Gå til innhold

Kutyme på Finn... ang bud og kommunikasjon med selger

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg kontaktet en selger og la inn et bud på en vare i går formiddag. Men selgeren har ikke svart. Nå har jeg sett samme vare for den prisen hos en annen selger, og ønsker å kjøpe der. Men kan den første selgeren finne på å svare etter noen døgn og holde meg til det første budet jeg la inn? Er det forpliktende når jeg skriver at jeg byr 500 kroner, og ikke hører noe? Hvor lang tid skal man vente på at en selger svarer?

Anonymkode: 9345e...c12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare skriv at du trekker budet pga manglende svar 

Anonymkode: 46eb9...54a

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

et bud er bindene, og en muntlig avtale er like bindene som en skriftlig,  her er  avtalen skriftlig vil jeg tro.

du har inngitt et bud, og det er bindene til noe annet er avtalt, som over sier kan en trekke budet, aller helst burde en tatt et forbehold i budet, alla noe som "budet er gjellende i 24 timer" eller noe slikt, 

det er mange "knotehuer" på finn og andre steder. som ikke følger opp, og av og til lager kvalm. 

Send vedkommende en melding på samme sted du la inn bud, og fortell at du trekker budet da du ikke har hørt noe på xx dager.

Endret av Handerrefyren
retting
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv at du nå har funnet samme vare hos annen selger og ikke lenger er interessert. Da gir du en mer direkte konsekvens på treghet. Jeg pleier å svare alle bud ganske raskt, men kjenner jeg egentlig ønsker å ignorere skambud. Noen annonser har tydelig beskjed om at kun seriøse henvendelser besvares. Da tenker jeg at pruting er useriøst. 

Anonymkode: 5ddbc...480

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handerrefyren skrev (2 minutter siden):

et bud er bindene, og en muntlig avtale er like bindene som en skriftlig,  her er  avtalen skriftlig vil jeg tro.

du har inngitt et bud, og det er bindene til noe annet er avtalt, som over sier kan en trekke budet, aller helst burde en tatt et forbehold i budet, alla noe som "budet er gjellende i 24 timer" eller noe slikt, 

det er mange "knotehuer" på finn og andre steder. som ikke følger opp, og av og til lager kvalm. 

Send vedkommende en melding på samme sted du la inn bud, og fortell at du trekker budet da du ikke har hørt noe på xx dager.

Dette gjelder ikke om man legger inn bud via «Fiks ferdig» på Finn. Da har man mulighet for å trekke budet innen en frist selv om det er skriftlig. Man trenger heller ikke å begrunne hvorfor. Å gi en tidsfrist uoppfordret gjør det enda mer bindende om man da skulle finne en annen vare like etterpå. Det hadde ikke jeg gjort. 

Anonymkode: 5ddbc...480

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Bare skriv at du trekker budet pga manglende svar 

Anonymkode: 46eb9...54a

Takk, gjorde dette. :)

Anonymkode: 9345e...c12

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fint at du er ryddig!

Har opplevd mange henvendelser på Finn av typen «Jeg kjøper denne», hvor jeg har svart bekreftende innen én time, men hvor kjøper så har «ghostet» totalt. Kjipt, men aner ikke akkurat hvordan jeg skulle gått frem for å holde dem til budet sitt.

Anonymkode: 91bf1...f1a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...