Gå til innhold

Urettmessig mistanke om butikktyveri

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Erstatning? 🤣

For hva?!

Nei, dette var bare en menneskelig feil. Sånt skjer, og livet går videre.

Anonymkode: 0eb48...9ba

TS her. Erstatning for tort og svie er det noe som heter og det var noe sånt jeg tenkte på. Det var faktisk veldig ubehagelig å bli beskyldt for noe sånt foran flere bekjente.

Man jo sammenligne det med at hvis jeg hadde krasjet med bilen min inn i en annen bil hadde det vært en menneskelig feil av meg, men jeg (eller forsikringsselskapet mitt) måtte likevel ha erstattet skaden. 

Eller hvis jeg hadde  vært i en klesbutikk og prøvd et klesplagg som så hadde fått en skade mens jeg prøvde det måtte jo jeg også ha erstattet det. Det blir jo det samme nå, men bare motsatt. 

(En representant for) butikken har urettmessig  påført meg en følelsesmessig skade som også kan gi meg konsekvenser i lokalmiljøet framover synes jeg at jeg burde fått en eller annen erstatning for.

Om ikke de vil gi meg penger burde de i alle fall ha gitt meg en uoppfordret unnskylding i det minste.

Jeg tenker i alle fall å ta kontakt med butikksfjefen i neste uke og høre hva han/hun mener om situasjonen.

Anonymkode: 72589...5b1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

TS her. Jeg tror ikke jeg gjorde noe feil, men vekteren blandet meg rett og slett med en annen.

Jeg hadde kanskje ikke et direkte økonomisk tap av det som skjedde, men de skapte jo en ubehagelig situasjon for meg samtidig som andre  jeg kjenner eller vet hvem er som var i denne butikken samtidig må får et dårlig inntrykk av meg som person.

jeg kan nå få et dårlig rykte i lokalmiljøet pga dette. Derfor mener jeg at jeg burde fått en eller annen form for oppreisning. I det minste kunne vekteren sagt unnskyld. Han sa absolutt ingen ting.

Rist det av deg som vanlige folk gjør, å gå videre. Ingen vits i å sture noe mer over dette.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En unnskyldning er så absolutt på sin plass, hvis du feilaktig anklager noen for tyveri, så er en unnskyldning det minste du kan gjøre.  Jeg jobbet et halvt år som vekter leder på et senter og hadde ansatte som var utrolig nidkjære og tok jobben som liksom politi veldig alvorlig, disse folka levde for å følge etter folk i lang tid, for så å ta de for noe småtteri som stjele en leppestift eller en brus. Se på han karen på flyplass programmet som løper rundt på flyplassen som om han er med i Miami Vice, disse gutta (Ja det er primært menn) får en buzz av action og deres behov for denne spenningen trumfer ofte dine rettigheter som forbruker. Så å si ifra og kreve en unnskyldning og spørre om vedkommende synes det er greit å beskylde noen for tyveri uten å være 100% sikker å ha noen form for bevis, som f.eks. video er det minste du kan gjøre, jeg hadde nok klaget til selskapet vedkommende er ansatt i også, dette er garantert ikke første gangen vedkommende har gjort dette.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri i verden om jeg hadde tillatt det. Jeg har opplevd det samme, og da sa jeg at vi tar den kontrollen her i alle påsyn. Det var greit også for vekter, for begge parters sikkerhet som pga. kameraene. Du ble mistenkeliggjort i andres påsyn, og fikk aldri rettet opp det inntrykket. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.11.2024 den 0.16):

For å en få erstatning må der være et økonomisk tap som følge av skade. Her er ikke skjedd noe økonomisk tap og heller ingen skadeutløsende handling. 
Du får tenke Ove hva det var ved din oppførsel som gjorde at mistanken falt ned på deg. 

Jeg har flere ganger observert personer i ulike butikker. Jeg har sett ting ved disse personenes måte å opptre på, og har og lagt merke til noen ganger at personer kommer og ber dem bli med, også at sivilt kledde personer står utenfor butikken og stopper dem i det de går ut av døra. Jeg har tenkt mitt. Uten at jeg vet om dette gjelder for ts. 
Man vet aldri når eller hvor vekterne er, så det er bare å oppføre seg, og gå gi klar beskjed og grei opplæring til barn om at vi ikke tuller oss på butikkene. 

Anonymkode: 0405b...e3e

Jeg ble stoppet ved utgangen av et stort varemagasin som barn og de gikk gjennom vesker og kroppsvisiterte meg. I alles påsyn.  De fant ingen ting. Mor og far ble forbannet og vi oppsøkte varemagasinet og forsøkte å finne den ansatte uten å lykkes. De gikk vel over 20 år før jeg besøkte det kjøpesenteret igjen selv om det er blant de nærmeste. Jeg unngår fortsatt å gå der hvis jeg kan.

Jeg drev absolutt ikke å tullet eller gjorde noe annet rart. Men jeg var et nervøst barn og det er mulig at noen tolket min nervøsitet som dårlig samvittighet. 

Anonymkode: 232c5...ae1

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

TS her. Erstatning for tort og svie er det noe som heter og det var noe sånt jeg tenkte på. Det var faktisk veldig ubehagelig å bli beskyldt for noe sånt foran flere bekjente.

Man jo sammenligne det med at hvis jeg hadde krasjet med bilen min inn i en annen bil hadde det vært en menneskelig feil av meg, men jeg (eller forsikringsselskapet mitt) måtte likevel ha erstattet skaden. 

Eller hvis jeg hadde  vært i en klesbutikk og prøvd et klesplagg som så hadde fått en skade mens jeg prøvde det måtte jo jeg også ha erstattet det. Det blir jo det samme nå, men bare motsatt. 

(En representant for) butikken har urettmessig  påført meg en følelsesmessig skade som også kan gi meg konsekvenser i lokalmiljøet framover synes jeg at jeg burde fått en eller annen erstatning for.

Om ikke de vil gi meg penger burde de i alle fall ha gitt meg en uoppfordret unnskylding i det minste.

Jeg tenker i alle fall å ta kontakt med butikksfjefen i neste uke og høre hva han/hun mener om situasjonen.

Det blir litt som at du blir bedt om og vise billett i billettkontroll. 
Hvorfor er det ubehagelig foran flere bekjente? Tror de du er en tyv? Hva tenker folk om deg i lokalmiljøet i utgangspunktet hvis dette skaper konsekvenser ? Du har en helt vill tankegang, du har ikke hatt noe økonomisk tap på dette. Ja, kontakt butikksjefen neste uke, det redder nok ryktet ditt i lokalmiljøet. 

Anonymkode: dd62a...c24

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det med å bli bedt om å vise billetten i en billettkontroll er jo noe de ber alle om. I dette tilfellet ble bare jeg plukket ut. Det er ganske stor forskjell. Hadde de kontrollert alle som var der ville jeg ikke reagert.

Jeg kommer til å ta kontakt med butikken i morgen for å høre hva butikksjefen mener.

Det med Facebookstatus var også et godt forslag. Ikke umulig at jeg gjør det heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...