AnonymBruker Skrevet fredag kl 10:11 #1 Del Skrevet fredag kl 10:11 Jeg er 32 år og jeg har nå en bmi på 30.7. De siste årene har jeg vært overvektig og jeg har prøvd å gå ned i vekt uten hell. Jeg har en fortid med bulimi og var i behandling for det fra 2016-2019. På den tiden var jeg i nedre skiktet av normalvekt. Fra 2021 til nå har jeg gått kraftig opp i vekt. Det begynte etter at jeg sluttet på p-piller og det har ikke stoppet. Jeg klarte i fjor å gå ned 8 kg på egenhånd, men har gått opp alt det igjen og er tilbake til start. Jeg spiser for mye. Jeg har ikke overspisingsepisoder slik jeg hadde da jeg hadde bulimi, men jevnt over spiser jeg for mye og er i for lite aktivitet. Siden 2021 har jeg gått opp 20 kg og siden 2018 har jeg gått opp 30 kg. Har den siste måneden begynt å ta tak igjen, men har kun gått ned 1.7 kg. Jeg kvier meg for å gå til legen, jeg synes det er flaut og at jeg bare burde ta meg sammen. Vet ikke om det er noen vits? Vil jeg kunne få resept på noe medisin? Anonymkode: ab4e4...71d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 10:19 #2 Del Skrevet fredag kl 10:19 Jeg håper du ikke får det, for piller/medisin vil i beste fall være en kortsiktig løsning. Jeg håper du får hjelp til å spise riktig/fornuftig vanlig mat og en livstilsendring for det er det du behøver i det lange løp. 😊 Anonymkode: e4abb...9fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 10:26 #3 Del Skrevet fredag kl 10:26 Kravet er bmi på 30, så det går jo akkurat det da. Anonymkode: 4a890...1c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 11:29 #4 Del Skrevet fredag kl 11:29 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg håper du ikke får det, for piller/medisin vil i beste fall være en kortsiktig løsning. Jeg håper du får hjelp til å spise riktig/fornuftig vanlig mat og en livstilsendring for det er det du behøver i det lange løp. 😊 Anonymkode: e4abb...9fc Ja, det er sant. men mye av problemet er at jeg har vent meg til for store porsjoner over tid + mye småspising. Hadde håpt at hvis jeg kunne fått noe medikament som demper appetitten så ville jeg kommet i gang med å venne meg til mindre mat. Anonymkode: ab4e4...71d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 11:31 #5 Del Skrevet fredag kl 11:31 For wegovy er kravet mer enn bmi over 30... : Voksne: Tillegg til diett med redusert kaloriinntak og økt fysisk aktivitet for vektkontroll, inkl. vekttap og vedlikehold av vekt, hos voksne med initial BMI ≥30 kg/m2 (fedme), eller ≥27-<30 kg/m2 (overvekt) ved forekomst av minst én vektrelatert komorbiditet, som dysglykemi (prediabetes eller diabetes mellitus type 2), hypertensjon, dyslipidemi, obstruktiv søvnapné eller kardiovaskulær sykdom. Gå inn på felleskatalogen sine sider og slå opp medisinene. Alle kravene står der. Anonymkode: a3377...af2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 11:35 #6 Del Skrevet fredag kl 11:35 1,7 ned på en måned er jo ikke dårlig, det er bare å fortsette sånn som du gjør nå. Anonymkode: 7ed4b...8de 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 11:35 #7 Del Skrevet fredag kl 11:35 For min del var det en lettelse å snakke med legen. Vi testet ut ulike ting, og selv om jeg gikk noe ned i vekt, så hun at det enorme matfokuset var ødeleggende for hverdagslivet mitt. Ja, jeg spiste for mye, men det var matstøyen som ødela hverdagen. Jeg har nå gått på Wegovy i snart ett år. Jeg har i rolig tempo gått ned i overkant av 20 kg og har samtidig jobbet for å endre matvaner og livsstil. Jeg spiser sunnere og er mer aktiv i dag enn jeg var for ett år siden. Og spesielt dette med aktivitet har blitt lettere og lettere ettersom kiloene har forsvunnet. Men det er ingen quick fix. Jeg går ned fordi jeg endrer matvaner, så får jeg hjelp til dette av medisinen. Anonymkode: 3dcc2...c03 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 11:36 #8 Del Skrevet fredag kl 11:36 Hvis ikke du gjør det så få deg app som teller kalorier, du kan også bruke mindre tallerkner og på den måten lure hjernen. Anonymkode: 7ed4b...8de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 12:15 #9 Del Skrevet fredag kl 12:15 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): For min del var det en lettelse å snakke med legen. Vi testet ut ulike ting, og selv om jeg gikk noe ned i vekt, så hun at det enorme matfokuset var ødeleggende for hverdagslivet mitt. Ja, jeg spiste for mye, men det var matstøyen som ødela hverdagen. Jeg har nå gått på Wegovy i snart ett år. Jeg har i rolig tempo gått ned i overkant av 20 kg og har samtidig jobbet for å endre matvaner og livsstil. Jeg spiser sunnere og er mer aktiv i dag enn jeg var for ett år siden. Og spesielt dette med aktivitet har blitt lettere og lettere ettersom kiloene har forsvunnet. Men det er ingen quick fix. Jeg går ned fordi jeg endrer matvaner, så får jeg hjelp til dette av medisinen. Anonymkode: 3dcc2...c03 Hva var bmien din før du startet på medisin? Og hva sa du til legen? Anonymkode: ab4e4...71d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 16:45 #10 Del Skrevet fredag kl 16:45 Jeg bestilte meg en time nå. For å diskutere det med legen. om jeg får nei til medisin - er det noe annet legen kan gjøre for meg? Anonymkode: ab4e4...71d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:23 #11 Del Skrevet fredag kl 17:23 Jeg anbefaler deg å ta bra mat kurs gjennom frisklivssentralen, det er et gratis og veldig lærerikt opplegg, vi hadde 5 samlinger og jeg fikk et helt annet syn på hva jeg spiser. Anonymkode: 7ed4b...8de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:31 #12 Del Skrevet fredag kl 17:31 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg anbefaler deg å ta bra mat kurs gjennom frisklivssentralen, det er et gratis og veldig lærerikt opplegg, vi hadde 5 samlinger og jeg fikk et helt annet syn på hva jeg spiser. Anonymkode: 7ed4b...8de Takk for tips, men det ser ikke ut som det tilbys i min kommune Anonymkode: ab4e4...71d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:15 #13 Del Skrevet fredag kl 19:15 Dette klarer du! Du har 17 kilo å gå ned til normalvektig (hvis du feks er 167cm og veier 86kg, 30,8bmi) Bare fortsette presis som du har gjort den siste måneden i 10 mnd til! Det går rimelig fort unna det😍 Anonymkode: c88d9...113 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:58 #14 Del Skrevet fredag kl 20:58 For å være ærlig, jeg ville ikke risikert dette når du har hatt bulimi. Det du har nå er også forstyrret spising, selv om du ikke kvalifiserer til en spiseforstyrrelsesdiagnose. Personlig ville jeg kostet på meg privat psykolog og jobbet med det mentale og fokuset på mat. Evt Spisfo eller liknende. Da jeg var i gruppe på Spisfo for anoreksi, var det andre i gruppen som virkelig hadde gått på en smell etter både slankeoperasjon og medisiner. De hadde utviklet en anoreksi (selv om de ikke var veldig tynne) og for å være helt ærlig, anoreksi er det j@veligste som finnes. De hadde virkelig mistet seg selv oppi det hele. Vi hadde en som slet med overspising på gruppa også, og det virket som hun var den som fikk mest ut av det. Der er jo ikke slanking fokuset, men det blir jo et resultat av at du legger vekk spising som mestringsstrategi. Anonymkode: 1de69...8d5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 23:09 #15 Del Skrevet fredag kl 23:09 Veldig enig med den over. Overvekten din er jo en videreføring av spiseforstyrrelsen din, bare i en annen form. Terapi. Anonymkode: fd0b0...a41 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skyblue7 Skrevet lørdag kl 06:20 #16 Del Skrevet lørdag kl 06:20 Jeg opplevde at Wegovy var til stor hjelp! Jeg var også 30 kg overvektig ( BMI på 33). Å spise moderate mengder mat i 6-12 mnd er nyttig! Jeg spiste heller ikke spesielt usunt, men hele tiden litt for mye inntak..hør med legen 😀 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå