Gå til innhold

Hvordan løse- feire barn med andre barn som får ekstremt mange gaver

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Denne julen skal vi feire med svigers og svigersøster med barn. Det er veldig stor forskjell på hvor mange julegaver våre og svigersøster sine barn får. Mine får kanskje 5-6 gaver totalt med begrenset sum, mens hennes får seriøst over 30! De får fra kreti og pleti av hennes familie og venner. Det blir veldig stor forskjell og jeg er redd barna mine er for små til å godta dette, de er tre og fem år. 

Er det ok å be barna åpne noen av gavene dagen før/etter?

Bare så det er sagt er jeg glad for at barna mine ikke får så mange gaver. Det er ikke synd på dem! Men vil ikke at dette skal bli en negativ greie.

Anonymkode: fc692...507

• Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Haha, nei det er selvfølgelig ikke greit å be de åpne en annen dag. Du lærer barna dine at livet ofte er urettferdig, man får ikke nødvendigvis det alle andre får. 

Anonymkode: a5fb0...69d

• Liker 27
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jegg forstår at det kan føles leit for dine barn. 

Tror jeg ville luftet det for foreldrene, og sagt hva jeg tenkte om det

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi feirer med andre, tar vi bare med gaver til hverandre og åpner resten hjemme. Blir langt mindre stress og kaos på julekvelden.

• Liker 29
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Denne julen skal vi feire med svigers og svigersøster med barn. Det er veldig stor forskjell på hvor mange julegaver våre og svigersøster sine barn får. Mine får kanskje 5-6 gaver totalt med begrenset sum, mens hennes får seriøst over 30! De får fra kreti og pleti av hennes familie og venner. Det blir veldig stor forskjell og jeg er redd barna mine er for små til å godta dette, de er tre og fem år. 

Er det ok å be barna åpne noen av gavene dagen før/etter?

Bare så det er sagt er jeg glad for at barna mine ikke får så mange gaver. Det er ikke synd på dem! Men vil ikke at dette skal bli en negativ greie.

Sånn er det. Og sånn skal det være. Jobben til foreldre er IKKE å skjerme egne barn for alt som er leit, urettferdig, skuffende eller fælt. Det er å eksponere dem for verden - som verden er (og ikke som du skulle ønske at den er) - i eskalerende grad med økende alder, slik at barnet rundt skolealder aksepterer at livet både er og skal være urettferdig. For var ikke livet urettferdig, ts, så ville jo det bety at folk «fortjente» sin ulykke, sine diagnoser, sin fattigdom og sine problemer. Og det gjør ikke noen barn. Likevel utsettes de for krig, elendighet og fattigdom. Fordi verden er slik.

Så dere feirer jul. Og kanskje mister den noe av sin glans fordi barnet lærer at verden er urettferdig. Og det er ikke bare ok, det er mer verdifullt enn noen annen gave et barn kan få. Så ta den ikke fra barnet.

Husk at voksne aldri skjermer barn fra vonde opplevelser for barnets del. Men for den voksnes del. Og stå i det. For du tåler det, og skal tåle det. 

Anonymkode: a8947...85d

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde luftet det. Typ «Du, jeg tenkte på dette med barna og gaver. Vet du va hvor mange dine kommer til å få? Kanskje greit å prøve å sørge for at det ikke blir så store forskjeller den ene eller andre veien»

Anonymkode: 5b8b7...1bd

• Liker 10
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Både du og dine barn trenger å lære at alt ikke kan foregå synkront. 
Du ber ikke andre tilpasse seg dine barn, like lite som andre ber dine barn om å tilpasse seg dem. 
Barn må før eller seinere lære at vi er ulike, vi har ulike verdier og gjør og prioriterer ulikt. 

Anonymkode: f97db...f91

Vel, jeg hadde ikke syntes det var noe ok at mine barn skulle pakket opp 30 gaver om vi feiret jul med barn som fikk mye færre. Litt forskjeller er noe annet, men stor forskjell på 30 gaver og 5 gaver. Hadde faktisk vært ganske utenkelig for min del. Trenger julaften å være dagen man skal lære seg dette? Her er det jo snakk om små barn også. 

Ts, siden det er mannens familie kan jo han lufte dette med dem. 

Anonymkode: 85962...c0f

• Liker 31
  • Nyttig 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Haha, nei det er selvfølgelig ikke greit å be de åpne en annen dag. Du lærer barna dine at livet ofte er urettferdig, man får ikke nødvendigvis det alle andre får. 

Anonymkode: a5fb0...69d

Man kan spørre selv om man ikke ber. Er jo ikke sikkert svigersøster engang vet at det er så stor forskjell. Jeg hadde virkelig satt pris på å få vite det om det var meg ihvertfall, så kunne vi pakket opp gaver fra kreti og pleti en annen dag. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vel, jeg hadde ikke syntes det var noe ok at mine barn skulle pakket opp 30 gaver om vi feiret jul med barn som fikk mye færre. Litt forskjeller er noe annet, men stor forskjell på 30 gaver og 5 gaver. Hadde faktisk vært ganske utenkelig for min del. Trenger julaften å være dagen man skal lære seg dette? Her er det jo snakk om små barn også. 

Helt enig. Jeg hadde faktisk synes det var veldig flaut. Dette gavegreiene er gått helt over styr.

Ts

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Helt enig. Jeg hadde syntes det var ukomfortabelt.

Samtidig forstår jeg at TS ikke har lyst til å være den som tar det opp. Jeg lurer på hva far tenker om dette.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hensatt skrev (16 minutter siden):

Når vi feirer med andre, tar vi bare med gaver til hverandre og åpner resten hjemme. Blir langt mindre stress og kaos på julekvelden.

Er dette en mulighet her TS? Foreslår å kombinere dette med spørsmålet noen andre foreslo over her, at du spør om de vet ca. antall, og om det er greit for dem at dere bare tar med gavene dere gir dere i mellom. Med mindre dere skal være hos svigersøsteren må det vel også være greit for dem å slippe å drasse på 30 gaver per person(?). 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønte ganske tidlig hvorfor min kusine fikk flere gaver enn meg. Hun er min eneste kusine. En av mine foreldre er enebarn, den andre har ett søsken (som da logisk nok må være forelder til min kusine). Den andre forelderen til min kusine har derimot en haug med søsken, så da er det innlysende selv for en 3-4-åring at når man har flere onkler og tanter så får man flere gaver enn når man bare har en.

Selv praktiserer vi tradisjonen til mannens familie. Under selve julefeiringen åpner vi kun gaver fra de vi feirer sammen med. Andre gaver åpner vi hjemme før eller etter feiringen.

Anonymkode: a7d74...1e1

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Takler ikke ts å feire jul med dem, så er der vel ingen som tvinger henne til å si neitakk, i år starter gi med våre egne juletradisjoner hjemme hos oss selv. 
Men dette er så vanvittig, at jeg tror tr enten overdriver stort, eller har funnet et tema og en vinkling på en sak, som tirrer/porrer? til debatt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takler ikke ts å feire jul med dem, så er der vel ingen som tvinger henne til å si neitakk, i år starter gi med våre egne juletradisjoner hjemme hos oss selv. 
Men dette er så vanvittig, at jeg tror tr enten overdriver stort, eller har funnet et tema og en vinkling på en sak, som tirrer/porrer? til debatt. 

Det er ikke vanvittig, tror det er helt vanlig at mange barn får 30 gaver. Sykt, men det er min oppfatning. Dette er en virkelig problemstilling, det var slik for to år siden når vi feiret sammen sist, men gikk ok da fordi barna var for liten til å få det med seg.

Ja, kan selvfølgelig feire alene, men da blir resten av familien skuffet, og vi vil dessuten ferie med de andre. 

Ts

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hensatt skrev (37 minutter siden):

Dette er et godt forslag. Tusen takk.😄

Ts

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde sittet langt inne at barna mine skulle åpnet julegaver på noen annen dag enn selve julaften, det må jeg bare si. Så jeg hadde ærlig talt stusset om noen hadde bedt oss om å ha gaveåpning en annen dag. Julaften er julaften. Nå får ikke våre barn 30 gaver, de får maks 10 hver som jeg anser som et normalt antall, så det er kanskje derfor jeg tenker sånn. Samtidig kan jeg jo forestille meg at det hadde vært vanskelig for barna mine å se på andre få mange ganger så mange gaver som de selv får, vanskelig å si hva jeg hadde tenkt da. Det hadde nok uansett sittet langt inne å bedt andre åpne gaver en annen dag enn julaften.

Anonymkode: aabef...e9e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gavehysteri. De som får 30 gaver blir leie og mister konsentrasjonen. Tenker færre gaver er best. Julen er ikke bare gaver. Hva med å arrangere en pakkelek? Der må alle sitte igjen med minst 2 gaver hver. Nå ser jeg de var 3 og 5 år så kanskje den leken er for de større barna. 

Jeg forstår dine barn. Er stor forskjell på 5 og 30 pakker. Det må jo ta hele kvelden og. 

Anonymkode: 828aa...0c5

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn har alltid fått lite gaver. Det er fordi jeg har vært bevisst på at vi ikke ønsker store mengder gaver. Vi har god råd, så de har egentlig det meste. De strever med å vite hva de ønsker seg, så det er jo et tydelig tegn på at de ikke mangler noe. 

Så mine har fått noen få gaver. Det har ikke virket som om de har brydd seg om det. 

Ellers synes jeg det generelt er mer fokus på i minimere gaver for tiden. Og det synes jeg er fint! 

Kjøp to store gaver. Akebrett, lekekjøkken eller noe annet stort. Størrelse betyr mye for små barn 

Anonymkode: 01703...b32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...