Gå til innhold

Mannen og jeg diskuterer, hva kaller dere det, og hvordan gjør dere det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg krakker potetene.

Anonymkode: aabcf...1cc

DET gjør jeg også! :D

AnonymBruker skrev (1 time siden):

...

Man knipser ikke en potet med mindre du skal fjerne den av tallerkenen... jeg kan knipse et hår av fatet, men en potet... nei.

...

Anonymkode: a0499...364

Å, nå så jeg for meg en pen resturant der gjestene knipser poteter så de fyker både hit og dit. Takk for dagens første gode latter :ler:

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når vi har middager med poteter, så er det enkelte middager der vi moser potetene før vi spiser og blander sausen inn, men vi kaller det forskjellige ting. Mannen sier at han skviser potetene, mens jeg sier knipser potetene. Hvem har rett, eller hva kaller andre det?🤷‍♀️😅

Anonymkode: 52e50...b1a

Knipser...! Den har jeg aldri hørt, ikke gir det helt mening heller, hadde blitt sliten i fingrene av å knipse potetmos 😅

Sier mose. 

Anonymkode: 4117d...fce

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

exictence skrev (2 timer siden):

Det heter vel generelt å mose poteter, men er det nøye hva man sier?

Det heter det på din dialekt, hos oss stauker vi potetene og kålrabi til stappe. 
Vi bor i et langstrakt land, der språket varierer. Har ikke folk sett på Linda Eides språksjov?

Anonymkode: dfcef...f98

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen sier kneppe poteter, jeg sier lage potetmos.

Om man bare presser de flate uten at det er en egen rett, slik dere gjør, ville jeg sagt mose. 

Og slik er det med en rekke begrep i husholdningen. Uten at det har ført til diskusjoner.

Det er noe østlandsk arroganse over alle som må vise til at det de mener er det eneste rette 😅

Anonymkode: 03bf2...2ca

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vokst opp med å si knipse potetene😅 Jeg vet at det nok ikke er det mest brukte ordet for det, men fremdeles er det altså ikke er noen andre som bruker det utrykket🙈😅

Haha! Gud bedre, kan dere ikke bare begge gå over til å si mose, da?!😆

(Mener du, TS, at du også kaller potetmos for potetknips? Burde jo det, hvis det skal være noe som helst logikk i det her..)

Anonymkode: cb4c8...bac

😂😂 Nei, men kanskje jeg skal begynne å kalle det for potetknips😂😂

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Et annet alternativ er jo at de helt slutter med å mose potetene i sausen - det er en uting! Så kan de finne noe annet å snakke om 😀

Anonymkode: 49c18...4ea

Nei, det er ikke en uting, det smaker best slik😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det heter det på din dialekt, hos oss stauker vi potetene og kålrabi til stappe. 
Vi bor i et langstrakt land, der språket varierer. Har ikke folk sett på Linda Eides språksjov?

Anonymkode: dfcef...f98

Elsker Linda Eide!! 
Ler så jeg griner noen ganger!!

Anonymkode: c6b8a...0cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her nord sier mange mose eller krakke 😉 . Men hva gjør det hva man sier? Det er handlingen og resultatet som betyr noe.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knipse blir i hvert fall helt feil. 1-0 til mannen din.

Anonymkode: 6460b...c80

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Når vi har middager med poteter, så er det enkelte middager der vi moser potetene før vi spiser og blander sausen inn, men vi kaller det forskjellige ting. Mannen sier at han skviser potetene, mens jeg sier knipser potetene. Hvem har rett, eller hva kaller andre det?🤷‍♀️😅

Mose,skvise.Ingen fasit på dette.

Anonymkode: 2aece...bd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, dette diskuterte vi da jeg fikk i barnehagen, og alle jeg kjente brukte ulike ord. De jeg husker er knase, krase og kneke. 

Tipper dette er et slikt ord der de fleste familier har sitt eget hjemmelagde ord når de snakker med små barn.

Som hva man kaller det når man går på do, hva man kaller kvinebryster (nusser, pupper, daier osv) og peniser (husker fremdeles legendariske tisselur og tissetass) . Uten sammenligning forøvrig. 

Anonymkode: 20ef5...97d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ingen av dere har «rett». Og dere «diskuterer» heller ikke. En diskusjon har som mål å dele meninger og perspektiver for med det å utvide egen og andres horisont. Som voksne er vi ikke dårlig emosjonelt regulerte barn i sandkassa - vi har ikke som mål å få «rett». Vi har som mål å utvikle oss.

Jeg kaller det «mose». Eller «mushe». Alternativt «skvusje». 
Du kaller det hva enn du vil. Men om du sier at du «knipser» poteter får jeg et indre bilde av deg som med fingrene proppelerer poteter bortover kjøkkengulvet. 

Muligens skulle dere bare laget potetstappe? ;) 

Anonymkode: 6997c...f65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg moser potetene, og knar dem inn i sausen.

Anonymkode: 95855...1d3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På en måte litt rørende at dere, som begge sier noe jævlig rart, har funnet hverandre. I den grad noen av dere tar mindre feil enn den andre er det mannen din. "Knipse" om å lage potetmos/-stappe er ren psykiatri.

Anonymkode: c9439...8f0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min dialekt sier vi «knerke» potetene 😄

Anonymkode: 59d76...c0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

princeofithilien skrev (3 timer siden):

Jeg har alltid sagt krøste potetene jeg... Har aldri tenkt over det, men kanskje det er et mer lokalt ord enn jeg visste? 😄

Når du sier det, så har jeg faktisk hørt det ordet. Er du fra Rogaland eller Agder kanskje? 

Anonymkode: f00b4...611

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knipse måtte jeg knise litt av. Ser liksom for meg voksne mennesker sikte nøye og knipse poteter på hverandre under middagen. 🤭 😆 

Vestlending her, vokst opp med å si moser/mosher potetene. Er helt enig i at det blir best om man har saus til 😁☺️ 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...