Gå til innhold

Vektnedgang -gruer meg til jul

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Tusen takk for alle gode ord, råd og tips som jeg fikk! Gjennom desember fikk jeg oppleve hvor viktig (kondisjons)treninga er for meg for å opprettholde et sunt kosthold, da jeg gikk tre uker uten en eneste løpetur pga luftveissykdom. Men med det i bakhodet sørge jeg for jevnlige løpeturer gjennom jula og det hindra at jeg overspiste. Det ble julemat og kaker, men ikke fråtsing. Nå på nyåret merker jeg at jeg sliter med å hente inn de gode vanene, og med søvnmangel, jobbstress og snøkaos ender jeg litt for ofte med å raide skuffer og skap på kveldstid når ingen ser meg, men ikke så ille som før jeg startet livsstilsendringa. Jeg klarer også å la være å kjøpe sjokolade/bolle for å få opp blodsukkeret hvis jeg drar innom butikken på tom mage(noe jeg har gjort alt for mye). Før jul kunne vi ha ting liggende, men nå tror jeg vi må kvitte oss med ting til jeg har fått kontrollen igjen. 
Vekta gikk litt opp i jula, men ikke så mye som nedgangen fra jeg skrev innlegget, og nå er jeg tilbake på vekta fra 21. desember, totalt -11kg fra maksvekt. 

Anonymkode: f5a3b...6ed

Så utrolig flink du er! Der ser du, du takla jo jula kjempefint du:) jeg tror det er det som er trikset altså, spis alt av julemat og godt, men begrens porsjonene og mengdene, så går dette helt fint. Jeg må også passe vekta, så min strategi var, komme seg ut på en tur hver dag. Begrens julemåltidet til to moderate porsjoner og en porsjon dessert. Ved kaffebordet et lite stykke kake og kanskje en sjokoladebit. Jeg begrensa også inntaket av alkohol, da dette er mye tomme kalorier. Kjenner på sånn mestring at jeg klarte å holde vekta gjennom jula, jeg gikk ikke ned, men det trenger man heller ikke gjøre i jula tenker jeg 

Anonymkode: 3051b...2f2

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vet julen er over, men til en annen gang kan jeg komme med tips: 

Bruk rugsprø knekkebrød i stedet for rundstykker. Lite kalorier, men du kan spise godt julepålegg. Men begrens mengden kaloritette pålegg. Bruk feks lett majones i stedet, og ikke lag et "toppet" knekkebrød med 4ss rekesalat. Bruk mye grønt, paprika, agurk, tomat osv oppå pålegg, det gjør det mer appetittlig, men det føles også som det er mer mat.

Drikk vann, svart te, kaffe. Begrens evt til et lite glass juice eller brus.

Kutt ned på feks potet og saus. Bruk mer grønnsaker. Spis en liten porsjon middag om du vet det blir kaker etterpå. Begrens også mat hjemme før besøk når du vet det blir ekstra kalorier senere. 

Bruk gjerne app og legg inn kalorier underveis. Jeg syns det er lettere å se at jeg begynner å nå grensen etter frokost, middag, et kakestykke og en kjeks. Det er for sent når man begynner på 3 kakestykke, 5 kjeksen og to kopper kaffe med fløte.

Anonymkode: 8d188...62d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Bruk rugsprø knekkebrød i stedet for rundstykker. Lite kalorier, men du kan spise godt julepålegg. Men begrens mengden kaloritette pålegg. Bruk feks lett majones i stedet, og ikke lag et "toppet" knekkebrød med 4ss rekesalat. Bruk mye grønt, paprika, agurk, tomat osv oppå pålegg, det gjør det mer appetittlig, men det føles også som det er mer mat.

Kutt ned på feks potet og saus. Bruk mer grønnsaker. Spis en liten porsjon middag om du vet det blir kaker etterpå. Begrens også mat hjemme før besøk når du vet det blir ekstra kalorier senere. 

Bruk gjerne app og legg inn kalorier underveis. Jeg syns det er lettere å se at jeg begynner å nå grensen etter frokost, middag, et kakestykke og en kjeks. Det er for sent når man begynner på 3 kakestykke, 5 kjeksen og to kopper kaffe med fløte.

Mange gode tips her og mye av det jeg lever etter til daglig! Utfordringa var besøk over flere dager der jeg visste det kom til å bli mange lange måltider med mye jeg synes er godt. Men som jeg skrev i siste kommentaren min(forrige side) så gikk det heldigvis bedre enn frykta! 
Jeg tror den største suksessfaktoren var små biter. På den måten kunne jeg spise flere forskjellige ting( både julekaker, godteri og pålegg) uten at totalmengden ble for stor. Jeg gikk opp litt, men tror det var mye vann pga typen mat. Det forsvant fort på noen dager med normalt kosthold. 
-ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Mange gode tips her og mye av det jeg lever etter til daglig! Utfordringa var besøk over flere dager der jeg visste det kom til å bli mange lange måltider med mye jeg synes er godt. Men som jeg skrev i siste kommentaren min(forrige side) så gikk det heldigvis bedre enn frykta! 
Jeg tror den største suksessfaktoren var små biter. På den måten kunne jeg spise flere forskjellige ting( både julekaker, godteri og pålegg) uten at totalmengden ble for stor. Jeg gikk opp litt, men tror det var mye vann pga typen mat. Det forsvant fort på noen dager med normalt kosthold. 
-ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...