Gå til innhold

Står på venteliste for fjerning av livmor og eggledere

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaringer med det? 
Vil gjerne høre om tiden etterpå, og om du opplevde det som en vellykket ting? 

Har forstått det sånn om man fjerner eggstokker så kommer man i overgangsalder men det gjelder ikke eggledere vel..? 

Hvor lenge er man sykmeldt etterpå? 

Bivirkninger i ettertid?

Anonymkode: b7e85...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er kun når man fjerner eggstokkene man kommer rett i overgangsalderen. Ellers kjenner jeg ikke til fjerning av livmor og eggleder. 

Anonymkode: d1f40...b66

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan klarte du komme deg på venteliste? Legen min vil ikke engang henvise meg videre for utredning!!!

Anonymkode: 15cc2...551

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fjernet alt utenom en eggstokk i mars i år og har aldri følt meg bedre! 

kikkhull, var hjemme samme dag. 
brukte kun Paracet i noen dager etterpå.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fjernet livmor og en eggstokk. Lite inngrep (laparoskopisk fjerning), fin form etter en uke. Ble kvitt ekstreme endometrioseplager. 

Anonymkode: 289f4...f1d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Noen som har erfaringer med det? 
Vil gjerne høre om tiden etterpå, og om du opplevde det som en vellykket ting? 

Har forstått det sånn om man fjerner eggstokker så kommer man i overgangsalder men det gjelder ikke eggledere vel..? 

Hvor lenge er man sykmeldt etterpå? 

Bivirkninger i ettertid?

Eggstokkene styrer om du kommer i overgangsalderen, dersom de fjernes kommer du brått og brutalt i overgangsalderen. 
Fjerner de eggstokkene, så tar de og egglederne. 
Fjerner du bare livmoren så har det liten eller ingen innvirkning på overgangsalderens start. Noe forskning viser til at overgangsalderen starter noen få måneder tidligere. 
Noen tåler denne typen operasjoner lett, andre sliter med en del plager de første ukene etterpå. 
Du skal ikke løfte eller bære, dytte eller trille noe tungt i seks uker etter en slik operasjon på samme måte som etter et keisersnitt eller annen mageoperasjon. 

Anonymkode: 204eb...a66

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvordan klarte du komme deg på venteliste? Legen min vil ikke engang henvise meg videre for utredning!!!

Dette høres helt horribelt ut. 
Du har rett på å få vurdert om du har plager som gir deg rett til behandling. Det er bare å be fastlegen eller annen leg om å søke. 
Har du rett på behandling så skal du og ha en frist for når behandling senest skal være igangsatt. Du kan og ta fristene med degbtil et Anne sykehus dersom der er kortere ventetid. 

Anonymkode: 204eb...a66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ble henvist av overlegen på lokale sykehuset. 
Du må bytte lege om du ikke blir tatt på alvor! ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stått på venteliste lenge. 
Skal fjerne livmor og eggstokker - ikke kikkhull.
Har lest at jeg blir sykemeldt 4-6 uker etter operasjonen. 

Gleder meg til å få det overstått.

Anonymkode: d4c74...32d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å legge til at jeg har vært på konsultasjon og forberedende undersøkelse og samtale på gynekologisk avd på sykehuset. Så alt er klart. Bare venter på brev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor lenge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvordor ikke kikkhull? 

Anonymkode: 5da35...bc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjernet de i 2018 etter 2 år på venteliste... 

Beste avgjørelsen jeg har tatt, alt er bedre :) 

Jeg kom meg ganske fort, men var sykemeldt ek god stund pga fysisk hard jobb. Gikk vel rundt 1 år før også en slags tyngde følelse gikk bort. 
Henviser ikke lege kan man gå til privat gynekolog, jeg har aldri brukt offentlig gynekolog, men hun likevel henviste meg til det offentlig :) 

Anonymkode: 52de5...21d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fjernet i mai i år, etter et år med undersøkelser og ventetid. Syntes det tok lang tid mens det stod på og jeg hadde plager, men det gikk egentlig veldig fort. Fra siste undersøkelse til operasjon gikk det 4 mnd.

Benytt deg av fritt sykehusvalg hvis du har mulighet, eller følg opp henvisningen der den ble sendt. Jeg sa meg villig til å komme på "kort varsel" hvis noen avbestilte, men vet ikke om det var det som skjedde. Fylte ut papirene sykehuset ville ha slik at det var ferdig. (Var sykmeldt og hadde dermed anledning til slikt.) Fikk beskjed 3 uker før operasjonen. 

Livmora mi ble fjernet igjennom skjeden, og jeg hadde ikke noen større plager med det. Ikke smerter i operasjonssår, og ikke vondt av gass i bukhulen som en kan få etter kikkehull. Var på sykehuset i tre netter, noe som var deres rutine etter en slik operasjon. Hadde generelle smerter og plager en kan få etter narkose og operasjon, men fikk beskjed om å kun ta paracet etter at jeg kom hjem. Jeg måtte spe på med voltaren de to første dagene hjemme, men etter det så trengte jeg ingen ting. 

Ting holder fortsatt på å komme på plass nedentil, men de verste plagene var borte etter 6-8 uker. 

Anonymkode: 7ae9d...80f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...