Gå til innhold

Dere som har fått diagnose Cøliaki

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Gikk til legen fordi jeg var så sykt sliten, han tok en blodprøve og mente jeg kanskje hadde glutenallergi. Jeg ble henvist videre til gastroskopi, og fikk svaret i dag. Cøliaki. Jeg er snart 40 år, og aldri tenkt at dette var noe jeg kunne ha. Kan svært lite om dette, men det ser ut som kostholdet blir noe begrenset for resten av livet. Leser at man lett kan gå opp i vekt når man får Cøliaki, fordi det som er glutenfritt inneholder mer kalorier og kroppen begynner å ta til seg næring.

Men jeg ser jo allerede nå at jeg må avstå fra flere vaner. De faste dagene i kantina med boller og ostebriks, og de ukentlige cafebesøkene med kake. Ikke minst når jeg blir fysen på kvelden, da har jeg ikke lyst på tørt glutenfritt brød, så da gidder jeg ikke lage noe. Skjønner ikke at man ikke går ned i vekt av denne diagnosen. Hva er folks erfaring egentlig? Vekt opptar meg en del om dagen, da jeg nesten akkurat har født mitt tredje barn. Vil gjerne tilbake til fasongen:) Det å få Cøliaki er kjedelig, men på langtnær det værste man kan ha, så jeg er positiv. 

Anonymkode: db961...d1b

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner at det er et sjokk, men det er en vanesak og det går seg helt fint til. Man lærer seg å leve veldig fint med cøliaki. Det kan kreve litt mer planlegging for eksempel når man skal på ferie, men ellers er det ganske plankekjøring synes jeg. 

Det er kanskje helt greit hvis du vil ned i vekt at du nå vet du ikke kan spise for eksempel ostebriks i kantina. Det er ikke sånn at glutenfritt= tørt og kjedelig. Jeg synes brødet "havre" fra fria i frysedisken er godt, og tar opp det jeg skal ha til lunsj om morgenen og smører skivene mens de fortsatt er frossen. Til lunsj er de da saftige og gode skiver. Jeg lager også en del proteinrundstykker for eksempel, og som en litt ekstra godsak synes jeg disse fylte hornene er heeelt nydelige: https://www.matprat.no/oppskrifter/familien/glutenfrie-fylte-horn/

Alt av gjærbakst putter jeg i fryser med en gang etter det er avkjølt og tar opp når jeg skal spise det. Det meste tiner jeg på 20-30 sek i mikroen eller har det rett i brødrister. På den måten trenger man ikke oppleve at det er tørt og kjedelig. 

Av knekkebrød spiser jeg enten havreknacke eller powerknacke fra Semper stort sett, men synes også de fra Brisk er veldig gode blant annet. 

Ellers vil jeg anbefale "pappautengluten" som har både nettside og bøker med masse gode oppskrifter. 

Jeg har hatt cøliaki siden jeg var barn så jeg kan ikke si noe om vekt mtp diagnose i voksen alder, men jeg er i alle fall normalvektig selv om jeg også har PCOS og skulle virkelig hatt oddsen mot meg på vektfronten, men jeg må jo bare regulere inntaket etter det jeg vet jeg holder med normalvektig på. 

Det er forresten mange kafeer i dag som har glutenfrie kaker. Suksessterte er naturlig glutenfri for eksempel og noe mange kafeer har, og så har man de kafeene som satser på mer glutenfritt og har et større utvalg. 

Anonymkode: 4ae05...024

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en vanesak! Jeg fikk påvist cøliaki når jeg var i starten av 20-årene. For meg ble det etterhvert enkelt å gå over til glutenfritt fordi jeg følte meg jo så mye friskere!!

Jeg spiser knapt glutenfrie erstatninger nå. Jeg gikk mye opp i vekt det første året, og er snaaaart tilbake på en vekt jeg trives med, etter å ha slitt med vekta siden. Går mye i havregryn, salater osv. 

Jeg vil du skal være obs på at du over tid kanskje vil få større reaksjoner. Jo lengre du går uten gluten, jo mer vil kroppen reagere når du får i deg gluten. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste ikke at man kunne få det i såpass voksen alder.

Men det kan også gjøre deg mer bevisst på hva du putter i munnen sånn at du ender opp i en sunnere kropp enn du ellers ville gjort. Selv toppidrettutøvere kan ha det så det trenger ikke være en brems. Det var en norsk friidrettsfyr i OL-Paris nå sist som har hatt det nesten hele livet.

Anonymkode: 661d2...2d3

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer til å gå kjempefint❤️ De fleste får diagnosen etter fylte 30, så du er innafor normalen på det. Jeg har ikke gått opp i vekt. Gikk ned i starten, men det stabiliserte seg. Jeg bor i Oslo, og mange kafeer og kanskje særlig Baker Hansen har greit utvalg glutenfritt. Mine beste tips: kjøp deg en egen brødrister OG et toastjern. Fria Havrebrød som oppbevares i kjøleskapet og ristes føles ikke tørt i det hele tatt. Glutenfrie tortilla som stekes i panne med ost, egg eller annet fyll er godt som både frokost og kvelds. Enig med den over at jeg anbefaler Pappa uten gluten.

Sykehuset anbefalte å teste barna for cøliaki hvert år etter fylte tre år (eller om de fikk symptomer før det.) Vi har fire barn og testet alle for genet først. (Dersom de mangler dette er cøliaki nærmest utelukket.) Tre av dem har genet, og to av dem har i årene etterhvert fått diagnosen. 

Men viktigst av alt. Energien kommer tilbake. Det kan ta tid, men den kommer tilbake❤️ God bedring og grattis med bebis🥰

Anonymkode: 7e22f...fc8

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hei,

Gikk til legen fordi jeg var så sykt sliten, han tok en blodprøve og mente jeg kanskje hadde glutenallergi. Jeg ble henvist videre til gastroskopi, og fikk svaret i dag. Cøliaki. Jeg er snart 40 år, og aldri tenkt at dette var noe jeg kunne ha. Kan svært lite om dette, men det ser ut som kostholdet blir noe begrenset for resten av livet. Leser at man lett kan gå opp i vekt når man får Cøliaki, fordi det som er glutenfritt inneholder mer kalorier og kroppen begynner å ta til seg næring.

Men jeg ser jo allerede nå at jeg må avstå fra flere vaner. De faste dagene i kantina med boller og ostebriks, og de ukentlige cafebesøkene med kake. Ikke minst når jeg blir fysen på kvelden, da har jeg ikke lyst på tørt glutenfritt brød, så da gidder jeg ikke lage noe. Skjønner ikke at man ikke går ned i vekt av denne diagnosen. Hva er folks erfaring egentlig? Vekt opptar meg en del om dagen, da jeg nesten akkurat har født mitt tredje barn. Vil gjerne tilbake til fasongen:) Det å få Cøliaki er kjedelig, men på langtnær det værste man kan ha, så jeg er positiv. 

Istedenfor glutenfritt brød, lag proteinbrød, mye bedre. 

1. En boks med mager kesam, vanlig kesam er umulig å få kjøpt. 
2. 4 egg. 
3. 1. teskje salt (den dropper jeg)

4. 1 teskje bakepulver.
400 gram glutenfrie havregryn 

jeg bruker i tillegg 1 dl malte mandler og kniper ned ca. 50-100 gram på havregrynene. 

Du heller produktene 1-4 oppi en stor bolle og bruker stavmikseren til å få alt til å bli en jevn masse så heller du i litt og litt av havregrynene til du ser at deigen er «mettet». 

Bruk en liten brødform og legg bakepapir oppi så får du brødet lett utav etterpå. Steiker på 180 grader i 35-40 minutter, følg med fordi ovnene er ulike.  Viktig at du tar brødet ut av formen straks det er ute av ovnen og legger det på rist til kjøling.

Der finnes og oppskrifter med litt variasjon på nette som du kan bruke til rundstykker. Vi har problemer med å svelge derfor lager jeg brød. 

Skjærer brødet opp i skiver og fryser ned. Tar opp passe mengde til frokost. Mye bedre enn det ekle glutenfrie brødet. 
Merk deg at glutenfrie havregryn har leveringsvansker så det kan være utfordrende å finne i butikkene. Spar var der jeg klarte å finne sist gang. 

Du finner og ulike oppskrifter på pai og kaker der havregryn kan byttes ut med glutenfrie havregryn. 

Krumkaker lages etter denne oppskriften, https://www.tine.no/oppskrifter/kaker/vafler-og-smakaker/glutenfrie-krumkaker

Der dropper jeg kardemomme. 

Anonymkode: ac5c8...285

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for utrolig mange nyttige svar, dette var jo midt i blinken. Og takk for mange gode oppskrifter:) Gleder meg til å prøve! 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lurt som cøliaker å spise moderat lavkarbo. Og du må selvsagt ligge unna "vanlige" bakevarer, med mindre de tilfeldigvis også er glutenfrie. Jeg kjøpere en del gf havrebrød fra frys, ellers er frøbrød mest saftig. Gf knekkebrød med frø er veldig næringsrike. 

Vanligvis snop er ofte glutenfritt så det kan man lett gå opp i vekt på. Er også mye gode kaker i frysedisken. Og søte kjeks i hylla (orio er nesten bedre uten gluten). Noen bakeri selger feks kokosbolle, mandelkaker, nøtteroser, noen har en gf muffins eller bolle. Kransekake er glutenfri. 

Lurt å gjøre research om hvem som selge hva der du bor. F.eks i byen jeg bor er det et bakeri som selger mye gf noen dager i mnd. Feks finne lokal gf gruppe for stedet ditt på sosiale medier.

Bli med i Cøliakiforeningen og meld deg på bakekurs, matlagingskurs etc. Jeg går på juletrefest hvert år, selv om jeg ikke har barn, bare for kakene 😀

I kantina på jobben spiser jeg når de serverer suppe og gryteretter, kan også kjøpes salat (uten pasta) og fruktboks. På bensinstasjoner og kiosk kan jeg spise pølse uten brød (noen har gf brød men det er ofre både søtt og tørt), da tar jeg ofte potetsalat til. 

Jeg spiser del egg og havregrøt. Ellers yoghurt, frø, nøtter, bær, lager meg toast i toastjern, pannekaker, wraps mm. Eller rett og slett bare knekkebrød med vanlig pålegg.

Du kan søke NAV om støtte til fordyret kosthold. Man får ca 700 kr i måneden. Det kan du bruke til brødrister, toastjern, vaffeljern mm. Vil også anbefale å skaffe deg foodprocessor om du ikke har det, da kan du lage mye forskjellig mat. Og store boller, feks fra Tupperware.

Jeg tar blodprøver hos legen hvert 3.år. Prøva heter "aktiv cøliaki". Den skal normalt være negativ men vil være positiv nå i starten.

Anonymkode: 083ab...f87

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med å ha cøliaki er at det er absolutt ingenting som inneholder gluten som er sunt å spise uansett. Du har den perfekte grunn til å takke nei til veldig mye av søtsaker som folk serverer overalt.

Og så kommer du sannsynligvis til å føle deg mye bedre nå når du kutter ut gluten, i alle fall hvis du ikke erstatter det med enda usunnere brødtyper osv.

Anonymkode: e19e7...7fe

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Visste ikke at man kunne få det i såpass voksen alder.

De aller fleste som får diagnosen er mellom 30 og 60 år. 

TS: det er en vane. Det kan være vanskelig å gå over til glutenfritt brød, men glutenfritt knekkebrød er knallgodt (og mye billigere enn brødet). Av pasta smaker Barilla sin likt som vanlig glutenholdig, mens Rema 1000 sitt merke er en god nummer to. Ellers må du bare lese i butikken og spørre på restauranter, ingenting er likt noen steder. Spesielt burgere som ofteste er laget av rent kjøtt kan noen begynne å putte mel eller brød ibbi.

Når det kommer til ferier kan det være greit å ha i bakhodet at Tyskland og Frankrike suger på glutenfritt og de gidder ikke prøve heller. Vårt go-too sted der er Hard Rock Cafe som har glutenfritt fast på menyen over hele verden. Ellers kjører vi fortest mulig gjennom disse landene.

På den andre enden av skalaen er Italia og Spania fantastiske når det kommer til kunnskap og vilje rundt glutenfritt.

Kroatia og USA er midt på treet, noen er engasjerte andre bryr seg ikke og gidder ikke.

Anonymkode: 1e526...9a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slenger på denne siden jeg er i nøyaktig samme situasjon som TS.

Vi skal på resturant i dag. På listen over allergener finner jeg kun Hvete?  Dette er en seriøs resturant, eid av landskjent kokk så vil jo stole på det. Hadde dere stolt på det? Det er jo en allergenlist, men fremdeles usikker på om cøliaki regnes som allergi.

Min mor sier at de glutensmellene hun har gått på har vært på resturant, men nyttig å høre andres erfaring🤔

Anonymkode: f23aa...939

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi skal på resturant i dag. På listen over allergener finner jeg kun Hvete?  Dette er en seriøs resturant, eid av landskjent kokk så vil jo stole på det. Hadde dere stolt på det? Det er jo en allergenlist, men fremdeles usikker på om cøliaki regnes som allergi.

Min mor sier at de glutensmellene hun har gått på har vært på resturant, men nyttig å høre andres erfaring🤔

På restauranter sier du alltid fra og dobbeltsjekker muntlig når du bestiller at ting er glutenfritt. 

Ang pommfri så må det også forsikres at er glutenfri. Friteres den i samme olje som de friterer f.eks nuggets så er den ikke glutenfri. Der spør jeg alltid: "Er pommfrien glutenfri? Friteres den i samme olje som andre ting eller har den egen olje?" fordi mange tror at å dele olje er det samme som at "produktet kan inneholde spor av gluten", men det er det ikke. 

NB Burger King og McDonalds har faste rutiner så der er det bare å bestille glutenfri burger og pommfri uten å dobbeltsjekke. Det samme gjelder Peppes og Dominos.

Anonymkode: 1e526...9a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Cøliaki regnes av noen å være i allergigaten, av andre å være noe langt mer seriøst. Dette kan du aldri vite før etter at du har spist maten. 

Anonymkode: ac5c8...285

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...