Gå til innhold

Hvor mye blander seg inn i barna konflikter

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor mye blander dere foreldre deres i "dramaet" til barna i 3. og 4. Klasse (jenter)? 

Det er så mye stygge ting de gjør mot hverandre. De sårer hverandre så og si hver dag. Det er alltid noen som er uvenner. Om barnet ditt blir uvenn med en og det varer over uker, blander dere dere? Eller tenker dere at det går over og/eller de finner andre løsninger? 

Anonymkode: 4a6fc...cfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hatt kontakt med mødre av venner, både til datter og sønn, i tilfeller der det ble uvennskap (over lengre tid) i den alderen. Jeg har snakket med skolen om det har vært problematisk, enten for eget barn eller venner. Og jeg har snakket mye med ungene om hvordan de bør være mot andre, hva som kan ligge bak andres slemme ord eller handlinger, og hvordan de kan ordne opp i konflikter. Men jeg har aldri blandet meg i innholdet i konkrete konflikter, eller snakket direkte med andre barn. 
Hyppige «jentekonflikter» vil jeg forøvrig tenke at er et tegn på noe usunt, enten hos eget/annet barn, i vennegruppen eller i klassemiljøet. Jeg ville tatt det opp med lærer. 

Anonymkode: 392ab...cda

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har hatt kontakt med mødre av venner, både til datter og sønn, i tilfeller der det ble uvennskap (over lengre tid) i den alderen. Jeg har snakket med skolen om det har vært problematisk, enten for eget barn eller venner. Og jeg har snakket mye med ungene om hvordan de bør være mot andre, hva som kan ligge bak andres slemme ord eller handlinger, og hvordan de kan ordne opp i konflikter. Men jeg har aldri blandet meg i innholdet i konkrete konflikter, eller snakket direkte med andre barn. 
Hyppige «jentekonflikter» vil jeg forøvrig tenke at er et tegn på noe usunt, enten hos eget/annet barn, i vennegruppen eller i klassemiljøet. Jeg ville tatt det opp med lærer. 

Anonymkode: 392ab...cda

Ts 

Det er veldig dårlig klassemiljø. Har tatt det opp tidligere med lærer og også med foreldre. Var en periode før det virker bedre, men ikke lenger. Har lurt på om jeg blander meg for mye og vet ikke helt hvor grensen går. Forsøker nå å holde mer igjen, uten å vite om det er noe mer riktig. 

Anonymkode: 4a6fc...cfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville blandet meg minst mulig i aktuelle konflikter foruten å bevisstgjøre eget barn på hva som skjer og barnets egen rolle i konflikten.

Men, er det mye konflikter i en klasse eller gjeng så er det en grunn til det. Utrygghet, klikker, ting som har fått pågå for lenge.

Og da tenker jeg at dere foreldre må gå inn og gjøre noe med klassen. Jevnlige treff hvor de blir kjent og gjør hyggelige ting sammen. Kanskje jentene og mødrene kunne gjort noe sammen, bakt før jul for eksempel. Slike ting kan være med å bygge bru og gjør at både foreldre og barn får opp øynene for hvem de andre er og at kanskje og foreldrene fostår mer av dynamikken og sitt barn sin rolle.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blanda meg når dem spurte om jeg kunne gjøre det. Først så kom jeg med råd på hva dem kunne gjøre for å rette opp ting. Ble det ikke bedre så kom jeg. Men jeg har bestandig sagt at dem må prøve å løse ting selv. For jeg kan ikke løse alt. Dem har vært utrolig flink å ordne opp selv. To ganger jeg har fikset for dem. Så dem vet at dem kan komme til meg hvis det er noe. Så skal jeg veilede så godt jeg kan. Men dem vet også at jeg stiller opp hvis dem ikke finner noen utvei selv er jeg der. No er dem voksen selv og jeg ser dem klarer det meste selv no og har en ryggrad. 

Anonymkode: 41e76...21c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde satt ned foten og stoppet det jeg klarte relativt tidlig før det utviklet seg for mye. 

Anonymkode: c33dd...b5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mja, det kommer an på. Litt drama er ikke uvanlig i denne alderen og de lærer mye av å stå i ting og finne gode løsninger (med gode råd hjemmefra). Går det utover skolearbeid? Er det drama på fritiden, bursdager, gråting, mobbing? Snakk med læreren om klassemiljøet. Dersom det er hemmende (vond i magen, vil ikke på skolen, dårlig søvn osv), ville jeg absolutt ha gjort noe. Er det ålreit miljø blant foreldrene? Kan man støtte barna i å lære å løse konflikter? Jeg har tre jenter og drama har det vært i alle klassene. Mine har ikke nødvendigvis vært direkte involvert alltid, men det påvirker på ulikt vis. Og man oppdager andre sider ved egne barn.

Veldig forskjellig hvordan foreldre kan snakke om egne barn og jeg har blir overrasket mer enn en gang (skolen sim feil! Min gullunge-din drittunge!), mens andre foreldre ser etter løsninger og samarbeid.

Om du snakker med andre, er det lurt med åpen tilnærming: Lise og Lotte har hatt det ugreit seg imellom, hvordan lan vi hjelpe dem å unngå å krangle?

Jeg tror på å snakke sammen, men det er ikke alltid det går. Verdt et forsøk!

Anonymkode: 4ad03...39c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...