Gå til innhold

Livredd for å være uærlig

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sliter sykt mye med at jeg er redd jeg lurer folk med hvem jeg er eller er uærlig om jeg ikke forteller absolutt hver minste detalj om meg selv eller ting som har skjedd. Hva slags lidelse/greie er det her? Har noen samme erfaring? Så slitsomt!!

Anonymkode: 6246f...a80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tvangstanker?

Øv deg på å fortelle noen hvite løgner av og til. Ingen har noe med å vite alt om deg. De færreste ønsker uansett å få vite enhver detalj, det er ikke interessant.

Anonymkode: b3dc3...ce0

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer lengst ved å lyve. Bli god på å lyve. Lyv til alle.

Anonymkode: 063be...bea

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du kommer lengst ved å lyve. Bli god på å lyve. Lyv til alle.

Anonymkode: 063be...bea

Er det noe å drive med da? Tenk om folk finner ut av sannheten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg sliter sykt mye med at jeg er redd jeg lurer folk med hvem jeg er eller er uærlig om jeg ikke forteller absolutt hver minste detalj om meg selv eller ting som har skjedd. Hva slags lidelse/greie er det her? Har noen samme erfaring? Så slitsomt!!

Jeg har noe jeg kaller forklaringssyken, skjønt, jeg vet ikke om det er noe som faktisk heter det…

For eksempel, jeg bruker begrepet ‘slå meg’ som et bilde, og ikke bokstavlig.

«Det slo meg plutselig at det er i dag Per har bursdag.»

Jeg antar da at mennesker rundt meg forstår hva jeg mener.

Dersom de ikke hadde gjort det, dersom de stadig hadde skreket ‘Slo du deg?’ ‘Hvem slo deg?’ så ville jeg til slutt blitt så nervøs at jeg hadde ikke turd å bruke språklige bilder. Det samme hvis de sa ting som ‘Du sa nettopp at Per slo deg!’ Da hadde jeg nok også inntatt tankekjør- og forklaringsmodus.

Jeg tror man lett utvikler forklaringsyken, dersom man lever tett innpå mennesker med autisme (mangler forståelse av begreper), nevroser (tar alt i verste mening) eller som bevisst driver gaslighting (forsøker å få andre til å betvile sin egen virkelighet). Man forklarer og forklarer og forklarer, for å unngå at de setter himmel og jord i bevegelse fordi de misforstår, eller andre uønskede konsekvenser. 

Det er viktig da, å huske at dette skyldes noen andre, ikke en selv.

Jeg vil absolutt oppfordre deg til å søke hjelp, trådstarter. Dersom det er en partner som får deg til å tvile på deg selv, ta kontakt med krisesenteret. Dersom det er andre mennesker, søk hjelp hos fastlegen eller en privatpraktiserende psykolog. 

Anonymkode: cf747...976

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Men lyver ikke fordi man ikke sier alt. Man velger selv hvor mye man har lyst å dele 

Anonymkode: d7efc...c0e

Dette har jeg slitt med å huske/akseptere, da jeg føler at jeg balanserer på grensen av uærlighet med å holde ting tilbake. 

Anonymkode: cbc51...2bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har funnet ut at det er ikke alt man trenger å dele. Jeg vil ikke skremme folk. Hodet mitt er ett mørkt sted. Det er best at ingen andre vet det. Det er mye jeg kunne tenkt å dele,men som jeg rett og slett bare må holde for meg selv.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.11.2024 den 20.58):

Ingen vil vite hver minste detalj om andre. En overfladisk kortversjon holder lenge for de fleste. 

Anonymkode: e3079...2e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...