AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #41 Del Skrevet 13 timer siden Ingen av delene. Folk får prøve å gjøre det beste ut av helseproblemer. Anonymkode: c1de0...aea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #42 Del Skrevet 13 timer siden Det er stor forskjell. Noen er snillere og klokere enn folk flest selv om de er psykisk syke. Andre blir svært krevende. Boen blir veldig egoistiske. Paranoia, ekstreme svingninger i stemningsleie er tungt. Det verste er psykisk syke hypokondere. Anonymkode: 2acb5...523 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #43 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): For mange av dem, ja. Å gå i terapi og å ta medisiner i visse situasjoner er en selvfølge mange velger bort. Det handler om å ta ansvar for seg selv og sitt eget liv. Ingen regler uten unntak. Det er så klart en liten promille som ikke gjelds. Men jeg snakker i en mer generell mannen-på-gaten måte. Anonymkode: c0716...39f Mener du virkelig dette? Schizofreni er den mest alvorlige psykiske lidelsen som fins, og kan ikke sammenlignes med depresjon, angst, eller andre "lettere" lidelser. De kan "velge" bort medisiner og terapi fordi de er overbevist om at et romvesen som har tatt over legen forsøker å stjele tankene dine og forgifte deg. Det er ikke mulig å ta seg sammen da. De lever i en annen verden og virkelighet. De aller fleste er dessuten tungt medisinert og jevnlig innlagt, uten at det hjelper noe særlig. Jeg anbefaler absolutt at du setter deg mer inn i hva disse lidelsene innebærer dersom du tror at det er mulig å "ta seg sammen" midt i en akutt psykose. Anonymkode: 2cdcf...ae9 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #44 Del Skrevet 13 timer siden Ingen av delene. Folk får prøve å gjøre det beste ut av helseproblemer. Anonymkode: c1de0...aea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #45 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Signerer denne. Regjeringens siste perspektivmelding viser at vanvittige 17 % av alle unge voksne mellom 17-28 år hverken er i jobb eller studerer, og at andelen ung ufør pga psykiske lidelser har eksplodert. Nå skal alt diagnostiseres og sykeliggjøres. Er du introvert og sjenert? Da har du sosial angst! Er du energisk, vimsete og impulsiv? Garantert ADHD! Er du dritsliten etter jobb hver eneste dag og orker ikke å feste hver eneste helg? Sikkert ME! Norges innbyggere er i det hele tatt forferdelig syke, og jo yngre jo sykere. Og veldedig arbeid overlates til pensjonistene med kunstige hofter, hjerteklaff og gjennomgått kreftsykdom, for INGEN i verden er så syke som uføre under 50! Anonymkode: d32db...5bc Dette har vi jo sett over tid og gang på gang advart mot det. Men neiiida, vi var bare tullinger og overdramatiserte. Nå er det knapt reversibelt. Anonymkode: 98f47...051 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #46 Del Skrevet 13 timer siden Noen ting syns jeg som selv sliter psykisk er slitsomt med psykisk sykdom, både egen ov andre sin. Men det er jo mye som er slitsomt, uansett om noen sliter eller ikke. Også, om noen ikke har opplevd det, så er det vanskelig å se for seg hvor skummelt det kan være. Anonymkode: 7158d...b7e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #47 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg hadde en tante som røyka hele livet og ble 98 år og fikk aldri lungekreft, klarte hun det så er det jo bare tull å mene at det å røyke gir lungekreft. Det er fullt mulig så hvorfor krisemaksimere røyken lizom? Anonymkode: 83f06...7f0 Det er jo noe helt annet. Du kan ikke sammenligne fysisk og psykisk på den måten. Ut ifra min historie, oppfattet du det som at kampen min mot psykisk uhelse har vært enkel? Jeg har reist meg gang på gang på ren vilje - jeg kunne garantert lagt meg ned på første runde med AAP som 21-åring og fått ufør. Jeg valgte å kjempe mot meg selv. Det er en hel generasjon unge mennesker som mangler den viljen til å kjempe. Det er for enkelt å legge seg ned og motta almisser fra skattebetalerne. Anonymkode: 18d8e...96d 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #48 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det er jo noe helt annet. Du kan ikke sammenligne fysisk og psykisk på den måten. Ut ifra min historie, oppfattet du det som at kampen min mot psykisk uhelse har vært enkel? Jeg har reist meg gang på gang på ren vilje - jeg kunne garantert lagt meg ned på første runde med AAP som 21-åring og fått ufør. Jeg valgte å kjempe mot meg selv. Det er en hel generasjon unge mennesker som mangler den viljen til å kjempe. Det er for enkelt å legge seg ned og motta almisser fra skattebetalerne. Anonymkode: 18d8e...96d Fysisk og psykisk er ikke så atskilt som vi er opplært til å tro. Poenget er vel at man ikke kan vite så mye om andres liv, og det blir dumt å dømme basert på det lille man ser. Det er jo et faktum at det er mindre og mindre plass til mennesker som skiller seg ut, og jo mer de faller ut dess sykere blir de. Anonymkode: 6b367...256 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #49 Del Skrevet 4 timer siden Det kan jo være begge deler egentlig…jeg kan både ha forståelse, medlidenhet og sympati. Og samtidig synes det er irriterende. Sistnevnte holder jeg for meg selv. Pga de første tre. Anonymkode: 57118...791 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #50 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Fysisk og psykisk er ikke så atskilt som vi er opplært til å tro. Poenget er vel at man ikke kan vite så mye om andres liv, og det blir dumt å dømme basert på det lille man ser. Det er jo et faktum at det er mindre og mindre plass til mennesker som skiller seg ut, og jo mer de faller ut dess sykere blir de. Anonymkode: 6b367...256 Så jeg er er slags unikum av et supermenneske jeg da? Hele 2 ganger har det blitt foreslått av nav, psykolog og lege at jeg bør bli ufør og begge gangene har jeg kommet meg tilbake i arbeidslivet på ren vilje. Jeg kunne valgt ufør jeg også. Mistenker at veldig mange velger den veien når muligheten kommer i stede for å prøve. Du kan si så lange ganger du vil at de er sykere enn meg, men når akt kommer til alt har jeg også fått tilbudet av systemet hele to ganger. Anonymkode: 18d8e...96d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #51 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så jeg er er slags unikum av et supermenneske jeg da? Hele 2 ganger har det blitt foreslått av nav, psykolog og lege at jeg bør bli ufør og begge gangene har jeg kommet meg tilbake i arbeidslivet på ren vilje. Jeg kunne valgt ufør jeg også. Mistenker at veldig mange velger den veien når muligheten kommer i stede for å prøve. Du kan si så lange ganger du vil at de er sykere enn meg, men når akt kommer til alt har jeg også fått tilbudet av systemet hele to ganger. Anonymkode: 18d8e...96d Nei, mange blir friske, som meg og deg. Veldig mange blir ikke friske. Verre er det ikke. Det handler ikke om å være sykere eller friskere, det handler om å være forskjellige. Ingen med noen slags sykdom vil være like. Såklart bør folk prøve så godt de kan å bli bedre, men mange blir dessverre ikke friske uansett hvor mye de prøver. Anonymkode: 6b367...256 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #52 Del Skrevet 4 timer siden Så lenge de ikke involverer meg bryr jeg meg ikke. Må jeg forholde meg til det er det irriterende. Har faktisk avsluttet et langt vennskap fordi vedkommende forventet at jeg skulle stille opp som psykolog 24/7. Anonymkode: 8a37c...02a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #53 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (17 timer siden): Har du, som overskriften sier medlidenhet med de psykisk syke, eller syntes du de er vare irriterende? Anonymkode: d1b89...3d8 "De psykisk syke" er en veldig stor gruppe. Og voksne folk forstår at det ikke nødvendigvis er noen motsetning mellom å synes at noen er irriterende og det å ha medlidenhet med dem. Jeg får inntrykk av at du ikke forstår helt hva det kan innebære å være "psykisk syk" og hvor ulikt slik sykdom arter seg hos den enkelte og i samfunnet. Sannsynligvis omgås du folk jevnlig som har psykiske plager du ikke vet om. Anonymkode: 1966a...16f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #54 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Mener du virkelig dette? Schizofreni er den mest alvorlige psykiske lidelsen som fins, og kan ikke sammenlignes med depresjon, angst, eller andre "lettere" lidelser. De kan "velge" bort medisiner og terapi fordi de er overbevist om at et romvesen som har tatt over legen forsøker å stjele tankene dine og forgifte deg. Det er ikke mulig å ta seg sammen da. De lever i en annen verden og virkelighet. De aller fleste er dessuten tungt medisinert og jevnlig innlagt, uten at det hjelper noe særlig. Jeg anbefaler absolutt at du setter deg mer inn i hva disse lidelsene innebærer dersom du tror at det er mulig å "ta seg sammen" midt i en akutt psykose. Anonymkode: 2cdcf...ae9 Det er også slike som meg (ts)- får fæle bivirkninger av medisinen som gjør meg bedre. 😔 Den sluttet å virke også. Medisinering hjelper, men ikke alltid uten problemer. Anonymkode: d1b89...3d8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #55 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (15 timer siden): Har null sympati og synes de er late, sutrete og stjeler skattepengene våres! Vi bor i verdens beste land likevel er det ingen som tåler å bli stilt krav til. Anonymkode: 22648...833 Alle med psykisk sykdom er late og sutrete? 😅 Er alle psykisk syke uten arbeid? Og synes du det er er latskap å f.eks. lide av psykose og vrangforestillinger? Anonymkode: 1966a...16f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #56 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Nei, mange blir friske, som meg og deg. Veldig mange blir ikke friske. Verre er det ikke. Det handler ikke om å være sykere eller friskere, det handler om å være forskjellige. Ingen med noen slags sykdom vil være like. Såklart bør folk prøve så godt de kan å bli bedre, men mange blir dessverre ikke friske uansett hvor mye de prøver. Anonymkode: 6b367...256 Jeg er ikke frisk, jeg har Asperger, angst, fobi, ocd og episoder av depresjon. Senest for ett år siden slo spesialisthelsetjenesten fast at jeg bør være ufør. Er som sagt på AAP, men jobber meg opp i prosent. Det har sin pris. Jeg har ikke venner eller energi til annet enn jobb og familien. Men, jeg SKAL klare meg selv. Anonymkode: 18d8e...96d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #57 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er ikke frisk, jeg har Asperger, angst, fobi, ocd og episoder av depresjon. Senest for ett år siden slo spesialisthelsetjenesten fast at jeg bør være ufør. Er som sagt på AAP, men jobber meg opp i prosent. Det har sin pris. Jeg har ikke venner eller energi til annet enn jobb og familien. Men, jeg SKAL klare meg selv. Anonymkode: 18d8e...96d Asperger blir man forøvrig heller aldri frisk av, sjelden komorbide psykiske lidelser heller. Finnes ingen medisin som bedrer symptomene. Handler om å ikke gi opp og gjøre det beste ut av de kortene man har fått utdelt. Anonymkode: 18d8e...96d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snabeltann Skrevet 4 timer siden #58 Del Skrevet 4 timer siden Har medlidenhet, og jeg har særlig medlidenhet med familier og foreldre til psykisk syke barn og unge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #59 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er ikke frisk, jeg har Asperger, angst, fobi, ocd og episoder av depresjon. Senest for ett år siden slo spesialisthelsetjenesten fast at jeg bør være ufør. Er som sagt på AAP, men jobber meg opp i prosent. Det har sin pris. Jeg har ikke venner eller energi til annet enn jobb og familien. Men, jeg SKAL klare meg selv. Anonymkode: 18d8e...96d Men du forstår at alle ikke har samme forutsetninger? Det er jo kjempe bra at du klarer å jobbe, du bør absolutt være stolt. Alle kan ikke det dessverre, noe som er synd både for dem selv og samfunnet. Håper det ordner seg for deg. ❤️ Anonymkode: 6b367...256 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stoltskeiv Skrevet 1 time siden #60 Del Skrevet 1 time siden skreppamedleppa skrev (19 timer siden): Min mening om de som lider av psykisk uhelse er at de er hverdagshelter! De klistrer ofte på seg et falskt smil og forteller alle hvor godt det går enda de har lyst til å henge opp hengeløkken i taket. De klatrer seg ut av sengen hver dag enda det føles som å gå på toppen av Mount Everest. De prøver hver dag å tilpasse seg de "normalen hverdag" enda det bare betyr å være falsk. Men de gjør det. De overlever i dag for å kanskje leve i morgen. De har overlevd slagmarker ingen av oss vet noe om og bekjempet monstre vanlige mennesker ville blitt slaktet av. Og sannheten er at psykisk lidelse som det monsteret det er, tok 693 menneskeliv i 2023 pga selvmord. Sannheten er at så mange lider med selvskading, rus, psykiatri at hos mange sjebner vinner monsteret. Falskheten bak "det går bra" vinner ikke i kampen. Irriterende og pingler og annet rusk og rask? Nei de er de menneskene vi har å lære mest av hvis vi er villig til å lytte og lære. De er syke, jeg har empati med de på lik linje som mennesker med kreft diagnoser eller annen sykdom. Dette! Ble noen tårer her nå! Fordi dette er velidg sant! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå