte da jeg var gravid, og synes det var plagsomt at folk spurte bare fordi jeg var gravid. Hadde jeg hatt behov for å sitte, hadde jeg selv spurt pent. Hørte om en eldre person som ble rasende da en ung kvinne ikke reiste seg for ham. Det han ikke visste, var at denne kvinnen var syk, og hadde stort behov for å sitte selv….. Garantert mye større enn ham! Anonymkode: 610fd...27c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet lørdag kl 17:44 #37 Del Skrevet lørdag kl 17:44 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Reiser meg selvfølgelig for eldre. Graviditet er høyst frivillig og et mye mindre handicap enn hva jeg sliter med sjøl. Reiser meg ikke for dem. Anonymkode: e8e57...b52 Men om en gravid faller i bussen risikerer hun at babyen blir skadet og da. Du tenker ikke på det? Og de færreste velger å bli gravide for graviditetens skyld. De velger det fordi de vil ha barn.. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 18:31 #38 Del Skrevet lørdag kl 18:31 AnonymBruker skrev (3 timer siden): At menn reiser seg for kvinner er ikke noe man skal dra frem som positivt - det er et tegn på at menn i de landene ser på kvinner som ubehjelpelige. Jeg vil gjerne bli behandla slik. Jeg liker gentlemen som reiser seg for kvinner. Og det er mange av mine medsøstre som gjør det samme. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Og der ligger kjernen i det som noen velger å oppleve som et problem. I Norge er vi ekstremt likestilte. Vi forventer at alle kvinner kan å balansere på en buss, fordi det er noe ethvert normalt fungerende menneske kan. Det damme forventer vi av normalt friske eldre. Det finnes tross alt hauger og dunger av 80-åringer som går på fjellet, løfter vekter og driver med sport. Å reise seg for dem ville vært diskriminerende. Så man lar det være. Og la oss si vi reiser oss for gravide. La oss tenke den tanken. Hvordan identifiserer du en gravid kvinne på bussen? Reiser du deg for alle kvinner med ekstra polstring rundt midjen? For alle som fremstår overvektige og kvinnelige, sånn i tilfelle? Eller spør du «er du gravid eller bare overvektig?» før du reiser deg? I Norge antar vi at folk klarer seg selv, med mindre de sier at de ikke gjør det. Fordi vi vet at de aller fleste kvinner, menn, eldre og barn klarer å stå helt fint. Og vi vet samtidig at de aller, aller fleste lidelser som tilsier behov for et sete er - usynlige. Så folk må be om et sete. De er voksne mennesker - de klarer det helt fint. Anonymkode: 6675a...11f Enhver mann greier å bedømme litt og. Jeg er glad jeg ikke kjører buss ofte, for jeg er ingen feminist. Jeg vil bli behandla som " det svake kjønn" . Anonymkode: 52412...c3c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Overaltalltid Skrevet lørdag kl 18:33 #39 Del Skrevet lørdag kl 18:33 Reiser meg for gamle jeg ser burde trengt å sitte og små barn. Andre regner jeg med spør om de har behov å sitte. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 18:58 #40 Del Skrevet lørdag kl 18:58 Det som virkelig mangler i dette samfunnet er evnen til å se det beste i hverandre. Hadde man hatt et ørlite snev av den tankegangen hadde ikke dette vært et problem. Nei, jeg tilbyr deg ikke plassen mim fordi jeg synes du ser skrøpelig ut. Jeg tilbyr deg plassen min fordi jeg vil være snill. Anonymkode: ad751...b66 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå