AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #1 Del Skrevet 5 timer siden Jeg har supre foreldre som engasjerer seg mye i livet til sine to barnebarn, det er mine barn. De elsker barnebarna og bruker mye av som fritid på å passe dem eller bare være med dem. Men de er dessverre av generasjonen som påstår at bilstoler er unødvendige. Eldstemann på 4 år blir hentet av dem innimellom, da kjører de han hjem fra barnehagen som er 300meter unna. De bruker ikke bilstol på den strekningen, jeg oppdaget dette i går da barnet fortalte at han fikk sitte i vanlig sete i bilen til mormor. Jeg ble litt satt ut, da jeg sjekket bilen deres så jeg at de hadde fjernet barnesete, jeg hadde kjøpt til dem. Jeg snakket med foreldrene mine om det, og de mente at det var helt unødvendig med bilsete på ett såpass stort barn. Jeg fortalte dem at det var påbudt med bilsete, mens pappa påstod at det var helt unødvendig når barnet var såpass stort som poden vår er. Min mann mener at de ikke skal få kjøre barnet vårt så lenge de ikke har bilsete i bilen sin. Nå kjører barnet lite bil med besteforeldre, det er kun i forbindelse med at de henter i barnehagen av og til, da er det snakk om 300 meter. Hvordan løser vi dette? Uten å fornærme noen, fordi de er supre besteforeldre. Men har helt andre holdninger til sikring i bil enn oss. Husker at jeg og lillesøster fikk ligge i baksete på langturer da vi var små, vi brukte ikke bilbelte en gang Anonymkode: 936a4...fa1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
puddles Skrevet 5 timer siden #2 Del Skrevet 5 timer siden Trygg trafikk har en side om dette, hvor de også har med lovverket rundt det. https://www.tryggtrafikk.no/fakta-og-rad/bil/barn-i-bil/dette-sier-lovverket-om-barn-i-bil/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #3 Del Skrevet 5 timer siden Kontakt [email protected] og hør om de har noen gode råd til dere? Anonymkode: 53112...830 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #4 Del Skrevet 5 timer siden Da får du vise dem lovverket om sikring av barn i bil, kjøpe bilsete til dem, og si at hvis de ikke bruker det, så kan ikke barnet sitte på med dem i bilen. Anonymkode: 70c49...e35 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gilja Skrevet 5 timer siden #5 Del Skrevet 5 timer siden Jeg har sagt til mine foreldre at de får ikke kjøre mine barn uten bilstol. Det er ikke deres beslutning å ta. Hvis de ikke vil bruke bilstol, så kan de gå og hente barnebarn. 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 5 timer siden #6 Del Skrevet 5 timer siden Så 4 åringen sitter rett på sete? Alle barn under 135 cm skal alltid skal bruke godkjent barnesikringsutstyr (barneseter, babystoler, beltestoler, osv.) som er tilpasset barnets høyde og vekt. 4 Barn mellom 135 og 150 cm skal bruke godkjent barnesikringsutstyr hvis det er tilgjengelig i bilen. 5 Barn under 150 cm og over 135 cm kan bruke bruke ordinært bilbelte hvis godkjent barnesikringsutstyr ikke er tilgjengelig i bilen. 6 Barn skal ikke transporteres i bakovervendt barnesete der det er en aktiv airbag (kollisjonspute). 7 Barn under 140 cm bør ikke sitte i forsete med airbag som ikke erdeaktivert. 4 åring kan forsatt sitte bakovervendt,og om barnet e lite i vekt og høyde skal den iallefall ikke sitte fremover stol. Livsfarlig...jeg hadde sakt at da får de ikke hente 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #7 Del Skrevet 5 timer siden Fortell til de at det er en bot, på 4,5 tusen, hvis noen ser at de kjører en fireåring usikret i en bil. Anonymkode: 2e393...489 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pås Skrevet 5 timer siden #8 Del Skrevet 5 timer siden mommyaka skrev (Akkurat nå): Livsfarlig...jeg hadde sakt at da får de ikke hente Livsfarlig 300 meter? 🤔 men uansett er jeg helt enig i at barn skal sikres maks i bil, og at ts er i sin fulle rett til å kreve det av sine foreldre. Jeg er selv bestemor, og bilen min er utrustet 100% i tråd med foreldrenes ønsker/krav. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 5 timer siden #9 Del Skrevet 5 timer siden Pås skrev (2 minutter siden): Livsfarlig 300 meter? 🤔 men uansett er jeg helt enig i at barn skal sikres maks i bil, og at ts er i sin fulle rett til å kreve det av sine foreldre. Jeg er selv bestemor, og bilen min er utrustet 100% i tråd med foreldrenes ønsker/krav. Ja...jeg bare når folk sier...det er bare så og så mange meter...eller vi skal kjøre pent.... Vel...so det om noen kræsjer inn i deg...eller noe skjer som gjør at bil kræsjer på 250 meter og barnet sklir ut av selen og brekker noe...slår hode eller dør... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #10 Del Skrevet 4 timer siden Det spiller egentlig ingen rolle hva de selv synes eller hvor kort de kjører og hvor sakte. Det er ulovlig å kjøre med så lite barn helt uten bilsete. Og uannsett lov eller ei så er det deres barn og det er du og mannen som bestemmer. Jeg hadde satt ned foten og sagt at greit at dere synes det er unødvendig men det er vårt barn og han skal sitte i setet som vi har kjøpt. Nekter dere det så kan dere ikke kjøre bil med ham, punktum. Anonymkode: 2a6d2...4f8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #11 Del Skrevet 4 timer siden De får hente til fots. Anonymkode: 67019...477 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #12 Del Skrevet 4 timer siden mommyaka skrev (27 minutter siden): Ja...jeg bare når folk sier...det er bare så og så mange meter...eller vi skal kjøre pent.... Vel...so det om noen kræsjer inn i deg...eller noe skjer som gjør at bil kræsjer på 250 meter og barnet sklir ut av selen og brekker noe...slår hode eller dør... Eller får selen over halsen og enten får brist på pusterøret eller andre viktige strukturer på fremsidrn av hals, eller knekker nakken. Anonymkode: 7b2e3...f22 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet 4 timer siden #13 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Jeg har supre foreldre som engasjerer seg mye i livet til sine to barnebarn, det er mine barn. De elsker barnebarna og bruker mye av som fritid på å passe dem eller bare være med dem. Men de er dessverre av generasjonen som påstår at bilstoler er unødvendige. Eldstemann på 4 år blir hentet av dem innimellom, da kjører de han hjem fra barnehagen som er 300meter unna. De bruker ikke bilstol på den strekningen, jeg oppdaget dette i går da barnet fortalte at han fikk sitte i vanlig sete i bilen til mormor. Jeg ble litt satt ut, da jeg sjekket bilen deres så jeg at de hadde fjernet barnesete, jeg hadde kjøpt til dem. Jeg snakket med foreldrene mine om det, og de mente at det var helt unødvendig med bilsete på ett såpass stort barn. Jeg fortalte dem at det var påbudt med bilsete, mens pappa påstod at det var helt unødvendig når barnet var såpass stort som poden vår er. Min mann mener at de ikke skal få kjøre barnet vårt så lenge de ikke har bilsete i bilen sin. Nå kjører barnet lite bil med besteforeldre, det er kun i forbindelse med at de henter i barnehagen av og til, da er det snakk om 300 meter. Hvordan løser vi dette? Uten å fornærme noen, fordi de er supre besteforeldre. Men har helt andre holdninger til sikring i bil enn oss. Husker at jeg og lillesøster fikk ligge i baksete på langturer da vi var små, vi brukte ikke bilbelte en gang Anonymkode: 936a4...fa1 Da er det bare å nekte dem å kjøre bil med barnet, når de ikke respekter deg som forelder eller barnets sikkerhet. Du må sette hardt mot hardt med Gen X og eldre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet 4 timer siden #14 Del Skrevet 4 timer siden (endret) Pås skrev (38 minutter siden): Livsfarlig 300 meter? 🤔 Er kollisjon noe annerledes etter 200 meter eller 20'000 meter om den skjer i 60 km/t ? Endret 4 timer siden av Reign 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pås Skrevet 4 timer siden #15 Del Skrevet 4 timer siden Reign skrev (Akkurat nå): Er kollisjon noe annerledes etter 200 meter eller 20'000 meter om den skjer i 60 km/t ? Jeg VET at det kan skje ulykker også på korte avstander som 300 meter, men jeg tenkte sannsynlighetsberegning her, det er adskillig lavere risiko på kortere avstander, og på 300 meter rekker man knapt å komme opp i 60 km/t. Men det betyr jo ikke at barna ikke skal sikres, som jeg jo skrev. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #16 Del Skrevet 4 timer siden Her får de selvfølgelig ikke kjøre ungen uten bilstol. De skal sikre ungen skikkelig, og det er ikke opp til dem å bestemme hva som er "skikkelig". Enten sikrer de ungen på en måte som er godkjent av oss foreldre, i samsvar med regelverk og anbefalinger, eller så får de ikke kjøre noe sted med ungen. Punktum. Samme om det er 50 meter eller 5 km. Ungen skal sikres, og sånn er det. Anonymkode: a9c81...c1f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monican94 Skrevet 4 timer siden #17 Del Skrevet 4 timer siden Da henter de barnet til fots, bør du vel forsåvidt uansett med 300 meter. Men du nekter de såklart å kjøre uten bilsete. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 4 timer siden #18 Del Skrevet 4 timer siden Det må da være mer jobb å starte bilen, kjøre bort, inn og hente, sette barn i bil, kjøre hjem, få barn ut av bil. ENN å bare traske bort og hente barnet. Litt frisk luft får de seg også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #19 Del Skrevet 4 timer siden Jeg er enig med din mann. Uten bilsete får de ikke kjøre med barnet i bilen. Selv om det bare er 300meter så kan fortsatt ulykker skje. Det er også imot dagens lovverk, så hva de mener basert på hva de gjorde da du var barn, det er faktisk uvesentlig. Verden har kommet lengre på området nå. Anonymkode: a1163...726 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #20 Del Skrevet 4 timer siden Man trenger ikke flere argumenter enn at dere foreldre bestemmer dette. Reapekterer de ikke det, kan de ikke kjøre barna. Anonymkode: b59a2...63e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå