Gå til innhold

Barn på uanmeldt lekebesøk i helger

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Meg igjen.. Mente Passe de resten av dagen altså..

Anonymkode: adec6...e51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Granskudd skrev (1 time siden):

Vil bare presisere helt først, vi bor veldig landlig og trygt på et sted hvor alle kjenner alle. Vi hadde et barn "på bygda" som stadig kom på besøk da barna var mindre, dette barnet pleide å bevege seg uten foreldrenes viten veldig langt hjemmefra, og som var en superhelt til å snike seg avgårde, kunne fort bevege seg en mil bortenfor hjemmet og "hoppe fra hus til hus". (Disse foreldrene ustyrte barnet til slutt med GPS for å kunne finne igjen barnet ;)  )- Jeg pleide å sende disse foreldrene sms om at barnet hadde kommet og at nå har barnet reist igjen, og da kom de gjerne innom i søken etter barnet. Jeg opplevde aldri dette som at "jeg fikk dem på nakken", selv om de gjerne var urolige og stressa. Hva gjør at du tenker at du "fikk dem på nakken?" - Barna hadde lovet å gå til lekeplassen, klart foreldrene ble stressa da barna var borte? Det er vel ikke barnevakt når barna kommer til deg for å leke med andres barn? Tar du på deg et ansvar som ingen har pålagt deg? Om foreldrene hadde sendt melding med "jeg sendte barn X til deg, og jeg er hjemme om 8 timer" DET hadde jeg opplevd som barnevakt, men ikke når jeg bare kan sende dem avsted igjen når/om jeg er lei.

Jeg følte at jeg fikk det på nakken da foreldrene senere kom på døren og sa de ikke fant dem på lekeplassen og jeg fikk spørsmålet "Så hvor er de hen nå da?" Føler ikke at vi kan ta ansvar for hvor de går etter at de har forlatt vårt hus og jeg har gitt foreldrene beskjed om at de er gått til lekeplassen. 

ts

Anonymkode: e23f6...a3f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Men det er jo to forskjellige ting!!

Her vi bor er det blitt vanlig igjen å banke på hos hverandre igjen nå, etter covid.. 

MEN! Om noen ringer på her uten at det er avtalt, gjør jeg som deg, sender melding til foreldrene og når går sier jeg fra at de er gått! 
Om noen plutselig kommer på døren er det da IKKE mitt ansvar å ‘’passe de’’🙂↔️

Det er ganske frekt av foreldrene synes jeg, at de er på deg, for at du ikke vet hvor de gikk videre??😱

Anonymkode: adec6...e51

Jeg svarte at det var vanskelig for oss å vite hvor de går videre men følte foreldrene ble litt sure på oss. I ettertid har det vært en litt avmålt stemning de gangene vi har møttes. Jeg har sagt at begge barn er velkomne, men de har ikke dukket opp etter dette.

ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg svarte at det var vanskelig for oss å vite hvor de går videre men følte foreldrene ble litt sure på oss. I ettertid har det vært en litt avmålt stemning de gangene vi har møttes. Jeg har sagt at begge barn er velkomne, men de har ikke dukket opp etter dette.

ts

Det er foreldrene som har ansvar for egne barn. Å sende en 6 åring og en 4 åring ut alene for å ringe på hos folk i nabolaget er uansvarlig. Da har jo ikke foreldre noen kontroll på hvor barna går. De kan ikke legge dette ansvaret over på tilfeldige naboer som barna oppsøker. 

Anonymkode: 4b40b...2df

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei virkelig ikke greit.

På KG er det jo helt vanlig at 4-åringer ikke engang er husrene enda… 

Vi ble plaget mye av to små nabounger som ringte på hele jævla tiden. Min da 8-åring vil selvsagt ikke være barnevakt for to 4-åringer.

Anonymkode: 97c05...4e0

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er det ok å la to barn på hhv 6 og 4 år gå ut i gata alene å banke på dører i nabolaget for å finne noen å leke med i helgene? 

Nei, men herregud, da, så klart! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

😂 hva f***?
Selvsagt er det ok 😂 

Anonymkode: b0871...d11

Nei, det er det ikke. Ikke så små barn. En seksåring kan ikke ha ansvaret for en fireåring. Herregud noe så uansvarlig.

Her vi bor har det vært flere tilfeller med varebiler som har kjørt rundt og forsøkt å få barn til å bli med inn.

Jeg ville aldri tatt den sjansen. Da får du dra deg opp etter nakkeskinnet fra dypt nedi sofakroken din og gidde å følge barna dine. 

Anonymkode: 34366...a82

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Da sier jeg bare at det passer ikke nå, for vi skal på butikken om ti minutter. Ev så ringer jeg foreldrene og spør om det er greit at vi tar med Nicolai på butikken. 

Må se an omgivelsene så klart. Her er det trygt og barnevennlig og alle kjenner alle.

Anonymkode: 292e1...04a

Ser den, da går det. Vi bor i sentrum av et større tettsted. Har oplevd å stå med ferdig stelte bsrn i gangen for å dra på museum og café som er en kjøretur unna. Når en venn av eldste kom uanmeldt på døra ville plutselig ikke eldste (på 5 år) dra, og vi har ikke plass til flere barn i bilen. I tillegg måtte "besøket" bæsje, så vi kom oss ingen vei før etter en halv time. Det som i utgangspunktet var en perfekt lørdag  ble ukoselig ei god stund. 

Men i utgangspunktet er det jo bra at det er trygt nok til at barna kan tasse litt mellom husene. Lurt å sende en kjapp melding til en forelder først da. 

Anonymkode: 5137a...bc9

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker litt det samme, men ser at mange er uenige. En lørdag disse to kom på døren og de lekte med mitt barn. Sendte samtidig melding til mor om at de var her. Etter en stund ville de dra videre og jeg sendte ny sms om at de var gått. Da fikk jeg foreldrene «på nakken» senere, fordi ingen visste hvor de var gått. De sa de skulle til lekeplassen men var ikke der da foreldrene sjekket, Føler på en måte at man blir litt utnyttet som gratis barnevakt? 

ts

Foreldrenes ansvar når de sender de ut alene..

Anonymkode: 5f5a0...41f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er det ikke. Ikke så små barn. En seksåring kan ikke ha ansvaret for en fireåring. Herregud noe så uansvarlig.

Her vi bor har det vært flere tilfeller med varebiler som har kjørt rundt og forsøkt å få barn til å bli med inn.

Jeg ville aldri tatt den sjansen. Da får du dra deg opp etter nakkeskinnet fra dypt nedi sofakroken din og gidde å følge barna dine. 

Anonymkode: 34366...a82

Her har det også vært flere tilfeller med biler som har prøvd å få med barn - heldigvis i skolerushet - og da eldre barn som har gjennomskuet det. Men dette er virkelig en note to foreldre : for det skjer! 

Anonymkode: d6311...431

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser den, da går det. Vi bor i sentrum av et større tettsted. Har oplevd å stå med ferdig stelte bsrn i gangen for å dra på museum og café som er en kjøretur unna. Når en venn av eldste kom uanmeldt på døra ville plutselig ikke eldste (på 5 år) dra, og vi har ikke plass til flere barn i bilen. I tillegg måtte "besøket" bæsje, så vi kom oss ingen vei før etter en halv time. Det som i utgangspunktet var en perfekt lørdag  ble ukoselig ei god stund. 

Men i utgangspunktet er det jo bra at det er trygt nok til at barna kan tasse litt mellom husene. Lurt å sende en kjapp melding til en forelder først da. 

Anonymkode: 5137a...bc9

Utrolig irriterende!

Syns igrunnen ikke det bør være mer innafor at barn kommer uanmeldt enn voksne.. 

Og jada jada, vet at det var vanlig før.. folk kunne komme og gå hos hverandre. Men tidene har forandret seg. Nå har (de fleste) knapt med fritid og ønsker å bestemme over fritiden sin selv. I motsetning Til tidene da folk satt på hver sin gård, med ensformige , harde dager der litt besøk sikkert var en befrielse og den atspredelsen man fikk.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Er det ok å la to barn på hhv 6 og 4 år gå ut i gata alene å banke på dører i nabolaget for å finne noen å leke med i helgene? 

selvsagt 

Anonymkode: cdf17...700

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. 
Har barn i barnehagealder og småskolen selv og her i nabolaget er det ikke vanlig. Syns det er veldig bra. Så små barn har ikke antenner til å skjønne dersom det ikke passer og når de er så små så har de godt av å få litt tid med familien den lille tiden de har hjemme fra skole og bhg, er da heller ikke noe stress å avtale besøk med andre

Det er jo nettopp når de er små at antennene skal utvikles. De utvikles ikke via ipad og youtube. De utvikles i samspill med andre fysiske mennesker. Det er mye uvurderlig lærdom i å lære å vurdere hvilken dag det er og hvilket klokkeslett det passer å gå ut, hvordan tar vi kontakt, ringer på, buser ikke inn, spørre om det passer på en fin måte, tåle en eventuell avvisning,  eller beskjed om at det passer bedre om to timer, eller kjenne på gleden av å få komme inn og leke. 

Ikke rart det er økende grad av alvorlig psykisk uhelse blant norske barn og ungdom når foreldre frarøver barna livsviktig utvikling og mestring.

Trist hele greien.

Anonymkode: 45d40...5a9

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Disse foreldrene virker rare….de har høyere forventninger til deg for å passe på barna dems enn de utøver selv. Så egoistiske…et rødt flagg spør du meg.

Anonymkode: a170f...ae6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hvor du vil og hvorfor du spør. Mange har familie/kvalitetstid i helgene og har lagt planer. Her går det stort sett fint og sier bare det ikke passer om vi skal på besøk. Evt spør barnet/ foreldrene om det vil bli med om vi skal ut på noe kjekt.

Jeg foretrekker derimot helst en sms i forkant om det lar seg gjøre. Jeg jobber nemlig en del nattevakter, og det passer ikke så godt med besøk om jeg har vært på nattevakt. Samme om jeg driver å jobber med å snu døgnet. Da foretrekker jeg at barnet kommer etter kl 11-12. Mange har en tendens til å sende barnet bort hit uten sms i forkant allerede kl 0930-10 og det syns jeg egentlig er for tidlig lørdag-søndag morgen.

Anonymkode: 0ff92...865

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er greit med uanmeldt besøk av en 4-åring. De er for små og trenger fortsatt en del voksenkontakt. Det skjedde her en gang. Har tre barn selv og er ikke interessert i å passe andre sine barn i tillegg. Da må det være avtalt. Jeg ga beskjed til foreldrene. Fra skolealder går det greit. Da er de mer selvstendige 

Anonymkode: 23c97...424

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utrolig irriterende!

Syns igrunnen ikke det bør være mer innafor at barn kommer uanmeldt enn voksne.. 

Og jada jada, vet at det var vanlig før.. folk kunne komme og gå hos hverandre. Men tidene har forandret seg. Nå har (de fleste) knapt med fritid og ønsker å bestemme over fritiden sin selv. I motsetning Til tidene da folk satt på hver sin gård, med ensformige , harde dager der litt besøk sikkert var en befrielse og den atspredelsen man fikk.

Vel, det er ikke så veldig mange år siden det var greit å gå på døra til hverandre uanmeldt. Vokste opp på 90 tallet. Kan ikke huske vi avtalte på forhånd. Stakkars dagens barn som er prisgitt engasjerte foreldre som tar initiativ til å invitere til besøk og avtale besøk hos andre. Og ikke kan besøke venner uanmeldt? Hos oss er det selvsagt helt greit at barnas venner kommer på døra. Ikke bare er det greit men jeg er også takknemlig for at barna har venner som vil besøke dem, uanmeldt eller ikke. Passer det ikke er det ikke verre enn å si det til dem og ønske dem velkommen tilbake en annen dag isteden

Anonymkode: f72ea...34c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjorde det hele tiden 

Anonymkode: 58e23...ed6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei hadde syntes 6 åringen var alt for liten til å ta vare på 4 åringen. 

Bor ikke et sted det der hadde vært trygt i det hele tatt. Når sønnen min var liten sendte jeg og mamman i nabo huset sms til hverandre og spurte om det passet. "greit om Pål kommer en tur", og da og sms som "gikk nå", "ok fremme her nå". For å passe på at det var trygt hele veien. 

Når jeg var lita, 90 tallet og bygda som flere nevner var det veldig langt å gå så man ringte gjerne og spurte om det var ok så ble vi kjørt eller henta. Vi hang nok en del ute også men selv om det var bygda var det for lange avstander til å gå. 

Her jeg bor nå i en blokk på Østlandet er det mye rart som kan vase ute både narkomane og andre ustabile ikke legge siden en eldre mann av utenlandsk opprinnelse stadig ringte på her og ville inn og viste en eskalert skremmende atferd. Mye kommunale boliger og alt som hører med. Var riktig nok tryggere da sønnen var liten. Nå etter korona har alt eskalert her med knivstikking, vipps ran ++nå er jo ikke bare jeg redd for det skal skje noe med sønnen min men han det samme for meg! 

Tidene har absolutt forandret seg. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...