Gjest Fruktfat Skrevet 28. februar 2006 #1 Del Skrevet 28. februar 2006 (endret) hvordan tilbereder du linser? og kikerter? lyst til å legge ut oppskrift(er)? har en pose med kikerter, og har fått vite at jeg må legge de i vann over natta, eller koke LENGE. men hvor mye vann koker man dem i, og hvor lenge skal de koke? og gjerne oppskrifter som sagt, på alt man kan bruke kikerter til. :smile: linser; jeg bare koker og har oppi masse greier, til slutt ligner det mer på gjørme, men smaker bra heldigvis! idag kokte jeg opp 2dl vann, hadde i en fond terning, 1dl røde linser, nesten en hel hakket, stekt hvitløk, litt mer vann og linser, litt hvitløkspepper, piri piri, chili pulver, italiensk salatskrydder, ei skikkelig teskje med samba oelek, en boks tomatbønner og en liten skvett melk. og litt frossen basilikum og spinat. så ut som grøt, men flotte farger og god smak har noen oppskrift på f.eks linsesuppe? Endret 28. februar 2006 av Fruktfat Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2006 #2 Del Skrevet 28. februar 2006 Mannen lager hummous av kikerter. Da lar han dem ligge i bløt natta over (husk å slå ut vannet, da det er "giftig"), før han koker dem i et par timer. Så tidkrevende ja, men du kan fuske og kjøpe kikerter på boks også. Kjempeenkel linsesuppe er å frese litt løk i en panne, slå over en boks med hakkede tomater, 1 liter buljong og 200 gram røde linser og la det småputre i en halvtime. Et tips er også å kjøpe en vegetarkokebok. De har gjerne mange oppskrifter på linser, erter og bønner. Haygen Bok selger ei svær vegetarkokebok til bare 49,- kroner. Knallbra! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
salsera Skrevet 1. mars 2006 #3 Del Skrevet 1. mars 2006 Jeg er veldig glad i denne "salaten". Passer bra med ferskt brød til. Tomat-linse-salat 300 g røde linser 1 l grønnsaksbuljong kokes i 8 minutter, eventuell restvæske helles av 2 ss sitronsaft 5 ss olivenolje havsalt svart pepper 2 fedd hvitløk presset blandes til en dressing og blandes med de varme linsene 2 små løk finhakket 6 tomater i båter karse (et lite brett) Alt blandes sammen og serveres lunkent eller kaldt Krydret ris med røde linser 200 g basmatiris 175 g røde linser 2 ss olje (bruker solsikkeolje) 1 liten løk i tynne skriver 1 ts finhakket ingefær 1 ts presset hvitløk 1 /2 ts gurkemeie 6 dl vann 1 ts salt Løken surres i oljen, krydder blandes i og surres litt før risen og linsene tilsettes. Tilsett vann, kok opp og la det koke under lokk i 20-25 minutter til alt vannet er tatt opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Scheherazade Skrevet 1. mars 2006 #4 Del Skrevet 1. mars 2006 Jeg hadde kikerter til middag i går, første gang jeg har prøvd, men synes det var godt! Hadde det til marinert kyllingfilet og cherrytomater, stekte begge deler på grillpannen. Kokte kikertene, tok vel halvannen time tror jeg. Deretter stekte jeg 2 sjarlottløk, 1 hakket vårløk, 1 rød chili uten frø og litt hvitløk i 1 ss olje i stekepannen. Blandet i kikerter, lot de steke med til de ble varme. Tilsatte hakket bladpersille, pepper, salt og litt sitronsaft. Ble kjempegodt! Kikerter smaker ganske lite i seg selv, så de har godt av å få tilsatt litt smak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå