Gå til innhold

Kvinne 36 og p-piller. Ja eller nei?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ei kvinne på 36 som vurderer å begynne på p-pillen. Jeg har ikke brukt prevensjon på 12 år. Fast partner de siste 6 år, uten noen «uhell».

Har regelmessig og normal mens.

Grunnen til at jeg vil begynne med de, er at jeg ønsker å utsette mens. Samtidig har jeg klart meg uten å forstyrre kroppens naturlige hormonbalanse såpass lenge, at det er kanskje ikke noe sjakktrekk å starte nå? 
Grunnen til at jeg sluttet for 12 år siden var fordi jeg trodde jeg ble deprimert av de (yasmine). 
Pillen jeg vurderer nå heter Microgynon.

Erfaringer?😊

Anonymkode: 115c7...f39

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er det vel best å høre på legen din? Du må jo uansett til legen for å skaffe resept, og det høres ut som du har bestemt deg for at dette er noe du ønsker.

Anonymkode: 29ad9...e8f

• Liker 2
Skrevet

Utsette mens er ikke anbefalt. Det er ikke alltid det fungerer heller. Fikk mensen 3 mnd i strekk i stedet, jeg

Anonymkode: 5fd91...d91

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Utsette mens er ikke anbefalt. Det er ikke alltid det fungerer heller. Fikk mensen 3 mnd i strekk i stedet, jeg

Joda, man har ikke vanlig mens når man bruker p-piller fordi man ikke har eggløsning. Altså er blødningen man får egentlig helt unødvendig, og hvis man ikke får plagsomme gjennombruddsblødninger av å hoppe over pillefri uke, kan man gjøre dette i 10 år omså. 

Det er faktisk mer problematisk for kvinnekroppen å menstruere hver måned fra pubertet til overgangsalder. Det er ikke naturlig i seg selv, fordi det naturlige er egentlig at en kvinne har kanskje 10-12 svangerskap ila denne tiden der hun ikke menstruerer. Så da er det kanskje ikke så rart at mange kvinner i dag får problemer som endometriose for eksempel. Det kan absolutt være veldig fordelaktig for kvinnekroppen å bruke hormonell prevensjon til å ikke menstruere så ofte eller mye. 

Anonymkode: 32020...c73

• Liker 2
Skrevet

Det finnes egne piller du kan ta for å utsette mensen.

Anonymkode: a2a4b...324

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er ei kvinne på 36 som vurderer å begynne på p-pillen. Jeg har ikke brukt prevensjon på 12 år. Fast partner de siste 6 år, uten noen «uhell».

Har regelmessig og normal mens.

Grunnen til at jeg vil begynne med de, er at jeg ønsker å utsette mens. Samtidig har jeg klart meg uten å forstyrre kroppens naturlige hormonbalanse såpass lenge, at det er kanskje ikke noe sjakktrekk å starte nå? 
Grunnen til at jeg sluttet for 12 år siden var fordi jeg trodde jeg ble deprimert av de (yasmine). 
Pillen jeg vurderer nå heter Microgynon.

Erfaringer?😊

Anonymkode: 115c7...f39

Dette diskuterer du med lege. 
Hormonspiral er mye mindre hormoner i enn p-piller. Den er og anbefalt for din aldersgruppe. 

Anonymkode: 8c42d...38c

• Liker 1
Skrevet

Hvor lenge vil du utsette mensen,?

Skrevet

Spiral er gull for meg. Slipper bivirkninger og har ikke mens

Anonymkode: 3a672...1d6

• Liker 1
Skrevet

Å ikke ha mens pga feks spiral er helt problemfritt. Det du sier her er en gammel myte som overhode ikke stemmer

Anonymkode: 3a672...1d6

Skrevet

Øh, hvor har du det fra? Seriøs kilde?

Ja, de fleste vil etterhvert få blødning uansett, men å utsette er ikke farlig. Og hvis du blødde i tre mnd i strekk så må det ha vært et helt spesielt tilfelle, aldri hørt om. 

Det går vanligvis helt fint å utsette et par tre mnd uten at man får blødninger.. Jeg har aldri mens på sommeren feks. Deilig. 

Anonymkode: ab717...b0a

Skrevet

Jeg tror ikke det er så bra å bruke p- piller i din alder pga sjansen for blodpropp. Hadde heller valgt spiral. Slipper mensen og varer i 8 år. Setter du inn en nå og en ny om 8 år så er du sikret prevensjon resten av tiden din som fruktbar. Og mest sannsynlig slipper du mensen og.

Anonymkode: 6e279...665

Skrevet

NEI

Anonymkode: d301c...e18

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg tror ikke det er så bra å bruke p- piller i din alder pga sjansen for blodpropp. Hadde heller valgt spiral. Slipper mensen og varer i 8 år. Setter du inn en nå og en ny om 8 år så er du sikret prevensjon resten av tiden din som fruktbar. Og mest sannsynlig slipper du mensen og.

Anonymkode: 6e279...665

I all verden!

Den gamle myten om blodpropp og 36. År er for lengst utgått på dato. 
Når en på 36 år setter inn en spiral, som du mener varer i 8 år, så er hun 44 år om dine åtte år. Kvinner slutter i gjennomsnitt å menstruerer når de er 52,3 år. Så her er din neste bom. Vanlig anbefalin for en spiral er at den byttes etter 3, 5-6 år, avhengig av spiralens produsents anbefaling. 
Så lar være å uttale deg om ting du ikke kan noe om. Så slipper folk å bli feilinformert. 

Anonymkode: 8c42d...38c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...