AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #81 Del Skrevet 6 timer siden Man kan jo begynne å lure på om det er 90-tallsbarna, hvor mange av de vokste opp på Toro o.l. som har blitt voksne. Hva tror du slik mat gjør med helse, metabolisme, og matvaner TS? Det verste er at mange foreldre gir barna mye slik mat i dag. Anonymkode: 738e7...f5e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 2 timer siden #82 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg har flere i min nærmeste krets som har fått sprøyten bare på tull. Lagt på seg under graviditet, eller lagt på seg i overgangsalder og medisiner. De hadde fint klart og gå ned selv med litt innsats. Virker som et produkt legene « selger «. Alle jeg kjenner som har startet angrer. Det har heldigvis vært mye om de i media i det siste, så håper det blir slutt på og rekruttere nye. Anonymkode: 677cb...c78 Problemet er at når man får ulvehunger av medisiner eller i overgangsalderen, er denne ulvehungeren altoppslukende. Du klarer ikke å konsentrere deg om jobben, blir distre og deppa av å gå rundt, ha murringer i magen og være kjempesulten hele tiden. Sprøytene tar bort denne altoppslukende sultfølelsen. Og nei, sultfølelsen går det ikke an å trene eller slanke bort. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 2 timer siden #83 Del Skrevet 2 timer siden mommyaka skrev (11 timer siden): Nettop her du har feil. Vi med pcos må ofte prøve forskjellige dietter for å finne hva som passer oss. Kanskje du skal lese litt om pcos først. Og jo...jeg har en venn som er tynn som bare det og spiser hva han vil og hvor mye..legger ikke på seg Og hvorfor må du være så sint...liker du bare tynne mennesker? Oh ikke kom meg bullshit at du liker ikke tykke mennesker for dr spiser usunt...for det finnes tynne mennesker som spiser bare usunt..og tykke som spiser sundt Du er bare en mobber som liker å ha noen å se ned på Jeg spiste også hva jeg ville og var tynn som en strek før jeg ble syk. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 2 timer siden #84 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (13 timer siden): Og så er de villige til å betale 3000 i mnd på ubestemt tid (og få masse bivirkninger) for å slippe å jobbe med sin egen innstilling til mat? Anonymkode: 3b352...9f9 Til sammenligning så er det også en del mennesker som bruker 3000 i måneden eller mer på røyk. Mange bivirkninger der også... 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #85 Del Skrevet 2 timer siden Allerede i barnehagen blir fokus MAT nr 1. Der spiser de hver 3.time fra de kommer til de går. Vi blir bombet med mat alle steder. Bare en trør foten ut døren er det butikker, kafeer, vaffelboder, kakelotterier, kebabsjapper, donuts, cupcakes, fastfood og mange andre steder en får kjøpt sukker og karbohydrater. Mange klarer ikke å lå være og kjøpe. Folk orker ikke å kjenne på sult. Sult skal døyves med en gang. Litt rumling i magen og det puttes på med mat/drikke/is/snop/kjeks/snacks. Våg å være sulten. Ut å gå. Svøm, jogg, hopp tau, løft vekter. Gjør noe. Hvorfor tar ikke folk bedre vare på kroppen sin?? Anonymkode: 34f93...60f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skyblue7 Skrevet 2 timer siden #86 Del Skrevet 2 timer siden mommyaka skrev (13 timer siden): Kan si at mannen min gikk på dette. Gikk ned 30 kg. Og han gikk da på laveste versjon du kan ta. Han har blitt kjempe flink og fått helt annen syn på hvordan han spiste. Samme har skjedd med meg! Jeg har lært masse av Wegovy reisen 😍 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 2 timer siden #87 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Allerede i barnehagen blir fokus MAT nr 1. Der spiser de hver 3.time fra de kommer til de går. Vi blir bombet med mat alle steder. Bare en trør foten ut døren er det butikker, kafeer, vaffelboder, kakelotterier, kebabsjapper, donuts, cupcakes, fastfood og mange andre steder en får kjøpt sukker og karbohydrater. Mange klarer ikke å lå være og kjøpe. Folk orker ikke å kjenne på sult. Sult skal døyves med en gang. Litt rumling i magen og det puttes på med mat/drikke/is/snop/kjeks/snacks. Våg å være sulten. Ut å gå. Svøm, jogg, hopp tau, løft vekter. Gjør noe. Hvorfor tar ikke folk bedre vare på kroppen sin?? Anonymkode: 34f93...60f Synes du skal lese igjennom alle tråder engang til....så kanskje du kan se lenger en nesa di.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #88 Del Skrevet 2 timer siden Hvorfor blir dere så provosert? Jeg mener ikke det er juks å få hjelp, ingen vil kalle en pacemaker eller inhalator for astma juks. Men hva så om folk «jukser». De betaler for denne medisiner selv, ingen støtte å få. Det er langt flere folk som skader seg selv i form av røyk, sport og ekstremsport, som alle vi andre må betale for. Disse sprøytene betaler folk for helt av egen lomme. Så hvorfor skal dere bli så sinnsykt provosert? 🤪 For mange er det hjelpemiddelet som faktisk får dem til å gå ned i vekt. Man må jo søren med legge om kosten. Disse sprøytene er ikke magiske sprøyter som smelter bort fettet mens man sitter å trykker i trynet. Det hjelper på sultfølelsen og cravings, og gjør at folk får det enklere å kontrollere matinntaket. Slutt å legg dere oppi hva andre gjør. Ingen reagerer på om noen svir av 3000kr i måneden på alkohol på byen. Men om det er slankemedisin, ja da skal alle bli så sykt sinte. Hva søren er greia!? 🤪🤪 Anonymkode: 7740c...f94 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #89 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (14 timer siden): Tenker ikke folk før de putter noe i munnen sin lenger? Er det bare færre og færre som faktisk evner å styre seg når det gjelder matmengde? Jeg lurer på HVA som kan være grunnen til at så mange blir overvektige nå? For 30% av Norge har jo ikke en spiseforstyrrelse, står på tunge antipsykotika med bivirkninger eller har hormonforstyrrelse? Ja, folk har fått en mer inaktiv livsstil, men som kjent så holder du deg ikke nødvendigvis slank av å trene. Du kan trene til krampa tar deg, men kiloene kommer fra kjøkkenet. Legger folk all livsgleden sin i det de putter i munnen? Jeg vil gjerne høre deres ærlige tanker. Anonymkode: 3b352...9f9 Nå er det innholdet i maten som gjør deg tykk.Endeløs kjemikaliesuppe,så lurer de på hvorfor magetrøbbel. Anonymkode: da18b...b4f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #90 Del Skrevet 2 timer siden mommyaka skrev (14 timer siden): Kan si at mannen min gikk på dette. Gikk ned 30 kg. Og han gikk da på laveste versjon du kan ta. Han har blitt kjempe flink og fått helt annen syn på hvordan han spiste. Det samme kan jeg si om min venninne. Hun veide 160 kg, men var tro det eller ei ganske aktiv da hun har hund. Hun startet på sprøyten for 4 år siden og gikk ned 82 kg på 2 år. Hun sluttet på sprøye for 15 måneder siden og i begynnelsen hadde hun ulvehunger, men på de to årene jobbet hun med sin egen tankegang ved hjelp av psykolog og ernæringssykepleier da hun ikke hadde noen kontroll på matinntaket. Hun har holdt vekten og sågar gått ned 5 kg mer på disse 14 månedene etter at hun sluttet. Anonymkode: 07850...1ba 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #91 Del Skrevet 1 time siden Jeg er en av de som jukser. Jeg har alltid slitt med mat, overspising og trøste spising. Jeg har gått på medisiner som gjør deg så hol at du mister alt som heter impulskontroll. Det er ikke vanlig sult følelse, den kan jeg lett unngå, det er en sult som gjør at du står å spiser Nugatti rett ut av boksen enda du ikke liker Nugatti en gang. Jeg er spiseforstyrret. Kjenner ikke sult som jeg skal og har en veldig dårlig impulskontroll. I perioder av livet mitt som er vanskelige og impulskontrollen går ned så spiser jeg mer. Jeg har ikke viljestyrke igjen, for den bruker jeg på jobb og barna mine. Da har jeg enormt god hjelp av wegovy! Jeg går på en lav dose og skal ikke slanke meg. Jeg skal bare unngå å bli svært sykelig overvektig igjen fordi jeg har en dårlig periode. Blir jeg sykelig overvektig igjen så blir alle problemene mine dobbelt så store. Alt blir vanskeligere. Synes alle som har hjelp av medisinen skal få gå på den uten dårlig samvittighet og anklager om juks. Ja viljestyrken og impulskontrollen min er dårligere enn din, det er nettopp derfor jeg trenger medisinen. Anonymkode: a49c4...1c1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #92 Del Skrevet 1 time siden Så bra folk kan få hjelp av sprøyten! Anonymkode: ddba9...c17 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #93 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (15 timer siden): Mennesker er late og tar letteste vei, alltid. Sånn er det dessverre. Det å spise potetgull, sjokolade, kake, hurtigmat, hel- og halvfabrikata osv er latskap og enkelt. Det ligger i bunnen for så å si alle. Så kommer de med dårlig selvkontroll, som spiser følelsene sine, som føler de må feire og kose seg 24/7 fordi livet er så jævlig og de synes synd på seg selv. Kjedsomhet fører også til overspising. Kombinerer du det med dårlig kosthold på grunn av latskap, så har du oppskriften på fedme og overvekt. Been there, done that. Jeg veide ikke 146 kg fordi jeg har en unik kropp som la på seg uten grunn. Alt det over var også relevant for meg. Jeg spiste på grunn av følelser og kjedsomhet. Kostholdet vokste jeg opp med og hadde dårlige vaner jeg ikke var villig til å endre, fordi det var kjent, komfortabelt, enkelt og lettvint. Jeg har i to perioder gått raskt opp i vekt på grunn av medisiner (antidepressiva, fuck remeron! Djevelens piss i pilleform), men det var viljestyrken og lysten det sto på. Har to ting som jobber imot meg, lav høyde (157 cm) og lavt stoffskifte så jeg har innsett at jeg må tåle å være sulten. Litt sult er ikke farlig, bare ubehagelig. Disse samme folkene forsøker nå å gå ned i vekt med samme latskapsmentalitet. Letteste og enkleste vei, en sprøyte i flesket og de fucker opp hode og kropp. De får en medisinsk påtvunget spiseforstyrrelse i form av ekstrem restriksjon og oppkast. Når de slutter med sprøytene så er de ikke bare tilbake til start, de har ødelagt kropp og hode så de vil ikke bare gå opp igjen, de vil gå opp mer enn det de har mistet. Det skjer nok med 9 av 10 som går på sprøytene. Gleder meg til å se alle som legger på seg det dobbelte av det de gikk ned, når økonomien går sånn til helvete at de ikke får tak i sprøytene igjen. Ulvehunger er ikke morsomt. Karma is a bitch. Har nylig blitt fortalt at jeg er dum som har jobbet unødvendig hardt for å gå ned 89 kg med bedre kosthold. Ikke ferdig med å gå ned enda, det går sakte men sikkert nedover. Ingen trening, for jeg er lat av natur, det er et personlighetstrekk hos meg. Er jo bare å ta en sprøyte så løser det seg selv. Jeg har selv valgt å gå den trege, lange, vanskelige veien og å faktisk snu tankegangen og relasjonen til mat. På grunn av den frekke kommentaren så er jeg litt sint og mitt svar er derfor preget av det og jeg sier mine hemmelige tanker høyt uten å bry meg om å såre late, feige mennesker som ikke tar ansvar for egne handlinger og valg. Anonymkode: e124e...c74 Bittert. Du har helt klart mye mer å jobbe med enn vekten din, tenk å glede seg over at andre kanskje legger på seg vekt igjen når du er feit selv. Tenker du heller har griselyst til å bruke slankesprøyten, men har enten ikke økonomien til det eller er for feig. Ta deg en bolle eller tre, bedre det enn å la bitterheten spise deg opp 😌 Anonymkode: 17f3d...983 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #94 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg tar dem fordi kroppen min ikke funker. Den responderer ikke normalt på noe som helst. Jeg har vært overvektig hele mitt liv, hele min barndom var restriksjoner. Så fikk jeg påvist PCOS i ungdomstiden, med alt det gøye det medfører. Hele mitt liv har vært en føkkings slankekur/livsstilsendring/kall det hva du vil! Men prøv selv, vær knallhard, tell enhver kcal, tren flere ganger i uka, ikke spise NOE som er usunt. Hold regimet over flere måneder. Og likevel går du ikke ned et gram! Jeg er til og med slankeoperert. Det fungerte bra de første 3-4 årene. Og jeg var «flink» og gjorde akkurat som jeg skulle. Jeg logget alt jeg spiste, spiste det samme på ukentlig basis, ble fulgt opp av lege, trente jevnlig. Vekta var stabil i noen uker, så spratt den opp en kg eller to. Så stabil i noen uker/måneder, så spratt den opp en kg eller to som over natta. Jeg veide meg jevnlig, og dette mønsteret var umulig å komme seg ut av. Flere leger, spesialister, Ingen skjønner hva som skjer. Jeg vet jeg ikke spiser om natta, og når man ikke har godteri i hus kan man heller ikke spise det. Gjennom alt dette, alle disse årene, har jeg kjempet mot kroppen. Mot hjernen, som sier jeg må spise. Det å KONSTANT føle sult og en trang til å spise, er ødeleggende. Jeg har ekstrem viljestyrke, jeg er i god fysisk form, jeg både svømmer og løfter vekter og er på crosstraining. Men jeg går ikke ned i vekt. Og jeg klarer ikke skru av den jævla sulten. Med medisiner klarer jeg det. Da skrus hodet av. Om så vekta ikke rikker seg et gram så er det faktisk verdt hver krone. Bare det å få fred fra det uendelige gnaget. Men noe i medisinen gjør at jeg går ned. Jeg jobber fremdeles hardt på trening, og følger fremdeles samme matplan, som fremdeles er satt opp av samme spesialister som før, men kroppen responderer. Jeg har fortsatt PCOS. Jeg må fortsatt barbere meg minst en gang om dagen, to hvis jeg skal se folk etter jobb. Slutten av 30-årene er ikke direkte vennlig mot kroppen, men jeg gjør så godt jeg kan. Mannen min kan spise hva som helst og går ikke opp i vekt. Jeg kan se en kjeksreklame og gå opp. Ungene er slanke og har ingen av mine problemer, heldigvis! Ingen mobber en diabetiker for at kroppen deres ikke kan lage eller benytte seg av insulin. Ingen mobber en kreftpasient for at cellene deres deler seg ukontrollert (hallo! Hvor er kontrollen? Hvor er viljestyrken???) Ingen mobber de som tar en Paracet mot hodepine. Men jeg skal mobbes fordi min kropp ikke reagerer normalt… Anonymkode: 2c306...75a Har du brukt medisinene lenge? Jeg gikk til gyn ett år etter vektnedgangen og oppstarten av medisinene, og vet du hva... Ene eggstokk er ikke polycystisk lenger, og den andre så vidt over grensen. Talte 11 , grensen er på 10. Så jeg føler det er håp for oss også. Mine eggstokker var veeeeldig polycystiske i slutten av tenårene mine. Fått beskjed om å fortsette på lavdose til overgangsalder. Anonymkode: fdc19...8c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HemmeligSpion Skrevet 42 minutter siden #95 Del Skrevet 42 minutter siden Jeg tror matinntaket er som det alltid har vært, men at kvaliteten på maten aldri har vært verre. Når vi var små så var et brød et brød av mel og vann og gjær. Skinke var skinke. Kjøkkenbordet var ikke proppfulle av alle slags E-stoffer og andre tilsetningsstoffer. Man kan kalle dette med å begrense ultraprosessert mat for den nyeste buzzwordtrenden, men det er ikke en trend. Det er en livsstilendring. Om man begynner og spise hel mat igjen så blir det veldig lett. Det er industrimaten med elendig kvalitet som gjør folk feite og dumme. Bruk appen OpenFoodFacts og se hvor mye ultraprosessert du faktisk spiser. Det er ikke mye som er uprosessert. Helt ok med prosessert, jeg bruker f.eks mye hermetiske tomater i min matlaging. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå