AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #1 Del Skrevet 7 timer siden Jeg har hatt store helseproblemer i noen år nå, og et av problemene er at jeg får anfall. Har ikke tenkt tanken om epilepsi før nå, så ønsker å ta det opp med legen og høre om henvisning til eeg. Men terskelen for å oppsøke lege har blitt stor for meg etter disse årene, og jeg vet ikke helt om jeg tør. Jeg føler meg dum og er redd for å bli mistrodd, så ønsker å høre hvordan dere som har en diagnose med anfall opplever det gjennom anfallene deres. Kanskje det bare er bortkastet av meg å oppsøke lege, er tanken jeg sitter med (det har vært mange år med utredning, med dårlig oppfølging og flyt, uten å være noe nærmere å vite hva som feiler meg). Kan prøve å beskrive det jeg husker fra anfallet i dag. Følte på trykk i hodet, panneområdet, og ble veldig sliten, så jeg la meg ned på sofaen. Var iskald i kroppen og ble helt fjern. Kjente en slags bølgende følelse inne i hodet og magen, så går jeg inn og ut av bevissthet flere ganger. Når jeg «våkner» til er jeg veldig fjern og sliten. Mannen opplever det som om jeg sovner av, men jeg kjenner jo at jeg ikke sovner/har sovet. Det føles helt annerledes. Skjønner ikke hva det kan være, men er så redd for å bli dømt av legen, så har angst for å i det hele tatt ringe dit. Dette skjer dessverre ofte, så det preger jo livet mitt. Men allikevel. Tror det hadde hjulpet meg å tørre å krysse den terskelen der om jeg visste at andre også har det som meg. At jeg ikke bare er «teit» og ressurssløseri. Anonymkode: 6b4c3...fbb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #2 Del Skrevet 7 timer siden Det kan være alt fra angstanfall, blodtrykksfall, ikke-epileptiske anfall (PNES), eller noe helt annet. Skriv anfallsdagbok og ta med til legen. Anonymkode: 24403...9a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snillOnkel Skrevet 6 timer siden #3 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Det kan være alt fra angstanfall, blodtrykksfall, ikke-epileptiske anfall (PNES), eller noe helt annet. Skriv anfallsdagbok og ta med til legen. Anonymkode: 24403...9a8 Anfallstypene du nevner vil vanligvis ikke forårsake sløvhet i etterkant. Anbefaler epilepsi-utredning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #4 Del Skrevet 3 timer siden TS, du kan ikke kontrollere hva legen din tenker om deg. Kanskje er det noe negativt, kanskje er det noe positivt, kanskje bryr han seg ikke. Du kan ikke la redselen din stoppe deg fra å oppsøke helsehjelp. Legen får bare tenke det han vil, det har vel ikke så mye å si? Uansett hva han tenker så må han hjelpe deg på en profesjonell måte. Folk går til legen hele tiden for mindre ting enn dette. Hvorfor skulle det plutselig være så fryktelig sløseri når det er deg det handler om? Hvis svaret fra legen blir ingen videre utredning i denne omgang så har du fremdeles flere muligheter. Du kan enten bestille time hos en annen lege eller så kan du vente noen uker og bestille time på nytt. Men nå har du gått med dette såpass lenge og det preger hverdagen din, da synes jeg ikke det skal være nødvendig å se det an noe lenger. Pass på at du får sagt hvor lenge det har vært slik og hvor ofte det skjer, hva som er konsekvensene for din hverdag og ditt liv når du har det slik. Det går også an å ta med deg din samboer på timen hvis du er redd du skal bli stresset og glemme visse ting. Å ha med en liten huskelapp kan også være lurt. Anonymkode: 5f899...a2a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #5 Del Skrevet 3 timer siden snillOnkel skrev (3 timer siden): Anfallstypene du nevner vil vanligvis ikke forårsake sløvhet i etterkant. Anbefaler epilepsi-utredning. At snillOnkel på KG anbefaler epilepsi-utredning er vel ikke akkurat noe TS kan ta med seg og slå i bordet med hos fastlegen. Anonymkode: 5f899...a2a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snillOnkel Skrevet 3 timer siden #6 Del Skrevet 3 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (16 minutter siden): At snillOnkel på KG anbefaler epilepsi-utredning er vel ikke akkurat noe TS kan ta med seg og slå i bordet med hos fastlegen. Anonymkode: 5f899...a2a Om hun refererer til kvinneguiden blir nok fastlegen irritert, ja. Man hun kan jo si at hun leste at postiktal sløvhet er typisk for epilepsi, at eventuell diagnose vil ha behandlingsmessige konsekvens i form av antiepileptisk medisin, og at manglende diagnose vil kunne ha katastrofale konsekvenser i trafikken. Endret 3 timer siden av snillOnkel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå