Gå til innhold

Dere andre som er født mellom ca. 1995-2005, hvordan synes du det har vært å vokse opp det sosiale medier i barndommen og tenårene?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er født i år 2000. Jeg var 12/13 år da Instagram og Snapchat begynte å bli populært. Jeg var 10 år da jeg fikk Facebook for første gang, samt de aller fleste andre jevnaldrende. Jeg synes...

- Sosiale medier var utrolig gøy, spesielt fra alderen 10-12. Jeg postet dog mye dumt og ukritisk på Facebook som jeg er utrolig flau over i dag.

- Blogg.no var også utrolig gøy, men absolutt ikke noe et barn burde holde på meg. Vi bare utga oss selv på nett for alle sammen til å se, uten at det var noe problem (?). Det var i alle fall svært få voksne som var i mot det i min sirkel. Jeg tror mange foreldre følte seg maktesløse og like preget av press som oss unge.

- Sosiale medier ble mindre gøy etter alderen 13, da sosial status o.l. ble viktigere for både meg og andre rundt meg. Å poste på Instagram, VSCO osv. hadde ofte en helt annen intensjon bak seg enn kun å dele med andre fordi man synes det er gøy. Ofte var det på grunn av selvpromotering, noe jeg synes var en slitsom forventning.

- Det var vanskelig å ikke bli opphengt i likes og kommentarer. Det var som en fysisk, kvantitativ måling av hvorvidt du var verdt noe blant de jevnaldrende, noe jeg ikke tror kunne ha vært bra for noen unge sin hjerne.

- Formspring.no og Ask.fm var et helt katastrofe konsept for unge mennesker. Å føle seg presset til å opprette en profil der mange kunne spørre deg masse (ofte ufine) anonyme spørsmål var en brutal idé for en nettside. Likevel ble den mye brukt, fordi om man fikk mange spørsmål, så var jo det status. 

Alt i alt, så synes jeg sosiale medier har vært mer stress og pes enn moro, og sikkert ikke bra for utviklingen. Hva synes dere?

Anonymkode: 82b92...db7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Født i 1986, svarer fordi jeg syns det er interessant tema. Og for å dytte tråden opp.

Selv er jeg glad for å vokse opp på 80 og 90 tallet, og ikke bli eksponert for internett før ungdomstida og sosiale medier før 20 års alder. 

Savner virkelig den enklere tiden. Følte aldri noe press av noe som helst slag som barn/ungdom.

Endret av DelvisPresley
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...