Fountaine Skrevet 7. desember #61 Del Skrevet 7. desember (endret) En miniserie på TV2 av Erik Poppe. Noen som har sett? Hva synes dere? Legger merke til at Quisling i denne serien snakker og oppfører seg på en litt spesiell måte. Var det slik den ekte Quisling var? https://play.tv2.no/programmer/serier/quisling Endret 7. desember av Fountaine 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillaGumman Skrevet 7. desember #62 Del Skrevet 7. desember Jeg er fasinert av serien. Synes også han oppfører seg litt rart, men de andre som er i serien snakker også annerledes enn vi gjør idag. Det var kanskje sånn de oppførte seg og snakket på den tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjugur Skrevet 7. desember #63 Del Skrevet 7. desember Allerede en tråd her: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Johan uten land Skrevet 7. desember #64 Del Skrevet 7. desember Har sett filmen. Fyren var jo ganske spesiell. Og som påpekt -folk snakket annerledes den tiden. Det hele er jo noe fri kunst, ikke et portrett, så de har nok lagt til noe. Selv synes jeg disse raseriutbruddene er litt rare, men det var jo en spesiell situasjon, så kan jo være at det kom noen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 7. desember #65 Del Skrevet 7. desember AnonymBruker skrev (9 timer siden): Var hun veldig nær på noen som var involvert, siden hun fikk vite det? Dette ble vel gjort i dypeste hemmelighet, tror ikke en gang de som skulle skyte visste før i siste liten. Anonymkode: 59bff...a67 Hun var ikke ganske nær nei. Hun var heller fjern… det var nå slik hun fortalte det. Fikk inntrykk av at tidspunktet var kjent. Hvis hun ikke bare følte det på seg at dette var natten. Vet ikke. For sent å spørre henne nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhodiola Skrevet 7. desember #66 Del Skrevet 7. desember Tråden er slått sammen med et tilsvarende emne: ‘’Quisling på TV2‘’. Rhodiola, adm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 7. desember #67 Del Skrevet 7. desember Bacteria skrev (1 time siden): Hun var ikke ganske nær nei. Hun var heller fjern… det var nå slik hun fortalte det. Fikk inntrykk av at tidspunktet var kjent. Hvis hun ikke bare følte det på seg at dette var natten. Vet ikke. For sent å spørre henne nå. Siterer meg selv her. Det ser ut til at henrettelsen av VQ var offentlig, i motsetning til andre som ble henrettet pga forbrytelser under krigen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember #68 Del Skrevet 7. desember Bacteria skrev (27 minutter siden): Siterer meg selv her. Det ser ut til at henrettelsen av VQ var offentlig, i motsetning til andre som ble henrettet pga forbrytelser under krigen. Hva mener du med offentlig? Det var ikke med tilskuere, og ikke annonsert på forhånd. Det var mye hemmelighetskremmeri rundt henrettelsen, de som skulle skyte fikk beskjed samme natt. Det står mer om det her https://www.dagbladet.no/nyheter/her-skjot-jeg-quisling/65550984 Anonymkode: 59bff...a67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 7. desember #69 Del Skrevet 7. desember AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hva mener du med offentlig? Det var ikke med tilskuere, og ikke annonsert på forhånd. Det var mye hemmelighetskremmeri rundt henrettelsen, de som skulle skyte fikk beskjed samme natt. Det står mer om det her https://www.dagbladet.no/nyheter/her-skjot-jeg-quisling/65550984 Anonymkode: 59bff...a67 Nå er det dessverre forsent å spørre mamma, så jeg spurte chatboten på snap i stedet. Her er svaret jeg fikk, for hva det er verdt: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember #70 Del Skrevet 7. desember Litt avsporing. Men synes Frankrikes Quisling også er interessant. I Frankrike var det Philippe Pétain som var leder av Vichy-Frankrike og som samarbeidet med tyskerne. Det som gjør Pétain interesant er at under Første verdenskrig så var han den franske generalen som ledet kampen mot Tyskland. Så snudde han helt under Andre verdenskrig og mente at det var nytteløst å kjempe mot Tyskland og at Frankrike i stedet burde avskaffe demokratiet og samarbeide med Tyskland. Han erstattet også det franske mottoet: Frihet, likhet, brorskap med: Arbeid, familie og fedrelandet. Anonymkode: 94903...6ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 12. desember #71 Del Skrevet 12. desember lillaGumman skrev (På 7.12.2024 den 8.08): Jeg er fasinert av serien. Synes også han oppfører seg litt rart, men de andre som er i serien snakker også annerledes enn vi gjør idag. Det var kanskje sånn de oppførte seg og snakket på den tiden. Er jo de som spekulerer i at VQ hadde en form for autisme. Autister kan ofte ha en spesiell måte å snakke på. Har flere i familien. Men ja, folk for 80 år siden pratet litt annerledes enn vi gjør i dag. Ser jeg har skrevet i en tidligere kommentar at det var rart at VQ snakket om vikingkonger og rent blod. Ved ettertanke var kanskje ikke dette så rart, slik rasetenkning var ganske akseptert på den tiden, det var ikke bare nasjonalsosialistene som drev med det. Det er mye pga det som skjedde under krigen at slik tenkning kom i diskreditt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 12. desember #72 Del Skrevet 12. desember Så en episode nå, en mørkhåret fyr blant tilhørerne ropte til Q: «Quisling, du er like død som en gråstein» Ble veldig nysgjerrig på om dette er basert på en virkelig replikk. Mannen som ropte så og hørtes jødisk ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember #73 Del Skrevet 13. desember Jeg var på kino tidligere i høst og så filmen, så det finnes i hvert fall en film med det navnet 🤷🏼♀️ Den var veldig bra! Anonymkode: da8ee...176 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember #74 Del Skrevet 13. desember Bacteria skrev (10 timer siden): Er jo de som spekulerer i at VQ hadde en form for autisme. Autister kan ofte ha en spesiell måte å snakke på. Har flere i familien. Men ja, folk for 80 år siden pratet litt annerledes enn vi gjør i dag. Ser jeg har skrevet i en tidligere kommentar at det var rart at VQ snakket om vikingkonger og rent blod. Ved ettertanke var kanskje ikke dette så rart, slik rasetenkning var ganske akseptert på den tiden, det var ikke bare nasjonalsosialistene som drev med det. Det er mye pga det som skjedde under krigen at slik tenkning kom i diskreditt. Jeg er gankse sikker på at Quisling hadde Asperger eller noe lignende. Jeg har mest sannsynlig det selv, og kjenner meg igjen i ansiktsuttrykk, måten å ordlegge seg på, beskrivelser av hvordan han var i oppveksten osv. Har for øvrig ingenting til felles med hans ideologi, menneskesyn o.l., bare så det er sagt. Mange med Asperger er intelligente, skoleflinke, men strever med andre ting, f.eks. det sosiale. Anonymkode: da8ee...176 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 13. desember #75 Del Skrevet 13. desember AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg er gankse sikker på at Quisling hadde Asperger eller noe lignende. Jeg har mest sannsynlig det selv, og kjenner meg igjen i ansiktsuttrykk, måten å ordlegge seg på, beskrivelser av hvordan han var i oppveksten osv. Har for øvrig ingenting til felles med hans ideologi, menneskesyn o.l., bare så det er sagt. Mange med Asperger er intelligente, skoleflinke, men strever med andre ting, f.eks. det sosiale. Anonymkode: da8ee...176 Enig med deg. Det er overhodet ikke en unnskyldning, men noen på spekteret kan bli svært ensporete når de brenner for noe. I quislings tilfelle kan dette «noe» vært hatet mot bolsjevismen. Det kan også forklare at han ikke forsto tidsånden og stemningen ute blant folk. Hadde han lagt seg langflat slik han ble bedt om kunne han muligens sluppet unna dødsstraff. Jeg har skrevet lenger opp historien om min mor, som satt oppe den natta han ble henrettet. Når hun fortalte om Quisling, og dette har jeg også hørt fra andre tidsvitner, blir det tydelig at mange instinktivt følte at det var noe «annerledes» ved ham. Derfor var det også noen som innerst inne følte medlidenhet med ham, selv om politikken og det han sto for selvsagt var helt forferdelig. De jeg har snakket om «gåten Quisling» om er døde nå, det var særlig min mor og folk i hennes familie. Dette var folk som sto på venstresida politisk og som var erklærte jøssinger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå