AnonymBruker Skrevet lørdag kl 13:45 #1 Del Skrevet lørdag kl 13:45 Jeg installerte vannmåler i April og skal melde inn forbruk til kommunen nå. På måleren står det 18.367, er det normalt forbruk av vann for én person? Jeg vasker kanskje 1 klesvask i uken, det samme med oppvaskmaskin. Dusjer i ca 5 min, en sjelden gang kanskje 10 min hvis jeg er skikkelig frøsen. Før jeg fikk vannmåler ble det stipulert med ca 40 kubikk i året på min enebolig. Jeg fikk litt sjokk av vannnforbrulet mitt på 18 kubikk 😳 Jeg får det ikke til å stemme egentlig. Nå frykter jeg en skikkelig saftig regning på vannforbruket mitt, vet noen sånn ca hva den fakturaen kan komme på? Anonymkode: 9c28a...3ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 13:50 #2 Del Skrevet lørdag kl 13:50 Hva stod måleren på ved forrige avlesning? Måler den m3 eller liter? 18 m3 er ikke mye. Anonymkode: 11714...53f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 13:58 #3 Del Skrevet lørdag kl 13:58 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hva stod måleren på ved forrige avlesning? Måler den m3 eller liter? 18 m3 er ikke mye. Anonymkode: 11714...53f Den ble avlest for første gang nå. Den sto jo på null da den var ny i April. Jeg aner faktisk ikke om den måler m3 eller liter. Er så vanskelig å lese den av der den er plassert. Må lirke kamera på tlf inntil å ta bilde. Anonymkode: 9c28a...3ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 14:02 #4 Del Skrevet lørdag kl 14:02 Den måler M3, så da har jeg sltså brukt nesten 19000 liter vann siden April? Det synes jeg var mye, når boligen ble stipulert til 4 personer - 40M3 før vannmåler. Anonymkode: 9c28a...3ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet lørdag kl 14:11 #5 Del Skrevet lørdag kl 14:11 En 5 minutter dusj er fort 50 liter vann. Et toalettbesøk kanskje 8 liter til nedskylling. Fylle vaskebøtta er minst 5 liter. En oppvask i oppvaskkummen eller med oppvaskmaskin er fort 10 liter. Jeg synes ikke 18 000 liter siden april er veldig mye. Det er omtrent 100 liter vann om dagen. En daglig dusj, 3-4 toalettbesøk, en runde med oppvask og en klesvask, så er du der. Tror ikke du skal bekymre deg for at du får noen stor regning. Vann koster vel et sted mellom 10 og 20 kroner pr kubikk. Varierer veldig fra kommune til kommune. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Handerrefyren Skrevet lørdag kl 14:12 #6 Del Skrevet lørdag kl 14:12 (endret) nå veit jeg ikke hav du betaler for vannet, 18 M3 (18000 liter) er litt i overkant av hva en person bruker, men ikke mye over. her betaler vi 52 kr litern( det er ink kloak avgift). april til nå er snaue 10 måneder vi kan regne litt på det, det er 1800 liter i måneden, ca 60 liter om dagen, eller 2,5 liter i timen. å trekke i dass ca 3 liter liten knapp, 5 til 6 liter stor knapp. 10 min i dusjen 100 til 150 liter (mage eldre dush-hoder bruker mer) oppvask ca 10 liter. vaskemaskin opp mot 40 liter osv. Endret lørdag kl 14:14 av Handerrefyren publiset v feil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bvp Skrevet lørdag kl 14:14 #7 Del Skrevet lørdag kl 14:14 Sannsynligvis vil du få lavere kostnad med vannmåler enn du hadde tidligere, kommer jo litt an på når i april du fikk måler men var det tidlig så har du jo hatt ett forbruk på 19m3 på 7,5-8 måneder og da vil du muligens havne på 30m3 for hele året. Jeg husker ikke hva stipulert forbruk var hos meg men mener det var en del over 200m3, og da jeg fikk måler gikk kommunale avgifter ned over 6000 kroner i året. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 14:20 #8 Del Skrevet lørdag kl 14:20 Jeg må faktisk spare enda mer på vannet enn jeg gjør nå. Jeg dusjer annenhver dag. Lager sjelden mat og vasker sjelden opp i kummen. Vaske og tørke støv + gulvvask maks annenhver uke. Bruker da maks en halv 10 liters bøtte. Kanskje sjekke om jeg har lekkasje noe sted for jeg synes forbruket var skyhøyt til å være bare meg. Takk for svar 😊 Anonymkode: 9c28a...3ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 14:24 #9 Del Skrevet lørdag kl 14:24 aksase skrev (9 minutter siden): En 5 minutter dusj er fort 50 liter vann. Et toalettbesøk kanskje 8 liter til nedskylling. Fylle vaskebøtta er minst 5 liter. En oppvask i oppvaskkummen eller med oppvaskmaskin er fort 10 liter. Jeg synes ikke 18 000 liter siden april er veldig mye. Det er omtrent 100 liter vann om dagen. En daglig dusj, 3-4 toalettbesøk, en runde med oppvask og en klesvask, så er du der. Tror ikke du skal bekymre deg for at du får noen stor regning. Vann koster vel et sted mellom 10 og 20 kroner pr kubikk. Varierer veldig fra kommune til kommune. 100 liter vann om dagen får jeg ikke til å stemme. Jeg lar ikke vannet renne når jeg pusser tenner engang, kun for å skylle tannbørsten noen ganger. Vasker meg kjapt på hender etter toalett besøk. Kjapp klutvask de dagene jeg ikke dusjer. Bruker sjelden vann til noe annet enn dusj, håndvask, tannpuss, oppvaskmaskin og vaskemaskin + støv og vaske gulv. Jaja, blir spennende å se den regningen iallefall. Anonymkode: 9c28a...3ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 14:45 #10 Del Skrevet lørdag kl 14:45 Det som er feil her, er at de har stipulert 40 kubikk i året for en enebolig. Googler du normalt vannforbruk per person, vil du se at dette ligger på 40-60 kubikk i året. Anonymkode: 13eb3...6f7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 15:28 #11 Del Skrevet lørdag kl 15:28 AnonymBruker skrev (1 time siden): Den måler M3, så da har jeg sltså brukt nesten 19000 liter vann siden April? Det synes jeg var mye, når boligen ble stipulert til 4 personer - 40M3 før vannmåler. Anonymkode: 9c28a...3ee Hvis den viser liter har du brukt 19000 liter, dvs 19m3. Anonymkode: 11714...53f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 16:03 #12 Del Skrevet lørdag kl 16:03 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Den ble avlest for første gang nå. Den sto jo på null da den var ny i April. Jeg aner faktisk ikke om den måler m3 eller liter. Er så vanskelig å lese den av der den er plassert. Må lirke kamera på tlf inntil å ta bilde. Anonymkode: 9c28a...3ee Vere måler pr m3 AnonymBruker skrev (1 time siden): Den måler M3, så da har jeg sltså brukt nesten 19000 liter vann siden April? Det synes jeg var mye, når boligen ble stipulert til 4 personer - 40M3 før vannmåler. Anonymkode: 9c28a...3ee Du vil nok få igjen penger for 2024, da du sannsynligvis har betalt for 40m3 for inneværende år. og har brukt bare 19. VI er to voksne og har et forbruk p ca 50 m3 pr år. , så for meg høres dette logisk ut. Vi dusjer 2.3 ganger pr uke hver. Her betaler vi ca 50 kr/ m3+ fastavgift pr år. Handerrefyren skrev (1 time siden): nå veit jeg ikke hav du betaler for vannet, 18 M3 (18000 liter) er litt i overkant av hva en person bruker, men ikke mye over. her betaler vi 52 kr litern( det er ink kloak avgift). april til nå er snaue 10 måneder vi kan regne litt på det, det er 1800 liter i måneden, ca 60 liter om dagen, eller 2,5 liter i timen. å trekke i dass ca 3 liter liten knapp, 5 til 6 liter stor knapp. 10 min i dusjen 100 til 150 liter (mage eldre dush-hoder bruker mer) oppvask ca 10 liter. vaskemaskin opp mot 40 liter osv. Antar du mener 52 kr m3, ikke pr liter. Anonymkode: 9053b...f20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sniff76 Skrevet lørdag kl 16:54 #13 Del Skrevet lørdag kl 16:54 Det tilsvarer da ca 35 m3 per år og høres normalt ut for en person. Vi har 2 voksne og 3 tenåringer. Mye dusjing og klesvask. Har de siste årene vært jevnt på ca 180 m3 per år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moppeguri Skrevet lørdag kl 18:05 #14 Del Skrevet lørdag kl 18:05 Vi bruker heller ikke allverdens med vann, vi er to voksne, men det som det går mest vann på som man kanskje ikke umiddelbart tenker over er utvannet. Hvis vi vasker bilen eller vanner i hagen f.eks så bruker det myyye mer vann enn vi gjennomsnittlig bruker 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet lørdag kl 18:15 #15 Del Skrevet lørdag kl 18:15 For å avdekke eventuell lekkasje les av måler regelmessig en periode. Eksempelvis før og etter en reiser bort en periode. De fleste målere har også visning av liter som viser forbruk i liter. Ta bilder og sammenligne før og etter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 19:19 #16 Del Skrevet lørdag kl 19:19 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det som er feil her, er at de har stipulert 40 kubikk i året for en enebolig. Googler du normalt vannforbruk per person, vil du se at dette ligger på 40-60 kubikk i året. Anonymkode: 13eb3...6f7 Ja, jeg synes ikke 18 m3 siden april er spesielt mye. Vi bruker rundt 200 per år, vi er fem stk. Hvorav fire dusjer daglig (tenåringene kan dusje flere ganger daglig…). Husk at det går noen liter hver gang du er på do også. 18 kubikk er helt innafor mtp forbruk per person. Hvis du tidligere har betalt for stipulert forbruk basert på størrelsen på huset, vil du sannsynligvis spare mye penger på vannmåler! Foreldrene mine installerte vannmåler i år. Jeg så på deres gamle regning, og de hadde et stipulert forbruk på 380 m3! På en enebolig av helt vanlig størrelse! Det er neste dobbelt så mye som oss, med de dusjende tenåringene. De bruker helt sikkert godt under 100 m3/år. Kommunen har nok skrudd opp de stipulerte prisene for å stimulere folk til å installere vannmåler. Anonymkode: 1ab0b...86e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:10 #17 Del Skrevet lørdag kl 20:10 aksase skrev (5 timer siden): En 5 minutter dusj er fort 50 liter vann. Et toalettbesøk kanskje 8 liter til nedskylling. Fylle vaskebøtta er minst 5 liter. En oppvask i oppvaskkummen eller med oppvaskmaskin er fort 10 liter. Jeg synes ikke 18 000 liter siden april er veldig mye. Det er omtrent 100 liter vann om dagen. En daglig dusj, 3-4 toalettbesøk, en runde med oppvask og en klesvask, så er du der. Tror ikke du skal bekymre deg for at du får noen stor regning. Vann koster vel et sted mellom 10 og 20 kroner pr kubikk. Varierer veldig fra kommune til kommune. I vår kommune koster vann + kloakk 77 kr. pr kubikk. Over 1600 kr i årsavgift kommer i tillegg. Vi er to i husstanden og bruker ca 1575 liter i uka. Synes ikke dette er uvanlig mye heller. Anonymkode: 41bc1...764 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå