Gå til innhold

«Alle» bruker slankesprøyte: Har folk mistet kontrollen over matinntaket fullstendig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er bullshit. Kalorier inn og kalorier ut funker på deg også. Du kan ikke skylde på pcos. På lik linje som at jeg må ha lavere kaloriinntak enn de som er "friske" på grunn av lavt stoffskifte. 

Det er ikke slik at noen kan spise mer enn andre. Det er forskjell på forbrenningen til folk, ja. Men de fleste tynne spiser ikke kake hver dag. Det er nettopp derfor de er tynne. 

Du kan trene til krampa tar deg, du må ikke trene for å gå ned i vekt. Trening har svært lite å si når det kommer til vektnedgang. 

Anonymkode: e124e...c74

Nettop her du har feil. Vi med pcos må ofte prøve forskjellige dietter for å finne hva som passer oss. Kanskje du skal lese litt om pcos først.

Og jo...jeg har en venn som er tynn som bare det og spiser hva han vil og hvor mye..legger ikke på seg 

Og hvorfor må du være så sint...liker du bare tynne mennesker?

Oh ikke kom meg bullshit at du liker ikke tykke mennesker for dr spiser usunt...for det finnes tynne mennesker som spiser bare usunt..og tykke som spiser sundt 

Du er bare en mobber som liker å ha noen å se ned på 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har flere i min nærmeste krets som har fått sprøyten bare på tull. Lagt på seg under graviditet, eller lagt på seg i overgangsalder og medisiner. De hadde fint klart og gå ned selv med litt innsats. Virker som et produkt legene « selger «. Alle jeg kjenner som har startet  angrer. Det har heldigvis vært mye om de i media i det siste, så håper det blir slutt på og rekruttere nye. 

Anonymkode: 677cb...c78

Hvor mange kjenner du som angrer egentlig? De to jeg kjenner som har gått på sprøyten angrer ikke. Men de ha også klart målet med den og endret seg fullstendig matinntak og valg av mat.

De har ikke gått opp vekt, de har endret livsstil. Er jo også det som er målet.

De du kjenner har vel sklidd rett tilbake i gamle vaner. Da angrer man selvsagt. Mye penger og bivirkninger rett i dass.

Anonymkode: f09fb...56e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ikke på slankesprøyte men kunne kanskje gjort det, til tross for nokså lite mat og trening. Og ja, jeg har sykdom og hormonforstyrrelse. Tror det gjelder ganske mange egt.

Anonymkode: 65443...090

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Slankemedisinene virker så lenge man tar dem. Fedme er klassifisert som en kronisk sykdom på linje med diabetes. Har du diabetes, kan du kontrollere symptomene så lenge du tar medisin. Diabetes er ikke en sykdom du blir frisk av, men som kan kontrolleres med medisiner. Slik er det også med slankemedisin. Den fungerer så lenge man tar den, men straks man slutter, kommer symptomene tilbake igjen. Mange kan nok slutte med slankemedisin etter å ha lagt om til et bedre kosthold og kommet i gang med treningsrutiner, men noen må nok fortsette med medisinen livet ut, slik diabetikere må. Det vil variere fra person til person og alvorlighetsgraden av sykdommen.

Jeg har slitt med overvekt og fedme hele mitt liv. har prøvd mange slankekurer og metoder, men ingen har hatt varig effekt. Jeg har ramla utpå igjen og ikke klart å begrense matinntaket. Fikk sjelden kjenne på å være skikkelig mett. Kroppen ville ha mer mat hele tida og matsuget ble så altoppslukende at det å stå i mot var helt umulig for meg. Det likner på det heroinmisbrukere forteller om, at de må ha en ny dose for å fungere. Selv om jeg visste at jeg burde stå i mot matsuget, så tok matstøyen så mye plass i hodet, at jeg ofte var nødt til å spise for å roe matstøyen slik at jeg fikk gjort jobben min. Et av rådene jeg fikk av "forståsegpåerne" var å stoppe å spise når jeg var mett. Det er jo et godt råd for å unngå overspising, men jeg ble jo for pokker aldri mett!! I hvert fall ikke før jeg hadde spist 3-4-5 ganger så mye som jeg burde.

Så fikk jeg slankemedisin og plutselig forstod jeg hvordan normalvektige klarte å være normalvektige, for nå ble jeg plutselig mett med en normal mengde mat, metthetsfølelsen holdt seg i mange timer og matstøyen i hjernen forsvant. Det var en skikkelig aha-opplevelse. Hvis det er så enkelt for folk å kontrollere matinntaket som det jeg opplever med medisin, da er det jo ikke rart de er slanke. Jeg tror derfor at alle dere som aldri har slitt med alvorlig overvekt og fedme bør være ytterst forsiktige med å stemple oss fete som viljesvake og nærmest dumme som ikke klarer å slanke oss, fordi dere er ute av stand til å sette dere inn i hvordan vi opplever forholdet til mat og hvor vanskelig det er for oss.

Jeg har lest meg til at metthet og belønningssenteret i hjernen for mat, styres av et hormon som produseres i mage og tarm. Hos mange mennesker fungerer dette bra og det produseres en passe mengde hormon slik at matinntaket tilpasses behovet. Men så er det mange mennesker med varierende grad av underproduksjon av dette hormonet. De som bare har litt mangel, klarer som regel å kompensere med kosthold, trening og viljestyrke for å unngå vektøkning. De som har alvorlig mangel av dette hormonet, derimot, de mister kontrollen på matinntaket og ender ofte opp med ulike grader av ukontrollert overvekt og fedme. Slankemedisinen inneholder et stoff som etterlikner dette manglende hormonet slik at matinntaket igjen kan kontrolleres.

Anonymkode: d0305...e4f

Det du sier er helt sant. Jeg hørte en ekspert på overvekt sa det. At overvektige manglet det som får dem til å føle seg mett og tilfreds. Slanke folk har ikke den følelsen og føler ikke suget etter mat eller sukker.

Derfor har noen normalvektig problemer med å forstå hvorfor overvektige ikke "bare" kan ta seg sammen og slanke seg.

Anonymkode: f09fb...56e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppriktig nysgjerrig på en ting rundt metthetsfølelse som jeg ser flere innlegg nevner.

Jeg har hatt alvorlig fedme og min last var verken snacks eller brus eller junk food, det var bare enorme mengder digg, "gourmet" mat i hverdagen. Kunne stå lage meg egg benedict en tirsdagsmorgen før jobb med hjemmelaga surdeigsbrød og hollandaise - og spise 4-6 skiver. For ikke snakke om hjemmelaget pasta 😍😍😍 

Uansett: leser at dere fikk hjelp fra sprøyta å regulere porsjonene deres - hvorfor klarte dere ikke det sjøl? Altså jeg spør helt oppriktig og ikke med noe kjip agenda.  Jeg gikk regulerte porsjonene selv og var skrubbsulten i et år omtrent før jeg ble vant til porsjonene, nå spiser jeg fortsatt gourmet-maten min men kanskje bare ett halvt rundstykke/skive med posjert egg, bittelitt saus og en kvart avokado og blir stappmett som før. Ble sulten for intens for dere? Hadde dere smerter? Hodet bare klikka? 

Anonymkode: c6b35...637

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er bullshit. Kalorier inn og kalorier ut funker på deg også. Du kan ikke skylde på pcos. På lik linje som at jeg må ha lavere kaloriinntak enn de som er "friske" på grunn av lavt stoffskifte. 

Det er ikke slik at noen kan spise mer enn andre. Det er forskjell på forbrenningen til folk, ja. Men de fleste tynne spiser ikke kake hver dag. Det er nettopp derfor de er tynne. 

Du kan trene til krampa tar deg, du må ikke trene for å gå ned i vekt. Trening har svært lite å si når det kommer til vektnedgang. 

Anonymkode: e124e...c74

De med pcos omdanner sukker og fett anderledes enn de uten. Mange har også insulinresistens i ulik grad, ofte så pass lite at det ikke slår ut over grensene når det måles.  Ved insulinresistens er insulinnivået konstant høyt og da lagres mer glukose/sukker som fett i kroppen. 

Så nei, det er ikke bullshit. 

Jeg levde på samme mengde kalorier ( talte), samme sammensetning i kosten og samme trening de siste seks mnd før jeg startet på sprøyten. Vekten sto relativt stabilt. Startet på absolutt laveste dose ozempic og vipps.... Over 40 kg av over det neste året. Sikkert bare bullshit......

Anonymkode: fdc19...8c0

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TomKrus skrev (1 time siden):

For disse er dette en hjelp ! Ikke en varig løsning nødvendigvis. Så når vekten er kommet ned, og man har klart en viss livsstilsendring kan man gradvis avslutte medisinbruken. Det kan bli hardt i starten, men det kan også fungere. Så den ene er rett for noen og ikke for andre.

Her har den STORE misforståelsen.

Vektnedgang betyr IKKE automatisk livsstilsendring!!

Når folk sier at de driver med livsstilsendring så tolker jeg det som at de har forstått mer av mekanismene sine bak overspising og hver dag jobber med å lære seg å velge annerledes.

En slankesprøyte som gjør at du ikke får lyst på mat lenger er det motsatte av livsstilsendring.

Men folk ønsker seg jo en quick fix på det deres ikke bærekraftige livsstil har ført til.

Anonymkode: 3b352...9f9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Oppriktig nysgjerrig på en ting rundt metthetsfølelse som jeg ser flere innlegg nevner.

Jeg har hatt alvorlig fedme og min last var verken snacks eller brus eller junk food, det var bare enorme mengder digg, "gourmet" mat i hverdagen. Kunne stå lage meg egg benedict en tirsdagsmorgen før jobb med hjemmelaga surdeigsbrød og hollandaise - og spise 4-6 skiver. For ikke snakke om hjemmelaget pasta 😍😍😍 

Uansett: leser at dere fikk hjelp fra sprøyta å regulere porsjonene deres - hvorfor klarte dere ikke det sjøl? Altså jeg spør helt oppriktig og ikke med noe kjip agenda.  Jeg gikk regulerte porsjonene selv og var skrubbsulten i et år omtrent før jeg ble vant til porsjonene, nå spiser jeg fortsatt gourmet-maten min men kanskje bare ett halvt rundstykke/skive med posjert egg, bittelitt saus og en kvart avokado og blir stappmett som før. Ble sulten for intens for dere? Hadde dere smerter? Hodet bare klikka? 

Din last var all den usunne og store porsjoner med gourmet food

De sin over spiser begynner ofte litt..og så litt til...la oss si du spiser 1 pølse .så klarer du 2... Så 3.. så 4. For magen blir større og større...og da metter ikke 1 pølse mer.

Depresjon, angst og andre følelser gjør at mange bruker spising som medisin 

Hormon og sykdom gjør at man går opp

Ja smerter kan også få en til å spise mye..og da ikke smerter i beinet liksom 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (2 minutter siden):

Din last var all den usunne og store porsjoner med gourmet food

De sin over spiser begynner ofte litt..og så litt til...la oss si du spiser 1 pølse .så klarer du 2... Så 3.. så 4. For magen blir større og større...og da metter ikke 1 pølse mer.

Depresjon, angst og andre følelser gjør at mange bruker spising som medisin 

Hormon og sykdom gjør at man går opp

Ja smerter kan også få en til å spise mye..og da ikke smerter i beinet liksom 

Så det du sier er at evnen din til å motstå veldig tilgjengelige ting, som du har lyst på men som ikke lønner seg i det lange løp, på andre fronter enn mat, er god?

At det er kun når det gjelder kalorier at du tenker «bare en pølse til»? Ikke ellers i livet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så det du sier er at evnen din til å motstå veldig tilgjengelige ting, som du har lyst på men som ikke lønner seg i det lange løp, på andre fronter enn mat, er god?

At det er kun når det gjelder kalorier at du tenker «bare en pølse til»? Ikke ellers i livet?

Jeg tenker ikke slikt. Men skal man gå ned i vekt må man holde seg litt unna der man har lyst på. Du kan spise kake..men ikke halv kake liksom 

Du kan spise pølser..men ikke 5...

Du kan leve normalt..mrm begrense hvor mye..og mye bedre om man bytter ut meeo sunne ting 

Men dessverre er mange som sliter med dette...og det er her mange går opp i vekt. Msn klarer ikke slutte å spise..og usunt i tillegg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva ialllleedager er det du rabler om?? 😂😂😂

Jeg spør de i tråden som nevner sprøyter har hjulpet dem med porsjonskontroll om hva som gjorde at de ikke selv klarte kontrollere porsjonene sine - altså å bare "bestemme seg" for å ikke spise de mengdene man vanligvis gjør fordi man vet godt hva en normal porsjon er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva ialllleedager er det du rabler om?? 😂😂😂

Jeg spør de i tråden som nevner sprøyter har hjulpet dem med porsjonskontroll om hva som gjorde at de ikke selv klarte kontrollere porsjonene sine - altså å bare "bestemme seg" for å ikke spise de mengdene man vanligvis gjør fordi man vet godt hva en normal porsjon er. 

Siterte feil person her fordi jeg måtte opp og lese så mange ganger i frykt for at jeg hadde fått drypp eller noe😂 mente sitere innlegg #68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er slankeoperert, har prøvd slankesprøyter, men det ble for dyrt, slanketabletter (som ikke funket fordi den var laget for å sjalte ut fettet i tarmen, men jeg spiste ikke særlig mye fett ...), men nå går jeg på Mysimba-tabletter. De funker. Jeg går sakte ned i vekt, men vektoppgangen har i alle fall stoppet. 

Anonymkode: 54fab...962

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selbu skrev (3 timer siden):

Så dere bryr dere egentlig ikke om helsen til overvektige, det er det jeg får ut av svarene her. 

Det har de aldri gjort.

Folk som liker å tro at de får til noe andre ikke gjør aka hevde seg, må nødvendigvis holde noen andre nede.

Ser på kommentarene og hvis det ikke oste fordommer og i enkelte tilfeller rent hat (glede meg til å se folk lide dobbelt så mye fordi de faktisk gjorde et forsøk), ville det vært absolutt underholdende hvor uvitende folk er og proper seg å vite hva de snakker om. 🥱🏆

Anonymkode: 3ade0...bfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomKrus skrev (7 timer siden):

Jeg har bare en ting å si ! Ikke fortell til andre at du tar slike medisiner, ingen andre trenger å vite det ! Fortell at du har klart det med å spise mindre og trener mye :) Hva andre mener om dette skal du bare drite i !  Så er det hva du som person faktisk får ut av dette som teller. En ting er sikkert, at man tar tak viser at man bryr seg om egen helse, og før slankemedisin har de fleste prøvd 1000 vis av andre metoder. Virker medisinen flott ! Og verdt hver eneste krone, i motsetning til alt annet man bruker penger på.

Jeg veier 50 kg, så trenger ikke medisiner. Men skulle noe skje og jeg går opp 100 kg så skal jeg være stille om hva jeg tyr til hvis jeg ønsker å gå ned i vekt ja😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke men var inne på Kiwi i går og der var det en som var godt i stand og han brukte sparkesykkel i stedet for beina 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men er det ikke strengt å få sprøyten? Bmi på over 30 eller noe?

Anonymkode: 10f80...5bd

Ja, eller BMI på over 27 OG diabetes/ høyt blodtrykk/høyr kolesterol. Så det er faktisk veldig strengt.

Anonymkode: e572e...b0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tenker ikke folk før de putter noe i munnen sin lenger? Er det bare færre og færre som  faktisk evner å styre seg når det gjelder matmengde? 

Jeg lurer på HVA som kan være grunnen til at så mange blir overvektige nå? For 30% av Norge har jo ikke en spiseforstyrrelse, står på tunge antipsykotika med bivirkninger eller har hormonforstyrrelse?

Ja, folk har fått en mer inaktiv livsstil, men som kjent så holder du deg ikke nødvendigvis slank av å trene. Du kan trene til krampa tar deg, men kiloene kommer fra kjøkkenet.

Legger folk all livsgleden sin i det de putter i munnen?

Jeg vil gjerne høre deres ærlige tanker.

Vel.. Jeg er i kategorien alvorlig hormon problem, men er også en emosjonell spiser. I tillegg er jo mat høyst sosialt betinget. 

Anbefaler deg å se tv-serien til Else Kåss Furuseth, der forklarer hun godt hvorfor fedme er et samfunnsproblem og ikke kun et individ problem. 

For å gjøre saken vondt verre er helsesystemet vårt totalt skakkjørt. Jeg var nettopp i prat med sykehuset om ernæringsterapi, men fikk blankt avslag da jeg ikke har nok fedme så da er det vel bare å dytte innpå med kake og godis til man får den vekten de anser som verdig nok til hjelp? Skulle tro forebygging var veien å gå, men sånn er det ikke. 

Jeg er ca 20- 30 kg over det jeg burde være i følge Bmi kalkulatoren, men kvalifiserer altså ikke for hjelp. Bedre for dem å vente med hjelpen til jeg får hjerteinfarkt, diabetes og det som er😉 

Anonymkode: 2b426...7ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...