Gå til innhold

Hvordan kan dere være så trygge som foreldre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler alle foreldre er så trygge i beslutninger og valg dere tar rundt barna? 

Jeg gruber og tenker for og i mot. Enkelte grenser er greit, man bruker hjelm når man sykler og man er snill og grei. Men er så mye valg hele tiden som jeg ikke aner om er riktig (jeg er alene stort sett med barna og har ellers lite nettverk). 

Alle virker forøvrig så enegifulle og sprudlende. Store deler av tiden føler jeg at jeg at jeg ikke orker noe mer. 

Hvor får dere det fra? Hvordan være så trygge og gode? 

Noen ganger tenker jeg at jeg ikke er det beste for mine barn, at de hadde fortjent så mye mer. 

Anonymkode: d1dd5...fa9

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

min egen barndom, og utdannelsen min, rett og slett. jeg blir jo usikker innimellom som alle andre- MEN etter å ha hatt den barndommen jeg har hatt vet jeg ihvertfall hvilke valg jeg ikke skal ta og hvordan jeg ikke skal være som mamma. utdannelsen min omhandler barn og pedagogikk. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Føler alle foreldre er så trygge i beslutninger og valg dere tar rundt barna? 

Jeg gruber og tenker for og i mot. Enkelte grenser er greit, man bruker hjelm når man sykler og man er snill og grei. Men er så mye valg hele tiden som jeg ikke aner om er riktig (jeg er alene stort sett med barna og har ellers lite nettverk). 

Alle virker forøvrig så enegifulle og sprudlende. Store deler av tiden føler jeg at jeg at jeg ikke orker noe mer. 

Hvor får dere det fra? Hvordan være så trygge og gode? 

Noen ganger tenker jeg at jeg ikke er det beste for mine barn, at de hadde fortjent så mye mer. 

Anonymkode: d1dd5...fa9

Husk at mye ser vi utenpå...men ikke hva som ligger bak.

Alt du skriver her tenker jeg vør dag...

Gjorde jeg det riktig 

Sa det riktig?

Gjorde jeg riktige valg? 

Burde jeg reagerer anderledes?

Og er det noe jeg har lært...er at om du tenker slikt..er du en god mor ♥️

For du går ikke rundt og tror du er perfekt og aldri gjør feil...du tenker over dine valg,tanker og følelser 

Og det er lov å være sliten....det er lov å ok orke hele tiden...det er lov å ta pauser..det er lov å gjøre det du vil. ♥️

• Liker 1
Skrevet

Hva slags beslutninger tenker du på?

Alle kan være usikre iblant. Men de fleste har også noen konkrete overbevisninger om hvordan de vil oppdra sine barn.

Dessuten trenger barn stabile og tydelige voksne, ikke noen som spiller ballen til ale fordi de er usikre.

Anonymkode: 811c8...63d

Skrevet

Kanskje vi bare ikke er så redde for å gjøre "feil". Optimistisk og tror ting ordner seg.

Anonymkode: e4679...846

Skrevet

Jeg tipper at også ganske ressurssterke foreldre er usikre iblant. Ingen er perfekte alltid, selv om det kanskje ser sånn ut utad. 

Vi er en typisk kjernefamilie, med to engasjerte foreldre, fulle jobber, masse fritidsaktiviteter, ressurssterke på alle måter. Jeg tror barna våre har en god oppvekst i det store og hele. 

Men for noen år siden hadde jeg et skikkelig psykisk sammenbrudd, som også gikk utover barna. De hadde det nok ordentlig vanskelig en periode. 

Tviler på at andre i nærmiljøet fikk med seg det, vi fremstår som vi har "alt på stell". Og det har vi også, mye av tiden, men slett ikke alltid. Barna våre hadde det vanskelig en stund. Nå er de (og jeg) harmoniske igjen.

Poenget mitt er: Det holder at det er bra nok. Det trenger ikke være perfekt. Så lenge de har kjærlige foreldre som gjør så godt de kan, så tåler barn noen utfordringer på veien. 

Som alenemor har du også en del å streve med som de av oss som lever i gode parforhold ikke har. Når du er sliten og utkjørt, er det ingen der til å ta over. Husk derfor å ta vare på deg selv, sånn at du får det best mulig. Minn deg selv om alt du får til og alt det fine du gjør for barna dine. Gi deg selv positive beskjeder. Hvis du gjør så godt du kan, er det godt nok.

Anonymkode: eb847...726

• Liker 1
Skrevet

Kanskje det kan være lurt for deg å sette deg ned og skrive hva slags verdier du har, hva som er viktig for deg at barnet ditt lærer og ser gjennom deg, tenk på hva slags mennesker du ser opp til, hvem du kunne tenke deg å være mer som, og hva du liker med den du allerede er, og prøv å ta de stegene som trengs for at du skal bli tryggere i deg selv. At du er bra nok. Prøv å jobbe med måten du tenker på, denim du finner noen bøker om det, eller folk på insta som snakker om overtenking og hvordan meste det. 

Mange ting er vanskelig med barn, og hvis du ikke vet, oppsøk informasjon. Jeg er for eksempel av natur veldig opptatt av helse, mental og fysisk, kosthold og vil at barnet mitt skal føle at kroppen og hjernen er ett fantastisk verktøy for å meste det barnet ønsker å gjøre, og vite hva den trenger for å fungere. Jeg ønsker at han skal se andre som har behov for hjelp, bli ett godt medmenneske og en god venn. At han skal være undrende og nysgjerrig, glad i å utforske både verden, ord og musikk. Det er disse tingene som er viktig, og det høres så stort ut, men mange små ting er med å forme dette, og derfor er jeg også sikker i min sak når noe berører disse temaene. Jeg har oppsøkt kunnskap rundt det, leser bøker om det og derfor virker jeg også sikker. Alt annet jeg er usikker på oppsøker jeg enten informasjon om eller gir litt blaffen i. 
Så hva ønsker du å fokusere på? Finn ut av det, les om det, og om barn, også lar du det andre fare. 

Jeg har tenkt mang en gang at jeg ikke er bra nok, og føler meg ofte sliten. Jeg kan bli overtrøtt og da virker jeg sikkert energisk, men tro meg, jeg kræsjer etter middag😅 Jeg har gode og dårlige dager, og mye henger sammen med syklusen min.. jeg følger med på den med en app og prøver for eksempel å ikke legge mange aktiviteter rundt PMS/mensen, for da blir jeg mye fortere sliten og litt små deprimert. Så høres jeg sikkert døds irriterende ut nå, men kosthold, stress regulering, trening og søvn har MYE å si for energinivå og humør. Prioriter søvn, og prioriter trening og bra mat. Trening trenger ikke være 30 minutter jogging og 30 minutter vektløfting (blææh)! Trening kan være en pilates video på TVen på YouTube i 10-15 minutter. Bare så det er sagt. Håper du finner tilbake til energien. Å være forelder er tøft! Jeg heier på deg!❤️

Anonymkode: 9b8aa...55f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...