AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #1 Del Skrevet 21. november 2024 Førstemann var veldig tidlig ute med det meste som baby. Andremann er bedagelig og har kjeeeempegod tid. Ingenting utenfor normalen infølge helsesøster, men fortsatt så rart for meg når forrige baby var tidenes duracellkanin. Naturligvis begynner jeg å sammenligne og bekymre meg, selv om jeg vet man ikke skal gjøre det. Tar meg selv i det noen ganger og får dårlig samvittighet overfor andremann Er vi flere? Anonymkode: 3f614...218 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #2 Del Skrevet 21. november 2024 Det tror jeg alle gjør. Med søsken og med andres barn. Det er nå likevel slik at normalen er veldig vid. Anonymkode: c096f...c35 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #3 Del Skrevet 21. november 2024 Det er nok helt normalt. Jeg kjenner meg iallefall igjen. Men hvis helsesykepleier sier at det er innenfor normalen, så prøv å stol på det. Jeg har en liten pjokk som skal utredes for autisme nå, og jeg har hatt god dialog med helsesykepleieren vår hele tiden. Hun var tidlig ute med å påpeke forsinkelse av språk og lite øyekontakt hos barnet mitt. Anonymkode: 135c1...ea1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #4 Del Skrevet 21. november 2024 Ikke annet enn at jeg synes det er gøy å se hvor forskjellige de er. Her var det storesøster som var litt bedagelig og lillesøster som var tidlig ute. De er fantastiske jenter med ulike styrker og svakheter, er superstolt av begge 🥰 Anonymkode: 417ef...5ce 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #5 Del Skrevet 21. november 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ikke annet enn at jeg synes det er gøy å se hvor forskjellige de er. Her var det storesøster som var litt bedagelig og lillesøster som var tidlig ute. De er fantastiske jenter med ulike styrker og svakheter, er superstolt av begge 🥰 Anonymkode: 417ef...5ce Jeg er også utrolig stolt altså 🥰 Ikke noe med det å gjøre, er bare at det er lett å bekymre seg over en bedagelig baby når vår normal tidligere har vært en baby som har vært veldig tidlig ute med ting. Anonymkode: 3f614...218 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2024 #6 Del Skrevet 22. november 2024 Det er jo helt normalt, du har et barn fra før og helt naturlig å ville sammenligne opp mot det du erfarte med ditt første barn. Det er jo ikke noe unormalt eller dårlig å sammenligne, så lenge man ikke bruker dette "mot" barnet". F.eks storebroren din greide å lese når han var så gammel som deg, men det kan ikke du. Nyt å ha en rolig baby, er jo så deilig før de begynner å løpe rundt! Anonymkode: b19df...36b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 22. november 2024 #7 Del Skrevet 22. november 2024 Man kan jo ikke la være å sammenligne litt, men det blir urettferdig hvis man antar at den som er raskest ute er standarden og at de andre da er tregere eller at det er noe galt med dem. Normalområdet er stort og det er ingen konkurranse. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2024 #8 Del Skrevet 22. november 2024 Jeg har tvillinger, så det er vanskelig å ikke sammenligne. En er veldig mye tidligere ute enn den andre. Men så ligger hun også godt foran mange av de normale milepælene. Søsteren treffer milepælene jevnt og trutt og omtrent "spot on" normalen. Og når hun først treffer ny milepæl, kløvner hun MYE mindre enn søsteren. Jeg er ikke bekymret for noen av dem. De har veldig ulike personligheter. Den ene har det travelt og er veldig utforskende og nysgjerrig. Den andre er helt tydelig mer interessert i å observere og analysere det som foregår rundt henne. Det er bare fint😊 Anonymkode: b9dfd...8ce 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2024 #9 Del Skrevet 22. november 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har tvillinger, så det er vanskelig å ikke sammenligne. En er veldig mye tidligere ute enn den andre. Men så ligger hun også godt foran mange av de normale milepælene. Søsteren treffer milepælene jevnt og trutt og omtrent "spot on" normalen. Og når hun først treffer ny milepæl, kløvner hun MYE mindre enn søsteren. Jeg er ikke bekymret for noen av dem. De har veldig ulike personligheter. Den ene har det travelt og er veldig utforskende og nysgjerrig. Den andre er helt tydelig mer interessert i å observere og analysere det som foregår rundt henne. Det er bare fint😊 Anonymkode: b9dfd...8ce Kløvner = kløner😅 Anonymkode: b9dfd...8ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2024 #10 Del Skrevet 22. november 2024 Jeg har også to barn hvor den eldste var tidligere ute grovmotorisk og med utviklingen av verbalt språk enn den yngste. I tillegg så så den yngste ut til å være like tidlig de første månedene. Hun snudde seg rundt til samme tid, og begynte å åle seg bortover gulvet tidligere enn storesøster hadde gjort. Men så fortsatte hun med ålingen. Og fortsatte og fortsatte, i stedet for å krabbe og reise seg opp som den eldste gjorde. Og hun endte med å gå 6 mnd. senere enn storesøsteren. På samme måte snakket de like mye ved 1,5 år begge to, men i tiden frem til 2 år hadde storesøster rast av gårde med språket, mens lillesøster ikke gjorde det. Sistnevnte viste seg å handle om hørselen hennes, så der var det grunn til å merke seg forskjellen. Men motorisk tror jeg bare det handler om at lillesøster var en mer forsiktig type, mer bedagelig og mindre interessert i fysisk lek og aktivitet. Ingen av dem har noen spesielle utfordringer med motorikk i dag, men den eldste er mer glad i idrett mens den yngste vil tegne, perle og pusle. Anonymkode: 0e92f...c50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christina82 Skrevet 23. november 2024 #11 Del Skrevet 23. november 2024 Ryddet for avsporinger. Christina82, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2024 #12 Del Skrevet 23. november 2024 AnonymBruker skrev (På 21.11.2024 den 21.09): Førstemann var veldig tidlig ute med det meste som baby. Andremann er bedagelig og har kjeeeempegod tid. Ingenting utenfor normalen infølge helsesøster, men fortsatt så rart for meg når forrige baby var tidenes duracellkanin. Naturligvis begynner jeg å sammenligne og bekymre meg, selv om jeg vet man ikke skal gjøre det. Tar meg selv i det noen ganger og får dårlig samvittighet overfor andremann Er vi flere? Anonymkode: 3f614...218 Begge var ekstremt tidlig ute, der andre var 1år senere.. Måtte holde skryten litt inne for å ikke såre andre.. Når de da skrøt av sine som gikk Leeeeeeenge etter våre, krøp og snakket leeeeeenge etter våre. Samtidig gikk de andre i bhg men ikke våre. Anonymkode: ab1a9...712 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2024 #13 Del Skrevet 23. november 2024 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Begge var ekstremt tidlig ute, der andre var 1år senere.. Måtte holde skryten litt inne for å ikke såre andre.. Når de da skrøt av sine som gikk Leeeeeeenge etter våre, krøp og snakket leeeeeenge etter våre. Samtidig gikk de andre i bhg men ikke våre. Anonymkode: ab1a9...712 Emnet handler om å ufrivillig sammenligne søsken med hverandre. Men du hadde vel bare lyst å skryte. Anonymkode: 3f614...218 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2024 #14 Del Skrevet 23. november 2024 AnonymBruker skrev (På 21.11.2024 den 21.09): Førstemann var veldig tidlig ute med det meste som baby. Andremann er bedagelig og har kjeeeempegod tid. Ingenting utenfor normalen infølge helsesøster, men fortsatt så rart for meg når forrige baby var tidenes duracellkanin. Naturligvis begynner jeg å sammenligne og bekymre meg, selv om jeg vet man ikke skal gjøre det. Tar meg selv i det noen ganger og får dårlig samvittighet overfor andremann Er vi flere? Anonymkode: 3f614...218 Selv tvillinger som er toeggede og deres omtrent like gamle adoptivsøsken er veldig ulik i alt. Det er normalt og ikke noe man tenker stort over. Barn utfyller og hver andre, den som kan knytte skolisser knytter for sine søsken. Den som kan klokka svarer for de andre som ikke helt har forstått fenomenet klokke. Ting kommer når de kommer. Hadde vært verre om de ikke lærte noe. Anonymkode: 3d74f...0f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2024 #15 Del Skrevet 23. november 2024 Det er helt naturlig å sammenligne søsken og barn du ser og følger opp gjennom livet. men alle har sitt tempo. Jeg var selv veldig flink på skolen som barneskolebarn. Det var fordi jeg var en så god leser.Var blant de beste tre fire i klassen. Men de andre kom etter og ved videregående var jeg helt midt på treet karaktermessig, da var min fordel utlignet av de som kanskje hadde strevd mer i starten og slik lært seg å jobbe målrettet. Anonymkode: 5c71c...c39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2024 #16 Del Skrevet 23. november 2024 AnonymBruker skrev (På 21.11.2024 den 21.09): Førstemann var veldig tidlig ute med det meste som baby. Andremann er bedagelig og har kjeeeempegod tid. Ingenting utenfor normalen infølge helsesøster, men fortsatt så rart for meg når forrige baby var tidenes duracellkanin. Naturligvis begynner jeg å sammenligne og bekymre meg, selv om jeg vet man ikke skal gjøre det. Tar meg selv i det noen ganger og får dårlig samvittighet overfor andremann Er vi flere? Anonymkode: 3f614...218 Har det slik at de to eldste var kjapt ute med tenner, rulle rundt, gripe tak i ting, etc. Tredjemann er kronisk syk, men i følge sykdommen skal den ikke gi symptomer så tidlig, symptomene kommer med tiden. Jeg bare ser at denne babyen ikke klarer de tingene som søsken kunne til den og den alderen. Det er ikke tegn til noe og helsesøster ser også at baby ikke kan er ikke sterk nok til ting. Jeg legger merke til at babyen min blir for fort sliten til å kunne øve på å ligge på magen slik som søsken gjorde. Så ja jeg sammenligner, mest fordi jeg er bekymret for denne sykdommen. Anonymkode: 9e929...eb0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2024 #17 Del Skrevet 23. november 2024 Jeg har det helt likt som deg bare at det var førstemann som var bedagelig her. Tenker jeg også hadde blitt mer bekymret om jeg hadde sett hvor raskt det kan gå først så skjønner deg godt! Vår første var så treg at hun ble fulgt opp av fysioterapeut også men er helt adekvat i dag og ingen problemer. Ville stolt på helsesøster😃 Anonymkode: fea5d...3bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2024 #18 Del Skrevet 23. november 2024 Man er gjerne ikke tidlig ute på alt mulig. Enkelte ting er man tidlig ute på, da er man gjerne sent ute på andre ting. Jeg slutta med bleie litt etter 2-års alderen. Skrev korrekte setninger omtrent samtidig. Lærte å lese da jeg var 3. Hadde et svært godt ordforråd svært tidlig. Men jeg var ikke tidlig ute med å gå. Var rundt 14 mnd. Matte hverken kunne eller kan jeg. Er ikke spesielt god sosialt. Ene barnet mitt var tidlig ute med bleieslutt, prating, skriving og lesing. Omtrent som meg. Men sent ute med å gå. Nr.2 er nå nesten to. Hun er svært langt fremme når det kommer til motorikk. Til og med da hun var langt under to kunne hun løpe, balansere, svinge seg og klatre høyt og raskt. Hun kan nesten ikke prate enda. Barn er vanvittig forskjellige. Anonymkode: fb9e3...f3c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2024 #19 Del Skrevet 23. november 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Emnet handler om å ufrivillig sammenligne søsken med hverandre. Men du hadde vel bare lyst å skryte. Anonymkode: 3f614...218 Stod ikke noe om å sammenligne søsken , men barn generelt. Og nei, det var ikke skryt, men føles vel sånn om det traff spikeren på hodet ditt? En som hang langt bakpå? Alle er forskjellig! Anonymkode: ab1a9...712 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå