AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #1 Skrevet 21. november 2024 Hei. Jeg må ta opp ett litt sårt tema med foreldrene til sønn sin klasse, føler jeg. Guttrn min på 9 år begynte plutselig å snakke om P.Diddy og seksuelle overgrep her i går. Jeg ble veldig overrasket over at han viste om detre og det viser seg at kompiser da har snakket om dette på skolen. Jeg synes det er en skikkelig uting at man lat barn få lese og se YouTube videoer om dette, det bør da være mulig å unngå at de får tak i denne informasjonen? Hvordan tar man opp dette? At barn skal informeres om at seksuelle overgrep kan skje, hva det er ogsåvidere ogsåvidere, det er ikke det dette handler om, for det må man jo, dessverre gjøre, og det har vi jo gjort, så det er ikke det jeg mener, bare for å forhindre en avsporing i denne debatten… Noen tips..? Anonymkode: efd6f...1f6
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #2 Skrevet 21. november 2024 Jeg ville ikke tatt dette opp med andre foreldre Anonymkode: 26b34...5e1 9 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #3 Skrevet 21. november 2024 Hva mener du, da? Jeg lar barna mine få tilgang til nyheter og diskuterer dem med dem. Anonymkode: d206a...eff 9
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #4 Skrevet 21. november 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva mener du, da? Jeg lar barna mine få tilgang til nyheter og diskuterer dem med dem. Anonymkode: d206a...eff Jaha? Alle nyheter da eller? Hvilken alder? Er absolutt viktig at barn også ned i den alderen der kan få med seg verdensbildet men en 9-åring trenger ikke å vite om Diddy, overgrep osv. De har ikke evne til å forstå sånt, og hvertfall ikke når kilden er youtube eller tiktok. Finns egne sider for nyheter for barn. Supernytt for eksempel. Ville tatt det opp, definitivt. Anonymkode: fde6b...eb8 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #5 Skrevet 21. november 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jaha? Alle nyheter da eller? Hvilken alder? Er absolutt viktig at barn også ned i den alderen der kan få med seg verdensbildet men en 9-åring trenger ikke å vite om Diddy, overgrep osv. De har ikke evne til å forstå sånt, og hvertfall ikke når kilden er youtube eller tiktok. Finns egne sider for nyheter for barn. Supernytt for eksempel. Ville tatt det opp, definitivt. Anonymkode: fde6b...eb8 Nei, enkelte unntak. Men kunne godt få kjennskap til at kjendis er mistenkt for seksuelle overgrep da de var ni, ja. Det er et fint utgangspunkt for mange samtaler. Jeg vet ikke hva du mener med at de ikke har evne til å forstå det. Kildekritikk er selvsagt også et naturlig tema å prate om, og niåringer har ikke noe på TikTok å gjøre. Anonymkode: d206a...eff 7
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #6 Skrevet 21. november 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jaha? Alle nyheter da eller? Hvilken alder? Er absolutt viktig at barn også ned i den alderen der kan få med seg verdensbildet men en 9-åring trenger ikke å vite om Diddy, overgrep osv. De har ikke evne til å forstå sånt, og hvertfall ikke når kilden er youtube eller tiktok. Finns egne sider for nyheter for barn. Supernytt for eksempel. Ville tatt det opp, definitivt. Anonymkode: fde6b...eb8 Forslag til hvordan? Det er så utrolig betent tema. Folk blir så fornærmet på det minste hint om at det de lar barne gjøre på telefonen/paden kanskje ikke er så sunt.. og hva skal jeg gjøre? Nekte ungen min å være med disse barna som ikke har noen grenser? Spill er også ett hett tema her i huset. Andre barn får spille 13 års spill og noen også 16., jeg synes det er helt villt! TS Anonymkode: efd6f...1f6 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #7 Skrevet 21. november 2024 Stemmer! Nei ikke greit! Hadde det hvert en eldre barn så hadde det hvert forståelig. Du kan kanskje snakke med læreren om det, skolen eventuelt. Så de kan informere foreldrene om at barn ille bør få akkurat denne informasjonen!. Anonymkode: d0d7f...212 2
Gramma Skrevet 21. november 2024 #8 Skrevet 21. november 2024 Men hvorfor skal du fortelle foreldrene hvordan de skal oppdra barna sine? Dere er åpenbart uenige. 8 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #9 Skrevet 21. november 2024 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Forslag til hvordan? Det er så utrolig betent tema. Folk blir så fornærmet på det minste hint om at det de lar barne gjøre på telefonen/paden kanskje ikke er så sunt.. og hva skal jeg gjøre? Nekte ungen min å være med disse barna som ikke har noen grenser? Spill er også ett hett tema her i huset. Andre barn får spille 13 års spill og noen også 16., jeg synes det er helt villt! TS Anonymkode: efd6f...1f6 Jeg tror det er lurt å ha klart for deg hva du ønsker å formidle eller spørre om før du tar det opp. Anonymkode: d206a...eff 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #10 Skrevet 21. november 2024 Dette kan og barne ditt selv funnet å Ser jo er en innom sol nyhets app roller vg så har det jo stått der. Ikke bare tik tok osv. Her har vi sett på nyheter med ungene fra de var 8 år, slik at devog skulle se at det skjedde vonde ting ute i verden og vi pratet om det vi så. Ser å nå at mange skoler og ser på nyheter i skoletiden nrk super osv. De viser jo og film om overgrep i undervisning. Så hvis du ska ta det opp så tenk deg godt om hvordan du formidler. Anonymkode: e69d8...44f 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #11 Skrevet 21. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Forslag til hvordan? Det er så utrolig betent tema. Folk blir så fornærmet på det minste hint om at det de lar barne gjøre på telefonen/paden kanskje ikke er så sunt.. og hva skal jeg gjøre? Nekte ungen min å være med disse barna som ikke har noen grenser? Spill er også ett hett tema her i huset. Andre barn får spille 13 års spill og noen også 16., jeg synes det er helt villt! TS Anonymkode: efd6f...1f6 Så du tenker at du skal tvinge dem til å endre sin oppdragelse til å matche ditt syn, slik at din ikke kan få noen ytre påvirkning?! Nei, dette har du ingen rett til å legge deg opp i. Barn får med seg ting. Noen har eldre brødre, det snakkes i skolegården osv. Det eneste du kan gjøre er å snakke ut med ditt barn om det han har hørt, forklare og betrygge. Eller isolere ham på hjemmeskole til du mener han er stor nok til å møte verden… Anonymkode: 84d5c...537 4 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #12 Skrevet 21. november 2024 Dette kan eventuelt tas opp i form av foreldremøter på skolen. Snakk med lærere om de har hørt hva det snakkes om og hvordan de/dere kan håndtere det. Ofte er det en eller flere elever som har tilgang til mer enn en kanskje burde, men det får en ikke gjort noe med. En må ta det med sitt eget barn. Fortelle hva som er greit og ikke. Og snakk med barna, spør. Når de først har fått vite sånt, spør dem om de vet hva det betyr, hva de tenker om det. Anonymkode: 4cd77...699 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #13 Skrevet 21. november 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Dette kan og barne ditt selv funnet å Ser jo er en innom sol nyhets app roller vg så har det jo stått der. Ikke bare tik tok osv. Her har vi sett på nyheter med ungene fra de var 8 år, slik at devog skulle se at det skjedde vonde ting ute i verden og vi pratet om det vi så. Ser å nå at mange skoler og ser på nyheter i skoletiden nrk super osv. De viser jo og film om overgrep i undervisning. Så hvis du ska ta det opp så tenk deg godt om hvordan du formidler. Anonymkode: e69d8...44f Her ser vi ikke på nyheter med barna. Supernytt ser vi på iblandt. Aftenposten junior får vi hjem. De har ikke smarttelefon eller tilgang til Internett på den måten. Har gutter, så de har ikke vært interesserte noe annet enn å spille PlayStation, switch etc. og det får de lov til, men vi kjøper spill som ikke er for skummelt, voldelig og som har noe for seg mtp. Strategi og det å bruke hjerne eller kropp. Han som er skolebarn går på Steinerskolen, fordi vi vi holde han unna skjermer, og liker den praktiske tilnærmingen til læring som de har der, og at det er små klasser i tillegg til mye annet. Trodde at klassekameratene ville ha foreldre som tenkte litt som oss, og det er jo mange likesinnede, men selvfølgelig også folk som ikke er det. Synes det er spesielt at man har barnet sitt på Steinerskolen, men gir frislipp på smarttelefon, YouTube, spill med 16 års aldersgrense etc. etc. Film fra nrk super som forklarer hva overgrep er, at man skal ha kroppen for seg selv, at voksne ikke har lov til å slå barn, er noe helt annet enn detaljert informasjon om P. Diddy og det han har gjort spør du meg.. Jeg burde kanskje spurt om råd ett annet sted, hvis det er flest folk her som tenker dette er helt ok, og feil av meg å reagere på TS. Anonymkode: efd6f...1f6 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #14 Skrevet 21. november 2024 Synes det var tidlig men kanskje noen har eldre søsken? Anonymkode: 936c3...5f7
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #15 Skrevet 21. november 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette kan og barne ditt selv funnet å Ser jo er en innom sol nyhets app roller vg så har det jo stått der. Ikke bare tik tok osv. Her har vi sett på nyheter med ungene fra de var 8 år, slik at devog skulle se at det skjedde vonde ting ute i verden og vi pratet om det vi så. Ser å nå at mange skoler og ser på nyheter i skoletiden nrk super osv. De viser jo og film om overgrep i undervisning. Så hvis du ska ta det opp så tenk deg godt om hvordan du formidler. Anonymkode: e69d8...44f Niåringer surfer vel ikke fritt og finner tiktok og vg? Det gjør ikke de jeg kjenner i hvert fall. De er 8 da, tredje klasse. Vet ikke om noen som slipper de fritt på nett, selv om det sikkert kan skje uhell. Anonymkode: 936c3...5f7
AnonymBruker Skrevet 22. november 2024 #16 Skrevet 22. november 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvorfor spørre om råd i det hele tatt når du alt har bestemt deg? Anonymkode: 96fc8...a89 Hun har vel ikke bestemt seg for å ta det opp selv om hun reagerer på det? Jeg ville også ha reagert, men ville nok ikke sagt noe til foreldrene. Anonymkode: 936c3...5f7
AnonymBruker Skrevet 22. november 2024 #17 Skrevet 22. november 2024 Gramma skrev (13 timer siden): Men hvorfor skal du fortelle foreldrene hvordan de skal oppdra barna sine? Dere er åpenbart uenige. Enig. Veldig sært å ville blande seg inn i dette. Til TS: Jeg hadde hatt store problemer med å ikke le deg høyt i ansiktet om du kom og fortalte meg at du mener sønnen min får vite for mye om hva som skjer i verden eller at jeg gir sønnen min for mye tilgang til gale ting på internett, men siden jeg er godt oppdratt hadde jeg selvsagt holdt meg. Derimot hadde du fått vite helt klart hva jeg mener om saken og din måte å håndtere det på. Etterpå hadde du vært tema rundt middagsbordet slik at jeg kunne forklare barna mine at de ikke skal bry seg om mennesker som blander seg inn i andres liv, at foreldre oppdrar barna sine ulikt og at det er helt greit, men at det ikke betyr at de trenger begrense seg og sin kunnskap foran mindre opplyste barn. Jeg hadde også gjort det klart at det ikke er ditt barns skyld at det har deg som forelder og at alle barn skal respekteres og inkluderes uansett hva man måtte mene om foreldrene. Det er veldig spesielt å anta at dette barnet har denne informasjonen fordi foreldrene har null restriksjoner på skjermbruk. Du kommer med en alvorlig beskyldning om noe du ikke har peiling på. Barn plukker opp de utroligste ting fra alle slags steder. Du er ekstremt naiv hvis du innbiller deg at din sønn ikke har fått med seg en rekke sjokkerende ting helt uten at det betyr at det kommer fra barn med andre grenser enn dine. Anonymkode: 37154...5c0 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2024 #18 Skrevet 22. november 2024 Dette ville jeg overhodet ikke blandet meg i. Du aner ikke hvordan disse kompisene på skolen har fått denne informasjonen. For alt du vet, har de eldre søsken, som har snakket om det. Og jeg ser ærlig talt ikke det kjempestore problemet i at barn får høre om at seksuelle overgrep skjer. Det er jo sånt de tar opp allerede i barnehagen, om å si ifra om noen tar på kroppen deres på en måte de ikke vil, eller prøver å få dem til å ta på sine egne/andres kropper, osv. Her har 6-åringen kommet hjem fra skolen og spurt masse og inngående om krig og død og fordervelse. Etter å ha snakket med en klassekamerat fra Ukraina, hvor dette temaet ganske naturlig nok er oppe en del i heimen, hvor det er opptil flere eldre søsken i tillegg, slektninger som er igjen i krigssonen, osv. Anonymkode: debdb...95a
AnonymBruker Skrevet 22. november 2024 #19 Skrevet 22. november 2024 Skal du belære foreldrene til gutten hvordan de skal oppdra han? For din måte er den eneste riktige? Nei, ærlig talt! Pass på deg selv og barna dine. Anonymkode: b86a9...0af 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2024 #20 Skrevet 25. november 2024 AnonymBruker skrev (På 21.11.2024 den 17.56): Hei. Jeg må ta opp ett litt sårt tema med foreldrene til sønn sin klasse, føler jeg. Guttrn min på 9 år begynte plutselig å snakke om P.Diddy og seksuelle overgrep her i går. Jeg ble veldig overrasket over at han viste om detre og det viser seg at kompiser da har snakket om dette på skolen. Jeg synes det er en skikkelig uting at man lat barn få lese og se YouTube videoer om dette, det bør da være mulig å unngå at de får tak i denne informasjonen? Hvordan tar man opp dette? At barn skal informeres om at seksuelle overgrep kan skje, hva det er ogsåvidere ogsåvidere, det er ikke det dette handler om, for det må man jo, dessverre gjøre, og det har vi jo gjort, så det er ikke det jeg mener, bare for å forhindre en avsporing i denne debatten… Noen tips..? Anonymkode: efd6f...1f6 du er kanskje litt hysterisk, trenger ikke ta det opp med foreldrene, barn får med seg mye Anonymkode: c2582...1c0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå