Gå til innhold

Frp vil returnere 5000 ukrainere

Perine

Anbefalte innlegg

000VF000 skrev (1 time siden):

Men å gjøre syndebukk av de som flykter fra en krig hvor Russland bevisst dreper sivile, det er helt ok. Tydeligvis. 

Forstår at du ikke akkurat er åpen for den diskusjonen, men vi må være åpne for å diskutere dette på en saklig måte - og det er heldigvis det politikerne våre har begynt med nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Potetjinta skrev (3 minutter siden):

Forstår at du ikke akkurat er åpen for den diskusjonen, men vi må være åpne for å diskutere dette på en saklig måte - og det er heldigvis det politikerne våre har begynt med nå!

Det er rart at dette plutselig blir et tema nå som Russland er involvert. Kan det være at de som er i mot ukrainske flyktninger er folk som støtter Russland, og Trump. Det tror jeg. 

Føkkings femtekolonne, alle sammen. Søppelfolk. 

Endret av 000VF000
Lenke til kommentar
Del på andre sider

000VF000 skrev (Akkurat nå):

Det er rart at dette plutselig blir et tema nå som Russland er involvert. Kan det være at de som er i mot ukrainske flyktninger er folk som støtter Russland, og Trump. Det tror jeg. 

Det handler om mer enn Russland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andrine& skrev (5 timer siden):

Så? Det har ingen hensikt å beskrive situasjonen med andre ord. Her må du komme med løsninger? 
Dette er ikke en situasjon jeg har laget. Jeg har oppsøkt de ansvarlige med en bønn om hjelp å fått beskjed om at jeg må fjerne meg. 
Hvorfor skal ikke jeg støttes av andre, feks av deg? 

Jeg heier jo på deg, løsningen er å stemme på partier som faktisk har en bedre fordelingspolitikk, som Rødt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

000VF000 skrev (6 timer siden):

Og din mening har du helt til det er deg selv som er flyktning. Det er morsomt at du appellerer til empati, samtidig som du er fullstendig blottet for det selv.

Du bekrefter at min oppfattelse er riktig, takk for hjelpen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

000VF000 skrev (På 8.1.2025 den 9.35):

Pass deg med hvordan du selv slenger med leppa. Ukrainere som har reelle behov for beskyttelse (ikke menn mellom 18 og 60 som ikke har tillatelse til å forlate landet) bør kunne oppholde seg i Norge så lenge krigen pågår. Så har vi din type mennesker som mener at alle folk som har klart å komme seg til Norge skal få permanent opphold uten noen krav til noe som helst. Din type mennesker er de som i beste mening har sørget for at Sverige og en rekke andre land i Europa nå opplever ville tilstander pga hodeløs immigrasjon. Så får du hyle opp om rasisme og kalle alle oss som ikke er enig med deg for femtekolonnister og føkkings søppelfolk. Du er jaggu ikke det spor bedre slik som du ordlegger deg. Men så er det vel slik at det er slike som deg som eier sannheten, deilig ikke sant?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amossa skrev (På 22.11.2024 den 13.41):

Det hører til sjeldenhetene at jeg er enig med FrP, men er enig i dette. 

Store deler av Ukraina har aldri vært berørt av krig.  Hus og leiligheter står uberørte, eller de er leid ut.  Folk trenger selvfølgelig rimelig tid til å avslutte jobb og skole her i Norge, men de bør reise tilbake straks det er mulig. 

Etter min mening var vi altfor raske og "lettvinte" da vi tok i mot de ukrainske flyktningene.  De fikk fordeler som ingen andre flyktninger fikk (f.eks. frivillig asylmottak, kollektiv beskyttelse), og det syntes jeg var dypt urettferdig.  I mitt hode skal folk behandles likt- uansett hvor de kommer fra.  

Nettopp. Stusser også over dette; i store deler av Ukraina går livet nesten som normalt. Flyktningene burde jo relokaliseres dit, mye enklere for alle parter. Er også ganske spesielt, på en negativ måte, at Norge gir opphold til menn fra Ukraina som er mellom 18 og 60 år. Disse har da sannsynligvis rømt for å slippe unna å delta i krigen? Når Norge er av landene som pumper inn penger og våpen til Ukraina så krigen kan fortsette i lang tid, så tar vi samtidig imot menn som skulle vært soldater der? Rart.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perine skrev (På 28.12.2024 den 15.17):

På dagsrevyen i går, var det en reportasje om at halvparten av ukrainerne hadde bestemt seg for å bli her. De sa også at det var en stor økning av unge gutter på 16-17 som kom for å slippe militærtjenesten.  Dette har vel ikke vært hensikten med den kollektive beskyttelsen?

De skal reise hjem, nekt de opphold. De må hjelpe landet sitt i krigen mot russerne. Skal ikke gå på trygd i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (På 8.1.2025 den 12.27):

Selv med fri flyt så er det faktisk krav om å kunne forsørge seg selv 

De aller fleste er vel i arbeid i full stand til å forsørge seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vi skal sende sivile tilbake til et land i krig, hvor Russland er på en kontinuerlig offensiv?

Latterlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lunda skrev (6 timer siden):

De aller fleste er vel i arbeid i full stand til å forsørge seg selv.

De som er selvforsørgde av ukrainerne kan jo bli om de er med i EU/EØS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter overhodet ikke en fortsettelse av denne krigen enten det er for USA eller Russland. Når det er sagt er det klart at Ukrainske menn i voksen alder er iblant de som er MEST utsatt for overgrep i hjemlandet. Bare pga sitt kjønn skal de sendes til å slåss for Blackrock, EU og Washington DC. De har intet valg og deres liv er i praksis like fritt som en slave i Romerriket. 

Ellers er det vel kanskje noen som vet at iblant Ukrainske flyktninger i Norge er det mange RUSSERE (etnisk russere) som ikke har lyst til å skyte imot eget folk. Det er selvsagt også en stor gruppe Ukrainske menn fra HELE landet som under noen omstendigheter ikke vil dra til dagens Ukraina og risikere livet.  Treningsstudioet mitt er fullt av Ukrainere og de fleste har enten jobb eller er under utdanning. Jeg tror det er HELT urealistisk å regne med at mange av disse vil vende tilbake til Ukraina når denne konflikten er over. Det er jo bare ruiner å vende tilbake til. De er integrert her ofte med kjærester , koner og barn. 

Uansett hva som skjer i Ukraina dette året, så regner jeg det som veldig usannsynlig at mange av landets folk som nå bor i Norge vil vende tilbake. Det spiller liten rolle for de fleste av mennene om de kommer fra Mariupol, Kharkov eller Lvov. Uansett hvor de er i Ukraina er de veldig utsatt for å sendes til fronten med mindre de ikke er velbehavende eller har forbindelser. Jeg vet ikke om dette, men tipper det ikke er altfor mange av barna til politikerne som er å kjemper i Donbass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr X skrev (På 10.1.2025 den 20.04):

**Ukrainere som har reelle behov for beskyttelse (ikke menn mellom 18 og 60 som ikke har tillatelse til å forlate landet) bør kunne oppholde seg i Norge så lenge krigen pågår. **

"Ikke har tillatelse". Ja det er vel samme argumentet en kunne bruke om menn fra Eritrea som har flyktet til Norge i alle år. De vil ikke tvangsinnrulleres i militærvesenet og ingen har lov å forlate landet.  

Er det noe større behov som eksister enn faren for å miste liv? Det er vel menn fra Ukraina som har MEST grunn til å forvente fare for eget liv og vel. 

Det er forresten også Russere i Norge som er flyktninger av samme grunn. Noen kommer fra Ukraina og noen kommer fra Russland. De er enten sivilister eller (I Russland sitt tilfelle) har militær bakgrunn, men vil ikke skyte på Ukrainere.  Og så har vi de som er pasifister da. Jeg har truffet et ungt par som kom fra Donetsk. De er Ukrainere, men av Russisk etnisitet. Ikke bare er han personlig imot å drepe, men likedan har vokst opp med både Russiske og Ukrainske venner.  

Dette er en konflikt med et stort element av borgerkrig i seg. Støtten til krig vokser jo lengre unna fronten en er. En ser jo også historien om den Ukrainske avdelingen som ble trent opp i Frankrike og enheten er vel nesten oppløst nå: Folk deserterte fra starten av i Frankrike og ellers ble det bare mer og mer.  

Tingene er LITT mer sammensatt enn at en MÅ kjempe og dø for landet sitt fordi en er av yngre karater og mann. Hvis det er så prekært som Ukrainsk militær hevder, hvorfor utvidere de ikke verneplikt til kvinner? Det er jo likestilling? Rart en ikke hører mer om dette. Er det kanskje fordi i dag, som alltid i historien er det menn som må ofre seg når det gjelder? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fru Uperfekt skrev (21 timer siden):

De som er selvforsørgde av ukrainerne kan jo bli om de er med i EU/EØS

OM Ukraina skulle bli medlem av EU/EØS vil vi jo omtrent garantert få en stooor del av de som har vært i Norge til å komme hit. Samtidig vil de nok bringe folk de kjenner hit. 

30000 (lav lønn i Norge) eller 6000 (gjennomsnitt i Ukraina) i måneden. Da tror jeg nok det er mange som ville valgt det første. Og Ukrainere har veldig god arbeidsmoral, eller de er rett og slett vant til å slite litt mer enn oss her. 

Ting er ikke så enkelt som en ofte kan tro det er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AdonisFFM skrev (9 minutter siden):

OM Ukraina skulle bli medlem av EU/EØS vil vi jo omtrent garantert få en stooor del av de som har vært i Norge til å komme hit. Samtidig vil de nok bringe folk de kjenner hit. 

30000 (lav lønn i Norge) eller 6000 (gjennomsnitt i Ukraina) i måneden. Da tror jeg nok det er mange som ville valgt det første. Og Ukrainere har veldig god arbeidsmoral, eller de er rett og slett vant til å slite litt mer enn oss her. 

Ting er ikke så enkelt som en ofte kan tro det er. 

Og det er greit siden eu reglene er at en må kunne forsørge seg selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (49 minutter siden):

Og det er greit siden eu reglene er at en må kunne forsørge seg selv

HAHAHA, disse "reglene" er vel like mye etterfulgt som alt annet i EU:

Det er jo fri flyt av varer, tjenester, personer osv osv vet du. Ikke noe problem for enhver EU'er å skaffe støtte hos NAV vet du. Og ellers er vel arbeidsreglene slik at det etter hvert ikke er noe problem der heller. 

Det er INGEN som blir utvist. 

Så i "prinsippet" er det ingen forskjell imellom en nordmann med Norsk pass som har bdd i Norge i tre år sammenhengende og enhver annen med samme status. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AdonisFFM skrev (42 minutter siden):

HAHAHA, disse "reglene" er vel like mye etterfulgt som alt annet i EU:

Det er jo fri flyt av varer, tjenester, personer osv osv vet du. Ikke noe problem for enhver EU'er å skaffe støtte hos NAV vet du. Og ellers er vel arbeidsreglene slik at det etter hvert ikke er noe problem der heller. 

Det er INGEN som blir utvist. 

Så i "prinsippet" er det ingen forskjell imellom en nordmann med Norsk pass som har bdd i Norge i tre år sammenhengende og enhver annen med samme status. 

Unnderbygg, for min erfaring tilsier at det du sier her ikke har noe med virkeligheten å gjøre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...