Gå til innhold

Spørsmål ang. ADHD på barn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en case med min 12 år gammle sønn. Han har hele livet sitt vært en veldig aktiv gutt liker fysisk aktivitet og liker og jobbe sammen med oss foreldre på gården, han sliter med og sitte stille på skolebenken og han fikk nylig diagnosen dysleksi, siden han har litt problemer med enkelte fag, det vil si, bare på skolen og ikke hjemme når vi fjør lekser, bare for og være kortfattet. Skolen mener jeg bør reise til legen for og utredes for ADHD i tilegg. Jeg personlig syns ikke han viser tegn til dette, og jeg er redd for att dette fort kan bli en unnskylding , og att hvis han får denne diagnosen, att det da kan bli vondt værre. Er ett par andre i klassen hans som bli mobbet for akkurat dette. Føler att systemet bare slenger ut diagnoser i hytt og gevær, men det er min mening. I tilegg føler jeg att de ser meg på som en dårlig forelder, da de sier att det blir tilrettelagt for han osv. Osv. Men jeg er livredd for att dette kan snu i en negativ retning. Hva tenker dere ? 

Anonymkode: 20a77...3d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du føler en mening om systemet?

Det er vanligvis en ganske grundig prosess før det settes noen diagnose, altså.

Hvorfor mener skolen han kan ha ADHD? Hvilke symptomer på ADHD mener du han ikke har? 

Til syvende og sist er det jo opp til dere foreldre. Dere risikerer de tingene du nevner, men dere risikerer også en gutt som får en diagnose senere og blir bitter på dere for mye strev oppover. 

Anonymkode: f0c10...108

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg har en case med min 12 år gammle sønn. Han har hele livet sitt vært en veldig aktiv gutt liker fysisk aktivitet og liker og jobbe sammen med oss foreldre på gården, han sliter med og sitte stille på skolebenken og han fikk nylig diagnosen dysleksi, siden han har litt problemer med enkelte fag, det vil si, bare på skolen og ikke hjemme når vi fjør lekser, bare for og være kortfattet. Skolen mener jeg bør reise til legen for og utredes for ADHD i tilegg. Jeg personlig syns ikke han viser tegn til dette, og jeg er redd for att dette fort kan bli en unnskylding , og att hvis han får denne diagnosen, att det da kan bli vondt værre. Er ett par andre i klassen hans som bli mobbet for akkurat dette. Føler att systemet bare slenger ut diagnoser i hytt og gevær, men det er min mening. I tilegg føler jeg att de ser meg på som en dårlig forelder, da de sier att det blir tilrettelagt for han osv. Osv. Men jeg er livredd for att dette kan snu i en negativ retning. Hva tenker dere ? 

Anonymkode: 20a77...3d7

Helt enig med deg at man utreder ikke i for alt mulig for å finne en diagnose som senere kan bli umulig å få fjernet, med meindre man har en velfylt bankkonto. 
Alt og alle skal ha ADHD diagnose i dag. Barn og voksne medisineres som aldri før. Hvordan skades hoder og menneskekroppen av alle disse medisinene, det tenker ingen noe særlig over. 
Barn kommer i alle varianter mye er innenfor normalen, men noen holder på å gjøre normalen så snau at ingen tilslutt kommer innen for normalen. 
Vent i hvertfall til dysleksi blir tilrettelagt for og faller på plass, og se da om ikke mye anne5 også faller på plass. 
Dere kjenner vel til Tibi og muligheter for å låne bøker der? 

Anonymkode: 54409...1d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adhd er ikke ansvarsfraskrivelse. Man får gjerne et opplegg.

Anonymkode: 0c62e...550

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Helt enig med deg at man utreder ikke i for alt mulig for å finne en diagnose som senere kan bli umulig å få fjernet, med meindre man har en velfylt bankkonto. 
Alt og alle skal ha ADHD diagnose i dag. Barn og voksne medisineres som aldri før. Hvordan skades hoder og menneskekroppen av alle disse medisinene, det tenker ingen noe særlig over. 
Barn kommer i alle varianter mye er innenfor normalen, men noen holder på å gjøre normalen så snau at ingen tilslutt kommer innen for normalen. 
Vent i hvertfall til dysleksi blir tilrettelagt for og faller på plass, og se da om ikke mye anne5 også faller på plass. 
Dere kjenner vel til Tibi og muligheter for å låne bøker der? 

ADHD er en nevrologisk forstyrrelse i hjernen, hvor det er for lite produksjon av dopamin og noradrenalin. Medisinene er bare et påfyll av det som det blir produsert for lite av, litt på linje med insulin hos diabetikere.

Om en person har ADHD så er det veldig viktig med medisiner for at den skal fungere godt, og det påvirker mye mer enn uro i kroppen. Det er ganske vanlig med dysleksi bl.a. 

Anbefaler utredning, og om det ikke er det, så får han ikke diagnosen. 

Anonymkode: 5ad32...e4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det er lurt å sjekke han for ADHD nå hvis skolen mener dette. De ser jo gjerne en del barn som kan virke "utenfor normalen", så ville fulgt deres anbefaling. Det kan jo også være at han ikke får diagnosen. Og så må man ikke tenke på evt. mobbing. Mobbing kan foregå med eller uten diagnose. Og om du mener han virker normal, så kan det være fordi ADHD er arvelig; dvs. kan komme fra deg eller partner.

Anonymkode: 80929...5ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ADHD-problematikk ser man gjerne lettere på skolen hvor man må sitte stille og konsentrere seg. Uten rett hjelp, kan du risikere at barnet får dårlig utbytte av utdannelsen.

Anonymkode: df519...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

ADHD er en nevrologisk forstyrrelse i hjernen, hvor det er for lite produksjon av dopamin og noradrenalin. Medisinene er bare et påfyll av det som det blir produsert for lite av, litt på linje med insulin hos diabetikere.

Om en person har ADHD så er det veldig viktig med medisiner for at den skal fungere godt, og det påvirker mye mer enn uro i kroppen. Det er ganske vanlig med dysleksi bl.a. 

Anbefaler utredning, og om det ikke er det, så får han ikke diagnosen. 

Anonymkode: 5ad32...e4a

Om den teorien der skulle medføre riktighet, hvorfor måles da ikke bare disse stoffene i hjernen fremfor å drive på og teste for adhd? 
De eneste som tjener på adhd utredning og testing er legemiddelindustrien. 
Har sett to personer bli utredet og testet for adhd, som seinere i livet har ført en kamp uten sidestykke for å få fjernet adhd diagnosen og få gehør for at de som barn aldri skulle vært medisinert.

Om noen tiår så blir adhd utredning go diagnostisering vår tid «barnevernskandaler» slik etterkrigstidens barn ble feilbehandlet og misbrukt i barnevernets varetekt i etterkrigstiden og frem til 1980 tallet. 
Der er allerede følere enn meg og fagfolk som reparer på den massive diagnostiseringen og medisineringen av barn med adhd. 
Diagnosen er denne tidsepokene «motediagnose» og forklaringsmodell for alt som ikke er A4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...