AnonymBruker Skrevet 22. november 2024 #1 Skrevet 22. november 2024 Eg skal i eit julebord i desember, og da er min baby 7mnd. Eg klarer ikke å bli klok på kva som er trygt. Babyen skal ha pass heile tiden mens me er vekke, og skal sove på sitt eiga rom sammen med passet. Altså eg skal ikkje håndtere babyen før morgen dagen etterpå. Men hvis eg ville hatt en del enheter, altså mer enn 3-4, kor lenge må eg vente før eg med god samvittighet kan amme ho igjen? Eller korleis beregnes det ut ifra det eg drikk? Kor mye eg ender opp med å drikke det veit eg ikkje enda. Baby spiser fast føde, og morsmelk/mme Anonymkode: 9d929...86f
Mommy26 Skrevet 22. november 2024 #2 Skrevet 22. november 2024 https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/sesong/2018/episode/KMTE51001518 1 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2024 #3 Skrevet 22. november 2024 Som de forklarer i lenken over har det ingenting å si, promillen i morsmelken er så lav. Det viktige er å ikke håndtere baby når du har drukket og å ikke samsove, og dette har du allerede en plan for. Kos deg på julebord! Anonymkode: 42cbe...b82 3 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2024 #4 Skrevet 22. november 2024 Jeg har ikke sett programmet brukeren over refererer til, så vet ikke hvor god kilde det er. Personlig holdt jeg meg til offisielle kanaler, og rådene der er en "better safe than sorry" tilnærming, med å vente tre timer etter én enhet. https://www.helsenorge.no/spedbarn/spedbarnsmat-og-amming/amming-og-morsmelk/#kosthold-alkohol-tobakk-og-legemidler Vanskelig å si hvor lenge du bør vente når du ikke vet hvor mye du skal drikke, men jeg ville ventet til jeg var sikker på at alkoholen var ute av systemet, f.eks. 12 timer etter siste enhet. Anonymkode: e0325...950
AnonymBruker Skrevet 22. november 2024 #5 Skrevet 22. november 2024 Jeg ville ammet dagen etter uten betenkeligheter. Jeg tror rådene fra Helsenorge først og fremst er med tanke på at man ikke skal håndtere baby når man har drukket. Anonymkode: 48e73...a99 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2024 #6 Skrevet 22. november 2024 Et tips er forøvrig at du nok tåler mindre nå enn du pleide, om du ikke har drukket mer enn 3-4 enheter på lenge, snakker av erfaring 😄 Og det kan være lurt med en håndpumpe eller noe i veska hvis du ikke er god på å håndmelke litt. Og ammeinnlegg selv om du egentlig har sluttet å lekke. Anonymkode: 48e73...a99
AnonymBruker Skrevet 22. november 2024 #7 Skrevet 22. november 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Et tips er forøvrig at du nok tåler mindre nå enn du pleide, om du ikke har drukket mer enn 3-4 enheter på lenge, snakker av erfaring 😄 Og det kan være lurt med en håndpumpe eller noe i veska hvis du ikke er god på å håndmelke litt. Og ammeinnlegg selv om du egentlig har sluttet å lekke. Anonymkode: 48e73...a99 Takkar for flotte tilbameldingar på mitt spørsmål! Eg har ikkje drukket siden en god stund før eg blei gravid, så gjør nok lurt i å ta det roleg😝 Anonymkode: 9d929...86f
AnonymBruker Skrevet 22. november 2024 #8 Skrevet 22. november 2024 Om du f.eks. får 3 i promille, hvilket du ikke får, da dette er veldig høyt og helseskadelig, vil uansett din brystmelk da inneholde 3 promille alkohol. Det er omlag halvparten så lite som kefir. Om du drikker litt på julebord og ikke samsover, er ikke dette noe du trenger å tenke på dagen etter. Anonymkode: 62b24...b7f 3
AnonymBruker Skrevet 22. november 2024 #9 Skrevet 22. november 2024 Du kan ikke drikke melka di farlig. Det går ikke. Jeg drakk meg full, pumpet før jeg la meg og gav den melka dagen etter. Se Folkeopplysningen på NRK, episoden som handler om alkohol og amming. Tenk at ei øl har 4,5 prosent alkohol. Drikker du ti av disse så har du maks 2 i promille. Melka di har da 2 i promille, noe som er så lite at det nesten ikke er målbart. Som en bruker over sier, det er mer alkohol i kefirmelk eller alkoholfri øl. I Storbritannia sier de «If you can find the baby, you can feed the baby» 🤣 Ikke at jeg anbefaler det - man skal ikke håndtere en baby når man er full. Men melka er det ikke noe galt med. Anonymkode: e9b06...2e3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå