Gå til innhold

Når bør barnepass komme før fødsel?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Spørsmålet er; hvor mange dager før fødsel ville du fått besteforeldre på besøk som barnevakt før forestående fødsel( de jobber ikke og ønsker å hjelpe til). Vi har et barn fra før på 2/3 år som trenger barnepass når nestemann fødes. Vi har 2ulike besteforeldre som bor 4timer pluss unna oss. Forrige fødsel var 4 dager på overtid. Og regner med at neste fødsel starter rundt termin, selv om det ikke er noen garantier, selvfølgelig, men alt ser ut til å gå den veien. Vi har noen venner som kan være i backup dersom ikke besteforeldre er her når fødsel starter. Det skal sies at det kan bli litt slitsomt hvis de er her veldig lenge da vi ikke har et helt knirkefritt forhold, så jeg tenker kanskje maks en uke før? Hva er deres erfaringer/tanker? Noen som har vært i samme situasjon? 

Anonymkode: cd807...308

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg snakket med jordmor om det da vi var i tilsvarende situasjon. Og hun hadde selvsagt ikke noen fasit, men sa at statistisk sett kunne vi regne med at babyen kom til samme tid som sist +/- en uke. Vår eldste ble født 40+0, så besteforeldrene kom en uke før det. Nr. to kom 40+3, så de ble altså oss hos ei god stund, og det rimelig slitsomt for meg, må jeg innrømme. Men veldig fint for kommende storesøster. Hun var godt vant til å ha besteforeldrene der, og helt trygg på at mannen og jeg dro av gårde da jeg skulle føde. Så alt i alt funket det veldig fint :) 

Anonymkode: 56c2f...26c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første kom 42+3 og andre kom 41+2. 

Regner med 4 timer er nok å reagere på når de første tegnene kommer. Å bo sammen en uke innen fødsel blir du bare sliten av. 

Anonymkode: 21ceb...41b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde bedt de sette seg i bilen når du var sikker på at riene er reell. Er jo bare fire timer unna så hvis det blir rask fødsel har du jo venneparet/bhg. 

hadde aldri orket å ha de der før den tid. 

Anonymkode: 71fd4...ac9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde venta til jeg trodde fødselen skulle starte, selv om jeg hadde styrtfødsel sist. For min del hadde det vært så stressende å skulle hatt svigers i hus at jeg hadde ikke klart å slappe av slik man bør prøve på før fødsel. Mine egne foreldre kunne jeg nok tolerert mye mer, men hadde nok fremdeles sjansa på at gode naboer kan være barnevakt i 4t+ og sagt til de mest kompetente og ansvarsbevisste besteforeldrene at de må være parat på en times varsel til å komme i perioden 1uke før og etter termin. Alt annet enn det er vanskelig å planlegge for, syns jeg. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har nærmeste familie 5 timers kjøring unna. Vi bare sørga for at de hadde sin "fødebag" klar (dvs. det de trenger for å være hos oss noen dager), og så ga vi beskjed da tegnene kom, dvs. da riene begynte å komme (dog ikke regelmessige). 

Da heiv de seg rundt og startet kjøreturen kort tid etter.

Sykehuset vårt ligger 1,5 timer unna oss. 

Det kommer jo an på hva som gir deg mest ro, men som regel har man en del timer på seg fra de første tegnene til man må reise på sykehuset. Også med andremann.

Nå er jeg en person som tenker at ting stort sett går greit, men du må kjenne på hva som gir deg mest ro (og om det er mulig for de som skal være barnevakt at de potensielt kan bli sittende på stand by i mange dager før fødsel dersom fødsel lar vente på seg). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var i samme situasjon. Besteforeldre ønsket å hjlepe til men de bor 500 km unna (7t biltur). Og jeg hadde prematurt styrt fødsel for første gang 35+5 så var veldig redd at dette skulle skje for tidlig igjen. Så vi hadde 4 forskjellige venner som backup 😅 men svigerfar kom til oss på slutten av uke 37 (37+6) og jeg fødte 39+5 Så han bodde hos oss i nesten to uker 😅 vi har meget godt forhold og han heldigvis har ubegrenset dager med hjemmekontor. Men det ble mye likevel. Men jeg er så glad for at det var ham! Det ble styrtfødsel igjen og måtte vi vente på noen som skulle komme når fødsel begynner, hadde jeg nok født hjemme 😅🙈 vi dro til sykehuset med en eneste gang vannet gikk og ungen var ute 2,5 timer etter. 

Anonymkode: f688c...756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg snakket med jordmor om det da vi var i tilsvarende situasjon. Og hun hadde selvsagt ikke noen fasit, men sa at statistisk sett kunne vi regne med at babyen kom til samme tid som sist +/- en uke. Vår eldste ble født 40+0, så besteforeldrene kom en uke før det. Nr. to kom 40+3, så de ble altså oss hos ei god stund, og det rimelig slitsomt for meg, må jeg innrømme. Men veldig fint for kommende storesøster. Hun var godt vant til å ha besteforeldrene der, og helt trygg på at mannen og jeg dro av gårde da jeg skulle føde. Så alt i alt funket det veldig fint :) 

Ts her. Takk for  alle svar. Mange gode betraktninger og tips! Med tanke på min følelse av trygghet før fødsel, så heller jeg mot at de/ min mor bør komme en liten uke før. Som du sier så blir da det en fin overgang for barnet som skal passes. Jeg tror at hvis jeg ikke føler at barnet mitt har barnevakten på plass så kan det hende at det «blokkerer» for start på fødsel. Er viktig for meg å vite at ting er på plass;) litt glad i kontroll. Samtidig så var ikke fødselen veldig rask forrige gang, så det skal nok gå bra å få barnevakt hit innen vi må inn på sykehuset:) det som stresser meg litt er at barnet våkner en del om natten og vil alltid sove inne hos oss. Og har veldig separasjonsangst. Vi får bare jobbe for at de blir godt kjent i tiden fram mot termin. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bor besteforeldrene 3 timer unna. De satte seg i bilen da vi ringte, jeg var en uke over termindato, så bagen var pakket for lenge siden, så kom en venn av oss og passet i en liten time før de kom. Eldste møter både besteforeldre og vennen ofte, så det var ikke noe problem. Fødte raskt, så pappaen var hjemme neste morgen.

Jeg liker dem, men hadde ikke orket å ha noen boende før fødselen, jeg var utslitt. Kanskje få kortere besøk over helgen av besteforeldre fremover hvis de trenger å bli kjent? 

Anonymkode: 11905...176

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her venta vi til ei uke etter termin. Barnet ble født dagen etter barnepasset kom. Noe risikabelt, men hadde ikke annwt valg

Anonymkode: 30dcf...4f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke hatt mine egne foreldre boende en natt engang. Bruk venner, heller. Den ekstra byrden av aldrende, eskalerende irrasjonelle individer på besøk oppå høygravid og nettopp født? Nei, bare - nei.

Alternativt fikk far bli hjemme. Det er også et vesentlig å foretrekke alternativ.

Hva du gjør vet ikke jeg. Du får velge det minste ondet.

Anonymkode: 650cd...6af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har svigers i samme by, men de skal på en lenge planlagt reise og kommer hjem to uker før termin. Jeg tror ingenting på at jeg føder mens de er borte, gikk over termin sist, men vi må ha en plan. Mine foreldre bor 7 timer unna. Min foreløpige plan er at vi har en venninne som backup som kan hente i bhg/passe eldstemann, mens pappa, som er pensjonist, hiver seg på første fly. I verste fall kan det gå en halv dag før han kommer seg hit, men venninna vår bor relativt nær oss og kan fikse pass. Pappa har tilbudt seg å komme og være her, men selv om vi har et veldig bra og ukomplisert forhold så blir det lenge om han skal være her i to uker, for så å også være noen dager etter ungen er født. Så tror vi kjører den andre planen.  

Anonymkode: 4f791...9f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ts her. Takk for  alle svar. Mange gode betraktninger og tips! Med tanke på min følelse av trygghet før fødsel, så heller jeg mot at de/ min mor bør komme en liten uke før. Som du sier så blir da det en fin overgang for barnet som skal passes. Jeg tror at hvis jeg ikke føler at barnet mitt har barnevakten på plass så kan det hende at det «blokkerer» for start på fødsel. Er viktig for meg å vite at ting er på plass;) litt glad i kontroll. Samtidig så var ikke fødselen veldig rask forrige gang, så det skal nok gå bra å få barnevakt hit innen vi må inn på sykehuset:) det som stresser meg litt er at barnet våkner en del om natten og vil alltid sove inne hos oss. Og har veldig separasjonsangst. Vi får bare jobbe for at de blir godt kjent i tiden fram mot termin. 

Min første fødsel fra vannet gikk til baby var ute tok 40 timer, men andre fødsel ble styrtfødsel. Fra vi kom oss til sykehus og baby var ute tok det 2 t og 45 minutt ca. Så tror du gjør rett i å ha barnevakt som bor 4 timer unna på plass i god tid før fødsel, for du vet aldri hvordan det blir nå🙈 masse lykke til🥰

Anonymkode: ddac3...f89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det kan hende tryggheten for deg og for eldstebarnet veier godt opp for at det er slitsomt å ha besøk og at relasjonene ikke alltid bare er enkle da. Du kjenner best på det selv. Jeg tenkte en god del på dette med at det er bra for barna mine, det å ha besteforeldre som ønsker å stille opp slik, selv om noe i meg hadde veldig lyst til å sende de av gårde. 

For vår del, hadde det blitt taxi/ambulanse til føden alene mens mannen ble hjemme med storesøster dersom besteforeldrene ikke hadde vært der. Men vi visste godt om at det var et sannsynlig alternativ, da første fødsel tok 4 timer fra første tegn, og vi har en times reisevei til føden. Besteforeldrene hadde ikke rukket frem.

Andre gang tok det 2 timer fra vannet gikk i to-tiden på natten. Vi hadde flere som gjerne ville stille opp, og sa seg villig til å være beredskap om natten, men det kjentes ikke aktuelt med en toåring som også våknet en del om natten og hadde separasjonsangst. Siden jeg startet ganske rett på med tette rier, hadde det nok blitt ambulanse til føden om ikke besteforeldrene var der, og det hadde ordnet seg det og. Men både mannen og jeg er veldig glade for at han fikk være med på fødselen til lillesøster også.

Lykke til med resten av svangerskapet, og med fødel ❤️  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...