Gå til innhold

Krevende med hektisk jobbvakt rett før tømming ved koloskopi??

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg står foran en koloskopiundersøkelse om noen dager og har fått beskjed om å faste på forhånd. Jeg jobber også på en relativt krevende jobb og har fått tildelt en vakt fra kl. 11 til 18 på dagen før undersøkelsen, med mulighet for å gå hjem litt tidligere (kl. 17) avhengig av behov. Tømmingen til undersøkelsen starter kl. 19 på kvelden. Skal faste fra tidlig morgen. 

Jeg føler meg allerede utbrent i seg selv, og har en del plager rundt det, og jeg er usikker på hvordan jeg skal håndtere både arbeidstiden og de fysiske og mentale utfordringene knyttet til fastingen og undersøkelsen. Jeg er redd for at arbeidspresset på en så lang vakt vil gjøre meg ekstra sliten før undersøkelsen. Jeg lurer på om noen har erfaring med dette og kan gi meg råd om:

1. Er det for mye å håndtere å jobbe fra 11 til 18, med tanke på at tømmingen starter kl. 19?

2. Hva har dere gjort for å håndtere faste før koloskopi og samtidig være produktiv på jobb?

3. Er det noe jeg kan gjøre for å holde energinivået oppe før undersøkelsen (f.eks. spesifikke drikker eller mat)?

Jeg vil gjerne høre om andres erfaringer, så jeg kan få en bedre forståelse av hva jeg kan forvente og hvordan jeg best kan forberede meg. Jeg vet lite om hvor ubehagelig selve tømmingen og undersøkelsen er. Har slitt mye med helseangst,  har tidligere hatt diagnosen hypokondri. Dette er ikke lett for meg. Håper på råd om dette. 

Anonymkode: 8831c...57b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er ren overtenking! Kroppen din blir ikke engang uten næring mens du er på jobb siden du kan spise frokost og du er hjemme innen tømmingens kal begynne - så dette er virkelig ikke et problem.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mezzosoprena skrev (1 minutt siden):

Dette er ren overtenking! Kroppen din blir ikke engang uten næring mens du er på jobb siden du kan spise frokost og du er hjemme innen tømmingens kal begynne - så dette er virkelig ikke et problem.

Jeg føler på en utbrenthet og har mye angst i seg selv. Og det er vel grunnen til at dette virker veldig stressende på meg. Desverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tømming er ikke delikat, men ikke fysisk anstrengende. Så det går nok helt fint 

Anonymkode: 5516b...601

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tømming er ikke delikat, men ikke fysisk anstrengende. Så det går nok helt fint 

Problemet er at jeg er veldig sliten hele tiden. Jeg er redd for å ikke klare å gjennomføre det. Har angst for hele greien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Problemet er at jeg er veldig sliten hele tiden. Jeg er redd for å ikke klare å gjennomføre det. Har angst for hele greien. 

Når du først har drukket væsken kommer du ikke unna 😆

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det tenker jeg at ingen på kg er kompetente til å vurdere, ts. 
Tvert imot er et flertall av «rådene» på kg egentlig bare hakking fra folk misfornøyd med eget liv (som ønsker at andre har det like ille). 

Mitt råd er derfor dette: snakk med behandlende lege eller sykepleier om dette. For la oss være ærlig: om du går glipp av en vakt for å bedre gjennomføre behandling så spiller det absolutt ingen rolle. Null - niks - nada. Men om du ved å gå glipp av vakten får bedre helse, eller om det går på ett ur? Det vet ikke vi. Men det kan du og behandler ta en prat om. For dere har - sammen - den kompetansen.

Anonymkode: 08cf8...f49

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke mindre angst av å bli hjemme. Når du er på jobben har du andre ting å tenke på. Hjemme blir du bare sittende å grue deg.

Anonymkode: bce2c...8ed

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettop vært gjennom det samme, dog uten å være på jobb. Jeg fulgte rådet om å innta mye væske under fastingen og følte ikke sult eller utmattelse som noe problem overhodet. Tømmingen gikk også veldig greit uten dramatikk av noe slag, men greit å være i nærheten av toilettet. Når du tror du bare skal urinere . . say no more.

Under koloskopien merket jeg svært lite ubehag. Jeg valgte å ta det uten medisinering og angret ikke på det. Da kunne jeg kjøre bil selv etterpå. Men det kan sikkert være noen opplever det forskjellig, så hvis du er engstlig råder jeg deg til å takke ja til medisinering. Hele seansen på sykehuset tok rundt en time . . .

Lykke til. Dette går bra . . . !

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette går normalt helt fint, det er ikke en fysisk utfordring å gjøre dette. Derimot virker det som du har bestemt deg for at det er det og mest er ute etter støtteerklæringer og da er spiller det liten rolle hva  noen her sier. Har både gjort det selv og sendt pasienter til samme undersøkelse, det er ikke en greie.

Anonymkode: 0cf7f...4de

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gjennomføre å bæsje? Altså det går helt av seg selv. Alt du må gjøre er å drikke en væske og å hold deg i nærheten av et toalett. 

Anonymkode: 991ea...e7c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Gjennomføre å bæsje? Altså det går helt av seg selv. Alt du må gjøre er å drikke en væske og å hold deg i nærheten av et toalett. 

Jeg er redd for Intense magesmerter.  Noe jeg har hatt mye av. Det er årsaken til at jeg skal på koloskopi . Redd for å kjenne det ved tømming . Jeg er veldig sliten for tiden ja. Men sånn er det for meg desverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er redd for Intense magesmerter.  Noe jeg har hatt mye av. Det er årsaken til at jeg skal på koloskopi . Redd for å kjenne det ved tømming . Jeg er veldig sliten for tiden ja. Men sånn er det for meg desverre. 

Det er ikke samme type magesmerter du får. Du får en følelse av å få tømt smertene utav deg. Er ikke en selvfølge at du får smerter en gang, annet en brannsår i rumpa hvis du tørker for mye. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøpt deg noen juicebaserte næringsdrikker på apoteket til bruk på forhånd og når du er ferdig med skoleringen. Da får du energien opp. Men ikke bruk melkebaserte før undersøkelsen. 
Noen lever faktisk på bare næringsdrikker og klarer seg fint med det.

Anonymkode: cf393...c63

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg har misforstått, men mener du at du skal faste fra morgenen dagen før undersøkelsen, eller samme dag som undersøkelsen er? 

Det skal ikke være noe problem for deg å være på jobb dagen før undersøkelsen. 
Pass på å drikke godt når du har starta tømmingen. Saft med sukker og drikkebuljong for å få i deg litt sukker og elektrolytter. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg føler på en utbrenthet og har mye angst i seg selv. Og det er vel grunnen til at dette virker veldig stressende på meg. Desverre. 

Da ber du legen din om sykemelding. Vanskeligere er det ikke. Har ikke du laget mange tråder om samme tema før, og fått råd om å få sykemelding i mange av disse trådene? 

Anonymkode: 648f9...da0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Kjøpt deg noen juicebaserte næringsdrikker på apoteket til bruk på forhånd og når du er ferdig med skoleringen. Da får du energien opp. Men ikke bruk melkebaserte før undersøkelsen. 
Noen lever faktisk på bare næringsdrikker og klarer seg fint med det.

Viktig å bemerke at ikke alle juice-næringsdrikker faktisk er klare væsker. F.eks resource addera plus er ikke en klar væske og skal ikke brukes når man skal drikke klare væsker. Da må man isåfall få tak i providextra eller PreOp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Du får helt sikkert sykemelding for tømmedagen hvis du kontakter fastlegen. Evt så ber du om det på sykehuset. 

Anonymkode: b21f0...154

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Viktig å bemerke at ikke alle juice-næringsdrikker faktisk er klare væsker. F.eks resource addera plus er ikke en klar væske og skal ikke brukes når man skal drikke klare væsker. Da må man isåfall få tak i providextra eller PreOp. 

Den du der viser til måtte jeg faktisk Google, og jeg har aldri sett den på noen av alle de apotekene jeg har vært innom og plukket næringsdrikker fra både i Norge og i utlandet. De som står på hyllene er Nutridrink og Fresubin. Bruker Vitus og Apotekt1, mulig den er et Boots apotek produkt? 
Og jeg forutsetter at ts spør seg for på apoteket. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Spørsmålet her er vel mer om du skal ha coloskopi med intense magesmerter? Der finnes sjeldne sykdommer som gir anfallsvis magesmerter og der man risikerer å skade mer enn hjelpe ved coloskopi. 
Har du fått tatt ultralyd av tarmen når du har intense magesmerter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...