AnonymBruker Skrevet 22. november 2024 #21 Del Skrevet 22. november 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har hatt noen høster der jeg har gått ned noen kilo og følt meg på god vei i riktig retning. Det jeg har erfart, er at det ikke er juledagene som ødelegger, for selv om jeg spiser god mat og litt julesnop i jula, så kan jeg f.eks spise mindre annenhver dag i romjulen, og dermed klare å holde vekten. Mitt problem er alltid de to første ukene i januar, for da har jeg fått smaken på god mat og godteri igjen, og har gjerne litt rester liggende, pluss at julesnopet er billig i butikkene, dermed fortsetter jeg dessverre å spise litt usunt utover på nyåret. Og DA går jeg opp i vekt, og mister motet. Det har skjedd flere ganger.. Anonymkode: cb3a8...dda Dette er grunnen til at det for min del (understreker at alle er forskjellige) var rett å kutte ut snop og sjokolade helt. For hver gang jeg spiste så var jeg "på kjøret" igjen. Måtte kjempe mot viljestyrken dag, etter dag, etter dag. Men når jeg bare kuttet så forsvant alt dette suget fullstendig etterhvert, og det er en enorm frihet. Anonymkode: 17e7d...9fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2024 #22 Del Skrevet 22. november 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har selv vært på vektnedgang-reisen siste året, og er det én ting jeg har lært så er det at det er lov å kose seg av og til. I påska bestemte jeg meg for at jeg skulle kose meg og ikke ha dårlig samvittighet, det ble en fantastisk påske og jeg var back on track igjen rett etter. Samme gjorde jeg i sommerferien, lot meg selv kose meg litt ekstra, men rett tilbake til gode rutiner etterpå. Dette skal jeg gjøre i julen også. Jeg har brukt så mye tid i livet på å få dårlig samvittighet for å kose meg når det er høytid, og det er ikke nødvendig. Har man gode rutiner i hverdagen og lever et sunt og balansert liv ellers, så vil ikke høytidene være det som ødelegger. Nyt julen og kos deg, så er du back on track så fort julen er over 🙌🏼 Anonymkode: 82c1e...aa1 Jeg er helt enig at man ikke skal ha ha dårlig samvittighet for å kose seg litt, men grunnen til at jeg sitter her med alvorlig fedme(8kg er en start, men jeg har en lang vei å gå) er at jeg sliter med «litt». Jeg kommer inn i en negativ spiral med overspising av sukker og fine karbohydrater, blir tappet av energi pga dårlig kost, spiser mer fordi kroppen tror den trenger rask energi. Sleng på søvnmangel, og trøstespising fordi jeg ikke klarer å ta tak i egen helse(ironisk, ja…) så har du meg. Nå har jeg funnet en balanse i hverdagen, det jeg egentlig er mest redd for er at jeg ikke skal komme meg tilbake til Denne balansen igjen etter jul. Samtidig kjenner jeg at jeg har mye mer energi og overskudd med livvstilen jeg har nå(på tross av energiunderskudd), så det bør jo være motivasjon til å ta det opp igjen når jula er over. Jeg skriver ikke dette for å være negativ og si at det ikke går, det er bare for å forklare mitt ståsted. Fordi jeg er helt enig i at jeg må kunne tillate meg å kose meg ekstra f.eks i jula, men så tidlig i vektnedgangprosessen som jeg er nå, så må jeg ha en plan for hvordan jeg skal klare det. Anonymkode: f5a3b...6ed 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2024 #23 Del Skrevet 23. november 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg er helt enig at man ikke skal ha ha dårlig samvittighet for å kose seg litt, men grunnen til at jeg sitter her med alvorlig fedme(8kg er en start, men jeg har en lang vei å gå) er at jeg sliter med «litt». Jeg kommer inn i en negativ spiral med overspising av sukker og fine karbohydrater, blir tappet av energi pga dårlig kost, spiser mer fordi kroppen tror den trenger rask energi. Sleng på søvnmangel, og trøstespising fordi jeg ikke klarer å ta tak i egen helse(ironisk, ja…) så har du meg. Nå har jeg funnet en balanse i hverdagen, det jeg egentlig er mest redd for er at jeg ikke skal komme meg tilbake til Denne balansen igjen etter jul. Samtidig kjenner jeg at jeg har mye mer energi og overskudd med livvstilen jeg har nå(på tross av energiunderskudd), så det bør jo være motivasjon til å ta det opp igjen når jula er over. Jeg skriver ikke dette for å være negativ og si at det ikke går, det er bare for å forklare mitt ståsted. Fordi jeg er helt enig i at jeg må kunne tillate meg å kose meg ekstra f.eks i jula, men så tidlig i vektnedgangprosessen som jeg er nå, så må jeg ha en plan for hvordan jeg skal klare det. Anonymkode: f5a3b...6ed Det er i slike situasjoner du trenger mye støtte rundt deg. Du har allerede støtte fra mannen din, men kanskje du må bite i det sure eplet og snakke med familien din også. Kan du ikke lage strategi sammen med familien, og samtidig si i fra om at du ikke vil ha noe snakk om vekt og kropp hverken i jula eller fremover, men at du trenger deres hjelp denne jula for å lykkes med livsstilsendringen din? Det vil bli tøft slik du har beskrevet det, men hvis du bruker ukene før jul på dette så slipper du kanskje at det blir fokus på det når dere er samlet. For å ta en sammenligning: hvis en nylig edru alkoholiker hadde feiret sammen med familien din hadde dere sikkert hatt en alkoholfri jul? Da er det kanskje ikke usannsynlig at en nylig avvent sukkeravhengig og trøstespiser blir tatt like mye hensyn til denne ene gangen? Det er en styrke å kunne be om hjelp! Og det er en styrke å kunne ta i mot omsorg (selv overdreven og misforstått omsorg, som jeg leste at familien din kan gi deg). Men resten må nesten være opp til deg. De kan støtte, hjelpe, tilrettelegge, men det må være opp til deg å formidle hva du trenger fra dem. For eksempel: Et familiemedlem har en tendens til å overspise julemiddag, og han overspiser i den grad at han har havnet på legevakten noen ganger på grunn av det. Så når han feirer sammen med oss har vi en avtale om at jeg hjelper han med å begrense seg. Hans ønske var at jeg serverer ham, og det gjør jeg. Jeg legger opp en raus normal porsjon, men han gjør resten av jobben ved å ikke forsyne seg flere ganger. Du ER sterk, det har du allerede bevist, og familien din kan være en god ressurs for deg hvis du gir dem sjansen. Kanskje tar jeg feil, men slik du beskriver familien din virker de som en fin gjeng som bare kan bli litt for mye av og til, og jeg tror de kan være en ressurs for deg. Anonymkode: a5752...a2c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2024 #24 Del Skrevet 23. november 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det er i slike situasjoner du trenger mye støtte rundt deg. Du har allerede støtte fra mannen din, men kanskje du må bite i det sure eplet og snakke med familien din også. Kan du ikke lage strategi sammen med familien, og samtidig si i fra om at du ikke vil ha noe snakk om vekt og kropp hverken i jula eller fremover, men at du trenger deres hjelp denne jula for å lykkes med livsstilsendringen din? Det vil bli tøft slik du har beskrevet det, men hvis du bruker ukene før jul på dette så slipper du kanskje at det blir fokus på det når dere er samlet. For å ta en sammenligning: hvis en nylig edru alkoholiker hadde feiret sammen med familien din hadde dere sikkert hatt en alkoholfri jul? Da er det kanskje ikke usannsynlig at en nylig avvent sukkeravhengig og trøstespiser blir tatt like mye hensyn til denne ene gangen? Det er en styrke å kunne be om hjelp! Og det er en styrke å kunne ta i mot omsorg (selv overdreven og misforstått omsorg, som jeg leste at familien din kan gi deg). Men resten må nesten være opp til deg. De kan støtte, hjelpe, tilrettelegge, men det må være opp til deg å formidle hva du trenger fra dem. For eksempel: Et familiemedlem har en tendens til å overspise julemiddag, og han overspiser i den grad at han har havnet på legevakten noen ganger på grunn av det. Så når han feirer sammen med oss har vi en avtale om at jeg hjelper han med å begrense seg. Hans ønske var at jeg serverer ham, og det gjør jeg. Jeg legger opp en raus normal porsjon, men han gjør resten av jobben ved å ikke forsyne seg flere ganger. Du ER sterk, det har du allerede bevist, og familien din kan være en god ressurs for deg hvis du gir dem sjansen. Kanskje tar jeg feil, men slik du beskriver familien din virker de som en fin gjeng som bare kan bli litt for mye av og til, og jeg tror de kan være en ressurs for deg. Anonymkode: a5752...a2c Du har jo rett. Ville sikkert gitt akkurat samme råd til noen andre. Og ang familien har du helt rett. Det er en veldig fin gjeng, bare litt mye av og til for meg som er mer privat. Anonymkode: f5a3b...6ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2024 #25 Del Skrevet 23. november 2024 Jeg har som mål å ikke gå opp i julen. Vektnedgang kan jeg bare glemme. Så starter jeg på nytt etter nyttår. Anonymkode: dd087...deb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2024 #26 Del Skrevet 23. november 2024 Holder på med vektnedgang jeg også. Men skal kose meg litt i jula. Men skal også gå turer. Da går jeg ikke opp og da er jeg fornøyd Anonymkode: 299b1...1fe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2024 #27 Del Skrevet 23. november 2024 Dette er en ganske individuell reise. Jeg har selv gått ned 11kg, og jeg tar meg en pause nå i desember. Jeg sprekker når jeg «ikke får lov til» ting. For meg, så trenger jeg å faktisk si at det er greit at jeg spiser julekaker og julemiddag. At jeg kan kose meg med gløgg og julekos på jobb. For det er ikke «jula», som ødelegger. Det er ikke litt kos over en måneds tid som ødelegger. Det er jo om man ikke finner tilbake til vektnedgangen igjen i etterkant som ødelegger. Og jeg synes alltid at januar er en enkel måned å leve sunt på, for alle gjør det. Grønnsaker er på tilbud, alt av alt sunt er på tilbud, alle er aktive og ja jeg synes det er enkelt å finne tilbake på et godt spor igjen. Jeg er fult klar over at jeg fint kan «gå opp» 3-4kg i desember. 2 av de er vannvekt, og 2 kanskje reel vektoppgang. Men jeg er forberedt på det. Min reise er nok ikke ferdig før til jul igjen neste år, så for meg så betyr det lite om jeg har et par kg ekstra som må av. Det er en måned ekstra med jobb. Det går fint. Men dette er meg. Jeg aner ikke om dette er slik du fungerer, men tenkte jeg kunne nå dele min måte å gjøre dette med jul på. Anonymkode: e5fd7...8be 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2024 #28 Del Skrevet 26. november 2024 Jeg planlegger å ha diettfri mellom jul å nyttår, så jeg koser meg vel vitende om at jeg følger planen 😅 Den uka har veldig lite å si. For meg er det viktigere å ikke begynne tidlig i desember, og snavle rester ut januar. Jeg orker ikke ha dårlig samvittighet og forsøke å begrense meg èn uke i året heller, og opplever at dersom jeg har "frie tøyler" så går det faktisk ikke så ille, og jeg slipper å ha dårlig samvittighet. Mitt tips er derfor å lage en plan som gir rom for å leve, så følger du planen. Anonymkode: ad337...c46 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2024 #29 Del Skrevet 26. november 2024 Jeg har gått ned 30 kg og holdt vekten i 5 år. Har flere perioder i året hvor jeg spiser akkurat hva jeg vil, og går opp noen kg. Så tar jeg grep og går tilbake til vanlig kosthold. Den ekstra vekten er borte i løpet av 3-4 dager. Og jeg spiser mye i jula, inkludert søtsaker. Anbefaler en lengre tur, gjerne 1,5 time per dag, da får du frisk luft og kan klarne tankene mens du går. Anonymkode: 615c6...60a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2024 #30 Del Skrevet 26. november 2024 AnonymBruker skrev (På 22.11.2024 den 14.25): Det er akkurat dette. Og utfordringen er vel at dette fungerer for resten av familien. Jeg er den eneste overvektige, den eneste som overspiser. For de andre er det ikke et problem å ha alt tilgjengelig, det er forskjell på å spise mye av alt og å klare å spise litt av alt. Anonymkode: f5a3b...6ed Er det kanskje en ide å følge matinntaket til en av disse som klarer å spise moderat? Forsyn deg med det samme som denne? En annen ide er å ha en plan. Feks til frokost skal du kun ta ett rundstykke, velge et magert eller proteinrikt pålegg og heller lasse litt på med agurk/paprika/tomat ved siden av. Og feks ikke forsyne deg av godteskåla/småkakene/snacks bortsett fra mellom kl 19 og 20. Men skal du bo hjemme hos noen andre i dagesvis? Må du det i såfall? Jeg skal også i noen selskaper, men liker best å bo hjemme. Da har du også mer kontroll over maten du har rundt deg. Forstår forøvrig godt at du ikke ønsker å snakke/dele dette med familie. Matinntak og vekt er en privatsak, og det er det for meg også selv om min familie ikke er sånn som «snakker ihjel alt». Anonymkode: 23096...33d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2024 #31 Del Skrevet 26. november 2024 Det vil ALLTID være eventer som kan gjøre vektnedgang krevende. Juletiden, ferier, selskaper, jobbturer med overflod av mat. Det er en del av å være et sosialt menneske. Så for oss har gått ned mye i vekt eller jobber med det nå så blir det en viktig del av prosessen å finne den balansen. Jeg har også gått ned fra fedme, og fant fort ut at jeg aldri kan bruke slike begivenheter som en unnskyldning. Det gjelder å finne balansen mellom å delta, men å ikke overspise. Noen tips: - Spis måltider, men lite utenom. Verten har lagt mye jobb med måltidene, så da forsyner du deg, men med en porsjon som du spiser langsomt mens resten er på neste porsjon. - Forsyn deg med noen biter av de kakene som du ikke er minst begeistret for. Det vil være minst triggende for overspising etterpå. - Tenk at måltidene i seg selv er kos! Man trenger ikke kos oppå kos oppå kos. Anonymkode: c1f64...b00 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2024 #32 Del Skrevet 26. november 2024 AnonymBruker skrev (På 23.11.2024 den 18.22): Dette er en ganske individuell reise. Jeg har selv gått ned 11kg, og jeg tar meg en pause nå i desember. Jeg sprekker når jeg «ikke får lov til» ting. For meg, så trenger jeg å faktisk si at det er greit at jeg spiser julekaker og julemiddag. At jeg kan kose meg med gløgg og julekos på jobb. For det er ikke «jula», som ødelegger. Det er ikke litt kos over en måneds tid som ødelegger. Det er jo om man ikke finner tilbake til vektnedgangen igjen i etterkant som ødelegger. Og jeg synes alltid at januar er en enkel måned å leve sunt på, for alle gjør det. Grønnsaker er på tilbud, alt av alt sunt er på tilbud, alle er aktive og ja jeg synes det er enkelt å finne tilbake på et godt spor igjen. Jeg er fult klar over at jeg fint kan «gå opp» 3-4kg i desember. 2 av de er vannvekt, og 2 kanskje reel vektoppgang. Men jeg er forberedt på det. Min reise er nok ikke ferdig før til jul igjen neste år, så for meg så betyr det lite om jeg har et par kg ekstra som må av. Det er en måned ekstra med jobb. Det går fint. Men dette er meg. Jeg aner ikke om dette er slik du fungerer, men tenkte jeg kunne nå dele min måte å gjøre dette med jul på. Anonymkode: e5fd7...8be Har gått gjennom to januarer i løpet av vektnedgangen min, og for min del var det første året da jeg oppga rutinene og spiste alt jeg ville i desember mye vanskeligere å deale med da januar kom og jeg hadde lagt på meg 4 kg av det jeg hadde gått ned. Jobbet lenge med å finne motivasjonen etterpå, og fortsatte med overspisingen i ukene etterpå. Det året jeg var bevisst på å kose meg moderat (julemiddag, men mager lunsj og lite snacksing) og jeg ikke gikk opp noe i vekt så kjente jeg på masse mestring og var supermotivert til å begynne rett på trening og kostholdsplan allerede 1/1. Det er individuelt, men mye vektoppgang i desember kan sette deg tilbake mentalt. Anonymkode: c1f64...b00 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2024 #33 Del Skrevet 26. november 2024 AnonymBruker skrev (På 21.11.2024 den 19.31): Er det noen som har noe tips til hvordan overleve jula? Som har vært der selv? Anonymkode: f5a3b...6ed Lat som du har et problem med magen og har fått udiagnosert melkeallergi, der melkeprodukter gjør deg syk. Seriøst. For da utgår kaker, kremer, is, sjokolade, oster, desserter og mye annet fos der det dyttes inn melk, smør, fløte osv når du er hos andre. Så kan du heller posjonere dette selv hjemme utifra hva du har lyst på og/eller mulighet til å spise uten å kollapse på kaloriene. Anonymkode: 78262...f7d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2024 #34 Del Skrevet 26. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg planlegger å ha diettfri mellom jul å nyttår, så jeg koser meg vel vitende om at jeg følger planen 😅 Den uka har veldig lite å si. For meg er det viktigere å ikke begynne tidlig i desember, og snavle rester ut januar. Jeg orker ikke ha dårlig samvittighet og forsøke å begrense meg èn uke i året heller, og opplever at dersom jeg har "frie tøyler" så går det faktisk ikke så ille, og jeg slipper å ha dårlig samvittighet. Mitt tips er derfor å lage en plan som gir rom for å leve, så følger du planen. Anonymkode: ad337...c46 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har gått ned 30 kg og holdt vekten i 5 år. Har flere perioder i året hvor jeg spiser akkurat hva jeg vil, og går opp noen kg. Så tar jeg grep og går tilbake til vanlig kosthold. Den ekstra vekten er borte i løpet av 3-4 dager. Og jeg spiser mye i jula, inkludert søtsaker. Anbefaler en lengre tur, gjerne 1,5 time per dag, da får du frisk luft og kan klarne tankene mens du går. Anonymkode: 615c6...60a AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Det vil ALLTID være eventer som kan gjøre vektnedgang krevende. Juletiden, ferier, selskaper, jobbturer med overflod av mat. Det er en del av å være et sosialt menneske. Så for oss har gått ned mye i vekt eller jobber med det nå så blir det en viktig del av prosessen å finne den balansen. Jeg har også gått ned fra fedme, og fant fort ut at jeg aldri kan bruke slike begivenheter som en unnskyldning. Det gjelder å finne balansen mellom å delta, men å ikke overspise. Noen tips: - Spis måltider, men lite utenom. Verten har lagt mye jobb med måltidene, så da forsyner du deg, men med en porsjon som du spiser langsomt mens resten er på neste porsjon. - Forsyn deg med noen biter av de kakene som du ikke er minst begeistret for. Det vil være minst triggende for overspising etterpå. - Tenk at måltidene i seg selv er kos! Man trenger ikke kos oppå kos oppå kos. Anonymkode: c1f64...b00 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Har gått gjennom to januarer i løpet av vektnedgangen min, og for min del var det første året da jeg oppga rutinene og spiste alt jeg ville i desember mye vanskeligere å deale med da januar kom og jeg hadde lagt på meg 4 kg av det jeg hadde gått ned. Jobbet lenge med å finne motivasjonen etterpå, og fortsatte med overspisingen i ukene etterpå. Det året jeg var bevisst på å kose meg moderat (julemiddag, men mager lunsj og lite snacksing) og jeg ikke gikk opp noe i vekt så kjente jeg på masse mestring og var supermotivert til å begynne rett på trening og kostholdsplan allerede 1/1. Det er individuelt, men mye vektoppgang i desember kan sette deg tilbake mentalt. Anonymkode: c1f64...b00 Jeg bør vel kanskje justere til at jeg gruer meg til jeg må hente meg inn igjen. Mitt største problem er overspising. Suksessen nå er faktisk at jeg har funnet en plan som gir rom for å leve, men den er avhengig av flest hverdager, så må øve litt mer før jeg stoler på meg selv mange dager på rad. men jeg ser nå, midt i en sykdomsrunde der trening utgår, at trening er viktig (ikke på grunn av kaloriene, men hva det gjør med kropp og sinn), så det er nok en viktig ingrediens i å overleve jula. Takk for råd. -ts Anonymkode: f5a3b...6ed 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2024 #35 Del Skrevet 26. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det kanskje en ide å følge matinntaket til en av disse som klarer å spise moderat? Forsyn deg med det samme som denne? En annen ide er å ha en plan. Feks til frokost skal du kun ta ett rundstykke, velge et magert eller proteinrikt pålegg og heller lasse litt på med agurk/paprika/tomat ved siden av. Og feks ikke forsyne deg av godteskåla/småkakene/snacks bortsett fra mellom kl 19 og 20. Men skal du bo hjemme hos noen andre i dagesvis? Må du det i såfall? Jeg skal også i noen selskaper, men liker best å bo hjemme. Da har du også mer kontroll over maten du har rundt deg. Forstår forøvrig godt at du ikke ønsker å snakke/dele dette med familie. Matinntak og vekt er en privatsak, og det er det for meg også selv om min familie ikke er sånn som «snakker ihjel alt». Anonymkode: 23096...33d Det er 4 dager på besøk med 6 timer kjøring og en værutsatt fjellovergang hjem, så å ikke bo der er ikke aktuelt, men det du og mange andre her skriver om å lage en plan er nok løsningen. Anonymkode: f5a3b...6ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #36 Del Skrevet 27. november 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg bør vel kanskje justere til at jeg gruer meg til jeg må hente meg inn igjen. Mitt største problem er overspising. Suksessen nå er faktisk at jeg har funnet en plan som gir rom for å leve, men den er avhengig av flest hverdager, så må øve litt mer før jeg stoler på meg selv mange dager på rad. men jeg ser nå, midt i en sykdomsrunde der trening utgår, at trening er viktig (ikke på grunn av kaloriene, men hva det gjør med kropp og sinn), så det er nok en viktig ingrediens i å overleve jula. Takk for råd. -ts Anonymkode: f5a3b...6ed Pleier du å overspise foran andre? Du skriver at alle de andre du skal være sammen med spiser normale mengder og begrenser seg selv. Trodde det var mest vanlig å overspise alene, hvertfall ikke foran folk som spiser lite? Og når du i tillegg har familie som har drevet å hintet om at de er bekymret for din vekt (jeg hadde virkelig musespist foran en sånn gjeng, off). Jeg er normalvektig, men må jobbe hardt for å holde vekta nede, og jeg er alltid veldig bevisst på hva de rundt meg spiser. Hadde aldri fråtset hvis ingen andre gjorde det liksom. Er dette noe du kan tenke eller bruke selv kanskje? Anonymkode: 23096...33d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #37 Del Skrevet 27. november 2024 AnonymBruker skrev (På 22.11.2024 den 14.20): Jeg vet at jeg må venne meg til det 😊 og kakefredag, kafébesøk, restaurant og helger går faktisk fint 😊 jeg klarer å kose meg uten å overspise og ødelegge. Jeg tror at grunnen til at jula ser vanskelig ut er at det er så mange dager på rad, og det er en ting jeg enda ikke har sett at jeg kan mestre. Men jeg er helt enig: jeg må klare det også for at dette skal holde over tid. Anonymkode: f5a3b...6ed Jeg syns også jula er litt vanskelig. Jeg har gjort det sånn at jeg velger meg ett måltid hver dag som det er ok å overdrive litt. Men da spiser jeg lite de andre måltidene og ikke småspising. Måltidet smaker jo uansett bedre om jeg er sulten. Anonymkode: 132f9...cdd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2024 #38 Del Skrevet 27. november 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Pleier du å overspise foran andre? Du skriver at alle de andre du skal være sammen med spiser normale mengder og begrenser seg selv. Trodde det var mest vanlig å overspise alene, hvertfall ikke foran folk som spiser lite? Og når du i tillegg har familie som har drevet å hintet om at de er bekymret for din vekt (jeg hadde virkelig musespist foran en sånn gjeng, off). Jeg er normalvektig, men må jobbe hardt for å holde vekta nede, og jeg er alltid veldig bevisst på hva de rundt meg spiser. Hadde aldri fråtset hvis ingen andre gjorde det liksom. Er dette noe du kan tenke eller bruke selv kanskje? Anonymkode: 23096...33d Når måltidene varer lenge er det lett å ende opp med å spiser for mye ved å forsyne seg med bare litt til og bare litt til, og gjerne «feil» ting, og når kakefat og godteskåler står framme er det lett å ta en kake her og en karamell der. Og dersom jeg har godt rundt å spist litt for mye av «feil» ender det med å raide kakefat og skuffer og skap når ingen ser på kvelden. Jeg vet jeg lett kan virke negativ i denne tråden, men jeg sier hvordan det har vært før og hva jeg frykter. Samtidig merker jeg at det hjelper å konkretisere hva som er utfordringene mine, jeg trodde jeg visste det, men det hjelper å sette ord på det. Ved å skrive ned hva jeg sliter med og å lese alle tilbakemeldingene begynner det å forme seg en plan og jeg er mye mer positiv til at dette skal gå nå enn da jeg skrev første innlegg. Anonymkode: f5a3b...6ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #39 Del Skrevet 28. november 2024 Husk at det er kun 4 dager. Det viktige er å legge en plan for når du kommer hjem igjen. Ikke ha noe usunt i huset ditt, kjøp inn de varene du bruker nå som du har endret livsstil, så det ligger klart. Evt skriv et lite brev til deg selv, som ligger klart og som du skal lese når du kommer hjem fra denne 4-dagers ferien. Et vennlig brev hvor du fokuserer på at det ikke skal henge i dårlig samvittighet for disse dagene, og feks en liste over hvorfor du ønsker å fortsette med livsstilsendringen😊 Anonymkode: 23096...33d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #40 Del Skrevet 11. januar Tusen takk for alle gode ord, råd og tips som jeg fikk! Gjennom desember fikk jeg oppleve hvor viktig (kondisjons)treninga er for meg for å opprettholde et sunt kosthold, da jeg gikk tre uker uten en eneste løpetur pga luftveissykdom. Men med det i bakhodet sørge jeg for jevnlige løpeturer gjennom jula og det hindra at jeg overspiste. Det ble julemat og kaker, men ikke fråtsing. Nå på nyåret merker jeg at jeg sliter med å hente inn de gode vanene, og med søvnmangel, jobbstress og snøkaos ender jeg litt for ofte med å raide skuffer og skap på kveldstid når ingen ser meg, men ikke så ille som før jeg startet livsstilsendringa. Jeg klarer også å la være å kjøpe sjokolade/bolle for å få opp blodsukkeret hvis jeg drar innom butikken på tom mage(noe jeg har gjort alt for mye). Før jul kunne vi ha ting liggende, men nå tror jeg vi må kvitte oss med ting til jeg har fått kontrollen igjen. Vekta gikk litt opp i jula, men ikke så mye som nedgangen fra jeg skrev innlegget, og nå er jeg tilbake på vekta fra 21. desember, totalt -11kg fra maksvekt. Anonymkode: f5a3b...6ed 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå