Gå til innhold

«Alle» bruker slankesprøyte: Har folk mistet kontrollen over matinntaket fullstendig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 22.11.2024 den 18.44):

3000 kr for å kunne fortsette å spise bort vonde følelser uten å bli tjukk? Ja, null problem.

Anonymkode: 93b5c...a87

Man kan ikke fortsette å spise på slankesprøyta.  Da vil du fortsette å være tjukk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det sløs av ressurser å lage bilbelter også? Bedre å vente til de har krasjet først før man installerer? 

Anonymkode: fa6e3...a1d

Ja, klart det. Folk får skaffe seg litt selvkontroll, og slutte å tråkke for hardt på gasspedalen mens man tekster. 🙄

Anonymkode: 4a9c2...a21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de jeg har vært borti som har tatt slike sprøyter, så har alle hatt en enorm effekt. (Stort sett alle har fått det på grunn av veldig fedme, eller diabetes.) 

Ja, de har gått ned i vekt. Men de har også måttet lære seg til å spise sunnere. For mye fett og sukker gjør at de blir kvalme mens de går på sprøytene. 

De fleste har også vært ganske overvektige og utrent. Å gå tur har vært slitsomt for dem, for de ble fort tungpustet og slitne. 
Mens ettersom de har gått på sprøytene og vekten går nedover, så opplever de en mestring i det å gå turer og faktisk ikke bli helt utslitte med en gang. Som gjør at de går fra å være inaktive, og ha mye vondter på grunn av overvekten, til å være aktive og ikke lenger ha så vondt. 

Joda, det er jo gjerne sånn at man ville klart det samme dersom man hadde hatt viljestyrken til å stå i det over tid. 
All ære til de som klarer det! 
Men mange har jo slitt med at de ikke har klart å stå i dette over tid, og at for hver runde de har trent mye og spist rett, så har de møtt en vegg og endt opp med å gå opp mer enn de gikk ned. 
Om det har vært skade på grunn av overtrening, eller overspising/"Sprekk" fordi de her nektet seg ting lenge. 
For mange blir jo sånt mer en "alt eller ingenting" situasjon, der en sprekk på ett område, gjør at de bare gir opp på alle områder. 

Mens med sprøytene så gjør de ikke en stor livsendring over natta. De gjør det mer gradvis, og opplever mer å lykkes. 

Og da har de jo en større sjanse for å stå i det etterpå også. 

Anonymkode: 5ad8d...574

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og da har de jo en større sjanse for å stå i det etterpå også. 

Anonymkode: 5ad8d...574

Lite sannsynlig. Vektøkningen starter med en gang man slutter på f.eks. Ozempic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk den sprøyta før de endret vilkårene,de stoppet å fungere ganske fort. Gikk ned 8 kilo. Men jeg hadde ikke råd til å bruke de uten blå resept uansett.

Ulvehunger og tilbake til like stor som før. Og det forteller de også på sykehuset, at de fleste må gå på dem resten av livet for å klare å holde seg nede i vekt. ( fins unntak) 

Så at disse sprøytene ikke har fått mer bekymrede nordmenn til å kanskje gjøre andre ting istedenfor, det skjønner jeg ikke. Men vi er vel kanskje litt for glad i " quick fixes". Inkludert Meg. Dessverre... 

Anonymkode: c6c33...69d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt den og gått ned 20 kilo. 

Jeg har sluttet nå, og søtsugen er mer tilbake, men samtidig mye mindre enn før. Det var jo ikke sånn at jeg la på meg på ett år heller. Det var over tid, med syke barn og mye stress på jobb, balansere jobb og familie, pendling.. Nå er det helt andre forhold- barna er større, og jeg trener og stresser ikke slik jeg gjorde før. Jeg føler vel at jeg har fått en del gratis, men det har vært veldig positivt for meg å ha hjelp til å gå ned. 

Jeg holder vekta enn så lenge, og jeg har ingen planer om å ta den sprøyta igjen. Ikke fordi den ikke var bra- men fordi jeg skjemmes over å ha måtte brukt den, på en måte. Jeg vil jo leve med et bra kosthold. Men det er samtidig ikke bare lett når du først har samlet opp et betydelig vektoverskudd. ...Du skal jobbe for å greie å ta det av deg igjen, og du jobber i motbakke mht hva hjernen forlanger. 

Anonymkode: 37f67...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

All forskning viser at dette ikke har noe med at folk ikke klarer å tenke før de putter noe inn i munnen sin eller manglende viljestyke å gjøre. Slankesprøyter ligner det naturlige hormon kalt peptid-1 som vanlige "slanke" har mer av. Dermed er det lettere for overvektige å gå ned i vekt. Slankesprøyten tilfører rett og slett ett stoff som du TS antagelig har allerede. Derfor forstår ikke slanke hvilken hjelp en slankesprøyte gir.  Men en sprøyte er uansett ingen quick fix. mat og trening må som regel til uansett:

Artikkel fra forskning:  https://www.forskning.no/genetikk-overvekt-samfunn/forskere-overvekt-er-sjelden-selvforskyldt/1652532:

Er du en slank person som fryder deg over egen viljestyrke? Tenker du at mennesker med fettvalker er late?

Du kan godt pakke vekk fordommene dine: Mennesker blir ikke overvektige fordi de velger det. De fleste veier for mye fordi de er født med gener som gjør at de legger raskere på seg. De må kjempe hardere for å holde vekten enn andre.

– Det kommer som en overraskelse på mange som tror overvekt er et resultat av dårlig livsstil, sier Torben Hansen, som er professor ved Københavns Universitet.

– Men mesteparten av forskjellen på hvor mye folk veier, er genetisk, fortsetter professoren, som i mange år har forsket på genetikk og overvekt på Novo Nordisk Foundation Center for Basic Metabolic Research.

Anonymkode: fe755...e27

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har regnet på hva de sparer i utgifter på mat /drikke /snop nå som de heller bruker penger på slankesprøyter? 

Det høye inntaket av næring kan umulig ha vært helt gratis det heller. 

Anonymkode: caae4...218

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det noen som har regnet på hva de sparer i utgifter på mat /drikke /snop nå som de heller bruker penger på slankesprøyter? 

Jfr. matinntaket så vil jeg si at slankesprøyten faktisk ikke koster meg ei einaste krone!  Jeg har større sprøyte enn jeg bruker i dose. DVs. bruker ca. 1500 i mnd. og det har jeg MINST spart i mat.  VIl tro sprøyten gjør at jeg går i pluss faktisk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som sier at det er så enkelt som kalorier inn vs kalorier ut, pleier dere å komme med dette revolusjonerende tipset til alkoholikere også? Det er jo bare å ikke drikke alkohol 🤪

Anonymkode: a2e73...d3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selbu skrev (På 22.11.2024 den 18.51):

Så dere bryr dere egentlig ikke om helsen til overvektige, det er det jeg får ut av svarene her. 

Hvorfor skulle vi det, egentlig? Det er samfunnsøkonomien som er viktig her.

Anonymkode: 00c8e...4c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dere som sier at det er så enkelt som kalorier inn vs kalorier ut, pleier dere å komme med dette revolusjonerende tipset til alkoholikere også? Det er jo bare å ikke drikke alkohol 🤪

Anonymkode: a2e73...d3e

Det handler selvsagt om mengde og kontroll i begge tilfeller, er du uenig i det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor skulle vi det, egentlig? Det er samfunnsøkonomien som er viktig her.

Samfunnsøkonomisk er sprøytene god. Det bidrar til redusere mulighetene for diabetes, hjerte og karsykdommer, muskel og skjelettplager osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det handler selvsagt om mengde og kontroll i begge tilfeller, er du uenig i det?

Dette forskes det på.  Slankesprøytene demper faktisk ofte også alkoholsuget viser forskningen. Så man skal ikke se bort fra at alkoholikere faktisk også mangler enkelte hormoner som andre har mere av.  Bare å hoppe ned fra pidestallen din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er trist å lese hvor mye uvitenhet det er blandt folk. Har ikke prøvd disse sprøytene selv, men har slitt med fedme i mangfoldige år. Jeg søkte hjelp gang på gang, og det er dessverre slik at du får ikke ordentlig hjelp før du er «tjukk nok», noe jeg aldri ble.. for sannheten er at du må klare deg selv om du ikke regnes som tykk nok av den norske stat. 

Og for mange kan dette være ekstremt vanskelig når man ikke vet hvor man skal begynne en gang. Det hjelper ikke å bli fortalt at man skal spise mindre og bevege seg mer, når man ikke vet hvordan man skal spise riktig. Og det er der det er viktig å få riktig hjelp, noe mange ikke får. Og da er det kanskje enklere for fastlegene å gi disse sprøytene, for det er det som det er kapasitet til i dagens helsevesen. Og er det ikke bedre at noen får disse sprøytene og kommer seg ned i vekt før de blir så sykelig overvektig at det nærmest tar knekken på de?

Fedme gjør mye med både psykisk og fysisk helse, og det er kostbart for samfunnet det også. Så om noen ønsker å betale for disse sprøytene og gå ned i vekt, så må de få lov til det uten at de dømmes sønder og sammen!! De tar grep om sin fysiske og psykiske helse, noe som er utrolig bra både for dem selv og samfunnet!! Det er ingen som dømmer noen som tar antibiotika for en infeksjon? Så hvorfor dømme noen som tar medisin mot fedme? For fedme er faktisk en sykdom det og.

Og hvis noen skulle lure, ja jeg har endelig blitt normalvektig etter mangfoldige år med overvekt. 

Anonymkode: f947b...6fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.11.2024 den 18.43):

De som slanker seg ja, ikke de som gjør en livsstilsendring. 

Anonymkode: e124e...c74

Og det er livsstilsendringen som er vanskelig og det gjelder for alle uansett. Medisinen hjelper deg bare ned i vekt, og så i samme periode gjennomfører man livsstilsendringen. Om ikke fyker man opp i vekt igjen med eller uten medisin. Det er alltid slik, ikke vanskelig å slanke seg, vanskelig å bli der. Med en livsstilsendring spiser man sunnere, mindre og mosjonerer litt. Da klarer man å stabilisere vekten om man har motivasjon til å bli der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Akkurat ! Mange spiser veldig mye mindre og får et lavere matbudsjett, så kan man droppe treningsstudio som ,man ikke bruker allikevel :) Man går i pluss på hele medisinen. Som noen sier, dempes også lysten på alkohol, enda mer penger spart :)  En stor engangsutgift blir jo nye klær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet hva grensa for å få disse sprøytene er? Jeg trodde man måtte være ganske overvektig for å få dem. Kjenner to stk som har fått dem nå og de er det jeg i beste fall vil kalle kraftige. Jeg har aldri ansett dem som noen som har hatt et problem med overvekt eller fedme.

Bare av rein nysgjerrighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...