Gå til innhold

Barn som får få gaver, hvorfor?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

I 5 år tenkte jeg likte. Barna burde få oppleve mange gaver og gleden ved å få og ta vare på.

Men nå som barna er 7 og 11 burde jeg tenkt anderledes. Barna har ikke mye fra før, men etter 6 år der den ene gaven etter den andre er blitt brukt en gang og så glemt er det heller innholdet som teller.

Di siste 6 årene har jeg donert, kastet og gitt bort sikkert 5 søppelsekker med leker, hobbysaker osv. Ungene veit ikke en gang at alt det er borte.

Så lite setter de pris på ting eller bruker ting de faktisk ønsker seg. 

Nå har de 2 kasser 30x30 med Barbie og en skuff med hobbysaker. Selv der har de null peiling 🤦‍♀️

Har ikke oppdratt de sånn, men sånn er de blitt.

Men de innser selv at mange gaver ikke betyr noe når gavene de får ikke brukes.

Anonymkode: 4b929...cad

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer an på hvor stor familien er osv. Leser også at noen barn har både faddere og gudforeldre. Det har ikke vårt barn. Hun er ikke døpt. 

La oss si både mammaen og pappaen til barnet hadde vært enebarn. Ingen gaver fra tante og onkler da. Og heller ingen søskenbarn. Kanskje noen besteforeldre hadde vært døde, færre gaver der. Noen får også én gave fra mormor og morfar, og én gave fra farfar og farmor, ikke en fra hver. Noen har oldeforeldre som lever, noen har ikke. Vi gir ikke gaver til venners barn, og de gir ikke til oss. Barnet vårt har ingen venner da hun enda er under 2 år. Så ingen gaver der. 

Noen synes heller ikke at gaver er så viktig, men at man er sammen. Jeg orker heller ikke masse gaver og ræl. Hva skal man med alt?

Anonymkode: 423b4...625

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har aldri sett noen grunn til å pakke inn sokker, truser og standard toalettartikler for å fylle opp under treet. Det må være ordentlige gaver. Blir tullete når antall gaver har sånn fokus at man pakker inn dagligdagse ting 

Anonymkode: 28b32...61d

Ja det er faktisk det dummeste jeg ser/hører om. Sånne ting har ingenting under et juletre å gjøre, og ihvertfall som fyll for å få opp antall gaver. 

Anonymkode: 85b2e...cad

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det er jeg enig i. Men ta for eksempel barnet mitt. Han har ingen ønsker han blir "overlykkelig" av å få, og de ønskene han har er heller ikke særlig dyre. Så da kjøper jeg heller flere gaver som er noe han ønsker seg. Det betyr på ingen måte at han er noen bortskjemt unge som får han han peker på, han har bare ikke særlig mange interesser og er en litt sånn happy go lucky type. 

Men hvorfor? Mine ønsker seg heller ikke dyre ting (enda). De får Lego eller noe lignende som de ønsker seg, og så hiver jeg noen tusen i fond for dem - som de ikke vet eksisterer. Hva er greien med mange gaver? 

Anonymkode: 3839d...d97

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ja det er faktisk det dummeste jeg ser/hører om. Sånne ting har ingenting under et juletre å gjøre, og ihvertfall som fyll for å få opp antall gaver. 

Mine barn ønsker seg faktisk sokker og toalettsaker til jul, de vil heller ha masse gaver og disse tingene og så er det blandet med noe annet.   Julaften må ikke kun være luksus eller billig ræl.   

Litt mer fancy håndsåper til badet deres, dusjsåper, shampoer, balsam, nye toalettmapper, nye pakkeposer til kofferten, masse sokker, votter og luer.   Det morsomme er hvordan vi har skjult hva gavene er.  Kule esker osv. Det er bare tradisjoner. Hva noen har bestemt er grense for antall gaver eller hva en julegave kan være synes jeg de kan holde kjeft om.  At noen foretrekker få gaver kan være like mye dårlig råd som latskap at det er kjedelig å se andre åpne gaver, til noe mitt i mellom. Så finnes det familier hvor alle typer gaver kan være spennende. 

Anonymkode: 280d6...fe0

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men hvorfor? Mine ønsker seg heller ikke dyre ting (enda). De får Lego eller noe lignende som de ønsker seg, og så hiver jeg noen tusen i fond for dem - som de ikke vet eksisterer. Hva er greien med mange gaver? 

Anonymkode: 3839d...d97

Definer mange gaver? Jeg syns 30 er helt vilt, 5 for lite og 10 akkurat passe. Barna her får ikke masse ting utenom jul og bursdag. Julaften hypes opp, da må den liksom "levere" litt også. Kose seg giør man hele desember, så bortsett maten er gavene det som skiller julaften fra de øvrige dagene i desember. Ungene gleder seg til gavene. Handler ikke om å være bortskjemt og kravstor, og mange påpeker at ungene er så fornøyde med 3 eller 5 gaver. De er kanskje det, men påstår du at de hadde blitt misfornøyd med 7 eller 10? Neppe. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mine barn ønsker seg faktisk sokker og toalettsaker til jul, de vil heller ha masse gaver og disse tingene og så er det blandet med noe annet.   Julaften må ikke kun være luksus eller billig ræl.   

Litt mer fancy håndsåper til badet deres, dusjsåper, shampoer, balsam, nye toalettmapper, nye pakkeposer til kofferten, masse sokker, votter og luer.   Det morsomme er hvordan vi har skjult hva gavene er.  Kule esker osv. Det er bare tradisjoner. Hva noen har bestemt er grense for antall gaver eller hva en julegave kan være synes jeg de kan holde kjeft om.  At noen foretrekker få gaver kan være like mye dårlig råd som latskap at det er kjedelig å se andre åpne gaver, til noe mitt i mellom. Så finnes det familier hvor alle typer gaver kan være spennende. 

Men du har åpenbart større barn. Og ikke minst; hvis ungene selv ønsker seg det så er det selvsagt innafor. Mine hadde aldri ønsket seg noe av det der. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men du har åpenbart større barn. Og ikke minst; hvis ungene selv ønsker seg det så er det selvsagt innafor. Mine hadde aldri ønsket seg noe av det der. 

Man må definere alder og antall gaver. For 2-6 åring er 30 mye, for 13-åring med både venner og familie er 30 ikke mye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å skjemme barna litt bort på julaften. De får ikke spesielt mye ellers i året. Så jeg gir ikke bare en gave til dem, ligger vel på rundt 5 eller 6 til hver. Sparer fast til dette gjennom året. Kjøper ikke "ræl" heller siden noen nevner det, men ting de ønsker seg og ting jeg tenker de ville likt 😊

Anonymkode: 1276f...588

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man må definere alder og antall gaver. For 2-6 åring er 30 mye, for 13-åring med både venner og familie er 30 ikke mye

30 er sykt mye uansett alder og antall slektninger. Jeg fikk vel ca 15 stk på 80-90-tallet. Mer enn nok. 

Anonymkode: fb536...1a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Barn får vel uansett flere enn en gave fra foreldrene? Har man liten familie kan foreldrene kompensere med å kjøpe flere gaver til barna.

Anonymkode: f16fb...e3a

Hvorfor skal barnet få flere gaver av foreldrene? 

Anonymkode: e0a03...e03

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hvorfor skal barnet få flere gaver av foreldrene? 

Hvorfor ikke?

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hvorfor ikke?

Det virket som at argumentet for det var at barna skulle få flest mulig gaver. Og jeg lurte da på hvorfor det er så viktig? 

Jeg vet at det finnes barn som får opp mot 50 gaver på julaften. Det har jeg selv vært vitne til. Men jeg personlig, ser ikke hvorfor det skal være nødvendig med massevis av gaver når fire av dem er fra foreldrene og kanskje fra tre- fire ulike nisser, fra alle kjæledyr i hele familien osv. Hvorfor kan det ikke holde med én fra hver? Er det barnet som ikke synes det holder, eller er det foreldrene som mener det ikke holder? 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det virket som at argumentet for det var at barna skulle få flest mulig gaver. Og jeg lurte da på hvorfor det er så viktig? 

Jeg vet at det finnes barn som får opp mot 50 gaver på julaften. Det har jeg selv vært vitne til. Men jeg personlig, ser ikke hvorfor det skal være nødvendig med massevis av gaver når fire av dem er fra foreldrene og kanskje fra tre- fire ulike nisser, fra alle kjæledyr i hele familien osv. Hvorfor kan det ikke holde med én fra hver? Er det barnet som ikke synes det holder, eller er det foreldrene som mener det ikke holder? 

Fordi noen LIKER å gi gave, det gir DE varme og juleglede. Du kan være uenig, men hold kjeft om du feirer med den typen personer. Jeg synes pinnekjøtt er pyton, liker ikke masse alkohol ved julebordet, ikke faen om jeg dirigerer andre for det om de ikke har samme syn.  Noen synes pakkeåpning er pyton, andre koser seg. Noen elsker å være mange til jul, noen få.   

Jeg synes kun et par gaver er trist, men det er min familie. Jeg er oppvokst med både mye gaver OG masse hjemmelagede gaver.   Jeg liker høytid og stivpynting og lang tid med gaveåpning og en og en gave. Jeg bruker mye tid på planlegging av gaver til alle. 

Tenk etter hvorfor man er mye jul og hvorfor man er lite jul.  Lite  eller mye er ikke riktig eller feil. 

Noen liker kirken og kirkegård på julaften, andre hater det, helt forståelig. 

Noen elsker å lage mat og bruker hele dagen, kanskje det er deres «gavespråk»? Noen elsker å pynte overdådig til jul, for andre er pynting pyton og kjedelig.  

Hvorfor kun styre bort gaver til barn til jul ??? Ikke voksnes julemat og drikkehandel. eller dyre biler, dyre hus. Kun BARNs gaver.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fordi vi ikke har familie 😅 Så barna får kun gave fra meg :)

Anonymkode: 5f10b...08c

Og de med enorme familier vil aldri forstå❤️

Anonymkode: d40f0...2fa

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Fordi noen LIKER å gi gave, det gir DE varme og juleglede. Du kan være uenig, men hold kjeft om du feirer med den typen personer. Jeg synes pinnekjøtt er pyton, liker ikke masse alkohol ved julebordet, ikke faen om jeg dirigerer andre for det om de ikke har samme syn.  Noen synes pakkeåpning er pyton, andre koser seg. Noen elsker å være mange til jul, noen få.   

Jeg synes kun et par gaver er trist, men det er min familie. Jeg er oppvokst med både mye gaver OG masse hjemmelagede gaver.   Jeg liker høytid og stivpynting og lang tid med gaveåpning og en og en gave. Jeg bruker mye tid på planlegging av gaver til alle. 

Tenk etter hvorfor man er mye jul og hvorfor man er lite jul.  Lite  eller mye er ikke riktig eller feil. 

Noen liker kirken og kirkegård på julaften, andre hater det, helt forståelig. 

Noen elsker å lage mat og bruker hele dagen, kanskje det er deres «gavespråk»? Noen elsker å pynte overdådig til jul, for andre er pynting pyton og kjedelig.  

Hvorfor kun styre bort gaver til barn til jul ??? Ikke voksnes julemat og drikkehandel. eller dyre biler, dyre hus. Kun BARNs gaver.

I tillegg kommer alder på barna. 30 gave kan være masse nyttige ting til en 13-18 åring. en 2-6 åring har ikke samme behov og forståelse og bruker lang tid på en pakke, så klart det blir mye for de som bare vil bli ferdig med julekvelden. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn får gaver av besteforeldre x 3. oldeforeldre x3. Onkel og tanter x 5. julenissen x1. Fra min tante x 1. Fra mitt søskenbarn x 1. Fra oss foreldre x 3. Fra mine nære venninner x 2. Fra gudfar x 1. Til slutt kommer gaver fra venner x 2-5. 

Hvert av mine barn får minst 25 gaver, for besteforeldrene gir gjerne flere gaver til hver av ungene. 

Det blir mye gaver. Jeg regner med ikke alle har like mange som gir gaver slik våre venner og familie gjør. Jeg er selv veldig glad i å gi gaver, og har over femti navn på julegavelisten... Gir gaver til nære venninner og deres barn. Gir også en liten oppmerksomhet til gode naboer og kollegaer. Ikke noe stort, men gjerne noe som kan spises eller drikkes. Er veldig glad i jul og begynner tidlig med å kjøpe gaver. Kjøper ofte fine ting på salg. Vil gi fine gaver, men de trenger ikke å være dyre. 

Anonymkode: 8975e...4ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får barna kanskje 3 fra foreldre, en hver fra søsken (de er to), en fra hunden, 1-2 fra to sett besteforeldre, 1 fra 4 onkel/tantepar, en fra gammeltante, 1-2 fra nissen og muligens noen fra venner. 

Anonymkode: 50fa6...a47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Og de med enorme familier vil aldri forstå❤️

Anonymkode: d40f0...2fa

Jeg har stor familie på min fars side, de var syv søsken. Der ble de som voksne tidlig enige om at det ikke blir utvekslet gaver mellom familiene, det hadde blitt det rene vanvidd å sende julegaver til alle barna på kryss og tvers i landet og over landegrenser, selv om alle hadde god økonomi. Savnet aldri disse gavene.

Anonymkode: cef2f...612

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...