AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #1 Skrevet 21. november 2024 Jeg er så lei av hvordan ting fungerer i kommunen når det gjelder lønn. Jeg er 30 år, med høyere utdanning og solid erfaring, men fastlønnen min er rett og slett elendig. Hvordan kan det være rimelig at man investerer tre år av livet sitt i en bachelorgrad, og kanskje mer i videreutdanninger, bare for å ende opp med en lønn som knapt dekker de grunnleggende utgiftene i dagens samfunn? Det er nesten som om kommunen forventer at vi skal være fornøyde bare med å ha en jobb. Vil du ha en lønn som faktisk er til å leve av? Da må du ha en mastergrad eller høyere. Men hva skjer da? Kommunen har ikke råd til å ansette folk med så høy utdanning. Så de sitter igjen med oss bachelorutdannede, som blir presset til å gjøre mer, på tross av at lønna vår ikke engang reflekterer verdien av utdanningen vi allerede har. Dette er realiteten... fastlønnen i kommunen er så dårlig at jeg nå har begynt å søke andre jobber. Jeg liker det jeg gjør, og jeg er stolt av arbeidet mitt, men hvor lenge skal vi som jobber for fellesskapet akseptere dette? Jeg har studielån, bolig, og alt det andre som hører voksenlivet til. En dårlig fastlønn holder rett og slett ikke. Det er demotiverende, og jeg ser ingen grunn til å bli værende i en stilling der min kompetanse og innsats ikke blir verdsatt. Kommunen må skjerpe seg. Det er ikke bare vi ansatte som lider under dette, men også tjenestene de tilbyr. Hvordan skal de tiltrekke seg faglig dyktige ansatte når lønna er en vits? Dette er ikke bærekraftig, og jeg nekter å akseptere det lenger. Nok er nok.... Anonymkode: c9756...e1f
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #2 Skrevet 21. november 2024 hvilken kommune jobber du i? jeg jobber i oslo kommune med bachelor grad innen offentlig forvaltning. Tjener 746.000 i året og er veldig fornøyd. Anonymkode: 9d6e3...68e 4 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #3 Skrevet 21. november 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): hvilken kommune jobber du i? jeg jobber i oslo kommune med bachelor grad innen offentlig forvaltning. Tjener 746.000 i året og er veldig fornøyd. Anonymkode: 9d6e3...68e Midt-telemark kommune.. bachelorgrad også innen offentlig forvaltning... tjener 507 000 i året Anonymkode: c9756...e1f
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #4 Skrevet 21. november 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Midt-telemark kommune.. bachelorgrad også innen offentlig forvaltning... tjener 507 000 i året Anonymkode: c9756...e1f Da er du jo på begynnerlønn. Hvis du har erfaring skal du kanskje høyere opp på lønnsstigen. Hvor mange års ansiennitet har du? Anonymkode: 97c99...f74
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #5 Skrevet 21. november 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Da er du jo på begynnerlønn. Hvis du har erfaring skal du kanskje høyere opp på lønnsstigen. Hvor mange års ansiennitet har du? Anonymkode: 97c99...f74 Jeg har jobbet siden 2016, men da var det i privat sektor. Høsten 2020 fikk jeg en 100 % fast stilling i kommunen. Når det gjelder ansiennitet, er jeg ikke så kjent med reglene. Jeg tror ikke årene jeg jobbet i kafé, på sykehjem, eller som miljøterapeut i kommunen i en vikarstilling teller med. Anonymkode: c9756...e1f
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #6 Skrevet 21. november 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har jobbet siden 2016, men da var det i privat sektor. Høsten 2020 fikk jeg en 100 % fast stilling i kommunen. Når det gjelder ansiennitet, er jeg ikke så kjent med reglene. Jeg tror ikke årene jeg jobbet i kafé, på sykehjem, eller som miljøterapeut i kommunen i en vikarstilling teller med. Anonymkode: c9756...e1f Det ble nye regler i 2022. Jeg begynte i kommunen da og da telte alt jeg hadde jobbet, selv sommerjobben som butikkmedarbeider. Men dessverre gjelder de ikke for de som allerede er ansatt, kun for nyansatte. Så for ditt tilfelle vil det lønne seg å si opp og så søke deg inn på nytt. Da vil du i det minste komme opp på 527000 Anonymkode: 97c99...f74 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #7 Skrevet 21. november 2024 Det var dårlig lønn ja. Hvis det er noen trøst, så er det ikke bedre i staten, spesielt ikke akademia. Anonymkode: 1dde5...76c 3
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #8 Skrevet 21. november 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Midt-telemark kommune.. bachelorgrad også innen offentlig forvaltning... tjener 507 000 i året Anonymkode: c9756...e1f Hva koster en bolig i Midt-Telemark? Anonymkode: f7039...c0f 7 4
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #9 Skrevet 21. november 2024 Ikke noe bedre i staten dessverre. Er seniorrådgiver med to relevante utdannelser, ansiennitet i jobben siden 2014, jobbet siden 2008. Masse ansvar, travle dager og kompliserte oppgaver. Kan ikke bare erstattes av hvem som helst. Tjener latterlige 625000 og fikk tydeligvis null i lønnsoppgjør i år. ( Forhandlinger er utsatt til våren 2025, men da er planen min å være long gone fra denne jobben). Anonymkode: 009b0...09c 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #10 Skrevet 21. november 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ikke noe bedre i staten dessverre. Er seniorrådgiver med to relevante utdannelser, ansiennitet i jobben siden 2014, jobbet siden 2008. Masse ansvar, travle dager og kompliserte oppgaver. Kan ikke bare erstattes av hvem som helst. Tjener latterlige 625000 og fikk tydeligvis null i lønnsoppgjør i år. ( Forhandlinger er utsatt til våren 2025, men da er planen min å være long gone fra denne jobben). Anonymkode: 009b0...09c Samme her, latterlig lønn. Full ans og mastergrad - 616 000. Ser etter en lærerstilling i kommunen, da får man i det minste betalt for strevet. Anonymkode: 1dde5...76c 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #11 Skrevet 21. november 2024 Enig, det er enda verre i staten. Anonymkode: 795da...718 4
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #12 Skrevet 21. november 2024 Jeg tenker at du er veldig ung og har kun en bachelor.. Det er ikke sikkert du sammenlikner deg med de du bør sammenlikne deg med lønnsmessig. En bachelor er en veldig lav grad. Anonymkode: 287bf...065 1
Gjest issoras Skrevet 21. november 2024 #13 Skrevet 21. november 2024 Overalt i det offentlige gjelder det samme - du må bytte jobb for å stige særlig i lønn. Er bare å bytte jobb mellom kommuner eller ulike statlige organisasjoner. De er alltid villige til å betale mer for nyansatte enn eksisterende ansatte. Lojalitet koster deg dyrt i det offentlige.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #14 Skrevet 21. november 2024 Du tar kontakt med leder eller HR i kommunen din og ber om ansiennitetsberegning. Lever dokumentasjon på ditt arbeid til nå. Dette er helt vanlig å ordne også etter man har startet å jobbe. Anonymkode: 52580...318
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #15 Skrevet 21. november 2024 Jeg er sosionom, og har i tillegg to andre bachelorgrader, i tillegg til videreutdanning. Her i Møre og Romsdal har jeg inntrykk av at man blir lønnet etter det utlysningen ba om, resten skal de ha gratis. For ikke å glemme, de er ikke heldig som har nettopp deg, det er du som skal være takknemlig for at du har en jobb... Anonymkode: 3e47d...9d9 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2024 #16 Skrevet 22. november 2024 Har du sjekka lønnsstatistikk for ditt fag i din fagforening? Prøvd deg på lønnssamtale med leder? Gjort en innsats på å ta vanskeligere oppgaver? Og 30 er faktisk ikke så gammelt (dette skriver jeg ikke for å være slem). Du har rukket å få noe erfaring, solid erfaring har du ikke. Du jobber i en kommune som i allefall tidligere som Bø hadde ganske skral økonomi og stadig jobba med å holde seg unna Robek. Det er kanskje ikke det beste utgangspunktet for lønn. Sjekka hva du kan få i Vinje eller Tokke? Samtidig er vel ikke boligprisene veldig ille, slik at du måtte ha tjent vesentlig mer for å ha like mye igjen i lommeboka et annet sted. Jeg er ikke i mot høyere lønn i det offentlige altså, veldig for det. Anonymkode: 85e22...799 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2024 #17 Skrevet 22. november 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Ikke noe bedre i staten dessverre. Er seniorrådgiver med to relevante utdannelser, ansiennitet i jobben siden 2014, jobbet siden 2008. Masse ansvar, travle dager og kompliserte oppgaver. Kan ikke bare erstattes av hvem som helst. Tjener latterlige 625000 og fikk tydeligvis null i lønnsoppgjør i år. ( Forhandlinger er utsatt til våren 2025, men da er planen min å være long gone fra denne jobben). Anonymkode: 009b0...09c What? Jeg er har en master og bachelor, startet min første jobb i noe som var relatert til gradene mine i 2020, og jeg tjener det samme som deg i staten. Jeg har bedt om 680K nå, og finner meg ny jobb om jeg får mindre enn 655K. Anonymkode: dd430...435
Enmanelskeråhate Skrevet 22. november 2024 #18 Skrevet 22. november 2024 500 i året for å drikke kaffe og spise smultringer er jo kjempebra, ingen i offentlig sektor burde hatt mer 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2024 #19 Skrevet 22. november 2024 Lønnene er veldig forskjellig i forskjellige kommuner. Og innad i Oslo er det også forskjellig lønn mellom etatene avhengig hvilket lønnstrinn den etaten velger å gå etter. Man må bare prøve å forhandle, hvis det ikke går, bytte kommune/arbeid. Jeg får for eksempel 100k mer i to nabokommuner bort enn hva jeg får i min hjemmekommune. Anonymkode: fa0a0...bbd
AnonymBruker Skrevet 22. november 2024 #20 Skrevet 22. november 2024 Fatter ikke at folk gidder å ta master, masse ekstra utgifter som du ikke får jobbet igjen før du er 70 år fordi det ikke lønner seg lønnsmessig. Har bachelor og jobber i staten, tjener 640. Synes det er greit. Var tross alt ferdig utdannet for 5 år siden Anonymkode: 84b3e...0d4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå