Gå til innhold

Legen sendte meg svar fra ultralyd men jeg skjønner ingenting

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Var hos en annen lege da min lege hadde lang ventetid, og denne legen sendte meg på noe ultralyd. Svaret er kommet og jeg måtte mase litt på om å få svar. Svaret jeg har fått av denne legen som henviste meg er det samme svaret som sykehuset sendte, det er et språk jeg ikke skjønner og utrykk. 😵‍💫

Fastlegen pleier alltid å sende meg svar på en undersøkelse jeg har tatt på språk jeg skjønner. Men her skjønner jeg ingenting pluss at det står noe om lungene i svaret og jeg er skikkelig nervøs for jeg vet ikke hva det betyr.

Bør jeg ringe legekontoret og di til dem at jeg ikke skjønner noe av svaret og at legen skal sende meg svar på nytt? De sa til meg sist gang at det er legen som henviste meg skal sende meg svar og ikke fastlegen. Og nå er fastlegen min på ferie.

Bør jeg ringe tror dere?

.

Anonymkode: 24a9d...e01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klart du bør ringe. Ingenting å lure på, det. De skal selvsagt fortelle deg hvordan det står til på et språk du forstår.

Men det er ikke sikkert du må til legen for å få ordnet det. Kan godt hende helsepersonellet i resepsjonen på legekontroet eller andre som forstår språket kan "oversette" for deg.

Anonymkode: a226c...8e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Klart du bør ringe. Ingenting å lure på, det. De skal selvsagt fortelle deg hvordan det står til på et språk du forstår.

Men det er ikke sikkert du må til legen for å få ordnet det. Kan godt hende helsepersonellet i resepsjonen på legekontroet eller andre som forstår språket kan "oversette" for deg.

Anonymkode: a226c...8e6

Sist gang jeg ringte så sa kontordama at svarer er kommet men hun skjønner ingenting av de ordene så skulle legen sende meg svar men sendte visstnok det samme hun fikk. 🙄 Jeg blir så stressa og bekymret, når jeg må mase om det samme. Jeg ringer jeg så får jeg se, takk.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan for eksempel også spørre ChatGPT om det kan forklare det til deg på en lettere måte. Bare fjern personlig informasjon sånn i tilfelle. Det kan gi deg en god pekepinne, selv om du ikke bør ta svaret for god fisk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Var hos en annen lege da min lege hadde lang ventetid, og denne legen sendte meg på noe ultralyd. Svaret er kommet og jeg måtte mase litt på om å få svar. Svaret jeg har fått av denne legen som henviste meg er det samme svaret som sykehuset sendte, det er et språk jeg ikke skjønner og utrykk. 😵‍💫

Fastlegen pleier alltid å sende meg svar på en undersøkelse jeg har tatt på språk jeg skjønner. Men her skjønner jeg ingenting pluss at det står noe om lungene i svaret og jeg er skikkelig nervøs for jeg vet ikke hva det betyr.

Bør jeg ringe legekontoret og di til dem at jeg ikke skjønner noe av svaret og at legen skal sende meg svar på nytt? De sa til meg sist gang at det er legen som henviste meg skal sende meg svar og ikke fastlegen. Og nå er fastlegen min på ferie.

Bør jeg ringe tror dere?

.

Dette viser med full tyngde at pasienter ikke skal ha svar på undersøkelser tilsendt i sin helhet. 
Du har bedt om å få dette og har fått noe som skremmer deg til engstelse. Ja, ring legekontoret og bed dem forklare konklusjonen for deg. 
Skal legen oversette latin M.m. Til deg, må du regne med å betale en konsultasjonstakst. 

Anonymkode: e3d01...810

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er nok helsepersonell her som kan hjelpe deg å tolke 🥰

Anonymkode: a621d...afd

Det er ikke lov å utgi seg for å være helsepersonell her inne, ergo kan ingen tolke ts sine prøvesvar...

Anonymkode: 5f290...a80

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestill legetime og snakk med en av legene som kan forklare deg resultatet.

Anonymkode: 9a272...68b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det er ikke lov å utgi seg for å være helsepersonell her inne, ergo kan ingen tolke ts sine prøvesvar...

Anonymkode: 5f290...a80

Trenger ikke å være helsepersonell for å skjønne hva det står 

Anonymkode: 62f1b...ef3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Dette viser med full tyngde at pasienter ikke skal ha svar på undersøkelser tilsendt i sin helhet. 
Du har bedt om å få dette og har fått noe som skremmer deg til engstelse. Ja, ring legekontoret og bed dem forklare konklusjonen for deg. 
Skal legen oversette latin M.m. Til deg, må du regne med å betale en konsultasjonstakst. 

Anonymkode: e3d01...810

Trenger ikke være helhet, til punkt og prikke da, kan jo skrive kort info, om alt er normalt og slikt.

Dette er ikke sant, jeg har aldri måttet betale for det, tatt mange prøver, røntgen etc og lege. har alltid sendt meg svar, kort og godt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...