Gjest kenneth Skrevet 28. februar 2006 #1 Skrevet 28. februar 2006 I følge VG (NTB) blir den aktuelle Hardangerbrua lengre enn Golden Gate Bridge (GGB) i San Francisco. "Jeg brukte da jaggu meg en halvtimes tid på å gå over GGB", tenkte jeg. "Her er det noe muffens". Hardangerbrua blir totalt 1380 meter. http://www.vegvesen.no/region_vest/prosjek...rbrua/index.stm GGB er 1,7 miles/2,7 km, evt. 1,2 miles/2 km - alt ettersom hvordan man måler. http://goldengatebridge.org/research/factsGGBDesign.php Da lurer jeg fælt på hvordan VG/NTB kommer fram til det de gjør, da Hardangerbrua er/blir ganske så nøyaktig halvparten så lang.
marta Skrevet 28. februar 2006 #2 Skrevet 28. februar 2006 Ja her er det ugler i mosen.. evt en skriveleif.
Gjest Markus i Oslo Skrevet 28. februar 2006 #3 Skrevet 28. februar 2006 Har ikke GG flere pilarer, da? I så fall er det vel riktig at spennet på denne brua blir lenger enn GG. Jeg mener å huske at GG hadde i hvert fall én pilar midt på, og jeg var faktisk edru da jeg kjørte der.
Gjest kenneth Skrevet 28. februar 2006 #4 Skrevet 28. februar 2006 GG har to pilarer (towers), én på hver side - litt ut fra land. Ved nærmere granskning av linken jeg selv viste til, står det: Length of main span portion of suspended structure (distance between towers): 4,200 ft = 1,280 m. Så da stemmer det da, at hele Hardangerbrua er 100 meter lengre enn den delen av GG som strekker seg mellom de to pilarene, mens hele GG er dobbelt så lang som Hardangerbrua... Jaja, da er saken oppklart, selv om jeg grynter lett av måten man sammenligner på her. Jeg vil tro de fleste ikke-ingeniører vel ser for seg en bro fra land til land som broen. *grynt*
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2006 #5 Skrevet 28. februar 2006 Om den ene broen er lengren (eller høyere) enn den andre: So? Who cares.
Gjest Markus i Oslo Skrevet 28. februar 2006 #6 Skrevet 28. februar 2006 Kanskje tråden passer best på Guttas rom?
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2006 #7 Skrevet 28. februar 2006 Kanskje tråden passer best på Guttas rom? ← Ja, for jeg kan ikke forstå noe som helst poeng med å snakke om hvilken bro som er lengst. Slik jeg ser på saken, må man ringe til selskapene som har laget de to ulike broene, få målene fra dem for å så å se hvilken som er lengst. Men hvem vil gjøre så mye arbeids bare å finne ut av det? Jeg mener, hva skal man bruke den kunnskapen til? Er den nyttig? Er den viktig? Vil man tjene mer på å vite det? Vil det gavne en hvis en vet det? Hvis ikke, må det være av ren kjedsomhet. Det er totalt uinteressant. Henriette, 29
Gjest Markus i Oslo Skrevet 28. februar 2006 #8 Skrevet 28. februar 2006 Ja, for jeg kan ikke forstå noe som helst poeng med å snakke om hvilken bro som er lengst. Slik jeg ser på saken, må man ringe til selskapene som har laget de to ulike broene, få målene fra dem for å så å se hvilken som er lengst. Men hvem vil gjøre så mye arbeids bare å finne ut av det? Jeg mener, hva skal man bruke den kunnskapen til? Er den nyttig? Er den viktig? Vil man tjene mer på å vite det? Vil det gavne en hvis en vet det? Hvis ikke, må det være av ren kjedsomhet. Det er totalt uinteressant. Henriette, 29 ← Nei du har helt rett. Jeg er veldig glad for at all min kunnskap og alle mine interesser hele tiden er rettet mot hva som er nyttig, hva som er viktig og hva jeg tjener mest på å vite. Det hender aldri at vi bruker verdifull tid på å filosofere over bagateller, uansett hva det er. Markus, 26
Gjest Gjest_Henriette_* Skrevet 28. februar 2006 #9 Skrevet 28. februar 2006 Nei du har helt rett. Jeg er veldig glad for at all min kunnskap og alle mine interesser hele tiden er rettet mot hva som er nyttig, hva som er viktig og hva jeg tjener mest på å vite. Det hender aldri at vi bruker verdifull tid på å filosofere over bagateller, uansett hva det er. Markus, 26 ← Jeg forstår at vi alle tenker på veldig mye uviktig. Jeg feks. ser på Hotel Cæsar, det er fryktelig unyttig.. Men jeg ville ikke ha tatt det opp her på aktuelle nyheter. Det var mer det jeg mente.
Gjest kenneth Skrevet 1. mars 2006 #10 Skrevet 1. mars 2006 Kanskje tråden passer best på Guttas rom? ← Hehe, jeg fortjente vel den Nå var vel ikke lengden på de respektive broene det viktigste poenget her, men jeg forstår godt at det blir tolket dit hen. Det som for meg virket pussig, var at man i sin iver etter å fremheve denne tydeligvis så fantastiske broen, påstår at den er lengre enn en bro som - totalt - er dobbelt så lang. Om det er et norsk mindreverdighetskompleks som gjør seg gjeldende vet jeg ikke, men det fremstår - ihvertfall for meg - litt rart. Først var det VG, så Dagsrevyen, og nå ser jeg at også Aftenposten drar fram GG. Noe sier meg at det er langt viktigere aspekter ved denne broen enn lengden på den. (Og der har vi kanskje poenget som gjør den mer til en aktuell sak enn en som passer bedre inn på "Guttas rom"). De som har kjempet for byggingen, har sikkert hatt litt annet fokus enn at den skal være lengre enn Golden Gate Bridge. At vi - nordmenn - får en lengre bro enn de har i San Francisco gjør meg intet mindre enn salig...
Gjest kenneth Skrevet 1. mars 2006 #11 Skrevet 1. mars 2006 Om den ene broen er lengren (eller høyere) enn den andre: So? Who cares. ← Jeg er ihvertfall verken overrasket () eller forvirret () over at folk som ikke er i stand til å skrive et kort innlegg basert på det norske språk, ikke klarer å forstå det faktum at andre kanskje har litt annet fokus enn det man selv har. No I am not altså.
Gjest kenneth Skrevet 1. mars 2006 #12 Skrevet 1. mars 2006 Slik jeg ser på saken, må man ringe til selskapene som har laget de to ulike broene, få målene fra dem for å så å se hvilken som er lengst. Vel, da ville du i så fall fått mulighet til å friske opp engelsken vettu! Jeg mener, hva skal man bruke den kunnskapen til? Er den nyttig? Er den viktig?Det vil sannsynligvis være viktigere å slå opp i et medisinsk leksikon og eksempelvis lære seg HLR. Jeg har heldigvis erkjent at all kunnskap er bra kunnskap. Nå har jeg lært hvor lange de respektive broene er, og stiller særdeles sterkt til påskens Trivial Pursuit-runde... (Det blir jo litt som å bygge opera vettu. Pengene kunne jo heller vært brukt til å bekjempe kriminalitet og sånt. Så jeg skjønner hva du mener...) Så, Henriette på 29; du følte aldri at innlegget ditt kunne brukes mot deg selv altså? Jeg mener - hvis man bruker tid på å påpeke at ting andre bryr seg om er totalt uinteressante og sannsynligvis skyldes kjedsomhet, så har man kanskje dummet seg litt ut. Hvis du streber etter "god kunnskap", kan du filosofere litt over akkurat dette. Jeg er sterk i troen på at dette ihvertfall er nyttig.
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2006 #13 Skrevet 1. mars 2006 Det er det verste jeg har hørt! Jaggu, skarru høre mye før øra faller av. Nå kan mine falle.
Gjest Gjest_Henriette_* Skrevet 2. mars 2006 #14 Skrevet 2. mars 2006 Hvis du streber etter "god kunnskap", kan du filosofere litt over akkurat dette. Jeg er sterk i troen på at dette ihvertfall er nyttig.← Hei Kenneth, Jeg valgte heller å konsentrere meg om din avatar. Den virker så blodig og hyggelig. En riktig sjarmør. Vennlig hilsen Henriette, 29
Gjest Gjesta Skrevet 2. mars 2006 #15 Skrevet 2. mars 2006 Jeg tror vi slår fast at "noen", muligens på grunn av et mindreverdighetskompleks, har snudd opp ned på omregningsformelen km/miles. På den måten blir jo Hardangerbrua lengst. -Og vi andre har fått oss en god flir.
Gjest kenneth Skrevet 2. mars 2006 #16 Skrevet 2. mars 2006 Hei Kenneth, Jeg valgte heller å konsentrere meg om din avatar. Den virker så blodig og hyggelig. En riktig sjarmør. Vennlig hilsen Henriette, 29 ← Hei Henriette, 29 Fargen rød er ikke synonymt med blod vettu. Ser De for meget på film? Det er noe som heter "sort på hvitt". I dette tilfellet var det rødt på gult/beige. Med relativt liten splatter-effekt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå