Gå til innhold

Barn som får få gaver, hvorfor?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Mine barn får en gave fra foreldre, en fra hver av bestemødrene, en fra hverandre og kanskje et par-tre til. Som regel Vippses det penger fra mine tanter på farssiden, de slås sammen til én større gavel (og da noe så «kjedelig» som ulltøy e.l.). Eldste er romjulsbarn, så vi drar til med litt større gaver til jul og bursdag. De får det de trenger ila året. 

Anonymkode: aa3c0...662

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 23.11.2024 den 13.50):

Jeg ser at mange nevner at barna deres bare får noen få julegaver, og at det anses som overflod hvis de får opp mot 30. Men jeg undrer meg – hvordan kan det bli så få gaver? Forstår ikke hvordan det er mulig at et barn bare får 5 gaver.

Anonymkode: ae733...def

Jeg har bare mamma

og to søsken. Mannen har ikke kontakt med sin familie og resten er død. Vi har 4 barn så her blir det ikke noe særlig mer enn 6-7 gaver. Spørs hvor dyre gaver barna ønsker seg. Er det billigere ting får de gjerne flere av oss men om det er dyre ting blir det mindre. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, selv når jeg var liten, så fikk jeg ikke flere titalls med julegaver, selv når jeg feiret jul hos besteforeldrene mine. 🤷🏻‍♀️ På begge sider så er det sånn, 1 gave fra foreldre, en gave fra hvert sett med tanter og onkler, en gave fra kusiner/fettre og en gave fra besteforeldre. 🤷🏻‍♀️ Og dermed ble det mellom 5 og 10 gaver, alt ettersom vi feiret hos. 🤷🏻‍♀️ Og jeg var fornøyd med det 🤷🏻‍♀️

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine får få gaver. De har kun en bestemor, en onkel og to tanter, så da sier det seg selv. Vi mistet også nylig to nære familiemedlemmer,så i år blir det enda mindre. Har litt vondt av de, må ærlig innrømme det, så legger mye i adventskalenderen deres for å veie opp mot det. Tror ikke de tenker så mye over at de får lite gaver på julaften. De er fornøyd med det de får ❤️

Anonymkode: f1844...4dd

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trenger virkelig ikke å være noe bedre å få 30 gaver enn 5. Jeg er fra en kjempestor familie, vi fikk mer enn 30 gaver som barn. Vi fikk mye ræl🤣 Det sier seg selv at ikke tantene og onklene, eller besteforeldrene for den slags skyld, brukte 30 000 kr på gaver. De brukte vel en 50-lapp eller noe per barn. De voksne/barn over 18 år fikk ikke gaver.

Anonymkode: 56108...7b5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo stor variasjon på hvor stort nettverk den enkelte har og hvilke gavetradisjoner en har.

Vi er av de med en mengde gaver, og jeg syntes det er for mye rett og slett. Samtidig så har vi et veldig stort nettverk. 
Barna har: fire besteforeldresett, fire sett oldeforeldre, ti tante/onkel sett (noen er bonussøsken hos oss voksne) + søskenbarn som syntes det er moro å gi egne gaver. 

I tillegg har vi nære venner og naboer som gir gaver. Barna får i tillegg gaver fra sine venner. 

Vi har sagt at det er ønskelig om gavene i det minste pakkes sammen om en kjøper flere litt mindre ting. Kjøper de en bukse og en genser + en bok så kan dette pakkes sammen, behøver ikke bli tre gaver.

Ser noen nevne at vi som har mengder med gaver ikke bryr seg om annet enn gavene.  Det er jo pisspreik. Barna våre ønsker seg gjerne helst opplevelser sammen med giver. Bli med tante på kino, kafé med Oldemor. 

Anonymkode: b94ed...4e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heller få, men større gaver. 

Her slår vi sammen og spleiser. Er det alt for mange gaver merker vi at ungene blir lei, og utakknemlig.. De river av papiret, legger knapt merke til hva som er der, takker ikke, osv. Eller de har lyst til å leke med den første de åpner, og så blir det bare mas og kjas for å få åpnet de ørten andre. 

Ungene våre reagerer mye bedre på å få noen få gaver. Når det da er mange som vil gi, løser vi "problemet" ved å få folk til å spleise på en større gave. 

Anonymkode: fbdaf...5a0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte sjekke, mitt eldste barn har fått gjennomsnittlig 15 gaver de siste 5 årene. Det høye tallet skyldes i grunn at min mann kommer fra en stor familie, og alle hans tanter og onkler gir gaver. Det er ikke store gaver da, mye bøker (🥳) eller votter/sokker/luer (🥳). 

Uten dem hadde vi vært nede i 6-7 gaver 🤭

Anonymkode: 2de2c...4c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neppe noen som lurer seriøst, antagelig kun ute etter å lage kvalme. Evt er ts selv en som gir bort søppel fra Temu o l, masse søppel pakket inn som mange smågaver.

Mange barn får en gave fra nærmeste familie og en fra hver besteforeldreside, om de er så heldige å ha de i live. Så får noen også fra tanter og onkler. Kjøper folk skikkelige ting og ikke masse småræl,  blir det da kanskje tre-seks gaver.

Anonymkode: 806df...582

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes for mange gaver ødelegger juleaften. Noen over her skriver at "man koser seg hele desember, og det er gavene som gjør juleaften spesiell". Det tenker jeg er helt vanvittig trist. Husker jo at det var forventning til pakkene som barn, men jeg gledet meg til andre ting også. Det var ikke pakkene som var julemagien. Det var det høytidelige, pent dekket bord, pynta mennesker, gå rundt juletre, pappa som leste juleevangeliet. Synes det er så trasig om det skal være pakkene som "gjør" juleaften. 

Skal feire med flere barn i år. Og hvks hver av dem skulle fått 30 pakker under treet, hadde jo hele kvelden vært oppakning. Det er til å grine av. 

Anonymkode: 5e607...b0e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg synes for mange gaver ødelegger juleaften. Noen over her skriver at "man koser seg hele desember, og det er gavene som gjør juleaften spesiell". Det tenker jeg er helt vanvittig trist. Husker jo at det var forventning til pakkene som barn, men jeg gledet meg til andre ting også. Det var ikke pakkene som var julemagien. Det var det høytidelige, pent dekket bord, pynta mennesker, gå rundt juletre, pappa som leste juleevangeliet. Synes det er så trasig om det skal være pakkene som "gjør" juleaften. 

Skal feire med flere barn i år. Og hvks hver av dem skulle fått 30 pakker under treet, hadde jo hele kvelden vært oppakning. Det er til å grine av. 

Anonymkode: 5e607...b0e

Men du kan ikke bruke deg selv som fasit. Jeg har 2 gutter, og de bryr seg nada og det er "høytidelig" og er heller ikke noe glad i å pynte seg. Gå rundt juletreet? Det tror jeg aldri vi har gjort. De fleste har ikke juletreet midt på gulvet i stua med plass til å gå rundt. Juleevangeliet? Det er vel bare et lite fåtall som er såpass kristne at de gjør det. Aldri hørt om i min krets verken som barn eller voksen. For de fleste er julaften synonymt med julestrømpe, julefilmer, grøt, kanskje en tur ut, så julemiddag og gaver og dessert. Nei julegavene ER ikke julaften, men det er stort sett det som skiller den dagen fra de øvrige i desember. Det betyr ikke at pakkene "gjør" julaften sånn sett, men at det bør være litt mer enn 5 stk det er min mening. 30 er altfor mange. Så brukes resten av kvelden til å leke med gavene, spille de nye spillene osv. 

Anonymkode: 85b2e...cad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Fordi noen LIKER å gi gave, det gir DE varme og juleglede. Du kan være uenig, men hold kjeft om du feirer med den typen personer. Jeg synes pinnekjøtt er pyton, liker ikke masse alkohol ved julebordet, ikke faen om jeg dirigerer andre for det om de ikke har samme syn.  Noen synes pakkeåpning er pyton, andre koser seg. Noen elsker å være mange til jul, noen få.   

Jeg synes kun et par gaver er trist, men det er min familie. Jeg er oppvokst med både mye gaver OG masse hjemmelagede gaver.   Jeg liker høytid og stivpynting og lang tid med gaveåpning og en og en gave. Jeg bruker mye tid på planlegging av gaver til alle. 

Tenk etter hvorfor man er mye jul og hvorfor man er lite jul.  Lite  eller mye er ikke riktig eller feil. 

Noen liker kirken og kirkegård på julaften, andre hater det, helt forståelig. 

Noen elsker å lage mat og bruker hele dagen, kanskje det er deres «gavespråk»? Noen elsker å pynte overdådig til jul, for andre er pynting pyton og kjedelig.  

Hvorfor kun styre bort gaver til barn til jul ??? Ikke voksnes julemat og drikkehandel. eller dyre biler, dyre hus. Kun BARNs gaver.

Anonymkode: 280d6...fe0

Men starten på tråden her var et angrep på dem som ikke gir mange gaver. Lik gjerne å gi gaver, men ikke snakk nedsettende om dem som velger annerledes.

Anonymkode: c70eb...fb4

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to barn med to ulike fedre. Jeg er gift med barnefar til yngste. Yngste får gave fra foreldre, en fra hvert sett besteforeldre, en fra oldemor og en gave fra hver av to tanter. Det blir 6 gaver til jul. Eldste får fra tre sett besteforeldre (skilt på fars side), tre fra oldeforeldre (en felles oldemor med yngste), en fra meg og mannen, en fra far og kona, to fra tanter på min side og 5 sett tanter og onkler på fars side. Det blir 15 gaver og blir noen flere da eldste er kommet til en alder der venner gir mer småtteri. Vi ser forskjellen godt annenhver julaften, men slik er det bare. Har bedt om at dersom noen spleiser på noe til yngste om de kan pakke det i flere deler så ikke eldste føler sånn på det (er ungen som får mest som synes det blir ekkelt og vanskelig). 

Anonymkode: 2e96c...922

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 gaver er mye. Foreldre, kanskje besteforeldre (ikke alle har) også tanger og onkler (ikke alle har det heller)

Hvem flere? Faddere muligens

Anonymkode: be842...90b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.11.2024 den 13.58):

Fem gaver vil i en "vanlig" familie bety en fra hvert besteforeldrepar, en fra foreldre, en fra mors søsken og en fra fars søsken. I så måte ikke en liten familie.

Anonymkode: 83994...39a

Jo det anser jeg som liten familie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi er så mange "mine, dine og våre barn" i flere generasjoner at gaveveldet var helt enormt noen år. Nå har de fleste heldigvis satt på bremsene kraftig de senere år slik at julekvelden er i ferd med å bli hyggelig igjen. 5 gaver hver er helt topp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.11.2024 den 16.19):

30 gaver er jo veldig mange gaver, da. Og barnet som får 30 gaver husker sikkert ikke hvem de har fått gaver av og hva de har fått av hvem heller.

Et sted mellom 5-10 gaver er vel helt normalt, og så absolutt innafor? 

Anonymkode: e0a03...e03

Våre får over 30, og de husker for vi skriver og sender ut takkekort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som den amerikaneren jeg er er jeg vokste opp med at barna får julestrømpe med småting som skal holde dem opptatte på formiddagen (tidligere kjøpte jeg aktivitetshefter og fargestifter, nå er det mest godteri og smågaver). Barna får som regel, men ikke alltid, en gave som de ønsker seg, en gave som jeg syntes det trenger, en gave fra nissen og en gave til familien (som regel et spill eller noe hele familien kan få glede av). Så får de gave fra partner, gave til/fra hverandre. Det blir 6 gaver, det? 

Noen ganger får de gave fra mormor (som jeg har minimalt med kontakt med, så det er like overraskende de gangene de får av henne), de får hver sin gave fra min tante og onkel (som regel får de før eller etter julaften), og det hender at de får gaver fra venner (men like vanlig om de ikke får). 

Så får de gaver hos pappen og det vet jeg ingenting om. 

Anonymkode: e92e9...789

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.11.2024 den 13.46):

I 5 år tenkte jeg likte. Barna burde få oppleve mange gaver og gleden ved å få og ta vare på.

Men nå som barna er 7 og 11 burde jeg tenkt anderledes. Barna har ikke mye fra før, men etter 6 år der den ene gaven etter den andre er blitt brukt en gang og så glemt er det heller innholdet som teller.

Di siste 6 årene har jeg donert, kastet og gitt bort sikkert 5 søppelsekker med leker, hobbysaker osv. Ungene veit ikke en gang at alt det er borte.

Så lite setter de pris på ting eller bruker ting de faktisk ønsker seg. 

Nå har de 2 kasser 30x30 med Barbie og en skuff med hobbysaker. Selv der har de null peiling 🤦‍♀️

Har ikke oppdratt de sånn, men sånn er de blitt.

Men de innser selv at mange gaver ikke betyr noe når gavene de får ikke brukes.

Anonymkode: 4b929...cad

Her får de ting de ønsker/trenger og mange presanger er hjemmelaget eller kjøpt brukt pga jeg ønsker at de ikke skal få mye skapfyllere.

Vi har eget sy/hobbyrom med skikkelig system men så driver flere av mine med cosplay så de har full kontroll på hva vi har og ikke har av ting der.

Ene barnet mitt er født 01.01 så fra 5-6 års alderen har hen alltid sagt at hen vil ha liten julepresang og heller stor gebursdagspresang sånn at man får mer for pengene. 

De har ikke fått så mye leker oppigjennom men spill har de fått endel av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...