AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #1 Del Skrevet 21. november 2024 hvilke symptomer har dere? Er det kun vonde punkter, eller andre smerter/stivhet? Jeg er så "kronisk" stiv i bekken, rygg, nakke og skuldre. Går jevnlig til osteopat. (prøvd kiropraktor ol også) Har flere ømme punkter rundt på kroppen (typ hyler om noen trykker på de) Fryser VELDIG lett, i forhold til tidligere. føler meg alltid kald. Sliter med IBS mage og overaktiv blære. Sover dårlig om natta, våkner veldig lett, trøtt, sliten... Begynner å lurer om det ligger noe bak alt dette... Mamma har fibro. vet hun sliter med noe av det samme som meg, men om det er tilfeldig eller ikke, vet jeg jo ikke. Sliter litt med å ta det opp med legen, føler liksom det er en tabu diagnose, redd han ser på meg som teit/hypokonder. Anonymkode: 021fc...c3b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #2 Del Skrevet 21. november 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): hvilke symptomer har dere? Er det kun vonde punkter, eller andre smerter/stivhet? Jeg er så "kronisk" stiv i bekken, rygg, nakke og skuldre. Går jevnlig til osteopat. (prøvd kiropraktor ol også) Har flere ømme punkter rundt på kroppen (typ hyler om noen trykker på de) Fryser VELDIG lett, i forhold til tidligere. føler meg alltid kald. Sliter med IBS mage og overaktiv blære. Sover dårlig om natta, våkner veldig lett, trøtt, sliten... Begynner å lurer om det ligger noe bak alt dette... Mamma har fibro. vet hun sliter med noe av det samme som meg, men om det er tilfeldig eller ikke, vet jeg jo ikke. Sliter litt med å ta det opp med legen, føler liksom det er en tabu diagnose, redd han ser på meg som teit/hypokonder. Anonymkode: 021fc...c3b Ja. behandling hos fysio samt BOTOX på.sykehuset😊 Anonymkode: 93f50...ac8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #3 Del Skrevet 21. november 2024 Både vonde punkter og mer generell vondter. Jeg tar medisiner, bruker TENS, spikermatte og varme bad, og går til masssje hver måned. Har brukt mye tid på å lære meg å lytte til kroppen. Anonymkode: 0862b...ccb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #4 Del Skrevet 21. november 2024 Blir bare stivere jeg, til tross for yoga og bevegelse men er og hypermobil rundt omkring så kanskje derfor jeg kjenner ekstra på det. Men sliter med det samme, tidvis rar mage med all slags rare symptomer, til og med tatt gastroskopi og endte opp med noe IBS greier/funksjonell dyspepsi/GERD greie. Blir med det som FM diagnosen, hvis de ikke kan se noe eller finne det så er det sånne diagnoser man får. Mitt hovedproblem er brystryggen, sliter med smerter der. Ellers så verker det i hender og resten av kroppen, veldig herlig, spesielt vinteren. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja. behandling hos fysio samt BOTOX på.sykehuset😊 Anonymkode: 93f50...ac8 Hvor putter de Botox og hvordan hjelper det? Har hørt et par har fått kortison eller noe rett i brystryggen og skuldre... 😮 Anonymkode: c83c4...cfd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 21. november 2024 #5 Del Skrevet 21. november 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): hvilke symptomer har dere? Er det kun vonde punkter, eller andre smerter/stivhet? Jeg er så "kronisk" stiv i bekken, rygg, nakke og skuldre. Går jevnlig til osteopat. (prøvd kiropraktor ol også) Har flere ømme punkter rundt på kroppen (typ hyler om noen trykker på de) Fryser VELDIG lett, i forhold til tidligere. føler meg alltid kald. Sliter med IBS mage og overaktiv blære. Sover dårlig om natta, våkner veldig lett, trøtt, sliten... Begynner å lurer om det ligger noe bak alt dette... Mamma har fibro. vet hun sliter med noe av det samme som meg, men om det er tilfeldig eller ikke, vet jeg jo ikke. Sliter litt med å ta det opp med legen, føler liksom det er en tabu diagnose, redd han ser på meg som teit/hypokonder. Anonymkode: 021fc...c3b Det høres veldig ut som fibro ja, og dessverre er det gjerne slik at det "ligger til familien". Det begynner å bli lettere å forholde seg til helsevesenet med en slik diagnose. Men du trenger jo ikke å troppe opp på legekontoret med en mening om at du har fibromyalgi. Du har jo helt åpenbart plager, så du legger fram hvilke symptomer du har og får relevant behandling ut fra det. Du må uansett testet for "alt mulig annet" før du evt. får en fibrodiagnose uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #6 Del Skrevet 21. november 2024 Utmattelse med hjernetåke. Blir sengeliggende etter alt for mye aktivitet. Smerter i kroppen, men mest i bein, lår hofter, rygg og armer. Våkner aldri uthvilt. Vanskeligheter med innsovning. Tok drøye måneden å få diagnosen. Har gått privat hos revmatolog. Anbefales på det sterkeste om du har mulighet til det økonomisk. Fikk en veldig grundig oppfølging. Anonymkode: f1daa...54c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #7 Del Skrevet 21. november 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Utmattelse med hjernetåke. Blir sengeliggende etter alt for mye aktivitet. Smerter i kroppen, men mest i bein, lår hofter, rygg og armer. Våkner aldri uthvilt. Vanskeligheter med innsovning. Tok drøye måneden å få diagnosen. Har gått privat hos revmatolog. Anbefales på det sterkeste om du har mulighet til det økonomisk. Fikk en veldig grundig oppfølging. Anonymkode: f1daa...54c hvor mye måtte du betale for det og hvor? Får forøvrig også lett vondt i beina/under hælene ved ståing/gåing.. Finner liksom aldri sko med god nok demping... Anonymkode: 021fc...c3b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #8 Del Skrevet 21. november 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Mitt hovedproblem er brystryggen, sliter med smerter der. Ellers så verker det i hender og resten av kroppen, veldig herlig, spesielt vinteren. Anonymkode: c83c4...cfd brystryggen ja, skal ikke si jeg har direkte vondt der så ofte, men mer en ekstrem stivhets-følelse. Noen ganger mer smerte-aktig. Anonymkode: 021fc...c3b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #9 Del Skrevet 21. november 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): hvilke symptomer har dere? Er det kun vonde punkter, eller andre smerter/stivhet? Jeg er så "kronisk" stiv i bekken, rygg, nakke og skuldre. Går jevnlig til osteopat. (prøvd kiropraktor ol også) Har flere ømme punkter rundt på kroppen (typ hyler om noen trykker på de) Fryser VELDIG lett, i forhold til tidligere. føler meg alltid kald. Sliter med IBS mage og overaktiv blære. Sover dårlig om natta, våkner veldig lett, trøtt, sliten... Begynner å lurer om det ligger noe bak alt dette... Mamma har fibro. vet hun sliter med noe av det samme som meg, men om det er tilfeldig eller ikke, vet jeg jo ikke. Sliter litt med å ta det opp med legen, føler liksom det er en tabu diagnose, redd han ser på meg som teit/hypokonder. Anonymkode: 021fc...c3b Vil veldig veldig anbefale deg å ta tak i tarm-helsa di. Det er en enkel plass å begynne, men har stor effekt. Litt yoghurt naturell og kombucha per dag og du er godt i gang. Anonymkode: f2d77...b35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #10 Del Skrevet 21. november 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vil veldig veldig anbefale deg å ta tak i tarm-helsa di. Det er en enkel plass å begynne, men har stor effekt. Litt yoghurt naturell og kombucha per dag og du er godt i gang. Anonymkode: f2d77...b35 jeg har prøvd på det, men veldig vanskelig å finne ut av. Kan tåle noe en dag men plutselig ikke neste dag.... Har opplevd noe bedring av periodisk faste og å kutte brød. Prøver også å spise mest mulig rent. Youghurt reagerer jeg ofte på med magesmerter og diarè. Tar litt laktosefri biola daglig det går fint-. Anonymkode: 021fc...c3b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #11 Del Skrevet 21. november 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): brystryggen ja, skal ikke si jeg har direkte vondt der så ofte, men mer en ekstrem stivhets-følelse. Noen ganger mer smerte-aktig. Anonymkode: 021fc...c3b Ja, det er altså helt jævlig. De første gangene jeg gikk til legen ble jeg sendt rett på ekg for å sjekke hjertet. Men neida, det var bare starten på fibro. Stiv og jævlig nesten hele tiden, Det jeg ville gjort var iallfall å få sjekket alt før du går med på en FM diagnose, når du først har den så vil alt du feiler og symptomer bli kastet på den. Anonymkode: c83c4...cfd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2024 #12 Del Skrevet 22. november 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): hvilke symptomer har dere? Er det kun vonde punkter, eller andre smerter/stivhet? Jeg er så "kronisk" stiv i bekken, rygg, nakke og skuldre. Går jevnlig til osteopat. (prøvd kiropraktor ol også) Har flere ømme punkter rundt på kroppen (typ hyler om noen trykker på de) Fryser VELDIG lett, i forhold til tidligere. føler meg alltid kald. Sliter med IBS mage og overaktiv blære. Sover dårlig om natta, våkner veldig lett, trøtt, sliten... Begynner å lurer om det ligger noe bak alt dette... Mamma har fibro. vet hun sliter med noe av det samme som meg, men om det er tilfeldig eller ikke, vet jeg jo ikke. Sliter litt med å ta det opp med legen, føler liksom det er en tabu diagnose, redd han ser på meg som teit/hypokonder. Anonymkode: 021fc...c3b Vonde punkter, stiv kropp (spesielt når jeg våkner på morgenen eller sitter stille en stund), generelt vondt i kroppen, utfordringer med mage/tarm, hjernetåke, utfordringer med søvn og føler meg aldri uthvilt. Har også sterkere symptomer på senhøst/vinter/tidlig vår, og føler meg nesten som normal (smertefri/mer energi) når vi er i feriehuset i syden. Min mor har også fibromyalgi. Tok dessverre veldig lang tid før legen orket å høre på meg, og pga. fastlegekrise kunne jeg ikke bytte. Måtte derfor jobbe 100%, og bruke store mengder smertestillende, selv om det ikke hjalp noe. Gikk derfor på veggen om og om igjen og ble utbrent. Håper du har en mer empatisk lege enn hva jeg har. At det er en tabu sykdom når man plages veldig med symptomene er helt sant, men det er mye bedre for deg å prøve enn å bli utbrent. Anonymkode: 53100...382 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forundret.. Skrevet 22. november 2024 #13 Del Skrevet 22. november 2024 Hvordan brukes botox og hvorfor? Er det for at muskulaturen ikke skal være anspent? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adrenalina1 Skrevet 22. november 2024 #14 Del Skrevet 22. november 2024 Forundret.. skrev (1 time siden): Hvordan brukes botox og hvorfor? Er det for at muskulaturen ikke skal være anspent? Det er nok det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2024 #15 Del Skrevet 22. november 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): hvor mye måtte du betale for det og hvor? Får forøvrig også lett vondt i beina/under hælene ved ståing/gåing.. Finner liksom aldri sko med god nok demping... Anonymkode: 021fc...c3b Det er ikke sikkert det er mere demping du trenger, prøv heller ulike typer såler og kjenn etter om du kan gå så du får brukt hele foten i mere rullende bevegelse. Se og til at ikke du er plattfot for det kan gi smerter i hælene. Anonymkode: 1402e...1e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2024 #16 Del Skrevet 22. november 2024 Fibromyalgi er en uklar diagnose som stilles når MR, røntgen og blodprøver ikke viser klare funn. Jeg er stiv i hele ryggsøylen, armene og nakken, noen ganger er føttene ømme. Alltid verst om morgenen. Jeg jobber fullt og har det greit, men det er en belastning og jeg opplever at det er lite hjelp å få. Jeg anbefaler å trene mye når man har disse plagene. En sterk kropp er mer rustet og kan lindre plagene Anonymkode: 2df21...ca7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2024 #17 Del Skrevet 22. november 2024 Jeg er under utredning. Ingen klare funn ved MR, men klare problemer og stivhet er påvist etter nevrologisk undersøkelse. Mye kald. Stiv i kroppen, og mye smerter, spesielt øvre rygg, skuldre, armer og nakke. Mer og mer hodepine. Kvalme, vondt i ørene og kjeve som "låser" seg og lager høye kneppelyder. Får kink og spasmer veldig lett. Ved trening er smertene så voldsomme at det nærmest er umulig. Tøyer og tøyer, og går til behandlinger, men det hjelper bare der og da, og etter behandlinger kan smertene være voldsomme. I tillegg har jeg mye smerter i mage og spiserør. Fått påvist spiserørsbrokk, og har endret kosthold som har hjulpet mot dette og mage. Botox har blitt foreslått av lege i blant annet kjevemuskulatur, for å dempe spenninger om natten. Jobber 100% nå, men det tar all energi. Har fått hev-senk skrivebord og det hjelper noe. Etter jobb i helger og i ferier orker jeg ikke gå ut av huset eller ha avtaler. Det tar på mentalt. Trodde fibromyalgi var en tullesykdom, men har skjønt at det er noe reelt. Det var fastlegen som nevnte diagnosen først. Redd for fremtiden, for jeg tror ikke jeg kan jobbe fulltid så mye lenger. Anonymkode: 15491...c3f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2024 #18 Del Skrevet 22. november 2024 Er mr ett krav for å sette diagnosen? Jeg har kun tatt mr av ett kne og det fordi jeg var i en ulykke og kneet aldri ble bra. Anonymkode: 1402e...1e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2024 #19 Del Skrevet 22. november 2024 MR tar man for å se om man finner en grunn til sterke smerter og bevegelsesvansker. Hvis den ikke viser noe som forårsaker plagene, så er fibromyalgi en av diagnosene som så vurderes. Det er mitt inntrykk. Anonymkode: 15491...c3f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2024 #20 Del Skrevet 22. november 2024 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Er mr ett krav for å sette diagnosen? Jeg har kun tatt mr av ett kne og det fordi jeg var i en ulykke og kneet aldri ble bra. Anonymkode: 1402e...1e6 Nei, fibromyalgi kan ikke ses på noen undersøkelser. Det er jo nettopp derfor det er en vag diagnose Anonymkode: 2df21...ca7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå