AnonymBruker Skrevet fredag kl 10:11 #1 Del Skrevet fredag kl 10:11 Ene barnet mitt (13 år) har valgt å ha 0 samvæt med faren sin pga emosjonell neglisjering fra fars side. Andre barnet (10 år) har det greit nok på samværene. Tidligere var samværsklassen 4 netter, og nå 0 på eldste barnet. Far nekter å skrive ny samværsavtale på mekling. Jeg kunne selvfølgelig reist sak, men føler det er så ekstremt dramatisk. Barnet er over 13 år, så i teorien kan hun bare nekte samvær uansett. Men jeg synes han skal ta del i sin økonomiske bit likevel. Han har 10talls tusen i gjeld på barnebidraget, da han nektet å betale noe som helst for begge barna før det ble tvangstrekk. Ikke en gang tannregulering på noen av barna som går under særskilt bidrag. Selv sliter jeg med å få økonomien til å gå rundt Nå leier han ut leiligheten sin på airbnb mens han bor hos kjæresten sin, kjøpt seg ny flott bil og har tatt nytt fagbrev og derfor steget i lønn. Han har også fått nytt barn med kjæresten. Hvordan kan jeg dokumentere at han ikke har barnet sitt når han nekter å lage en ny avtale? Og lønner det seg å ta en ny runde med nav for å beregne barnebidrag på nytt? Anonymkode: 30dc0...10e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 11:03 #2 Del Skrevet fredag kl 11:03 Be om ny beregning fra NAV. Anonymkode: 5df2a...eb9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 11:16 #3 Del Skrevet fredag kl 11:16 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Hvordan kan jeg dokumentere at han ikke har barnet sitt når han nekter å lage en ny avtale? Og lønner det seg å ta en ny runde med nav for å beregne barnebidrag på nytt? Fra nav sitt rundskriv står det: https://lovdata.no/nav/rundskriv/r55-02-for § 9 andre ledd – Uenighet om samvær som oppstår senere I tilfeller der bidragsmottakeren hevder at den bidragspliktige ikke overholder samværsavtalen, vil det være naturlig for ham/henne å legge fram uttalelser/bekreftelser fra hans/hennes familie eller andre privatpersoner som kjenner godt til forholdet. Arbeids- og velferdsdirektoratet vil understreke at slike uttalelser/bekreftelser ikke er tilstrekkelig til å oppfylle beviskravet. Det vil være vanskelig for NAV å vite om en privatperson er en slektning/venn eller en nøytral utenforstående. Bevisene må komme fra nøytralt hold. I praksis vil det si fra offentlige eller private instanser som barnehage, skole og lignende. Et eksempel kan være der bidragsmottakeren legger fram dokumentasjon fra barnehagen/skolen om at det er hun/han som kjører og henter barnet i barnehagen/skolen på tidspunkter da barnet i henhold til samværsavtalen/-avgjørelsen skulle vært hos den bidragspliktige. I et slikt tilfelle må det kunne anses at beviskravet er oppfylt. NAV må i alle tilfeller foreta en konkret vurdering av de opplysningene/bevisene som bidragsmottakeren legger fram. Eventuelt kan et nøytralt bevis som alene kan virke litt for svakt, kunne forsterkes med andre bevis slik at opplysningene sett under ett anses tilstrekkelig til å bli avgjørende i saken. De sistnevnte bevisene må da ikke være svekket av motbevis fra den andre parten. Selv om det er bidragsmottaker som har bevisbyrden, så har NAV en selvstendig plikt til å opplyse saken så godt som mulig før vedtak fattes, jf forvaltningsloven § 17 første ledd. NAV plikter derfor å be bidragspliktige redegjøre for samværet. Dersom bidragspliktige ikke er villig til å forklare seg om samværet etter direkte spørsmål fra NAV, vil det i bevisvurderingen tale i vedkommende disfavør I mange saker vil situasjonen være slik at en part ikke klarer å legge fram gode nok bevis til å oppnå det vedkommende ønsker. Det er et faktum som arbeids- og velferdsetaten må forholde seg til, og vedtak må da bli gjort ut fra hvordan saken står. Det er partene selv som har ansvaret for å legge fram avtaler eller eventuelle avgjørelser som beskriver den faktiske situasjonen med hensyn til samværet. Om du har feks sms eller annen skriftlig dokumentasjon som også viser at far ikke har samværet, så legger du også med det. Anonymkode: fa48b...3b7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:24 #4 Del Skrevet fredag kl 14:24 Jeg fikk en erklæring fra fastlege og skole som beskrev samværet + kopi av barnets kontoutskrift som viste at barnet brukte kortet sitt i min kommune når det skulle vært samvær (vi bor i forskjellige kommuner). Dette var godt nok for nav og jeg fikk medhold på samvær som ikke stemte med samværsplan. Anonymkode: 11c70...006 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:14 #5 Del Skrevet fredag kl 15:14 Det er ett barn og fire dager det gjelder. Ikke se deg blind på det, la den fare. Men jeg ville bedt om ny beregning basert på de andre opplysningene. Usikker på hvordan Airbnb teller inn, da. Anonymkode: e442e...561 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:34 #6 Del Skrevet fredag kl 15:34 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det er ett barn og fire dager det gjelder. Ikke se deg blind på det, la den fare. Men jeg ville bedt om ny beregning basert på de andre opplysningene. Usikker på hvordan Airbnb teller inn, da. Anonymkode: e442e...561 Man kan leie ut for 10.000,- skattefritt, utover det er det skattepliktig. Airbnb rapporterer inn, så det legges mot inntekten hans. At han har kjøpt ny bil har ikke noe å si. Anonymkode: 5df2a...eb9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:02 #7 Del Skrevet fredag kl 18:02 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er ett barn og fire dager det gjelder. Ikke se deg blind på det, la den fare. Men jeg ville bedt om ny beregning basert på de andre opplysningene. Usikker på hvordan Airbnb teller inn, da. Anonymkode: e442e...561 Jeg skulle gjerne latt det fare. Men med 60.000 i privat bidragsgjeld som jeg nok aldri ser noe av, fordi jeg var dum og naiv nok til å tro at han ønsket å bidra til barna, før det gikk så langt at jeg måtte få nav til å kreve det inn. og med ett barn på 5. Året og et på 2. Året med regulering og behandling, og jeg selv snur på hver eneste krone for å få dekket tak over hodet, mat på bordet, klær på kroppen til hver sesong, tannbehandling (fy altså det er dyrt!) , fritidsaktiviteter, osv. Så er det faktisk vanskelig å la det fare. Det er ikke en gang en prinsippsak, men et nødskrik. Anonymkode: 30dc0...10e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:07 #8 Del Skrevet fredag kl 18:07 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg fikk en erklæring fra fastlege og skole som beskrev samværet + kopi av barnets kontoutskrift som viste at barnet brukte kortet sitt i min kommune når det skulle vært samvær (vi bor i forskjellige kommuner). Dette var godt nok for nav og jeg fikk medhold på samvær som ikke stemte med samværsplan. Anonymkode: 11c70...006 Eneste jeg har som dokumenterer det, er mail som jeg var skrevet når hun måtte bli hentet når samværene ble for vanskelige, og når samværene stoppet helt. Og bilder jeg har tatt når hun skulle vært på samvær. Hun har eget bankkort som hun bruker og vi bor i samme kommune. Skolebytte i august gjør at nye skolen ikke har noe info fra henne om hennes far, og fastlegen har vi ikke hatt kontant med. Anonymkode: 30dc0...10e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå