AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #101 Del Skrevet 24. november 2024 Ja, så lenge man ikke klager for mye, og er for opptatt av å være et offer. Det orker jeg ikke. Dessverre er det også veldig mange som har utnyttet usynlige sykdommer for å få penger fra NAV, og derfor klarer jeg ikke å tru på alle som påstår de er syke. Det kan jo være jug. Anonymkode: 05241...e09 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rogadame Skrevet 24. november 2024 #102 Del Skrevet 24. november 2024 Ja så lenge de ikke bruker opp klage- kvoten sin. Det er mange som forblir i sin offerrolle og er forevig bitter på ytre faktorer som gjorde dem syke. Ingen fremtidsplaner eller intressert I å snu tankesettet. Jeg kjenner folk som har opplevd mer enn er menneske burde tåle, men som en kan ha normale samtaler med om fremtid og livet ellers. Disse menneskene har jeg tålmodighet til for de vil gi meg litt tilbake når jeg selv sliter med et eller annet. (Og ja mange psykisk syke blir ofte sure og misunnelig på " løvetannshistorer" men de kommer til å leve resten av livet sitt som bitre folk som det er uutholdelig å være sammen med om de ikke forstår at de eneste som kan redde de er dem selv.) 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lur Venn Skrevet 24. november 2024 #103 Del Skrevet 24. november 2024 Litt begge deler egentlig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meowmere Skrevet 24. november 2024 #104 Del Skrevet 24. november 2024 AnonymBruker skrev (På 22.11.2024 den 16.43): Samme her. For meg så handler det nok mye om "hvis jeg kan, så kan du også" og "ta deg sammen" er min mantra ovenfor meg selv, og den har funket så hvorfor faen kan ikke andre også bare ta seg sammen. Også er det den selvmedlidenheten, offermentaliteten, dyrking av egen lidelse i offentlig rom som provoserer meg. For jeg føler de drar med seg meg ned i søla. Når de oppfører seg slik, så blir jeg også oppfattet sånn av fremmede. Når jeg er helt motsatt. Jeg blir dømt og sett ned på, på grunn av andre og det provoserer og har skapt et indre forakt og hat mot andre med psykiske problemer. Anonymkode: c0716...39f Blir ikke det litt som, "klarer jeg å sette meg inn i andres situasjon, så klarer du det"? 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #105 Del Skrevet 24. november 2024 Jeg må innrømme at jeg er todelt. Av og til så tenker jeg i mitt stille sinn at noen burde bare ta seg sammen..Dette inkluderer meg selv. Sliter selv psykisk i perioder. Men mulig jeg undertrykker plagene mine for å ikke fremstå sytete ovenfor andre. Vil ikke fremstå som offer noe man ofte gjør når man sliter psykisk. Langt fra alle men en god del gjør det. Og jeg tror mange nærmest blir avhengig av å inneha den offerrollen. Vanskelig å komme ut av tankesett. Og derfor tenker jeg av og til at man bør ta seg sammen.. Anonymkode: db366...246 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #106 Del Skrevet 24. november 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har selv schizofreni, er i full jobb og er gift. Men dette er ikke tilfellet for mange. Bare fordi du kjenner noen det går bra med, er ikke det ensbetydende med at alle som har lidelsen kan få til dette. Mange lever i en konstant psykose, i større eller mindre grad. Dersom de kommer ut av psykosen er de stort sett så utmattet at de kun kan sove. Mener du virkelig at disse bare skal "ta seg sammen"? At noe har bedre prognoser enn for mange år siden, betyr ikke at man kan "skjerpe seg" ut av schizofreni. Anonymkode: 2cdcf...ae9 Nei. Det mener jeg ikke. Beklager hvis det virket sånn. Det var ment som at det også er håp for mennesker med alvorlige lidelser. At mange av disse også kan ta grep. Og at de ikke skal bli brukt som unnskyldning og forsvar mot mennesker med mer moderate lidelser. Du kan mer om dette enn meg. Har du god lesning om dette? Jeg vet jo at psykosemedisin fungerer. Men det gjør kanskje ikke det på alle? Anonymkode: 70054...1cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2024 #107 Del Skrevet 24. november 2024 Jeg synes det er rart at de sykdommer en får beskjed om å tenke seg frisk av er de psykiske. Som om det hjelper å tenke seg frisk fra noen sykdommer. Hvis du spyr av omgangssyke så nytter det ikke å tenke seg frisk eller å ta seg sammen. Det nytter heller ikke å tenke seg frisk aleine fra depresjon, PTSD, schizofreni. Da hadde vi ikke hatt psykisk sykdom. Hjernen, nervesystemet, hormoner er annerledes og lever i ubalanse når en er psykisk syk. Hjernen til en med PTSD og hjernen til en frisk menneske ser komplett forskjellige ut. Å si at noen skal ta seg sammen eller å ikke være så syk blir like dumt som når noen prøver å pray the gay away. Og ja når noen er syke så tar det krefter og energi. En blir forandret. Tenk etter selv sist du var syk, var du helt lik deg selv som du var når du er frisk? Synes noen i denne tråden burde ønske seg empati til jul istedenfor nye sokker. Anonymkode: 83f06...7f0 4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2024 #108 Del Skrevet 25. november 2024 AnonymBruker skrev (På 24.11.2024 den 19.52): Nei. Det mener jeg ikke. Beklager hvis det virket sånn. Det var ment som at det også er håp for mennesker med alvorlige lidelser. At mange av disse også kan ta grep. Og at de ikke skal bli brukt som unnskyldning og forsvar mot mennesker med mer moderate lidelser. Du kan mer om dette enn meg. Har du god lesning om dette? Jeg vet jo at psykosemedisin fungerer. Men det gjør kanskje ikke det på alle? Anonymkode: 70054...1cc Takk for godt svar. Det er faktisk ikke slik at psykosemedisin virker for de fleste. Det gjør det for enkelte, og for andre ikke. En veldig stor andel mennesker må ta så mye antipsykotika at de ikke kan gjøre noe annet enn å ligge langflat. Klart enkelte kan ta grep, men mange får ikke den muligheten. Den eneste årsaken til at jeg er normaltfungerende er at jeg slipper å ta enorme mengder antipsykotika. Jeg bruker kun 5-6 ulike antipsykotika, men mange har behov for enormt mye mer. Jeg anbefaler å lese "I morgen var jeg alltid en løve": https://www.ark.no/produkt/boker/hobbyboker-og-fritid/i-morgen-var-jeg-alltid-en-love-9788202438128?gad_source=1&gclid=CjwKCAiA3ZC6BhBaEiwAeqfvyqOSbiSa7zV-Bc3c4prjxcJhaz8MBIwGQ8TubYYJSRG1NzsqwY8IwRoC9ScQAvD_BwE Anonymkode: 2cdcf...ae9 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 25. november 2024 #109 Del Skrevet 25. november 2024 (endret) AnonymBruker skrev (På 22.11.2024 den 16.08): Har du, som overskriften sier medlidenhet med de psykisk syke, eller syntes du de er vare irriterende? Anonymkode: d1b89...3d8 Selvfølgelig har jeg medlidenhet for noen som er syk, uansett om det er fysisk eller psykisk. Det som er irriterende er folk med fordommer som ikke har medlidenhet for andre. Endret 25. november 2024 av Bombasi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. november 2024 #110 Del Skrevet 25. november 2024 AnonymBruker skrev (På 22.11.2024 den 17.26): Det er helt sykt. Og de fleste av disse fungerer så å si helt normalt på alle andre områder i livet, bortsett fra i en jobb. F. Eks de får seg barn, partner, trener og holder på mer enn noen annen. Men å jobbe vil de ikke. Jeg er for at de som er reelt psykisk syke kan bli ufør, men det burde granskes mer hvor dårlig funksjon har personen faktisk? Er det bare mer behagelig å gå til psykolog og motta aap? Eller kan dps legge litt mer innsats på å å få folk i jobb? Anonymkode: 6d8dc...abd For et fordummende innlegg! Et godt eksempel ; hjemme og med barn og partner er ting uforutsigbart og trygt , på jobb er det stress, støy, mye folk osv. Kan OVERHODE ikke sammenlignes. Håper du får psykisk uhelse en dag, så forstår du hvordan det er. Anonymkode: e1c7e...f45 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Salamandra Skrevet 29. november 2024 #111 Del Skrevet 29. november 2024 Har masse medfølelse med folk som sliter med tunge psykiatriske diagnoser som eksempelvis schizofreni, bipolar lidelse og psykose, andre diagnoser som angst, depresjon og denslags er jeg mer tilbakeholden med empatien til jeg vet mer om personen og hva som er årsaken. Ikke fordi jeg ikke forstår at det er kjipt å ha det sånn, men det er faktisk ingen andre i hele verden enn den som sliter med angst og depresjon som har makta til å endre noe med det. Og den makta har man, om man slutter å fortelle seg selv det motsatte til det blir en sannhet. Og ja, jeg vet utmerket godt hva jeg snakker om og hva som kan være mulig å reise seg fra, så dere kan spare dere for det faste mantraet om at vi ikke skjønner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #112 Del Skrevet 1. desember 2024 Alle har en eller annen form for psykisk sykdom, men ønsker ikkje å erkjenne det. Psykiatrien er etterhvert begynt å rette fokuset på samanhengen mellom fysiske, og psykisk årsaker,Psykisk kan ha sitt utspring i en kroppsdel som ikkje funker opptimalt, men utfordringen er å få avslørt. Det er vel lettere å ha medlidenhet som har fått kreft, og andre allvorlige sykdomer en som har allvorleg psykiske problem. Det ligger en psykisk sykdom bak dei flest personlige tragedier . Ein stor del av Norges befolkning har garantert bekymringer for at krigsutbruddet i Ukraina skal føre til 3 verdenskrig ,men kan vera heilt ubegrunnet. Mange er bekymra for sin økonomiske hverdag, og de har en jobb å gå til. Anonymkode: 5e0db...c30 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #113 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 25.11.2024 den 21.42): Takk for godt svar. Det er faktisk ikke slik at psykosemedisin virker for de fleste. Det gjør det for enkelte, og for andre ikke. En veldig stor andel mennesker må ta så mye antipsykotika at de ikke kan gjøre noe annet enn å ligge langflat. Klart enkelte kan ta grep, men mange får ikke den muligheten. Den eneste årsaken til at jeg er normaltfungerende er at jeg slipper å ta enorme mengder antipsykotika. Jeg bruker kun 5-6 ulike antipsykotika, men mange har behov for enormt mye mer. Jeg anbefaler å lese "I morgen var jeg alltid en løve": https://www.ark.no/produkt/boker/hobbyboker-og-fritid/i-morgen-var-jeg-alltid-en-love-9788202438128?gad_source=1&gclid=CjwKCAiA3ZC6BhBaEiwAeqfvyqOSbiSa7zV-Bc3c4prjxcJhaz8MBIwGQ8TubYYJSRG1NzsqwY8IwRoC9ScQAvD_BwE Anonymkode: 2cdcf...ae9 Jeg har lest den. Lenge siden. Synes den er helt fantastisk. Anonymkode: 70054...1cc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2024 #114 Del Skrevet 1. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 25.11.2024 den 21.49): For et fordummende innlegg! Et godt eksempel ; hjemme og med barn og partner er ting uforutsigbart og trygt , på jobb er det stress, støy, mye folk osv. Kan OVERHODE ikke sammenlignes. Håper du får psykisk uhelse en dag, så forstår du hvordan det er. Anonymkode: e1c7e...f45 Enig. Psykisk helse og psykisk sykdom er enormt komplekst. 99% av befolkningen har ikke kunnskap/forståelse nok om psykisk helse til å kunne komme med bastante meninger om temaet. Men jo mindre folk vet, jo mer bastante er de. https://no.wikipedia.org/wiki/Dunning-Kruger-effekten Anonymkode: c3242...b27 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sitronterte Skrevet 4. desember 2024 #115 Del Skrevet 4. desember 2024 Jeg har jo en medlidenhet for dem som har brukket en fot, en med hjerteproblemer....så hvorfor skal jeg ha mindre medlidenhet for en som har psykiske problemer? Tenkte du at det er noen forskjell i det? Feks en som har store smerter i ryggen, har større grunn enn en som har store smerter i hodet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå