Gå til innhold

Bussbillett bot og app som ikke virker

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja det vet jeg, men når man ikke får kjøpt billett i appen så er det jo umulig å ha kjøpt billett på forhånd🤔

Ts

Anonymkode: 6d2d9...faa

Og det er jo nettopp da du går inn foran og kjøper av sjåføren 🤷‍♀️

Anonymkode: 6eb26...7b6

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TS her

Nå har ikke jeg opplevd at appen har klikket før, så jeg er ikke vant til å gå inn fremme for å kjøpe billett, og tenkte ikke på at det er det man skal gjøre.

Jeg skjønner godt at vektere får mange unnskyldninger daglig fra folk som sniker med vilje, men jeg synes de må se folk litt an.

Hvorfor skal jeg snike når jeg har lastet ned appen på telefonen min?

Jeg er en voksen kvinne som aldri har sneket, stjålet i butikker eller fått en bot før.

Jeg jobber som diakon og er superstreit ☺️

Du må da ha forståelse for at de ikke kan stole mer på folk som ser streite enn sjuskete folk...? Streite folk har antagelig bedre råd til å betale også. 

Du går på bussen uten gyldig billett. Betal boten og ta lærdom. 

Tom for strøm, app ned etc etc er de vanligste unnskyldningene i boka. 

Anonymkode: a00e7...1c3

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klag, stort sett vedlig enkelt å få medhold i klager på gebyr for manglende billett. Mitt inntrykk er de som har sneket bare sier ok, og godtar gebyret. Mens de andresom faktisk vil betale,tar seg bryet med å gå innom å klage.

Anonymkode: 182fe...4b6

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Og det er jo nettopp da du går inn foran og kjøper av sjåføren 🤷‍♀️

Anonymkode: 6eb26...7b6

Ja men jeg tenkte ikke på at det er en regel om at man må gå inn fremme for å kjøpe billett av sjåføren, for jeg har ikke opplevd at appen har sviktet før.🤷‍♀️ 

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

I appen jeg bruker må du aktivere billett 2 min før du går på bussen. Du kan ikke gjøre det mens du er på bussen. Hadde du gjort det før, så ville du oppdaget at du måtte gå inn foran for å betale. Er ikke døren åpen, banker du på og sjåføren åpner. Kjipt at appen ikke virket, men du burde ha oppdaget det før du gikk på bussen.

Anonymkode: 89d9a...bb0

Dette er jo helt urimelig, all den tid du aldri kan vite når bussen skal komme, og man av og til må løpe til buss/trikk/bane. Den hadde ikke holdt i HR for å si det slik. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som kritiserer kontrollørene, syns dere det er hyggelig at andre blander seg i jobben dere gjør? 

Jeg kjører mye kollektivt og opplever ofte kontroll og den unnskyldningen til ts har jeg hørt før. Jeg liker ikke å sponse snikere, så det er bra de blir tatt. 

Jeg er veldig glad for at det finnes vektere, særlig når politiet ikke har kapasitet til å komme. 

Ts får heller ta det som en lærdom og betal boten. 

Anonymkode: 6222f...b43

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Ja det vet jeg, men når man ikke får kjøpt billett i appen så er det jo umulig å ha kjøpt billett på forhånd🤔

Ts

Men hadde du prøvd kjøpe billett på forhånd så hadde du oppdaget at den ikke fungerte, og dermed kunne valgt gå inn foran. 

Jeg synes vi burde kreve at betaling på buss alltid kan og skal skje direkte via qr-kode montert på døren til enhver buss, uten å installere app, uten noe som helst fra «leverandøren». 

Men det er verken transportselskapet eller vokterne sin feil, det er inkompetente politikere som bestemmer slikt. Men altså burde det være lovpålagt å montere en at-kode på døra og busstoppet, den avkrevde deg 10 kroner for bybuss og noe mer om du skal krysse Norge, og så er alt i orden. Sier seg selv at det ikke funker når et selskap som driver med busser eller transport også skal kjøpe inn og spesifisere en app. Det har de jo ingen kompetanse på.

Anonymkode: dcc9e...6dd

Så når 20 stk står på busstoppet og skal på, så skal alle scanne en qr-kode, for å så velge betalingsmetode og se at det går igjennom, før de går inn på bussen? 
Litt av poenget med at man skal kjøpe billetter før ombordstigning er at det skal gå smidigere og at ikke alle bussene skal måtte vente på at alle passasjer skal betale på vei ombord. 

Anonymkode: 6abde...a00

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dere som kritiserer kontrollørene, syns dere det er hyggelig at andre blander seg i jobben dere gjør? 

Jeg kjører mye kollektivt og opplever ofte kontroll og den unnskyldningen til ts har jeg hørt før. Jeg liker ikke å sponse snikere, så det er bra de blir tatt. 

Jeg er veldig glad for at det finnes vektere, særlig når politiet ikke har kapasitet til å komme. 

Ts får heller ta det som en lærdom og betal boten. 

Anonymkode: 6222f...b43

Jeg hadde kanskje samme unnskyldning som en som sniker med vilje, men jeg snek ikke med vilje.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men hadde du prøvd kjøpe billett på forhånd så hadde du oppdaget at den ikke fungerte, og dermed kunne valgt gå inn foran. 

Så når 20 stk står på busstoppet og skal på, så skal alle scanne en qr-kode, for å så velge betalingsmetode og se at det går igjennom, før de går inn på bussen? 
Litt av poenget med at man skal kjøpe billetter før ombordstigning er at det skal gå smidigere og at ikke alle bussene skal måtte vente på at alle passasjer skal betale på vei ombord. 

Anonymkode: 6abde...a0

Jeg pøvde å kjøpe billett på forhånd mens jeg stod på busstoppet, men appen fungerte ikke.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reign skrev (36 minutter siden):

Dette er jo helt urimelig, all den tid du aldri kan vite når bussen skal komme, og man av og til må løpe til buss/trikk/bane. Den hadde ikke holdt i HR for å si det slik. 

Enig, man kan aldri stole på at bussen kommer når den skal. Bussen kan jo fort være feks 20 min forsinka. 

Anonymkode: 32978...a60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reign skrev (39 minutter siden):

Enig, man kan aldri stole på at bussen kommer når den skal. Bussen kan jo fort være feks 20 min forsinka. 

Man har da bussrute så det er lett å kjøpe billett minst to minutter før bussen skal være der. Og selv om den er forsinket så er slike billetter gyldige i 1-2 timer.

Anonymkode: 588ab...58b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det synes jeg.

Bedre enn at de blir trakassert av tyttebærpoliti på en makttrip. 

Jeg sponser gjerne de som sniker, og har gått i bresjen mot de ufine vekterne utallige ganger. 

Alle veit at det var stopp på Politihøgskolen og det kommer tydelig frem hvorfor i møte med mennesker. 

Er en glede å doble ekstra med billett, så snikere får gått av. Og jeg roper alltid ut og advarer om det er kontroll på bussen. 

Anonymkode: b434d...c2c

Ok. Blir litt off-topic dette. Har skjønt du er imot hele vekterbransjen. 
Men jeg skal love mange skulle klagd om alle vekterne forsvant over natten.
Siden Norge har begrenset med patruljerende politi. De må prioritere offentlig sted. 
Da ville vi hatt ville tilstander på bussterminaler, togstasjoner, kjøpesentre, T-banestasjoner etc med ruspåvirkede folk som plaget andre folk med utagering. Du ville også fått en mer hyppig forekomst av tyveri fra butikker i tillegg til lommetyverier på disse stedene. Noe som selvfølgelig ville spredd utrygghet ute blant folk. 
Angående trakassering.
En vekter har ingen adgang til bruk av fysisk makt utover det enhver annen privatperson har adgang til. Noe som betyr man kun kan bruke fysisk makt ved selvforsvar eller holde tilbake en person mens man venter på politiet dersom man ser de har gjort en kriminell handling (§  176 i straffeprosessloven)

Anonymkode: fc57d...d67

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regelen er at man skal ha aktiv billett i appen før man går på bussen. At du prøver å aktivere den idet du går ombord eller allerede har gått inn døren er for sent og ses på som forsøk på å snike. Hadde du fulgt dette hadde du oppdaget at appen din klikket tidsnok til å gå inn foran for å kjøpe billett, ev vente på neste buss. En billett er gyldig en time etter at den er aktivert, så det er ingen unnskyldning for å gjøre det idet bussen er der.

Så her har du dessverre gjort en dyr tabbe, du kan klage, men har igrunn ingen sak. Strengt kanskje, men når de møter så mange forskjellige unnskyldninger  for å ikke ha kjøpt billett i løpet av en dag, må de sette grensen ett fast sted. Spesielt nåe den grunnen du kom med er en av de mest brukte.

Anonymkode: 03b8c...f2b

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maskinfører skrev (7 timer siden):

Ja du bør  klage vektere er vel de som ikke kom inn på politihøyskolen ?  Så de må  herse med folk som vektere l stedet 

Tyttebærpoliti.🔴🔴🔴

Anonymkode: 0d9e2...06a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Man har da bussrute så det er lett å kjøpe billett minst to minutter før bussen skal være der. Og selv om den er forsinket så er slike billetter gyldige i 1-2 timer.

Bussbill jeg kjøper er gyldig 1 time. Hvis bussen er forsinka la oss si 20 min og jeg skal videre med annen buss, er det ofte at bill er utløpt. Så jeg kjøper aldri før jeg ser bussen komme gitt.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som diakon og er superstreit ☺️

Hva har jobben din med saken å gjøre? Faren vår er prest, men har likevel misbrukt både meg og søsteren min og mishandlet moren vår på det groveste. 

Anonymkode: c0a70...029

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tyttebærpoliti.🔴🔴🔴

Anonymkode: 0d9e2...06a

Hehe. Morsom den. Den som fant opp utrykket må ha vært veldig glad i tyttebær. Det var fra den tiden Securitas var enerådende i vekterbransjen i Norge. Securitas er stolte av tyttebæremblemet sitt. Nesten like stolte som politiet er stolte av sitt riksvåpen? 🔱

Anonymkode: fc57d...d67

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg pøvde å kjøpe billett på forhånd mens jeg stod på busstoppet, men appen fungerte ikke.

TS

Greit nok det, men da har du tre alternativer:

1. Stå over den bussen inntil du får orden på billetten din.

2. Gå inn foran og betale hos sjåføren (hvis du befinner deg et sted det er mulig).

3. Ta sjansen og gå inn bak, fikle med telefonen for å få til å kjøpe billett, og ta konsekvensen hvis du ikke får det til – slik du i dette tilfellet måtte.

Tar ikke stilling til om du snek eller ei, men saken er ganske enkel: DU har ansvar for å ha gyldig billett når du går inn der du gjør, ingen andre. Du er voksen. Da vet du at handlinger potensielt har konsekvenser. Du tapte i dette tilfellet. Suck it up, betal og gå videre i livet.

Anonymkode: c163d...fe3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Bussbill jeg kjøper er gyldig 1 time. Hvis bussen er forsinka la oss si 20 min og jeg skal videre med annen buss, er det ofte at bill er utløpt. Så jeg kjøper aldri før jeg ser bussen komme gitt.

Men da har du kjøpt før du går på bussen, som var hva som ble kritisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts

Da skulle du ikke gått på bussen heller, uten å ha fått kjøpt gyldig billett på holdeplassen/stasjonen. Det er reglene. Ikke gå ombord uten gyldig billett.

Skjønner at du selv mener du har et ærlig ansikt når du sier kontrollørene skulle "se folk litt an". ALLE slags folk sniker og er uærlige. Alle slag! 

At man har lastet ned appen har jo ingenting å si for hvorvidt du har planer om å ikke kjøpe billett eller snike eller ei. Den kan jo alle laste ned gratis og vifte med til kontrolløren om det skulle hatt noe å si? Så det argumentet ditt skjønte jeg ikke. Jeg har appen til mitt transportselskap der jeg bor, og har hatt det i årevis, men jeg kunne gått ned og sneket en tur til byen på bussen nå uansett.

Skjønner at det er kjipe penger å betale, når du selv mener du hadde intensjoner om å få kjøpt billett.

Anonymkode: 828b9...d6f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...