Gå til innhold

Når jeg har migreneanfall så virker det som alle andre sykdommer blir verre også?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har migrene ofte å får behandling for det, når har jeg migrene mye sjeldnere rundt 6-10 ganger i måneden. Har da lagt merke til at de dagene så er magen min fryktelig ustabil og vond, astmaen min blir veldig ille å får flere anfall, kroppen min verken og pulsen min er skyhøy. Før når jeg ikke hadde pauser så var jeg jo dårlig hele tiden, tenkte da aldri at de sammenfalt, men jeg er egentlig ganske frisk når hode er friskt. 
Noen erfaringer med dette? Opplever dere andre slike symptomer også? 

Anonymkode: 1664d...b94

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den biopsykososiale modellen handler vel om dette.

Ikke helt det samme, men jeg har opplevd noe liknende nå nylig og det er ganske fascinerende.

Fikk en skade som gjør til tider ganske vondt. I situasjoner hvor jeg blir stresset så øker smerten enormt! Smerte gjør også at jeg blir lettere stresset. Da får jeg og andre symptomer som jeg mener henger sammen med stress (hjertebank, hodepine, muskelsmerter, blir lettere sliten). Hvis kjæresten min gir meg en god klem opplever jeg at smerten minsker. Motsatt så er det å være alene og ikke ha noen å snakke med rett og slett nitrist i denne situasjonen, gråter lett og får mer vondt, rett og slett.

At min psykiske helse og sosiale faktorer henger sammen med min fysiske helse og opplevelse av fysisk smerte er jeg ikke i tvil om.

Anonymkode: 02d5e...708

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke så rart. Sykdommer påvirker hverandre. Jeg var sørpe forkjølet lenge en gang og hadde stygg hoste. Først slo astmaen seg helt vrang. Noen dager senere var det migrenen som slo seg helt vrang, og jeg gikk inn i status migrenosus og måtte legges inn på sykehus for det.  Det er slik med kroniske sykdommer. Ofte kan de ligge der og ikke gjøre mye ut av seg, så kommer det noe ekstra som eskalerer det og sender deg utfor kanten en periode. 

Anonymkode: cd7f0...982

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har migrene ofte å får behandling for det, når har jeg migrene mye sjeldnere rundt 6-10 ganger i måneden. Har da lagt merke til at de dagene så er magen min fryktelig ustabil og vond, astmaen min blir veldig ille å får flere anfall, kroppen min verken og pulsen min er skyhøy. Før når jeg ikke hadde pauser så var jeg jo dårlig hele tiden, tenkte da aldri at de sammenfalt, men jeg er egentlig ganske frisk når hode er friskt. 
Noen erfaringer med dette? Opplever dere andre slike symptomer også? 

Er du sikker på at det er migrene du har da? Magen din når begynner den å trøble seg iforhold til når hodesmerter begynner? 
Fungerer migrenemedisiner?

Anonymkode: 8bd40...7d0

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er ikke så rart. Sykdommer påvirker hverandre. Jeg var sørpe forkjølet lenge en gang og hadde stygg hoste. Først slo astmaen seg helt vrang. Noen dager senere var det migrenen som slo seg helt vrang, og jeg gikk inn i status migrenosus og måtte legges inn på sykehus for det.  Det er slik med kroniske sykdommer. Ofte kan de ligge der og ikke gjøre mye ut av seg, så kommer det noe ekstra som eskalerer det og sender deg utfor kanten en periode. 

Anonymkode: cd7f0...982

Ja, er nok det. Har ikke tenkt over det før sånn som nå for da hadde jeg aldri bra dager og sykdom var der alltid. Ble mer synlig når jeg ble "friskere". 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er du sikker på at det er migrene du har da? Magen din når begynner den å trøble seg iforhold til når hodesmerter begynner? 
Fungerer migrenemedisiner?

Anonymkode: 8bd40...7d0

Helt klart migrene ja. Begynner med hode, så kommer alt det andre på rekke å rad🥴 Ts

Skrevet

Migrene er ikke kun hodepine. Det er en nevrologisk sykdom der hodepine er ETT av symptomene. Det er en nettverkssykdom og mange ulike deler av hjernen blir påvirket under et anfall. Derfor kan det gi funksjonsforstyrrelser og symptomer fra ulike deler av kroppen. (Iflg Hodepine Norge). 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har migrene, for meg starter anfallet med alvorlig depresjon og tanker om å ende alt, dagen før. Så kommer anfallet sammen med synsforstyrrelser og urolig mage, kvalme og diare om det er et ille anfall, pluss en real fyllesyke på siutten av anfallet. Medisin hjelper en del heldigvis. 

Anonymkode: bfebd...635

Skrevet
Viola712 skrev (2 minutter siden):

Migrene er ikke kun hodepine. Det er en nevrologisk sykdom der hodepine er ETT av symptomene. Det er en nettverkssykdom og mange ulike deler av hjernen blir påvirket under et anfall. Derfor kan det gi funksjonsforstyrrelser og symptomer fra ulike deler av kroppen. (Iflg Hodepine Norge). 

Det stemmer, syns forstyrrelser, kvalme, lam, stemningleie, masse :) Det er ikke dette jeg helt tenker på nå. 

Jeg har i tillegg til migrene astma, har en leddsykdom som også går på mage/tarm, hjertesykdom. 

Disse sykdommene hører ikke til under migrenen min, men de blir også forverret slik som alle andre symptomer på migrene. 
Jeg kan merke et migreneanfall er på vei rundt 2 dager før pga alle disse symptomene som hører til migrene. Så migrene er ikke hodepine bare 🥴

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har migrene, for meg starter anfallet med alvorlig depresjon og tanker om å ende alt, dagen før. Så kommer anfallet sammen med synsforstyrrelser og urolig mage, kvalme og diare om det er et ille anfall, pluss en real fyllesyke på siutten av anfallet. Medisin hjelper en del heldigvis. 

Anonymkode: bfebd...635

Sånn har jeg det også, det hører med dessverre. Jeg blir også veldig irritabel, kan godt også sove mye dagene før. 

Når jeg tenker magen så er det den sykdommen jeg har som går på ledd og mage, når jeg sier høy puls så er det hjertesykdommen min er i full aktivitet, og astmaen min er anfall der jeg tetner veldig og må få hjelp med å håndtere anfallet for jeg får ikke puste.
Disse hører ikke under migrene, men de er til stede likevel. 
Her tar kun triptaner vekk smertene, men ikke de symptomene du ramser opp. Gjør triptanene det med deg? 

Som en lege sa til meg er at du er heldig å har migrene denne tiden for nå er migrene sexy å forske på. De har funnet ut at migrene er mer en smerte. Jammen meg på tide, og enig at det er spennende for vi vet svært lite om migrene og hva den gjør med kroppen. Er jo litt spesielt at astmaen blir verre. 
Jeg har cluster også og den vet man enda mindre om.  Jeg lærer noe nytt hele tiden, selv om jeg har mye migrene,  så er det noe nytt som jeg ikke har hatt før. 

Skrevet

1+1 kan lett bli 3 medisinsk sett, sa legen min en gang. Jeg har to kroniske sykdommer som egentlig ikke henger sammen, men som likevel påvirker hverandre i dårlige perioder og i tillegg påvirkes (den ene, den andre eller begge...) av alt mulig annet, fra forkjølelse til psykiske belastninger. Kroppen har begrenset kapasitet, og som kroniker har man mindre å gå på før belastningen blir merkbar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...