Rick Skrevet lørdag kl 09:40 #1 Del Skrevet lørdag kl 09:40 Kort tid etter å ha advart om at Russlands nylig utplasserte 'Oreshnik' atomkapable hypersoniske missil er i stand til å nå enhver europeisk hovedstad, med en topphastighet på Mach 10+ – som er betydelig raskere enn en geværkule – publiserte russiske medier den illevarslende infografikken nedenfor. https://x.com/prestonstew_/status/1859941991754441011 Den hevder at østeuropeiske hovedsteder kan bli truffet i løpet av noen få minutter, og at Berlin kan nås på bare 15 minutter. Den lister opp hovedsteder så langt unna rakettoppskytingsstedet som London og Paris som kan nås av Oreshnik på bare 20 minutter. Dette betyr at hvis helvete brøt løs og WW3 starter i Europa, ville befolkningene i disse landene ha svært lite tid til å nå tilfluktsrom. Oslo er ikke nevnt her, men vil kunne nås i underkant av 20 minutter. Dette betyr at befolkningen i og rundt Oslo neppe vil få noe forhåndsvarsel dersom de blir rammet av en russisk atomrakett. Det er klart at norske politikere driver et veldig farlig spill med Russland. Norske politiker går «all in» i krigen i Ukraina, en krig som allerede er tapt. Norske politikere spiller russisk rulett med Norges sikkerhet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet lørdag kl 09:55 #2 Del Skrevet lørdag kl 09:55 (endret) Selvsagt er det en risiko, men jeg tror at Russland forstår at om de finner på å gjennomføre et slikt angrep, vil det være totalt selvutslettende. Da kommer Nato og USA til å sende i retur alt de har av bomber og granater og jevne Russland fullstendig med jorda. Da kommer trolig Russlands allierte, Kina og Nord-Korea, også på banen med sitt og det blir en global apokalypse som alle taper på, og menneskeheten vil trenge en ny start. Jeg tror derfor at ingen vil våge å sende den første atombomba. Det funket i Japan under 2. verdenskrig, for da hadde ikke fienden noe tilsvarende å sende i retur, men det er helt annerledes nå. Endret lørdag kl 09:56 av aksase 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nymerïa Skrevet lørdag kl 10:02 #3 Del Skrevet lørdag kl 10:02 Russland har hatt massevis av atomvåpen i årevis, jeg skjønner ikke at dette nye er så veldig mye verre. Og jeg håper du har rett når du sier at regjeringen vil gå all-in. Det er på tide. Innsatsen så langt har vært pinlig. Og ikke bare har den vært pinlig, det stiller oss også i en dårlig posisjon til å be om hjelp av naboene våre hvis vi trenger det. Politikerne har så langt jeg klarer å se kjørt seg fast i sporet om at det er USA som skal hjelpe oss hvis det skjer noe. Jeg skjønner ikke at det er mulig å basere seg kun på USA lenger, det virker som ønsketenkning. Jeg stoler i hvert fall ikke på at USA stiller opp. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet lørdag kl 22:43 #4 Del Skrevet lørdag kl 22:43 Rick skrev (13 timer siden): Kort tid etter å ha advart om at Russlands nylig utplasserte 'Oreshnik' atomkapable hypersoniske missil er i stand til å nå enhver europeisk hovedstad, med en topphastighet på Mach 10+ – som er betydelig raskere enn en geværkule – publiserte russiske medier den illevarslende infografikken nedenfor. https://x.com/prestonstew_/status/1859941991754441011 Den hevder at østeuropeiske hovedsteder kan bli truffet i løpet av noen få minutter, og at Berlin kan nås på bare 15 minutter. Den lister opp hovedsteder så langt unna rakettoppskytingsstedet som London og Paris som kan nås av Oreshnik på bare 20 minutter. Dette betyr at hvis helvete brøt løs og WW3 starter i Europa, ville befolkningene i disse landene ha svært lite tid til å nå tilfluktsrom. Oslo er ikke nevnt her, men vil kunne nås i underkant av 20 minutter. Dette betyr at befolkningen i og rundt Oslo neppe vil få noe forhåndsvarsel dersom de blir rammet av en russisk atomrakett. Det er klart at norske politikere driver et veldig farlig spill med Russland. Norske politiker går «all in» i krigen i Ukraina, en krig som allerede er tapt. Norske politikere spiller russisk rulett med Norges sikkerhet. Det er tvil om Russlands atomvåpen engang fungerer. Det er ingen grunn til å tro at det er noe mindre korrusjon der enn ellers i det gjennområtne russiske samfunnet. Og selv om de hadde hatt fungerende atomvåpen så hadde de ikke tatt dem i bruk. Slike som deg har skrålt om "atomkrig any day now" i to år, men alle Russlands "røde linjer" har blitt krysset uten at atombombene faller. Nå må dere snart kutte ut denne skremselstaktikken deres. Å gi etter for Russlands terror vil uansett mangedoble risikoen for atomkrig, fordi alle land vil se at det eneste som vil beskytte dem er egne atomvåpen. Så da vil alle land jobbe for å skaffe seg atomvåpen, og det blir veldig mange av dem. Og dermed mye høyere risiko. Hvis vi gir Ukraina alt de trenger for å bekjempe Russland så vil risikoen for atomkrig gå langt ned. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet lørdag kl 22:44 #5 Del Skrevet lørdag kl 22:44 Nymerïa skrev (12 timer siden): Russland har hatt massevis av atomvåpen i årevis, jeg skjønner ikke at dette nye er så veldig mye verre. Og jeg håper du har rett når du sier at regjeringen vil gå all-in. Det er på tide. Innsatsen så langt har vært pinlig. Og ikke bare har den vært pinlig, det stiller oss også i en dårlig posisjon til å be om hjelp av naboene våre hvis vi trenger det. Politikerne har så langt jeg klarer å se kjørt seg fast i sporet om at det er USA som skal hjelpe oss hvis det skjer noe. Jeg skjønner ikke at det er mulig å basere seg kun på USA lenger, det virker som ønsketenkning. Jeg stoler i hvert fall ikke på at USA stiller opp. Russland har truet med atomvåpen nærmest daglig i mange år, også før de invaderte Ukraina i 2022. Bare bløff. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nymerïa Skrevet søndag kl 07:29 #6 Del Skrevet søndag kl 07:29 Her har du noen som er mye nærmere å gå all in enn norske politikere. Når kan vi forvente denne innsatsen fra Norge? Siden du er så sikker på at politikerne kommer til å gå all in? Vi har ikke uendelig med tid til å fikse dette. https://www.forsvaretsforum.no/sverige-ukraina-utenriks/sverige-lover-50-milliarder-til-vapenproduksjon-i-ukraina/408612 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kat-e Skrevet søndag kl 10:14 #7 Del Skrevet søndag kl 10:14 Kanskje litt off topic, men Russland er et eksempel på hvor ille det kan gå i et land uten opposisjon. Det er kun Putin som styrer Russland, domaen er bare til pynt. I Kina er kommunist partiet sterkere, de kan avsette partiformannen om nødvendig. Jeg tipper praktisk talt alle rundt Putin er dritt lei krigen, på et eller annet tidspunkt skjer det en politisk endring i Russland. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PeeWee Skrevet søndag kl 16:20 #8 Del Skrevet søndag kl 16:20 Men de kan ikke uten senke de franske og britiske ABM ubåtene, og da er alle de store russiske byene stort sett borte innen en halvtime. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym1002 Skrevet mandag kl 06:48 #9 Del Skrevet mandag kl 06:48 Hvilket land har brukt atom-bomber mot sivile? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeveMannen Skrevet mandag kl 10:46 #10 Del Skrevet mandag kl 10:46 (endret) Tradisjonelle ICBM missiler kan nå enhver plass på jorda innenfor 30 minutter. Og dette har atommaktene hatt i mange tiår. De trenger ikke 30 minutter på å fylle drivstoff heller slik som de første generasjone ICBM missilene trengte. Men disse nye mellomdistanse missilene har nok Russland foreløbig veldig få av. Og de er nok veldig dyre å produsere så de vil nok ikke få så mange av de i nærmeste framtid heller. Å bruke ICBM missiler med tradisjonelle stridshoder er blitt foreslått flere ganger gjennom årene før på grunn av deres rekkevidde og fordi de er så og si umulig å skyte ned, men det er blitt forlatt delevis fordi det vil oppfattes som et atomangrep og man dermed vil få en full atomkrig, og delevis fordi det er en ekstremt dyr måte å levere konversjonelle stridshoder på. ICBM missiler har også veldig lav presisjon fra et par kilometer treffradius, til noen hundre meter på de aller beste. Med en så dårlig presisjon vil ikke konversjonelle stridshoder ha noen effekt fordi det er lite sannsynelig at de treffer målet. Endret mandag kl 10:49 av LeveMannen 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym1002 Skrevet tirsdag kl 11:46 #11 Del Skrevet tirsdag kl 11:46 Absolutt ingen fare. Russland gikk tom for missiler i 2022. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet tirsdag kl 11:55 #12 Del Skrevet tirsdag kl 11:55 Liker ikke at USA fikk ja baser i Norge ☹️ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeveMannen Skrevet tirsdag kl 12:03 #13 Del Skrevet tirsdag kl 12:03 Anonym1002 skrev (15 minutter siden): Absolutt ingen fare. Russland gikk tom for missiler i 2022. Jepp. De har kjempet bevæpnet med spader og vaskemaskiner i et par år nå i følge eksperter i hovedstrømsmediene... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå