Gå til innhold

Bekledning for sykling til jobb, vinter

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Idag var det for første gang minusgrader da jeg syklet til jobb, og jeg merker jeg må jobbe litt med bekledningen. Turen tar ca. 40 minutter en vei, og jeg prøver å ikke komme dryppende svett på jobb (skifter bare klær, har ikke mulighet til dusj). 

Brukte Gore-Tex-joggesko (New Balance Nitrel) med ullsokker i, og det ble alt for kaldt. Hvilke sko kan være gode og varme å sykle med, uten at det er vinterstøvler eller sykkelsko? 

Brukte også skihansker, men det ble for kaldt, så måtte bytte til polvotter nesten med en gang, og det er jo ikke helt ideelt. Noen tips til gode hansker som holder til en sykkeltur i minusgrader? 

Brukte ellers ullundertøy, tynn boblejakke og vindtett jakke og bukse + tynn lue og hals, og det fungerte ganske greit. 

Anonymkode: 752e1...710

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På hendene har jeg pleid å bruke sånne krabbe-hansker, altså skihansker med to og to fingre sammen. Også har jeg hatt tynne ullvanter inni (devold bl.a har  Wool-linere, som er ment til å ha inni andre hansker). 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Jenny*

40 minutter sykkeltur er egentlig ganske langt, og kanskje også veldig varierende med opp og ned? Det er ca 12 km? Kanskje du ikke kan få i pose og sekk, men heller må satse på å varme deg når du kommer fram. 
Føttene er mitt svake punkt også, jeg har ikke funnet noe godt svar på det, jeg heller. Kanskje jeg må strikke et par gammeldagse raggsokker i rein ull, men jeg har kortere jobbvei enn deg, og hos meg er det regn og vind som er problemet. Kjøpeullsokker inneholder plastikk for å holde.
Men på hendene har jeg strikka to par votter i tykt, ubehandlet ull, som jeg putter inni hverandre. Det høres klumpete ut, men det fungerer godt mht til bremsene. Anbefales. 

Som nevnt med kjøpesokkene er det en god idé å holde seg unna kjøpte produkter, og enten strikke selv eller bestille fra strikkende familiemedlemmer (som du vet bruker ren ull). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Jenny* skrev (13 minutter siden):

40 minutter sykkeltur er egentlig ganske langt, og kanskje også veldig varierende med opp og ned? Det er ca 12 km? Kanskje du ikke kan få i pose og sekk, men heller må satse på å varme deg når du kommer fram. 
Føttene er mitt svake punkt også, jeg har ikke funnet noe godt svar på det, jeg heller. Kanskje jeg må strikke et par gammeldagse raggsokker i rein ull, men jeg har kortere jobbvei enn deg, og hos meg er det regn og vind som er problemet. Kjøpeullsokker inneholder plastikk for å holde.
Men på hendene har jeg strikka to par votter i tykt, ubehandlet ull, som jeg putter inni hverandre. Det høres klumpete ut, men det fungerer godt mht til bremsene. Anbefales. 

Som nevnt med kjøpesokkene er det en god idé å holde seg unna kjøpte produkter, og enten strikke selv eller bestille fra strikkende familiemedlemmer (som du vet bruker ren ull). 

11 km, må opp og ned en høyde ca. på midten, så det er ganske varierende ja. Alltid litt kald før jeg kommer til oppoverbakken, da blir jeg varm i kroppen - men ikke nødvendigvis på fingre og tær. Her er definitivt også regn og vind en utfordring (bor i Stavanger), men det er som regel varmere da, så føler jeg har ok bekledning for det scenarioet. Men idag da det var frost var det annerledes 😮‍💨

Jeg prøver å forsikre meg om at ullsokkene jeg kjøper ikke inneholder for mye annet enn ull, men må kanskje bli enda mer kresen og legge litt penger i det. Men jeg sliter med å finne sko som er varme som ikke er vinterstøvler, vil helst ikke ha noe med høyt skaft. Ellers høres jo ullvott inni en vindtett vott kanskje ut som om det er verdt å prøve ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Jenny*
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

11 km, må opp og ned en høyde ca. på midten, så det er ganske varierende ja. Alltid litt kald før jeg kommer til oppoverbakken, da blir jeg varm i kroppen - men ikke nødvendigvis på fingre og tær. Her er definitivt også regn og vind en utfordring (bor i Stavanger), men det er som regel varmere da, så føler jeg har ok bekledning for det scenarioet. Men idag da det var frost var det annerledes 😮‍💨

Jeg prøver å forsikre meg om at ullsokkene jeg kjøper ikke inneholder for mye annet enn ull, men må kanskje bli enda mer kresen og legge litt penger i det. Men jeg sliter med å finne sko som er varme som ikke er vinterstøvler, vil helst ikke ha noe med høyt skaft. Ellers høres jo ullvott inni en vindtett vott kanskje ut som om det er verdt å prøve ☺️

Ok, jeg sykler også i Stavanger. 
Stort sett bruker jeg lave gummistøvler eller gortex-sko. Si ifra hvis du finner noe alternativ. Eller bli gründer 👍🏼 Jeg sykler lange turer i Rogaland, og blir kald på føttene, uansett. 
Eller det kommer noen smartinger til tråden seinere i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykler også i Stavanger. Følger for tips! 

På hendene bruker jeg skinnvotter kjøpt på apoteket, de syns jeg gir godt nok grep på sykkel. Syns ikke noe annet enn votter duger dessverre. 

Jeg har ikke like lang vei som deg, så sliter ikke med beina men er likevel på jakt etter tips til sko. 

Mulig du bør ha et par sko som er større størrelse så du får plass til tjukke sokker uten at det er trangt? 

Hva slags sko bruker du når det regner da? Jeg sliter mer med det. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 22.11.2024 den 7.54):

Idag var det for første gang minusgrader da jeg syklet til jobb, og jeg merker jeg må jobbe litt med bekledningen. Turen tar ca. 40 minutter en vei, og jeg prøver å ikke komme dryppende svett på jobb (skifter bare klær, har ikke mulighet til dusj). 

Brukte Gore-Tex-joggesko (New Balance Nitrel) med ullsokker i, og det ble alt for kaldt. Hvilke sko kan være gode og varme å sykle med, uten at det er vinterstøvler eller sykkelsko? 

Brukte også skihansker, men det ble for kaldt, så måtte bytte til polvotter nesten med en gang, og det er jo ikke helt ideelt. Noen tips til gode hansker som holder til en sykkeltur i minusgrader? 

Brukte ellers ullundertøy, tynn boblejakke og vindtett jakke og bukse + tynn lue og hals, og det fungerte ganske greit. 

Du MÅ ha noko som er vindtett på føtene, det hjelper ikkje med ekstra ullsokkar. Sjølv har eg nokre sko i skinn som eg brukar med tynne ullstrømper i. 

Anonymkode: f8b33...caa

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg sykler også i Stavanger, men på elsykkel, så det er kanskje litt lettere pga mindre variasjon i kroppstemperatur, så jeg kan bruke dunjakke.

Men uansett, det som er likt for alle syklister, i følge min mann, som sykler mye her i byen, er at hovedproblemet er ekstremitetene - hender, føtter og hode - og det eneste som hjelper på bena er skotrekk. På hodet kan man ha en hjelmlue under hjelmen, eller en sånn balaklava som Janus har, med "gitter" foran fjeset.

Anonymkode: e8cc0...eb5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

issoras skrev (På 23.11.2024 den 15.56):

Sykler også i Stavanger. Følger for tips! 

På hendene bruker jeg skinnvotter kjøpt på apoteket, de syns jeg gir godt nok grep på sykkel. Syns ikke noe annet enn votter duger dessverre. 

Jeg har ikke like lang vei som deg, så sliter ikke med beina men er likevel på jakt etter tips til sko. 

Mulig du bør ha et par sko som er større størrelse så du får plass til tjukke sokker uten at det er trangt? 

Hva slags sko bruker du når det regner da? Jeg sliter mer med det. 😅

Jeg bruker Gore-Tex joggesko når det regner. Blir likevel litt våt på sokken når regner renner ned fra buksa og oppi skoen, men skifter til tørre klær når jeg kommer frem så det går greit 😅 En kollega av meg på elsykkel har ankelhøye goretex med regnbuksa over, men det tror jeg ikke at jeg orker. 

Helt enig i at det er vindtett som gjelder (har det overalt ellers på kroppen), og der er tydeligvis ikke Gore-Tex godt nok selv om de ellers er ganske tette. Mulig jeg må se på skotrekk ja.

Men godt å se det ikke bare er meg som innflytter som til tider sliter med bekledning i den byen her 😂 Idag var motvinden problemet fra Storhaug til Forus, det tok 10 minutter lenger enn vanlig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker elsykkel og bor et kaldere sted. Bruker alltid 2 lag votter når det er mange minus. I år har jeg bestilt "barmitts" men ikke fått de enda. 

Sykler med store lette  vinterstøvler, men antagelig er de for varme i Rogaland. Hva med dock boots om du ikke er avhengig av feste til pedal?

Anonymkode: bf6e2...d32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VInterstøvler må du vel ha når det er kaldt? Gummistøvler og tynne goretexsko - da er det ikke rart at man fryser, det hadde du gjort om du måtte gå også. Du kan jo kjøpe sånne barnevintergummistøvler - cherrox eller dockboots?

Jeg har skallovertrekk til støvler/sko, de settes utenpå skoene. Veldig praktisk! De er nesten som disse, men er nok kanskje litt bredere slik at de passer til både mye klær og støvler: https://birk.no/no/articles/2.444.52953/gripgrab-skoovertrekk-dryfoot-2-vanntett-everyday-sort

Jeg bruker varme votter (a la skivotter) når jeg sykler på vinteren. Tar de av ved behov. Ønsker meg sånne som sitter fast på styret, så kan jeg ha tynnere votter på hele tiden.

Hilsen Oslo

Anonymkode: 3203f...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bruker elsykkel og bor et kaldere sted. Bruker alltid 2 lag votter når det er mange minus. I år har jeg bestilt "barmitts" men ikke fått de enda. 

Sykler med store lette  vinterstøvler, men antagelig er de for varme i Rogaland. Hva med dock boots om du ikke er avhengig av feste til pedal?

Anonymkode: bf6e2...d32

jeg kjøpte barmitts i fjor, men kommer til å selge dem. Likte ikke at dekket over både ringeklokke, sykkelcomputer og bremser....

Anonymkode: 1be84...018

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...