AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #1 Skrevet 21. november 2024 Datteren min er på sisteåret på videregående. Hun er en pliktoppfyllende elev, med gode karakterer. Tar utdanningen sin på alvor. En lærer de har i et fag tærer sånn på datteren min at hun vurderer å droppe dette faget og ta det opp igjen som privatist. Noe som jo er helt tåpelig, så jeg spør hva som egentlig skjer med denne læreren? Her er noe av det; Læreren skriver fravær på elever som gjør det for «dårlig» på en oppgave. I hennes øyne altså. Mener hun du kan bedre, og ikke oppfyller kravene, da skriver hun fravær. Selv om eleven sitter i timen. Hun overlesser de med oppgaver helt ut av det blå, som fint kunne vært fordelt mer jevnt over, så datteren min sitter timesvis i løpet av uken med et kjempestress for å rekke å bli ferdig med alt innen fristen (som læreren ofte setter på samme dag). Feks denne uken. De fikk beskjed på tirsdag at innen fredag kl 16 skal de levere 4 oppgaver. STORE oppgaver. Igjen kommer trusselen om at de som gjør en for dårlig jobb får fravær. Dette er kun en liten del av problemet altså. Dette må da kunne meldes inn? Datteren min og flere elever har prøvd å si ifra på en fin måte, men hun slår hånden av de og sier de bare får slutte da om det er for vanskelig. Anonymkode: 5b341...c07
Million Skrevet 21. november 2024 #2 Skrevet 21. november 2024 Send rektor en melding, under fullt navn, og spør om det virkelig er lov at en lærer skriver fravær på elever som sitter i klasserommet, bare fordi læreren mener de har prestert for dårlig. Hør hva rektor svarer om den praksisen. Og ta det derfra. Jeg vedder nesten på at rektor ikke vet om denne praksisen til denne læreren. 5 8
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #3 Skrevet 21. november 2024 Inne på timeplan i visma kan de trykke på timeplan/faget sitt og få opp lærer. Under der igjen så står det rapporter lærer. Her kan man sende en klage direkte til avdelingsleder til denne læreren. Eller du kan eventuelt ringe direkte til avdelingsleder. Det er greit å gå riktig tjenestevei. Det er lov å sette fravær på elever som ikke deltar i undervisningen, men ikke fordi de ikke oppnår ønsket resultat. Lærer vil da ha en dokumentasjonsplikt på hvorfor dette fraværet er satt. Anonymkode: 7390b...346 3
Hareena Skrevet 21. november 2024 #4 Skrevet 21. november 2024 Hvordan har du forsikret deg om at din tenåringsdatter snakker sant? 4
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #5 Skrevet 21. november 2024 Du ber datteren din sette mobilen på opptak og ha den skjult for denne læreren før læreren/elevene kommer inn i klassen. Bare slik kan dere få dokumentert hva som foregår. Du tar og opp problemet med Fylkeskommunen og diskuterer med dem. De er lærerens arbeidsgiver, og da blir set ikke helt åpent på skolen hvem som har tatt saken opp. Anonymkode: 9cda4...57c 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #6 Skrevet 21. november 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Inne på timeplan i visma kan de trykke på timeplan/faget sitt og få opp lærer. Under der igjen så står det rapporter lærer. Her kan man sende en klage direkte til avdelingsleder til denne læreren. Eller du kan eventuelt ringe direkte til avdelingsleder. Det er greit å gå riktig tjenestevei. Det er lov å sette fravær på elever som ikke deltar i undervisningen, men ikke fordi de ikke oppnår ønsket resultat. Lærer vil da ha en dokumentasjonsplikt på hvorfor dette fraværet er satt. Anonymkode: 7390b...346 Dette hadde ikke jeg mulighet til, og jeg gikk på vgs for noen få år siden. Sikker på at vanlige elever kan gjøre det? Under covidårene måtte vi ofte jobbe hjemmefra, og da måtte vi noen ganger få godkjent på oppgaver for å ikke få fravær, tror flere lærere begynte med det da. Anonymkode: de65e...a0e
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #7 Skrevet 21. november 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du ber datteren din sette mobilen på opptak og ha den skjult for denne læreren før læreren/elevene kommer inn i klassen. Bare slik kan dere få dokumentert hva som foregår. Du tar og opp problemet med Fylkeskommunen og diskuterer med dem. De er lærerens arbeidsgiver, og da blir set ikke helt åpent på skolen hvem som har tatt saken opp. Anonymkode: 9cda4...57c Ikke gjør det. Ingen liker en snik, dessuten bryter skjult opptak (av en samtale du er med på selv) med personvernlova, som har en strafferamme på inntil 1 år, og/eller bøter. Alle i klassen kan bevise at datteren var tilstedet, og i vis kan de se at hun var på skolen alle de andre timene. Høres ut som klasen kan ta det opp med kontaktlærer eller læreren selv. Anonymkode: de65e...a0e 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #8 Skrevet 21. november 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du ber datteren din sette mobilen på opptak og ha den skjult for denne læreren før læreren/elevene kommer inn i klassen. Bare slik kan dere få dokumentert hva som foregår. Du tar og opp problemet med Fylkeskommunen og diskuterer med dem. De er lærerens arbeidsgiver, og da blir set ikke helt åpent på skolen hvem som har tatt saken opp. Anonymkode: 9cda4...57c Det gjør du i alle fall ikke! Du kan ikke ta skjult opptak av læreren. Er lærer selv, og tanken på at en elev skulle tatt opptak av meg (med foreldres velsignelse!!!!!) lukter anmeldelse av den eleven lang vei. Om læreren nekter for oppførselen, er det jo flere elever som vitne. Anonymkode: 57a68...bd3 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #9 Skrevet 21. november 2024 Er du en slik mor som helt ukritisk tar alt din datter sier for god fisk? Jeg hadde tatt opp telefonen og slått av en prat med læreren jeg. Noe som er vanlig å gjøre, ikke trykke rett på alarmknappen 🆘 Anonymkode: ac681...893 3
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #10 Skrevet 21. november 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ikke gjør det. Ingen liker en snik, dessuten bryter skjult opptak (av en samtale du er med på selv) med personvernlova, som har en strafferamme på inntil 1 år, og/eller bøter. Alle i klassen kan bevise at datteren var tilstedet, og i vis kan de se at hun var på skolen alle de andre timene. Høres ut som klasen kan ta det opp med kontaktlærer eller læreren selv. Anonymkode: de65e...a0e Så lenge en selv er delaktig i en samtale er det lov med skjult opptak! Anonymkode: 6331b...fcc 4
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #11 Skrevet 21. november 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er du en slik mor som helt ukritisk tar alt din datter sier for god fisk? Jeg hadde tatt opp telefonen og slått av en prat med læreren jeg. Noe som er vanlig å gjøre, ikke trykke rett på alarmknappen 🆘 Anonymkode: ac681...893 Vår datter hadde slik lærer i gym i fjord på videregående. Her ble det sendt inn klagge. Ledelsen sa selv de viste denne læreren var "vanskelig" kunne sende oppgaver på en søndag om at det måtte gjøres før timen på mandag. Ledelsen begynte å følge mld han sendte ut opp teams for å se om dette stemte eller om var oppgaver som alt var lagt inn. Her stemte det hva ungdommen sa. Så etter mye frem og tilbake ble det litt bedring, og dette året fikk denne læreren ikke ha ansvar for klasser Anonymkode: 8d5b8...bce 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #12 Skrevet 21. november 2024 Jeg synes det høres ut som noe jeg kunne sagt for å slippe unna pes dersom jeg ikke hadde klart å planlegge innleveringer i tide😅 Anonymkode: 71ec1...2c4 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #13 Skrevet 21. november 2024 Hva med å snakke med læreren? Anonymkode: 3b0ac...f7a
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #14 Skrevet 21. november 2024 Først må elevene ta det opp med læreren det gjelder. Neste sted er at tillitsvalgt elev snakker med avdelingsleder. Læreren kan ikke gi foresatte informasjon når eleven er over 18, så det er best at elevene selv prøver å ta tak i problemet. Dere kan støtte henne om saken går videre, men første steg er selvsagt å prøve å løse det på lavest mulig nivå først. Anonymkode: b985e...2a1 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #15 Skrevet 21. november 2024 Fravær når man er tilstede høres jo helt rart ut. Men jeg har ført fravær på de elevene som går på do 70% av hver time. Ikke om det skjer én gang, men for de som bruker det som taktikk i hver eneste økt. Når det gjelder oppgaver med kort frist, så ville jeg tatt det med en klype salt. Uavhengig av hvor tydelig man gir en beskjed, så er det alltid noen elever som ikke får det med seg. Som bare feks ikke aner at det er prøve på fredag, selv om det står i periodeplanen, i kalenderen i visma, i teams og har blitt sagt muntlig i ørten timer. Anonymkode: 1d81a...f8a 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #16 Skrevet 21. november 2024 Hareena skrev (50 minutter siden): Hvordan har du forsikret deg om at din tenåringsdatter snakker sant? Ja, hun og to til i klassen sier nøyaktig det samme. Jeg spurte de på telefon når datteren min snakket med de om denne læreren. Anonymkode: 5b341...c07
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #17 Skrevet 21. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette hadde ikke jeg mulighet til, og jeg gikk på vgs for noen få år siden. Sikker på at vanlige elever kan gjøre det? Under covidårene måtte vi ofte jobbe hjemmefra, og da måtte vi noen ganger få godkjent på oppgaver for å ikke få fravær, tror flere lærere begynte med det da. Anonymkode: de65e...a0e Ja, det er jeg sikker på. Hvor lenge den funksjonen har vært der vet jeg ikke. Men det har i alle fall vært tilgjengelig de to siste årene. Jeg har hjulpet elever med å skrive klage på den måten. Når klage er skrevet inn sånn, må avdelingsleder innkalle til møte. Dette blir liggende i systemet. Anonymkode: 7390b...346
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #18 Skrevet 21. november 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Så lenge en selv er delaktig i en samtale er det lov med skjult opptak! Anonymkode: 6331b...fcc Nei. Les deg opp på personvernloven. Det er derfor jeg nevner bestemt en samtale eleven er en del av selv. Hadde hhun gjemt seg i et skap og filmet hadde det vært omfattet av straffeloven med inntil to år. Å få desperate (man er litt desperat siste året på vgs) folk til å gjøre ulovlige ting er uansvarlig. Anonymkode: de65e...a0e
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #19 Skrevet 21. november 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, det er jeg sikker på. Hvor lenge den funksjonen har vært der vet jeg ikke. Men det har i alle fall vært tilgjengelig de to siste årene. Jeg har hjulpet elever med å skrive klage på den måten. Når klage er skrevet inn sånn, må avdelingsleder innkalle til møte. Dette blir liggende i systemet. Anonymkode: 7390b...346 Ok, høres ikke helt bra ut om det er så enkelt. Vet at flere i min klasse hadde skrevet inn klage på kødd, gjerne fra en annen sin bruker. Vi fikk alltid beskjed om å ta det opp med læreren selv. Da løste det seg. Noen prøvde å klage til andre lærere, men da sa de bare at vi skulle snakke til den bestemte læreren og etterpå avdelingsleder. Hjelper du elever med å skrive klage på kollegaene dine? Anonymkode: de65e...a0e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå