Gå til innhold

Kan man snakke med en 2,5-åring om noe "skummelt" de har sett?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå er det ikke skummelt på ekte, men for barnet vårt var det jo det. Han så plakat av en trafikktryggingskampanje da vi var på reisefot nylig, og ble veldig redd av motivet. Det var ingenting grafisk, men det gjorde inntrykk på ham. Selvsagt trøster vi og forklarer så godt vi kan når han blir redd, men hva mer skal man gjøre? Siden vi kom hjem for to dager siden har leveringen i barnehagen vært vanskelig, og jeg mistenker han fortsatt tenker på den plakaten han ble så redd av :( 

For det siste året har han hatt bare fine leveringer, så det er påfallende at det kom akkurat nå. Han har veldig godt språk for alderen og har ikke tatt opp plakaten i ettertid, men jeg lurer på om vi bør gjøre det og forsøke å snakke gjennom det? Eller blir det for vanskelig for et så lite barn å forstå? Kan det bli verre? Han er jo såpass liten at selv om språket og forståelsen er god, er det ikke like lett å forstå og regulere følelser.

Anonymkode: 3b4df...673

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker de jobber seg igjennom og bearbeider sånt som skremmer dem litt over tid. Dere har jo snakket om det, vet ikke om det vil hjelpe å rippe opp i saken heller.

Redsel er en naturlig følelse man også skal lære seg å takle. Så lenge dere fortsetter å trygge barnet og ha en naturlig tilnærming til at det er hekt greit å bli redd tipper jeg det går over av seg selv :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luckiness skrev (16 minutter siden):

Hvis du kan forklare hva barnet så er det nok lettere å komme med råd.

Det var bare nærbilde av et øye, med tilhørende tekst. Det var øyet han reagerte på. 

Anononyma skrev (15 minutter siden):

Jeg tenker de jobber seg igjennom og bearbeider sånt som skremmer dem litt over tid. Dere har jo snakket om det, vet ikke om det vil hjelpe å rippe opp i saken heller.

Redsel er en naturlig følelse man også skal lære seg å takle. Så lenge dere fortsetter å trygge barnet og ha en naturlig tilnærming til at det er hekt greit å bli redd tipper jeg det går over av seg selv :) 

Håper det! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det var bare nærbilde av et øye, med tilhørende tekst. Det var øyet han reagerte på. 

Håper det! 

Da tror jeg kanskje dere bare skal la det ligge. Dere skal selvfølgelig møte han på at dere forstår han synes det var et ekkelt/skummelt bilde hvis han tar det opp eller sier noe. Var det kun av øyet eller et øye i mørket? Om det var i mørket kan det jo hende han er redd for at han skal se noe slikt i mørket nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men er det bare leveringen som er vanskelig eller er det problemer med legging og virker han redd noe e.l. ? er det bare levering er vel sjansen større at det er vanskelig med levering fordi dere har vært på reise og sikkert vært mye sammen også blir det sårt med avskjeden igjen.. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

monican94 skrev (1 minutt siden):

men er det bare leveringen som er vanskelig eller er det problemer med legging og virker han redd noe e.l. ? er det bare levering er vel sjansen større at det er vanskelig med levering fordi dere har vært på reise og sikkert vært mye sammen også blir det sårt med avskjeden igjen.. 

Ja, det kan hende det bare er derfor også. Har ikke merket noe redsel ved legging heldigvis. Han har vært borte fra barnehagen nesten en uke i strekk før pga. sykdom og da har det ikke vært problematisk å returnere, men det kan jo handle om utvikling også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo evt nevne det for barnehagen, så er de ihvert fall obs på det?

Var denne plakaten i Norge? Da ville jeg vel passet på å snakke om på forhånd, om vi skulle forbi stedet hvor den var igjen. Forberede barnet og ufarliggjøre det så godt som mulig.

Anonymkode: 02206...fa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da  høres det ut som bildet er glemt og det handler om det. Reise og sykdom er jo forskjellig. Reise og masse gøye ting og 100% foreldre hele tiden er topp så overgang til bhg igjen kan være tøff. Sånn er vi jo ofte selv også  etter ferie, hverdagen igjen er tøff 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske vanlig at det er litt vanskelig å levere i barnehagen igjen etter ferie :)

Anonymkode: 4fade...94b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...